Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1008/13/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2013, sygn. ITPP2/443-1008/13/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu R - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu R.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od 1 marca 2012 r. do 30 listopada 2014 r. Gmina realizuje projekt R, który jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach ..

Dofinansowanie otrzymano na podstawie umowy zawartej w dniu 27 sierpnia 2013 r. pomiędzy Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a Gminą. Powyższy projekt dotyczy sektora finansów publicznych, tj. Gminy. Jest on realizowany za kwotę 870.430,04 zł, z czego dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowi 696.344,03 zł, a 174.086,01 zł - wkład własny. Składowisko odpadów przy ulicy L. w miejscowości S. powstało w 1972 r. Obiekt znajduje się na działce, której właścicielem jest Gmina. W 2006 r. Starosta wydał decyzję o zamknięciu obiektu. Konieczność rekultywacji wynika z realnego zagrożenia uwalnianiem nagromadzonych zanieczyszczeń do środowiska. Zaplanowane prace zapobiegną szkodliwemu oddziaływaniu odpadów na wody powierzchniowe, podziemne i powietrze oraz integracji obszaru składowiska z otaczającym środowiskiem naturalnym. Rozpoczęcie właściwych prac związanych z rekultywacją składowiska zaplanowano na marzec 2014 r. W ramach rekultywacji zrealizowane zostaną następujące etapy robót: rekultywacja biologiczna (roboty agrotechniczne, dowóz, rozścielanie osadów, plantowanie ziemi, dowóz mas mineralnych, zakup i ułożenie mat drenażowych, plantowanie, zagęszczanie, dowóz ziem gliniastych), rekultywacja techniczna (plantowanie, zagęszczanie, dowóz ziem gliniastych, odbudowa pizometru, roboty niwelacyjne i porządkowanie złoża), zalesienie obszaru. W ramach realizowanego projektu zostaną poniesione koszty związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej, inspektor nadzoru oraz audytem projektu. Płatnikiem wszystkich faktur jest Gmina, która nie posiada żadnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. Po zakończeniu realizacji projektu powstałe środki trwałe stanowić będą majątek publiczny Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), Gmina ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Gmina wskazała, że realizując projekt nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Zaznaczyła, że korzystanie z efektów realizacji projektu będzie nieodpłatne. Wskazała, że zgodnie z treścią art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina stwierdziła, że w przedstawionej sprawie związek taki nie zachodzi, ponieważ projekt nie będzie wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedmiotowego projektu Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazała w treści wniosku - dokonane zakupy nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy