Temat interpretacji
W zakresie wystawienia faktur korygujacych, not korygujących, przyjmowaniu faktur korygujących, not korygujących, dokonaniu korekty wieloletniej, gdy podatnikiem był Urząd a nie Gmina.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2013 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia przez Gminę korekt deklaracji VAT-7, wystawiania ewentualnych faktur sprzedaży, faktur korygujących do faktur wystawionych przez Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych na Urząd, prawa do przyjmowania i wykazywania faktur wystawionych na Urząd, faktur korygujących do faktur wystawionych na Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych przez Urząd, jak również prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego z faktur zawierających nieprawidłowości dotyczące oznaczenia nabywcy bez konieczności korygowania takiej faktury w okresie, w którym czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był jedynie Urząd oraz prawa realizowania na bieżąco" tzw. korekty wieloletniej, o której mowa w art. 91 ust. 2-9 ustawy, w odniesieniu do zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami zawierającymi dane Urzędu wraz z NIP Urzędu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia przez Gminę korekt deklaracji VAT-7, wystawiania ewentualnych faktur sprzedaży, faktur korygujących do faktur wystawionych przez Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych na Urząd, prawa do przyjmowania i wykazywania faktur wystawionych na Urząd, faktur korygujących do faktur wystawionych na Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych przez Urząd, jak również prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego z faktur zawierających nieprawidłowości dotyczące oznaczenia nabywcy bez konieczności korygowania takiej faktury w okresie, w którym czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był jedynie Urząd oraz prawa realizowania na bieżąco" tzw. korekty wieloletniej, o której mowa w art. 91 ust. 2-9 ustawy, w odniesieniu do zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami zawierającymi dane Urzędu wraz z NIP Urzędu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Gmina posiada własny NIP, przy czym obecnie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Jednakże w związku ze zmianą podejścia organów podatkowych do kwestii podmiotowości podatkowej jednostek samorządu terytorialnego obecnie podejmuje działania zmierzające do rejestracji jako czynnego podatnika VAT. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT był i jest nadal wyłącznie Urząd Miejski (dalej: Urząd"). Urząd składał/składa miesięczne deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego. W związku z podejmowanymi działaniami Gmina zostanie odrębnie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Od momentu rejestracji dla celów VAT, miesięczne deklaracje VAT-7 wykazujące całość rozliczeń z tytułu tego podatku składać będzie wyłącznie Gmina, jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, posługując się własnym NIP. Stosowany dotychczas model rozliczeń VAT (dokonywanych przez Urząd) nie był nigdy kwestionowany przez właściwy dla Gminy urząd skarbowy. Wspomniany model pozostawał jednocześnie w zgodzie z istniejącą przez wiele lat linią orzeczniczą i praktyką, stosownie do której organy podatkowe dokonywały rejestracji dla celów VAT urzędów miast/gmin oraz nie kwestionowały składanych przez nie deklaracji. Ze względu na powyższe oraz w związku z tym, że wszelkich rozliczeń VAT dokonywać będzie wyłącznie Gmina jako zarejestrowany podatnik VAT, w praktyce mogą zaistnieć sytuacje powodujące konieczność:
- podwyższenia podatku należnego za okres, w którym rozliczenia Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, dla celów VAT były prowadzone poprzez Urząd (tj. np. gdy dana transakcja wymagająca korekty została wykazana w deklaracji VAT składanej przez Urząd). Sytuacje takie wynikać mogą przykładowo z błędnie zastosowanej stawki VAT w przeszłości, konieczności korekty podstawy opodatkowania, bądź nieprawidłowego ujęcia zdarzenia gospodarczego w deklaracji VAT;
- podwyższenia deklarowanych kwot podatku naliczonego za okres, w którym rozliczenia Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, dla celów VAT były prowadzone przez Urząd. Sytuacje takie obejmować mogą przykładowo niedokonanie odliczenia podatku od zakupionych towarów i usług, jeśli były/są one powiązane z czynnościami opodatkowanymi Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego;
- dokonania przez Gminę tzw. korekty wieloletniej (w okresie 5-letnim lub 10-letnim zgodnie z brzmieniem art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług) w sytuacji, gdy nabyte towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT wskazującymi dane Urzędu wraz z jego NIP, nie były pierwotnie wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do odliczenia VAT, a obecnie prawo to się zmieniło/zmieni się (w związku z rozpoczęciem przez Gminę wykorzystywania tych towarów i/lub usług do czynności opodatkowanych VAT w Gminie).
W świetle powyższego stanu faktycznego, Gmina chciałaby uzyskać potwierdzenie odnośnie poprawności przeprowadzenia ewentualnych korekt przeszłych rozliczeń z tytułu VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy Gmina będzie miała prawo do złożenia korekty deklaracji VAT-7 (z podaniem NIP Gminy oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT) do deklaracji złożonej pierwotnie przez Urząd w przypadku wystąpienia zdarzeń gospodarczych wymagających skorygowania rozliczeń z tytułu VAT (za okres, za który nie doszło jeszcze do przedawnienia zobowiązania podatkowego w VAT)...
- Czy Gmina będzie miała prawo do złożenia korekty (z podaniem NIP Gminy oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT) odpowiedniej deklaracji VAT-7 złożonej pierwotnie przez Urząd w przypadku wystąpienia konieczności wykazania podwyższenia kwoty podatku należnego z przyczyn powodujących konieczność skorygowania deklaracji złożonej pierwotnie przez Urząd (za okres, za który nie doszło jeszcze do przedawnienia zobowiązania podatkowego)...
- Czy Gmina będzie miała prawo do złożenia korekty (z podaniem NIP Gminy oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT) odpowiedniej deklaracji VAT-7 złożonej pierwotnie przez Urząd w przypadku wystąpienia konieczności wykazania podatku naliczonego bądź podwyższenia kwoty podatku naliczonego wykazanego poprzednio w deklaracji Urzędu (odnoszącej się do okresu, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz analogicznego przepisu znowelizowanej ww. ustawy)...
- Czy Gmina będzie miała prawo do wystawiania ewentualnych faktur korygujących do faktur wystawionych przez Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych na Urząd, dotyczących transakcji ujmowanych pierwotnie w rozliczeniach VAT składanych przez Urząd (w stosunku do których obowiązek podatkowy wystąpił w okresie, za który nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego/prawo do odliczenia podatku naliczonego wystąpiło w okresie, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy oraz analogicznego przepisu znowelizowanej ustawy)...
- Czy Gmina będzie miała prawo do przyjmowania i w razie potrzeby wykazywania w swoich rozliczeniach z tytułu VAT faktur korygujących do faktur wystawionych uprzednio na Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych przez Urząd, dokumentujących transakcje ujmowane pierwotnie w rozliczeniach VAT Urzędu (w stosunku do których obowiązek podatkowy wystąpił w okresie, za który nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego/prawo do odliczenia podatku naliczonego wystąpiło w okresie, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy oraz analogicznego przepisu znowelizowanej ustawy)...
- Czy Gmina będzie miała prawo realizowania na bieżąco" tzw. korekty wieloletniej (o której mowa w art. 91 ust. 2-9 ustawy oraz analogicznych przepisach znowelizowanej ustawy, tj. odpowiednio w okresie 5-letnim lub 10-letnim), w odniesieniu do zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami wystawionymi przez dostawców tych towarów i usług wskazującymi dane Urzędu wraz z NIP Urzędu, w sytuacji gdy Gmina rozpocznie wykorzystywanie nabytych towarów/usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tj. gdy Gmina wcześniej nie miała prawa do odliczenia, a następnie zmieniło się to prawo do odliczenia VAT od wspomnianych towarów/usług)...
- Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur błędnie wystawionych, jeżeli błąd dotyczył omyłkowego:
- wskazania Urzędu jako nabywcy, przy jednoczesnym wskazaniu NIP Gminy,
- wskazania NIP Urzędu, przy jednoczesnym wskazaniu Gminy jako nabywcy,
- wskazania Urzędu jako nabywcy i NIP Urzędu, bez konieczności korygowania takiej faktury,
zarówno w obecnie obowiązującym stanie prawnym, jak i w świetle przepisów znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r....
Zdaniem Gminy, będzie miała prawo do złożenia korekty (z podaniem NIP Gminy oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT) do deklaracji złożonej pierwotnie przez Urząd i wymagającej skorygowania rozliczeń z tytułu podatku VAT (za okres, za który nie doszło jeszcze do przedawnienia zobowiązania podatkowego).
W odniesieniu do pytania nr 2 Gmina stwierdziła, że będzie miała prawo do złożenia korekty (z podaniem NIP Gminy oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT) odpowiedniej deklaracji VAT-7 złożonej pierwotnie przez Urząd w przypadku wystąpienia konieczności wykazania podwyższenia kwoty podatku należnego z przyczyn powodujących konieczność skorygowania deklaracji (za okres, za który nie doszło jeszcze do przedawnienia zobowiązania podatkowego).
Zdaniem Gminy, odnoszącej się do pytania nr 3, będzie miała prawo do złożenia korekty (z podaniem NIP Gminy oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT) odpowiedniej deklaracji VAT-7 złożonej pierwotnie przez Urząd w przypadku wystąpienia konieczności wykazania podatku naliczonego bądź podwyższenia kwoty podatku naliczonego (odnoszącej się do okresu, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz analogicznego przepisu znowelizowanej ustawy).
W odniesieniu do pytania nr 4 Gmina wskazała, że będzie miała prawo do wystawiania ewentualnych faktur korygujących do faktur wystawionych przez Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych na Urząd, dotyczących transakcji ujmowanych pierwotnie w rozliczeniach VAT Urzędu (w stosunku do których obowiązek podatkowy wystąpił w okresie, za który nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego/prawo do odliczenia podatku naliczonego wystąpiło w okresie, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy oraz analogicznego przepisu znowelizowanej ustawy).
Zdaniem Gminy, odnoszącej się do pytania nr 5, będzie miała prawo do przyjmowania i w razie potrzeby wykazywania w rozliczeniach z tytułu VAT faktur korygujących do faktur wystawionych na Urząd, dokumentujących transakcje ujmowane pierwotnie w rozliczeniach VAT Urzędu (w stosunku do których obowiązek podatkowy wystąpił w okresie, za który nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego/prawo do odliczenia podatku naliczonego wystąpiło w okresie, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy oraz analogicznego przepisu znowelizowanej ustawy).
W odniesieniu do pytania nr 6 Gmina wskazała, że będzie miała prawo realizowania na bieżąco" tzw. korekty wieloletniej, o której mowa w art. 91 ust. 2-9 ustawy (oraz znowelizowanej ustawy, tj. odpowiednio w okresie 5-letnim lub 10-letnim), w odniesieniu do zakupów towarów i usług zrealizowanych uprzednio przez Urząd (udokumentowanych fakturami wystawionymi na rzecz Urzędu przez dostawców tych towarów i usług) w sytuacji, gdy rozpocznie wykorzystywanie nabytych towarów/usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tj. gdy Gmina wcześniej nie miała prawa do odliczenia, a następnie zmieniło się to prawo do odliczenia VAT od wspomnianych towarów/usług).
Zdaniem Gminy, odnoszącej się do pytania nr 7, zarówno w obecnie obowiązującym stanie prawnym, jak i w świetle przepisów znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r., będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur błędnie wystawionych - bez wystawiania lub otrzymywania stosownych faktur korygujących lub not korygujących - jeżeli błąd będzie dotyczył omyłkowego (i) wskazania Urzędu jako nabywcy, przy jednoczesnym wskazaniu NIP Gminy, (ii) wskazania NIP Urzędu, przy jednoczesnym wskazaniu Gminy jako nabywcy lub (iii) wskazania Urzędu jako nabywcy i NIP Urzędu.
Uzasadnienie stanowiska Gminy.
Ad 1. Korekta rozliczeń Urzędu przez Gminę.
Zgodnie z art.
15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby
prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby
fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu
na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast na podstawie art. 15
ust. 6 ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej
oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych działań
nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały
one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie
zawartych umów cywilnoprawnych. Analogiczne regulacje zawarte zostały w
znowelizowanej ww. ustawie. W konsekwencji, ze względu na fakt, że to
jednostki samorządu terytorialnego są podmiotami posiadającymi
osobowość prawną, to gminy i miasta a nie obsługujące je urzędy powinny
być rozpoznawane jako podatnicy VAT. W szczególności, w przypadku, gdy
realizują one działania na podstawie umów cywilnoprawnych (np. sprzedaż
nieruchomości, odpłatna(y) dzierżawa/najem nieruchomości), jednostki
samorządu terytorialnego uznawane są za podatników VAT. Oznacza to, że
w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki
samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych miasta
bądź gminy, podmioty te są podatnikami VAT. Podsumowując, należy uznać,
że w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów
cywilnoprawnych, Gmina występuje w charakterze podatnika VAT. Ponieważ
to Gmina, a nie Urząd posiada osobowość prawną i w określonym zakresie
może korzystać z niej w celu prowadzenia działalności gospodarczej,
Urząd nie powinien być uznawany za odrębnego podatnika VAT. Pogląd ten
został również potwierdzony w wydawanych przez organy podatkowe
licznych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo,
w indywidualnej interpretacji z dnia 25 sierpnia 2009 r., sygn.
IBPP1/443-853/09/MS wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w
Katowicach, w której stwierdził: Biorąc pod uwagę nierozerwalne i
niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu, również na gruncie
podatku od towarów i usług nie występuje odrębna od podmiotowości gminy
podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy w imieniu Gminy realizuje
zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do
dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy. W
konsekwencji, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do
całej działalności jest wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd
Gminy. (...) W świetle powyższego dla potrzeb rozliczenia podatku od
towarów i usług Gmina i Urząd Gminy powinny stosować NIP nadany Gminie.
Wszystkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane
przez Urząd dotyczące czynności przypisywanych prawnie gminom, powinny
być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są
te czynności, czyli numerem NIP Gminy. " Jednocześnie w indywidualnej
interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 sierpnia
2009 r., sygn. IBPP1/443-517/09/MS, stwierdził: (...) na Gminie ciąży
obowiązek związany z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług,
jak również obowiązek prowadzenia ewidencji dla potrzeb rozliczania
podatku od towarów i usług. Natomiast urzędy gminy realizujące zadania
spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące
obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują
wyłącznie, jako aparaty pomocnicze działające w imieniu i na rzecz ww.
osób prawnych. W świetle powyższego Urząd Gminy nie może być
zarejestrowany, jako odrębny od Gminy podatnik VAT, w związku z czym
nie ma prawa wystawiać faktur VAT i otrzymywać faktur VAT, nie może
składać deklaracji VAT-7. Natomiast zarejestrowanym podatnikiem podatku
od towarów i usług w stosunku do całej działalności gospodarczej w
rozumieniu ustawy o VAT (Gminy i Urzędu Gminy) powinna być wyłącznie
Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość
prawną". Stanowisko to znajduje również odzwierciedlenie w utrwalonej
linii orzeczniczej sądów administracyjnych. Stanowisko takie
zaprezentował m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23
marca 2010 r., sygn. akt I FSK 273/09, w którym stwierdził: Z tytułu
realizacji tych czynności, jeżełi są one wykonywane na podstawie
zawartych umów cywilnoprawnych - podatnikiem podatku od towarów i usług
w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 6 u.p.t.u. jest gmina będąca osobą prawną
(...). W związku z powyższym nie może budzić wątpliwości, że w
deklaracji dla potrzeb podatku VAT powinien być podawany numer
identyfikacji osoby prawnej będącej podatnikiem podatku od towarów i
usług, w imieniu której wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem
od towarów i usług, tzn. numer nadany gminie." Ponadto Gmina
podkreśliła, że w przeszłości rejestracja Urzędu była spowodowana
powszechnie przyjętą przez organy podatkowe praktyką, zgodnie z którą
dla potrzeb VAT rejestrowane były urzędy, a nie jednostki samorządu
terytorialnego. Właściwy organ podatkowy nie kwestionował również
rozliczeń VAT prowadzonych przez Urząd. Powyższe znalazło
odzwierciedlenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby
Skarbowej w Warszawie nr IPPP1/443-2/10-4/AS z dnia 12 marca 2010 r. W
przypadku tym organ podatkowy odstąpił od pisemnego uzasadniania
powyższej indywidualnej interpretacji, potwierdzając jednocześnie
stanowisko podatnika, twierdzącego, że: ,,Zarejestrowanie przed laty,
jako podatników, nie Gmin a Urzędów je reprezentujących było powszechną
praktyką akceptowalną i odbywającą się za zgodą organów podatkowych i w
związku z powyższym w demokratycznym państwie prawa nie powinno
wywoływać negatywnych skutków po stronie podatnika. (...) W chwili
obecnej zgodnie z (...) poglądem prezentowanym przez Ministra Finansów
Urząd Miasta funkcjonuje używając nadanego mu NIP jedynie w
rozliczeniach o charakterze publiczno-prawnym, jako płatnik zaliczek na
podatek dochodowy od wynagrodzeń zatrudnionych pracowników, oraz z tego
samego tytułu, jako płatnik składek na ubezpieczenie społeczne i
zdrowotne do ZUS." W związku z powyższym Gmina uznała, że w zakresie
wypełniania wszelkich obowiązków z tytułu podatku od towarów i usług
właściwym podmiotem tych czynności jest jedynie ona. Urząd prowadząc
rozliczenia VAT jednostki samorządu terytorialnego w pewnych okresach i
w określonym zakresie działał jako reprezentant Gminy - jednostki
samorządu terytorialnego. Na gruncie przepisów o VAT wystąpi więc pełna
ciągłość rozliczeń i tożsamość Urzędu i Gminy, a przejęcie" całości
rozliczeń przez Gminę będzie miało wyłącznie charakter techniczny.
Jednocześnie, zdaniem Gminy, prowadzenie w przeszłości rozliczeń VAT
jednostki samorządu terytorialnego przez Urząd, a następnie przejęcie
ich przez Gminę nie będzie miało wpływu na ocenę poprawności
dotychczasowych rozliczeń. Dotyczy to również przysługującego Gminie
prawa do złożenia korekty deklaracji VAT-7 do deklaracji złożonej
pierwotnie przez Urząd, w przypadku wystąpienia zdarzeń gospodarczych
wymagających skorygowania rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług
- za okres, za który nie doszło jeszcze do przedawnienia zobowiązania
podatkowego
Ad 2. Prawo/obowiązek Gminy do podwyższenia podatku należnego.
Obowiązek rozpoznania w przeszłych rozliczeniach z tytułu VAT zwiększenia podatku należnego w odniesieniu do transakcji wykazywanych w deklaracjach składanych przez Urząd może wynikać, w szczególności, z: konieczności wystawienia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania (i tym samym kwotę podatku należnego), zastosowania niewłaściwej stawki VAT, bądź też np. opóźnionego wystawienia faktury sprzedażowej. Stosownie do art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Tym samym, w przypadku opóźnionego wystawienia faktury dotyczącej sprzedaży, w szczególności, po upływie 7 dni od daty dostawy, konieczne jest rozpoznanie obowiązku podatkowego w terminie 7 dnia od daty wydania towaru lub wykonania usługi. Natomiast kwestie wystawiania faktur, w tym faktur korygujących, regulują przepisy Rozporządzenia fakturowego. W myśl postanowień § 14 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Przepisy § 13 i § 14 rozporządzenia nie określają wprost momentu, w którym należy dokonać korekty powodującej zwiększenie podatku należnego. W tym celu należy mieć na uwadze art. 19 ust. 4 ustawy określający moment powstania obowiązku podatkowego. Przepis ten wyznacza okres rozliczeniowy, w którym należy, ująć czynność opodatkowaną o prawidłowej wartości. Jednakże zgodnie z powszechnie prezentowanym stanowiskiem organów podatkowych i sądów administracyjnych, można przyjąć zasadę, zgodnie z którą moment rozliczania faktury korygującej, która podwyższa podatek należny, wykazany na fakturze pierwotnej, zależy od przyczyny dokonania korekty. W szczególności, jeśli faktura pierwotna była nieprawidłowa już w momencie jej wystawiania, a faktura korygująca została wystawiona w celu podwyższenia zaniżonej kwoty podatku, to korektę należy rozliczyć w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej. W Gminie mogą wystąpić sytuacje, gdy podatek należny wynikający z wystawionej przez nią faktury korygującej, podwyższający kwotę uwzględnionego pierwotnie na fakturze wynagrodzenia z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług, powinien być wykazany w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytuły sprzedaży, gdzie sprzedaż ta została pierwotnie zadeklarowana w deklaracji VAT składanej przez Urząd. W sytuacji, gdy obowiązek zadeklarowania takich faktur powstanie za okres, za który nie doszło jeszcze do przedawnienia zobowiązania podatkowego, konieczne będzie skorygowanie deklaracji VAT-7 złożonej przez Urząd za odpowiedni okres. Tym samym w odniesieniu do pytania 2 Gmina stoi na stanowisku, że będzie miała prawo (obowiązek) do złożenia korekty deklaracji VAT-7 za dany okres sprzed rejestracji dla celów VAT, złożonej pierwotnie przez Urząd (z podaniem własnego NIP oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT - zgodnie ze wskazaną powyżej metodologią), w przypadku wystąpienia konieczności wykazania podwyższenia kwoty podatku należnego z przyczyn powodujących potrzebę skorygowania deklaracji (za okres, za który nie doszło jeszcze do przedawnienia zobowiązania podatkowego). Dodatkowo, zdaniem Gminy, na zakres jej prawa do złożenia korekty ww. deklaracji VAT-7 w ww. przypadku nie wpłynie zmiana przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2014 r.
Ad. 3 Prawo Gminy do podwyższenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (oraz znowelizowanej ustawy), prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Jak wykazano powyżej, w zakresie zawieranych umów cywilnoprawnych, Gmina jest podatnikiem VAT. Aby zatem posiadała możliwość odliczenia podatku naliczonego od danych wydatków, musi być również spełniona druga przesłanka wymagana przez powyższy przepis, tj. wydatki te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Katalog tych czynności określony został w art. 5 ust. 1 ustawy. Zgodnie z powyższym przepisem, opodatkowaniu podlegają, m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczeniem usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemąjącej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Analogiczne zapisy znajdują się w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług. Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia podatku naliczonego w odpowiednich terminach, może on tego dokonać w drodze późniejszej korekty deklaracji VAT-7, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia, (które co do zasady powstaje w chwili otrzymania faktury zakupowej). Dlatego w obszarach, w których podatek naliczony związany jest ze sprzedażą opodatkowaną, Gminie (analogicznie jak w przypadku wszelkich innych podatników VAT), przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego, zarówno w świetle obecnie obowiązujących przepisów, jak i regulacji znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, tj. po dniu 1 stycznia 2014 r. Jak wskazała w stanie faktycznym, w związku z rejestracją dla celów VAT Urzędu, jak i posiadaniem przez Gminę własnego NIP, mogło/może zdarzyć się, że niektóre z faktur otrzymywanych od kontrahentów zostały/zostaną wystawione z podaniem danych i NIP Urzędu. W praktyce korekta podatku naliczonego może obejmować sytuacje, w których nie dokonano odliczenia podatku od zakupionych towarów i usług, mimo, że były/są związane z czynnościami opodatkowanymi. W ocenie Gminy, związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest podstawowym warunkiem, który spełnić musi podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, należy wziąć pod uwagę ukształtowaną obecnie linię interpretacyjną Ministra Finansów, zgodnie z którą należy uznać, że rejestracja dla celów VAT urzędów miast i gmin była powszechną praktyką akceptowalną i odbywającą się za zgodą organów podatkowych, co oznacza, że taka praktyka nie powinna wywoływać negatywnych skutków po stronie podatnika. Urząd jako podatnik VAT występował w praktyce bowiem w imieniu i na rzecz Gminy, będąc przy tym jedynie jednostką pomocniczą służącą do wykonywania jej zadań, nie posiadając odrębnej podmiotowości (tym samym zakupy dokumentowane fakturami zawierającymi dane Urzędu były de facto dokonywane przez Gminę, która jest jedynym właściwym podatnikiem VAT, stąd podatek naliczony z nich wynikający powinien podlegać ewentualnemu odliczeniu przez Gminę, z uwzględnieniem wskazówek ujętych powyżej). W konsekwencji, w opinii Gminy, o ile zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ustawy oraz nie zaszły negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku z faktur, które zostały wystawione przez kontrahentów z podaniem danych Urzędu (za okres, co do którego nie upłynął termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy), bez konieczności korygowania takich faktur w zakresie wykazanych w nich danych podatnika. Powyższy wniosek jest, zdaniem Gminy, prawidłowy również w świetle przepisów znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, tj. po dniu 1 stycznia 2014 r. Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 26 sierpnia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPP2/443-932/10-2/MR, dotyczącej rozliczeń pomiędzy miastem a urzędem miejskim, w której organ uznał, że: biorąc pod uwagę wykładnię celowościową przedstawionych norm prawnych należy stwierdzić, że pomimo niewłaściwej rejestracji w podatku od towarów i usług przez Urząd Miejski, zdaniem tut. organu - w tej konkretnej sytuacji - Miasto będzie mogło dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych na Urząd Miejski. W przypadku, gdy nie skorzystano z prawa do odliczenia w miesiącach w których otrzymano faktury lub w następnych okresach rozliczeniowych, a faktury VAT dokumentowały nabycie towarów lub usług przez Urząd Miejski, jako podatnika VAT czynnego, Wnioskodawca (Miasto) będzie mógł to uczynić poprzez złożenie korekt deklaracji podatkowych na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy".
Reasumując, w odniesieniu do pytania 3, zdaniem Gminy, będzie miało prawo do złożenia korekty odpowiedniej deklaracji VAT-7 złożonej pierwotnie przez Urząd (z podaniem danych Gminy - zgodnie ze wskazaną powyżej metodologią) w przypadku wystąpienia konieczności wykazania podatku naliczonego, bądź podwyższenia kwoty podatku naliczonego (odnoszącego się do okresu, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy), niezależnie od momentu złożenia takiej korekty, tj. również po dniu 1 stycznia 2014 r.
Ad 4. i Ad 5. Prawo Gminy do wystawiania i przyjmowania faktur (korygujących) i not korygujących dotyczących transakcji udokumentowanych pierwotnie fakturami wystawianymi przez Urząd/na rzecz Urzędu.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. la, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Minister Finansów, na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, określił w § 5 rozporządzenia fakturowego podstawowe elementy, które powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży. Rozporządzenie to wskazuje również sposoby dokonywania korekty wystawionych faktur oraz okoliczności, w jakich te faktury mogą być skorygowane. Ustawodawca przewidział dwa sposoby dokonania korekty faktur VAT, tj. poprzez:
- wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej;
- wystawienie przez nabywcę noty korygującej.
Sytuacje, w których konieczne jest wystawienie faktury korygującej zostały określone w przepisach § 13 i 14 rozporządzenia. Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Stosownie do brzmienia § 14 ust. 3 rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku stwierdzenia pomyłek, o których mowa w ust. 1, powinna zawierać m.in. dane określone w ust. 2 pkt 1 i dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6 zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca. Prawo korygowania faktur przysługuje także nabywcy towaru lub usług. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Przy czym zwrot: jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą" oznacza, co do zasady, możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp. Jednocześnie należy podkreślić, że celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy wskazuje ona, co prawda zaistniałe zdarzenie gospodarcze, ale które wystąpiło między innymi podmiotami. Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące nazwy strony transakcji, jej adresu, a także jej numeru identyfikacji podatkowej, to powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi. Stosownie do postanowień art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 ustawy oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Jak już Gmina wskazała, na podstawie przepisów regulujących jej ustrój oraz przepisów o podatku od towarów i usług, to ona jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako podatnik VAT, Gmina zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji zawierającej wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy dane niezbędne m.in. do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Prowadzona ewidencja winna odzwierciedlać faktycznie przeprowadzone przez Gminę zdarzenia gospodarcze. Ponieważ właściwym podatnikiem zobowiązanym do rozliczania podatku jest Gmina a nie Urząd, faktury dokumentujące przeprowadzone zdarzenia gospodarcze powinny być wystawiane przez Gminę i na Gminę. Dotyczy to również faktur korygujących i not korygujących, których wystawienie i przyjmowanie jest niezbędne do prawidłowego, tj. odzwierciedlającego stan faktyczny, sporządzenia deklaracji podatkowej.
W związku z powyższym, w odniesieniu do pytania 4 i 5 Gmina stoi na stanowisku, że ma obecnie prawo do wystawiania ewentualnych faktur korygujących do faktur wystawionych przez Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych na Urząd dotyczących transakcji ujmowanych pierwotnie w rozliczeniach VAT Urzędu (w stosunku do których obowiązek podatkowy wystąpił w okresie, za który nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego/prawo do odliczenia podatku naliczonego wystąpiło w okresie, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy). Powyższe prawo, w opinii Gminy, nie ulegnie zmianie również po dniu 1 stycznia 2014 r. i będzie przysługiwało jej w świetle analogicznych regulacji przepisów znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jak również będzie miała prawo do przyjmowania i w razie potrzeby wykazywania w rozliczeniach z tytułu VAT faktur korygujących do faktur wystawionych pierwotnie na Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych przez Urząd, dokumentujących transakcje ujmowane pierwotnie w rozliczeniach VAT Urzędu (w stosunku do których obowiązek podatkowy wystąpił w okresie, za który nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego/prawo do odliczenia podatku naliczonego wystąpiło w okresie, co do którego nie upłynął jeszcze termin wskazany w art. 86 ust. 13 ustawy), również w razie gdyby sytuacje takie zaistniały po dniu 1 stycznia 2014 r. tj. w świetle przepisów znowelizowanej ustawy.
Ad 6. Prawo Gminy do realizowania tzw. korekty wieloletniej w odniesieniu do zakupów udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na rzecz Urzędu.
W przeszłości Urząd mógł realizować pewne inwestycje w Gminie - zakupy towarów/usług (dokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Urzędu przez dostawców tych towarów i usług), które nie były przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, stąd w deklaracjach VAT składanych przez Urząd dotychczas nie wykazywano z tego tytułu podatku do odliczenia. W art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług określono zasady korekty w zakresie odliczania podatku naliczonego. Jak wynika z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy dotyczące korekty stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty. Mając na uwadze powyższe, jak również fakt, że rozliczenia VAT Urzędu nie mogą być rozpatrywane odrębnie od rozliczeń VAT Gminy, w ocenie Gminy, - po rejestracji jako czynny podatnik VAT - będzie miała prawo realizowania na bieżąco" tzw. korekty wieloletniej, o której mowa w art. 91 ust. 2-9 ustawy (tj. odpowiednio w okresie 5-letnim lub 10-letnim) w odniesieniu do zakupów towarów i usług zrealizowanych uprzednio przez Urząd (udokumentowanych fakturami wystawionymi na rzecz Urzędu przez dostawców tych towarów i usług), w sytuacji gdy rozpocznie wykorzystywanie nabytych towarów/usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tj. gdy Gmina wcześniej nie miała prawa do odliczenia, a następnie zmieniło się to prawo do odliczenia od ww. towarów/usług) - bez konieczności dokonywania korekty otrzymanych wcześniej faktur (wystawionych na rzecz Urzędu). Powyższe dotyczy również okresu po dniu 1 stycznia 2014 r. w świetle analogicznych regulacji znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad 7. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur błędnie wystawionych: (i) ze wskazaniem Urzędu jako nabywcy i NIP Gminy, (ii) ze wskazaniem Gminy jako nabywcy i NIP Urzędu, (iii) ze wskazaniem Urzędu jako nabywcy i NIP Urzędu - bez konieczności korygowania takiej faktury.
Mając na uwadze stanowisko w odniesieniu do pytania nr 1 dotyczącego tożsamości Urzędu i Gminy jako podatnika VAT, Gmina stoi na stanowisku, że będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych błędnie w zakresie odbiorcy faktury, bez obligatoryjnej konieczności występowania o wystawienie faktury korygującej przez sprzedającego lub wystawienia noty korygującej przez nabywającego - także w sytuacjach, jeżeli faktura była wystawiona, gdy Gmina nie była jeszcze zarejestrowana do celów VAT albo w przypadku, gdy Urząd nie będzie do tych celów już na VAT zarejestrowany - jeśli błąd na fakturze dotyczyć będzie omyłkowego:
- wskazania Urzędu jako nabywcy, przy jednoczesnym wskazaniu NIP Gminy,
- wskazania NIP Urzędu, przy jednoczesnym wskazaniu Gminy jako nabywcy,
- wskazania Urzędu jako nabywcy i NIP Urzędu.
Prawidłowość powyższego podejścia została potwierdzona m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 lipca 2011 r. o sygn. IBPP1/443-587/11/AZb, który w uzasadnieniu stwierdził, że: (...) w sytuacji jeżeli błąd na fakturze dotyczy omyłkowego:
- wskazania Urzędu jako nabywcy, przy jednoczesnym wskazaniu nr NIP Gminy,
- nr NIP Urzędu, przy jednoczesnym wskazaniu Gminy jako nabywcy,
- wskazania Urzędu jako nabywcy i nr NIP Urzędu,
Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur błędnie wystawionych pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.(...) w przypadku udokumentowania zakupu fakturą VAT zawierającą wskazanie błędnego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy lub błędne oznaczenie nabywcy, zasadnym jest co do zasady skorygowanie tych błędów, co jednak nie uniemożliwia dokonania odliczenia podatku naliczonego na zasadach i w terminach wskazanych przepisami prawa. W przepisie art. 88 nie wskazano bowiem, że takie braki formalne stanowią o braku prawa do odliczenia. "
Co więcej, jak wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-509/09-4/KG z dnia 25 sierpnia 2009 r., faktura VAT wystawiona na urząd gminy, w sytuacji gdy otrzymującym jest gmina będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT, stanowi podstawę do ujęcia w rejestrze zakupu i obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich zawartego, bez konieczności występowania o wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę lub wystawienia noty korygującej przez nabywcę. Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w doktrynie. Gmina pragnie w szczególności wskazać na omówione przez p. Elżbietę Rogalę (specjalistę w zakresie VAT w Ministerstwie Finansów, eksperta w sprawach podatkowych w samorządach) w książce VAT w gminach - ujęcie praktyczne" interpretacje Ministra Finansów oraz orzeczenia sądów potwierdzające, że z faktury wystawionej na urząd gminy gmina może odliczyć podatek naliczony. W podobnych sprawach organy podatkowe wskazywały, że istotna jest wykładnia celowościowa wskazanych norm prawnych dotyczących zasad odliczenia podatku naliczonego. W interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-716/10-3/BD z dnia 27 września 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wypowiedział się w odniesieniu do sytuacji, gdy faktury VAT są wystawione np. ze wskazaniem gminy jako nabywcy natomiast z NIP urzędu. Organ uznał, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwać czynnemu podatnikowi VAT. W świetle przedstawionych argumentów, w odniesieniu do pytania 7 Gmina stoi na stanowisku, że będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur błędnie wystawionych, jeżeli błąd będzie dotyczył omyłkowego (i) wskazania Urzędu jako nabywcy, przy jednoczesnym wskazaniu NIP Gminy, (ii) NIP Urzędu, przy jednoczesnym wskazaniu Gminy jako nabywcy lub (iii) wskazania Urzędu jako nabywcy i NIP Urzędu - bez konieczności występowania o wystawienie faktury korygującej przez sprzedającego lub wystawienia noty korygującej przez nabywającego, o ile faktury te będą związane z działalnością opodatkowaną Gminy. Powyższe dotyczy również okresu po dniu 1 stycznia 2014 r. kiedy obowiązywać będą przepisy znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenie przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 5 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy