Czy Beneficjent środków Miasto - Urząd Miasta ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: Ł ze środków UE ma prawną możliwość odliczenia w c... - Interpretacja - IPTPP4/443-367/13-4/BM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.08.2013, sygn. IPTPP4/443-367/13-4/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Beneficjent środków Miasto - Urząd Miasta ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: Ł ze środków UE ma prawną możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Ł... oraz 5 lat po jego realizacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Ł... oraz 5 lat po jego realizacji.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto - Urząd Miasta, miasto na prawach powiatu, w okresie 09.2013 - 11.2014 będzie realizatorem projektu ... dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Zadania objęte projektem należą do zadań własnych gminy i są uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

... to kolejna odsłona realizowanej przez miasto strategii budowy marki na lata 2010 - 2016. Tym razem Wnioskodawca chce promować lokalny sektor kreatywny w kraju. Umacnianie marki wynika wprost z dokumentu Strategia promocji i komunikacji marketingowej marki na lata 2010-2016. Wybrane kierunki działań wynikają z profesjonalnie przeprowadzonych badań ilościowych i jakościowych. Niniejszy projekt jest II. etapem wdrażania zawartych w strategii celów. Założeniem projektu jest realizacja zaprezentowanych kierunków działań promocyjnych dla marki, których zwieńczeniem ma być wytworzenie w przestrzeni publicznej, w środowisku krajowym i międzynarodowym wizerunku Miasta Centrum Przemysłów Kreatywnych. Głównym celem strategicznym przewidzianych w ramach projektu działań jest Promocja lokalnego sektora kreatywnego oraz oferty miasta związanej z tym przemysłem kreatywnym. Projekt polega na marketingu i promocji marki lokalnej pn. Ł..., natomiast sam projekt nosi tytuł Ł.... W ramach projektu przewidzianego do realizacji od września 2013 r. do czerwca 2015 r. zaplanowane jest wsparcie promocji marki lokalnej. W wyniku realizacji projektu miasto weźmie udział w serii wydarzeń w największych miastach Polski (imprezy masowe o charakterze rozrywkowo-kulturalnym) skupiających osoby zainteresowane produktami sektora kreatywnego (moda, design, muzyka, film, wydawnictwa). W trakcie wydarzeń stworzone zostaną specjalne strefy kreatywne, w których prezentowane będą: firmy, usługi i produkty lokalnego sektora kreatywnego, lokalne festiwale i wydarzenia związane z sektorem kreatywnym w Mieście, lokalne uczelnie kształcące w obszarze przemysłów kreatywnych, działania wspierające rozwój sektora kreatywnego. Do realizacji projektu zaproszeni zostaną przedstawiciele lokalnego sektora kreatywnego, mediów i uczelni wyższych, którzy będą aktywnie tworzyć strefę kreatywną. Biorąc bezpośredni udział w wydarzeniach będą oni mogli w najlepszy sposób tworzyć strefę kreatywną oraz prezentować swoje pomysły i produkty. Prezentacja w strefach kreatywnych wsparta będzie lokalnymi kampaniami w mediach (radio, prasa, outdoor, Internet) zapraszającą do odwiedzenia strefy kreatywnej oraz Miasta. Równolegle do działań prowadzonych w trakcie wydarzeń oraz w mediach, prowadzony będzie profil w mediach społecznościowych, którego celem będzie zbudowanie ogólnopolskiej sieci zainteresowanej sektorem kreatywnym oraz wydarzeniami w Mieście. Grupa docelowa jest bardzo szeroka. Podstawą wyboru tych narzędzi są badania społeczne przeprowadzone przez TNS OBOP w 2010 r. Na ich kanwie zostały wyselekcjonowane takie rozwiązania, które zdaniem ekspertów od marek miast, marketingu terytorialnego będą najbardziej efektywne. Projekt ma sprawić pozytywne asocjacje, ma zmienić negatywny przekaz na temat Miasta, miasto w oczach Polaków i obcokrajowców ma się stać miejscem nowoczesnych technologii, twórczego działania.

Projekt ubiega się o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowalnych jego realizacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w postaci dotacji bezzwrotnej udzielanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013. Szacunkowy koszt całkowity realizacji projektu wynosi 2.617.150,00 złotych.

W ramach przedsięwzięcia są zaplanowane następujące działania związane z ponoszeniem wydatków w ramach projektu:

  1. Opracowanie studium wykonalności projektu - w ramach działań przygotowawczych dokonano analizy projektu pod kątem zgodności z celami programu operacyjnego oraz strategii na poziomie krajowym i regionalnym, wykonalności prawnej, instytucjonalnej, technicznej, finansowej oraz ekonomicznej projektu, analizy kosztów i korzyści, trwałości efektów projektu. Dokument został opracowany przez wyłoniony podmiot zewnętrzny.
  1. Kampania promująca i informacyjna. Przygotowanie spójnej linii graficznej dla kampanii w mediach - opracowanie spójnej kreacji dla narzędzi i nośników wykorzystanych w kampanii (Internet, prasa, outdoor, radio, media społecznościowe, gadżety). Wśród projektów znajdą się w szczególności kreacje na: outdoor np.: billboardy, citylighty, prasa (prasa: reklama - min. 3 typy, Internet: banner dynamiczny, grafiki statyczne, radio - spot do 30 sek. zapraszający do odwiedzenia lokalnej strefy kreatywnej).Elementy graficzne opracowane zostaną zgodnie z system identyfikacji wizualnej logo Miasta Kreuje, które jest znakiem przewodnim wszystkich działań prowadzonych w ramach realizacji strategii promocji miasta. Ponadto linia graficzna będzie nawiązywała do elementów związanych z lokalnym sektorem kreatywnym.
    1. Przeprowadzenie kampanii w mediach lokalnych w miejscach udziału w wydarzeniach np. zakup powierzchni reklamowej i emisji oraz druk i nagrania, reklama w mediach lokalnych i branżowych, reklama w mediach ogólnopolskich.Każdy udział w wydarzeniach poprzedzony będzie lokalną (dla danego wydarzenia) kampanią promującą. Kampania prowadzona będzie regularnie, przez cały okres realizacji projektu. Ze względu na duże nasycenie wydarzeń w okresie czerwiec - sierpień 2014, kampania będzie najintensywniejsza właśnie w tym okresie. Przed każdym z wydarzeń, na którym prezentowane będą przemysły kreatywne wykorzystane zostaną następujące kanały informacji: prasa lokalna (reklamy), prasa branżowa (reklamy i/lub artykuły sponsorowane), Internet (bannery w portalach informacyjnych, linki w portalach społecznościowych), radio lokalne, i/lub ogólnopolskie nie mniej niż 300 emisji, outdoor (ekspozycja billboardów i/lub citylightów) nie mniej niż 600 nośników, intensywne działania PR (informacje prasowe, spotkania z mediami) utworzenie oraz prowadzenie profilu w mediach społecznościowych. Od początku realizacji projektu powadzony będzie profil projektu w mediach społecznościowych. Jego celem będzie zebranie największej liczby odbiorców oraz informowanie o realizowanych wydarzeniach. Profil będzie także prezentował lokalny sektor kreatywny, lokalne miejsca, wydarzenia oraz twórców. Na profilu będą przeprowadzane konkursy i intensywne akcje promujące udział Miasta w zaplanowanych wydarzeniach. Profil ten będzie także głównym odnośnikiem we wszystkich działaniach promocyjnych. Zawartość merytoryczna profilu tworzona będzie w oparciu o prowadzoną od początku realizacji strategii promocji miasta stronę www, działania i wydarzenia odbywające się w Mieście, działania planowane w ramach realizacji projektu.W ramach projektu przygotowane zostaną także gadżety, które będą zachęcały uczestników festiwali, targów oraz kiermaszów do odwiedzenia przygotowanej strefy kreatywnej. Na potrzeby każdego z planowanych wydarzeń zostanie wyprodukowanych ok. 5 typów gadżetów (np. koszulka, smycz, czapka, słodycze) w ilości nie mniej niż 3000 sztuk każdy.Większość działań promocyjnych rozpocznie się na minimum 14 dni przed udziałem w danym wydarzeniu.
  1. Opracowanie merytoryczne, przygotowanie graficzne oraz druk materiałów informacyjnych. W ramach materiałów informacyjnych przygotowana zostanie publikacja prezentująca lokalny sektor kreatywny oraz możliwości, jakie on tworzy. Publikacja będzie tłumaczyć czym dokładnie jest sektor kreatywny (prezentacja poszczególnych branż sektora) oraz pokazywać przykłady dobrych praktyk i opinii osób działających w Mieście. Będzie ona także informować jak na kształt i rozwój sektora kreatywnego wpływają poszczególne branże oraz działające w ich ramach organizacje pozarządowe, instytucje administracji publicznej, instytucje otoczenia biznesu, uczelnie, szkoły średnie oraz firmy. Publikacja przygotowana będzie w języku polskim oraz angielskim. Będzie ona dystrybuowana w trakcie planowanych wydarzeń i wysyłana do wybranych miast partnerskich.
  2. Zaprojektowanie, realizacja oraz obsługa strefy kreatywnej (projekt i produkcja zabudowy wystawienniczej oraz transport zabudowy, montaż i demontaż, przechowywanie i konserwacja zabudowy).Strefa kreatywna to specjalnie zaprojektowana przestrzeń, która będzie miejscem prezentacji lokalnego sektora kreatywnego w trakcie zaplanowanych wydarzeń. Obejmować będzie ona przestań wystawienniczą do prezentacji zaproszonych przedsiębiorców i projektów z Miasta, strefę informującą i promującą lokalne festiwale oraz inne wydarzenia, a także miejsce z informacją o projekcie. Strefa zostanie przygotowana w sposób modułowy, pozwalający na łatwe przystosowanie jej do warunków występujących na danej imprezie. Strefa wykonana będzie zgodnie z oznakowaniem graficznym projektu, tworząc spójną całość. W przypadku wydarzeń odbywających się w terminach świątecznych zostanie ona wzbogacona o świąteczne elementy dekoracyjne. W trakcie każdego z wydarzeń w strefie kreatywnej będzie można porozmawiać z mieszkańcami reprezentującymi sektor kreatywny, nabyć rzeczy wyprodukowane przez lokalne firmy sektora kreatywnego, poznać ofertę festiwali oraz przyjemnie spędzić czas.

Udział w wybranych wydarzeniach: 4xfestiwale w Polsce, 4xjarmark świąteczny w Mieście; Wynajem powierzchni wystawienniczej; Obsługa stoiska (transport, noclegi i wyżywienie obsługi i wystawców); Wynajem/zakup dekoracji okazjonalnych; Wstęp na targi/wydarzenia dla obsługi i wystawców (wybór wydarzeń, przygotowanie wyjazdów oraz udział w wydarzeniach).

W ramach projektu zrealizowanych będzie min. 4 wyjazdy na festiwale w Polsce, na których prezentowana będzie strefa kreatywna i lokalne przemysły kreatywne. W zależności od terminu, lokalizacji i grupy docelowej będą to targi branżowe i/lub imprezy masowe o charakterze rozrywkowo-kulturalnym. Udział w wydarzeniach podzielony będzie na 3 etapy:

  • etap I - wydarzenia lokalne - IV kwartał 2013 - I kwartał 2014. Wynika z możliwości płynnego rozpoczęcia projektu oraz zachęcenia lokalnego sektora kreatywnego oraz mieszkańców do włączenia się w dalsze etapy realizacji projektu.Ze względu na lokalny charakter wydarzeń (jarmarki świąteczne realizowane na ulicy P.) do ich realizacji zaproszonych zostanie kilkudziesięciu przedstawicieli sektora kreatywnego.
  • etap II - wydarzenia ogólnopolskie I - III kwartał 2014. Termin ten wynika z największego nasycenia imprez masowych w tym okresie realizacji projektu; okresu wakacyjnego, który umożliwi najciekawszą prezentację strefy kreatywnej w otwartej przestrzeni; oraz z możliwości intensywnej promocji odbywających się w III i IV kwartale 2014 wydarzeń sektora kreatywnego w Mieście.Do udziału w każdym z wydarzeń zaproszeni zostaną przedstawiciele sektora kreatywnego. W zależności od rodzaju wydarzenia (targi branżowe, impreza masowa, inne) weźmie w nim udział od kilku do kilkudziesięciu przedstawicieli sektora kreatywnego i mediów.
  • etap III - wydarzenia lokalne i międzynarodowe - IV kwartał 2014 - II kwartał 2015. Etap ten pozwoli na zaprezentowanie szerokiej grupie mieszkańców efektów projektu oraz utrwalanie uzyskanego efektu. W tym samym czasie, obok wydarzeń lokalnych, projekt oraz jego efekty zostaną zaprezentowane na arenie międzynarodowej, w środowisku związanym z sektorem kreatywnym wśród miast partnerskich. Powstałe w ramach projektu produkty będą udostępnione nieodpłatnie. Projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Urząd Miasta jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą należały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Miasto - Urząd Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Beneficjent środków Miasto - Urząd Miasta ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: Ł ze środków UE ma prawną możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Miastu - Urzędowi Miasta nie będzie przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto - Urząd Miasta czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (). (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, miasto na prawach powiatu, będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w okresie 09.2013 - 11.2014 będzie realizatorem projektu Ł... dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Zadania objęte projektem należą do zadań własnych gminy i są uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

... to kolejna odsłona realizowanej przez miasto strategii budowy marki na lata 2010 - 2016. Tym razem Wnioskodawca chce promować lokalny sektor kreatywny w kraju. Umacnianie marki Ł wynika wprost z dokumentu Strategia promocji i komunikacji marketingowej marki Miasta na lata 2010-2016. Wybrane kierunki działań wynikają z profesjonalnie przeprowadzonych badań ilościowych i jakościowych. Niniejszy projekt jest II. etapem wdrażania zawartych w strategii celów. Założeniem projektu jest realizacja zaprezentowanych kierunków działań promocyjnych dla marki, których zwieńczeniem ma być wytworzenie w przestrzeni publicznej, w środowisku krajowym i międzynarodowym wizerunku Miasta. Głównym celem strategicznym przewidzianych w ramach projektu działań jest promocja lokalnego sektora kreatywnego oraz oferty miasta związanej z tym przemysłem kreatywnym. Projekt polega na marketingu i promocji marki lokalnej pn. Ł..., natomiast sam projekt nosi tytuł Ł.... W ramach projektu przewidzianego do realizacji od września 2013 r. do czerwca 2015 r. zaplanowane jest wsparcie promocji marki lokalnej. W wyniku realizacji projektu miasto weźmie udział w serii wydarzeń w największych miastach Polski (imprezy masowe o charakterze rozrywkowo-kulturalnym) skupiających osoby zainteresowane produktami sektora kreatywnego (moda, design, muzyka, film, wydawnictwa).

Powstałe w ramach projektu produkty będą udostępnione nieodpłatnie. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą należały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Miasto - Urząd Miasta.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ Wnioskodawca wskazał, iż projekt nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Ł... oraz 5 lat po jego realizacji, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 378 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi