Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP1/443-587/13/JJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2013, sygn. ITPP1/443-587/13/JJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 9 i 13 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: I. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 9 i 13 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podpisała Pani umowę z Urzędem Marszałkowskim na stworzenie punktu przedszkolnego. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność w zakresie doradztwa marketingowego, szkoleń, sprzedaży projektów stron internetowych oraz ulotek i wizytówek dla podmiotów gospodarczych. Od grudnia 2012 r. zgodnie z projektem zajęła się Pani stworzeniem punktu przedszkolnego. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy VAT są to czynności zwolnione od VAT. Zgodnie z podpisaną umową na realizację przedsięwzięcia środki na realizację przedsięwzięcia pochodzą z Funduszy Europejskich, w ramach projektu 9.1.1. Urząd Marszałkowski stoi na stanowisku, że w związku z tym, że przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT ma prawo do zwrotu podatku VAT od zakupów inwestycyjnych i pokrywa zakup w kwotach netto. W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, że w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.1 Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej, konkurs (...), realizuje projekt pn.: I.. Wydatki związane z projektem mają wyłącznie związek z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ma Pani prawo do odliczenia podatku VAT...

Uważa Pani, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z zakupów dokonywanych w ramach projektu unijnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że od grudnia 2012 r. realizuje Pani projekt pn.: I., w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.1 Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej. Projekt polega na stworzeniu punktu przedszkolnego. Jak wskazano, wydatki związane z projektem mają wyłącznie związek z czynnościami zwolnionymi od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie ma Pani prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków w związku z realizacją przedmiotowego projektu, albowiem zakupy te służą świadczeniu usług zwolnionych od podatku, tj. nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie określonego zakresem złożonego wniosku odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu i została wydana przy założeniu, iż czynności, z którymi związane są wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu podlegają zwolnieniu od podatku. Jednocześnie interpretacja nie rozstrzyga natomiast innych kwestii związanych z opisanym w złożonym wniosku zagadnieniem, w tym prawa do zwolnienia od podatku, bowiem nie sformułowano w tym zakresie pytania, jak również nie przedstawiono własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy