Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, dofinansowanego ze środków UE, polegającego na zorganizowaniu turniej... - Interpretacja - ITPP2/443-115c/13/KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.04.2013, sygn. ITPP2/443-115c/13/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, dofinansowanego ze środków UE, polegającego na zorganizowaniu turnieju.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2012 r. Dz. U. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. T. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. T.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Park jest państwową osoba prawną, działającą na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1993 r. w sprawie utworzenia B. Parku Narodowego (Dz. U. Nr 86, poz. 399). Rodzaj przeważającej działalności Parku wg PKD (2007 r.) to 9104.Z Działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Jako państwowa osoba prawna, uzyskiwane dochody przeznacza na działalność statutową.

W dniu 20 listopada 2012 r., pomiędzy Samorządem Województwa, a Parkiem, została podpisana umowa o dotację projektu, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. W ramach ww. programu, Park wystąpił o przyznanie pomocy na rok 2013. Planowane jest do realizacji następujące zadanie: T. Cele tej operacji, to umożliwienie mieszkańcom i turystom uczestnictwa w imprezie kształtującej dobry smak i rodzimą tradycję domowego sporządzania nalewek, powstanie ciekawego zbioru oryginalnych przepisów domowych receptur rozpowszechnianych drogą elektroniczną, promocja tradycyjnej sztuki kulinarnej wśród osób odwiedzających region Parku. Turniej przyczyni się do zachowania dziedzictwa kulturowego wsi oraz wpłynie na podniesienie jakości życia mieszkańców wsi. W ramach wniosku zakupione zostaną nagrody rzeczowe dla zwycięzców poszczególnych konkurencji i upominki dla zwycięzców w konkursach przyrodniczych. Zostanie zapewnione zakwaterowanie oraz wyżywienie. W celu sprawnego przeprowadzenia konkursu, planowany jest zakup komputera z oprogramowaniem, szkła laboratoryjnego, artykułów biurowych, dla uczestników przewidziano koszulki.

Realizowane zadanie, związane z tym projektem, nie jest wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park.

Z dniem 1 stycznia 2012 r., Park został płatnikiem podatku od towarów i usług i od tego dnia nalicza i płaci należny podatek. Podatek naliczony z tytułu ww. projektu, zalicza w koszty uznając, że nie podlega on zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z czynnym obrotem opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy Park postąpił prawidłowo uznając, że nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wymaganych do realizacji ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zobowiązany jest do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku przy nabyciu towarów i usług, w ramach projektu. Powołując się na dyspozycję art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Park stwierdził, iż przepis ten, dający możliwość odliczenia podatku naliczonego, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, nie może być zastosowany. Ponownie wskazał, iż realizowany projekt nie jest związany z obrotem (sprzedażą) opodatkowaną. Umowa dotycząca projektu, zawarta będzie bez udziału rządu Rzeczypospolitej Polski oraz po dniu 1 maja 2004 r. i z tego też powodu Park nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zawartych w rozdziale 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż skoro jak wynika z wniosku nabycie towarów i usług dokonywane na potrzeby realizacji ww. projektu nie będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych, Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy