Temat interpretacji
Czy podatnik może wpisywać na fakturach: świnie żywe wg wagi WBC i stosować stawkę PKWiU właściwe dla sprzedaży świń żywych (01.46.10.0) i stosować stawkę 8%, czy też powinien wpisywać PKWiU właściwe dla sprzedaży mięsa ze świń świeżego lub schłodzonego (10.11.12.0) i stosować stawkę 5% wynikającą z załącznika nr 10 do ustawy (poz. 17)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Tryb. 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla sprzedaży świń jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 lutego 2013 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla sprzedaży świń.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew, działając na podstawie przepisów art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, pismem znak OBIII/077/W/58/BM/13 z dnia 20 lutego 2013 r., przesłał ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 25 lutego 2013 r.) do załatwienia zgodnie z właściwością.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gospodarstwo Rolne zajmuje się hodowlą trzody chlewnej. Gospodarstwo jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Świnie żywe są sprzedawane ze stawką podatku 8% (PKWiU 01.46.10.0) wynikającą z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i załącznika nr 3 do ustawy. Wymieniony załącznik wskazuje, że do sprzedaży zwierząt żywych dla symbolu PKWiU zaczynającego się na 01.4 (z wymienionymi wyjątkami) należy zastosować obniżoną stawkę 8% (poz. 14 załącznika). Jeden z kontrahentów z którym współpracuje gospodarstwo wystąpił z wnioskiem o sprzedawanie mu świń żywych według cen skalkulowanych według wagi WBC (wagi bitej ciepłej). Kontrahent odbiera od podatnika żywe świnie, zawozi je do ubojni, kalkuluje wagi i przekazuje je do podatnika. Kontrahent ponosi koszty uboju. Gospodarstwo nie zabija, ani nie zleca uboju świń - pod każdą fakturę skalkulowaną, według WBC dołączony jest dokument WZ z którego wynika, że kontrahent odebrał żywe świnie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy podatnik może wpisywać na fakturach: świnie żywe wg wagi WBC i stosować stawkę PKWiU właściwe dla sprzedaży świń żywych (01.46.10.0) i stosować stawkę 8%, czy też powinien wpisywać PKWiU właściwe dla sprzedaży mięsa ze świń świeżego lub schłodzonego (10.11.12.0) i stosować stawkę 5% wynikającą z załącznika nr 10 do ustawy (poz. 17)...
Zdaniem Wnioskodawcy, gospodarstwo nie ma zezwolenia na ubój świń, nie zleca też nikomu uboju, ani nie sprzedaje mięsa - sprzedawane są wyłącznie świnie żywe. Również wskazany w pytaniu kontrahent odbiera żywe świnie - tak jak pozostali kontrahenci różnica dotyczy tylko sposobu kalkulacji ceny sprzedaży za świnie.
W związku z tym Wnioskodawca uważa, że dla tej sprzedaży powinien stosować stawkę VAT właściwą do sprzedaży świń żywych tj. 8% (PKWiU 01.46.10.0)
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Na mocy art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Stosownie do § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., faktura powinna zawierać:
- datę jej wystawienia,
- kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a,
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b,
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury, w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
- kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,
- wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
- stawkę podatku,
- sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
- kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
- kwotę należności ogółem..
Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentem sformalizowanym i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura VAT potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106 ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe.
Jednym z wymagań jakie musi spełniać faktura dokumentująca sprzedaż jest określony w § 5 ust. 1 pkt 7 i 8 cyt. rozporządzenia wymóg zawarcia na niej nazwy (rodzaju) towaru lub usługi oraz miary i ilości (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług.
Z uwagi na to, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia nazwa towaru, zasadnym jest odwołanie się do definicji słownikowej. Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA () nazwa oznacza wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś. Ponadto, po ogólnej definicji pojęcia nazwa słownik podaje definicje szczególnych rodzajów nazw nazwa jednostkowa to nazwa mająca tylko jeden desygnat, nazwa ogólna to nazwa dotycząca pojedynczych przedmiotów danego rodzaju lub poszczególnych cech danego przedmiotu. Natomiast pojęcie desygnat oznacza przedmiot, osobę lub zjawisko, do których odnosi się dana nazwa.
Nazwa towaru na fakturze ma spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania obrotu. Sprzedawca jest obowiązany opisać na fakturze każdy towar i podać jego nazwę. Umieszczona na fakturze VAT nazwa towaru winna być zgodna z będącym przedmiotem obrotu towarem, a nadto powiązanie tej nazwy z ceną ma pozwolić na indywidualne określenie sprzedawanego towaru.
Jednocześnie zwrócić uwagę należy, że im większy jest zakres towarów i usług w danej grupie, to wymaga on bardziej szczegółowego określenia nazwy towaru lub usługi w celu jego prawidłowej identyfikacji. To sprzedawca obowiązany jest dołożyć wszelkich starań aby nazwa towaru w jednoznaczny sposób obejmowała sprzedawany towar i umożliwiała jego właściwe przyporządkowanie do stawki podatku. W przypadku bowiem, gdy dostawa towaru np. korzystałaby z obniżonej stawki podatku VAT, to w interesie podatnika leży udokumentowanie transakcji w taki sposób, aby uprawniałby do skorzystania z preferencyjnej stawki.
Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 01 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).
Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.
Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.
Natomiast zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
W załączniku nr 3 pod poz. 14, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., wymieniono zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego (PKWiU ex 01.4), z wyłączeniem:
- wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych, żywych (PKWiU 01.44.10.0),
- wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30),
- pozostałych ptaków żywych hodowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.12.9),
- gadów żywych hodowlanych, włączając węże i żółwie (PKWiU 01.49.13.0),
- pozostałych zwierząt żywych (PKWiU ex 01.49.19.0), z zastrzeżeniem poz. 15,
- wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),
- produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),
- skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).
Z objaśnień do ww. załącznika wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.
W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.
W poz. 14 tego załącznika, wymieniono zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, (PKWiU ex 01.4), z wyłączeniem:
- zwierząt żywych i ich nasienia,
- wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30.0),
- jaj wylęgowych (PKWiU 01.47.23.0),
- kokonów jedwabników nadających się do motania (PKWiU 01.49.25.0),
- wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),
- embrionów zwierzęcych do celów reprodukcyjnych (PKWiU 01.49.27.0),
- produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),
- skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3).
Pod poz. 17 ww. załącznika, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1 tj. Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:
- tłuszczów technicznych,
- produktów ubocznych garbarń,
- skór i skórek, niejadalnych,
- piór, puchu, pierza i skórek ptaków,
- wełny szarpanej.
W pkt 1 objaśnień do ww. załącznika wskazano, iż ex oznacza, że obniżona stawka do 5% dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.
Należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., art. 2 pkt 30 ustawy wprowadzonym na podstawie art. 1 pkt 1 lit. d ww. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi gospodarstwo rolne, zajmuje się hodowlą trzody chlewnej. Zainteresowany dla sprzedaży żywych świń, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 01.46.10.0 stosuje 8% stawkę podatku VAT. Jeden z kontrahentów z którym współpracuje gospodarstwo wystąpił z wnioskiem o sprzedawanie mu świń żywych według cen skalkulowanych według wagi WBC (wagi bitej ciepłej). Kontrahent odbiera od Wnioskodawcy żywe świnie, zawozi je do ubojni, kalkuluje wagi i przekazuje je do Zainteresowanego. Kontrahent ponosi koszty uboju. Gospodarstwo nie zabija, ani nie zleca uboju świń - pod każdą fakturę skalkulowaną, według WBC dołączony jest dokument WZ z którego wynika, że kontrahent odebrał żywe świnie.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego wskazać należy, iż dostawa żywych świń, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 01.46.10.0, na podstawie poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy, została wyłączona z opodatkowania stawką podatkową 5% - bowiem wyłączenie zawarte w załączniku nr 10 do ustawy w poz. 14 w pkt 1 dotyczy zwierząt żywych i ich nasienia, zatem odnosi się do zwierząt żywych. Ponadto, skoro przedmiotem dostawy są świnie żywe (kontrahent odbiera od Wnioskodawcy żywe świnie, które następnie zawozi do ubojni), to przedmiotem sprzedaży nie jest mięso świeże lub schłodzone, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.11.12.0. A zatem dostawa żywych świń, podlega opodatkowaniu stawką 8%, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 14 załącznika nr 3 do ustawy, ponieważ świnie żywe nie mieszczą się w wyłączeniach pkt 1-5 tej pozycji.
Reasumując, stwierdzić należy, że sprzedaż przez Wnioskodawcę żywych świń opodatkowana jest stawką 8% podatku VAT. Skoro Wnioskodawca sprzedaje świnie żywe, to na fakturach winien wykazać nazwę towaru świnie żywe oraz podać symbol PKWiU dla tego towaru, sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 01.46.10.0. Faktura winna również zawierać m.in. właściwą dla przedmiotowej transakcji miarę i ilość dostarczonych towarów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu.
Jednocześnie tut. Organ informuje, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 152 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi