zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - Interpretacja - IPPP2/443-902/11-4/KAN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2011, sygn. IPPP2/443-902/11-4/KAN, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011r. (data wpływu 27 lipca 2011r.), uzupełnionym w dniu 9 października 2011r. (data wpływu 12 października 2011 r.) na wezwanie z dnia 3 października 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełnionym w dniu 9 października 2011r. (data wpływu 12 października 2011 r.) na wezwanie z dnia 3 października 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jest płatnikiem VAT, ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej są usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usługi zwolnione. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników.

Jednym z zakresów prowadzonej działalności gospodarczej są szkolenia wykonywane w ramach projektów:

  • Bądź (stan faktyczny),
  • Oswoić (zdarzenie przyszłe), na zlecenie Firmy Handlowo Usługowej I. mającej siedzibę w K.

Projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Projekty są finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W zakresie podpisanej umowy Wnioskodawca pełni obowiązki trenera w wyżej wymienionych projektach, stanowisko pracy, wynagrodzenie jest w całości finansowane ze środków publicznych.

W ramach projektu Bądź Wnioskodawca prowadzi szkolenia z zakresu grafiki komputerowej, mające na celu nabycie przez uczestników projektu umiejętności w zakresie wykorzystywania multimediów w dydaktyce.

Projekt skierowany jest do nauczycieli, trenerów, wykładowców lub szkoleniowców, którzy chcą zdobyć nowe umiejętności lub poszerzyć posiadane kwalifikacje.

Uczestnicy szkolenia prowadzonego w ramach wyżej wymienionego projektu muszą spełnić następujące kryteria:

  • mieć ukończone 18 lat,
  • być zatrudnionym na terenie województwa na stanowisku nauczyciela, wykładowcy, trenera lub szkoleniowca,
  • być zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę, umowy zlecenie lub umowy o dzieło,
  • posiadać podstawową umiejętność obsługi komputera,
  • nie prowadzić działalności gospodarczej.

Projekt jest realizowany od 01.01.2011r. do 31.12.2011r.

W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie szkoleń z zakresu podstaw obsługi komputera, w ramach projektu Oswoić, mających na celu nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obsługi komputera.

Projekt skierowany jest do osób pracujących, które ukończyły 45 lat i z własnej woli chcą zdobyć nowe umiejętności lub poszerzyć posiadane kwalifikacje i poprawić swoją pozycję na rynku pracy.

Osoby biorące w nich udział muszą spełnić następujące kryteria:

  • mieć ukończone 45 lat
  • być zatrudnionym na terenie woj.,
  • zamieszkiwać lub być zatrudnionym na terenie jednego z powiatów,
  • nie prowadzić działalności gospodarczej.

Projekt jest realizowany od 01.01.2011r. do 30.06.2012r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznacza, iż usługi szkoleniowe w ramach projektów Bądź oraz Oswoić, Wnioskodawca świadczy na rzecz firmy I., która otrzymuje dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy szkoleniom prowadzonym w ramach projektu B. przysługuje zwolnienie z VAT...

Czy szkoleniom prowadzonym w ramach projektu O. przysługuje zwolnienie z VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych są zwolnione z VAT. Szkolenia prowadzone w ramach projektu Bądź są w całości finansowane ze środków publicznych, w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% z budżetu Państwa, w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki Narodowa Strategia Spójności. Program szkolenia jest tak przygotowany, aby jego uczestnicy mogli podnieść swoje kwalifikacje zawodowe i wykorzystać nowe umiejętności w codziennej pracy.

Szkolenia prowadzone w ramach projektu Oswoić są w całości finansowane ze środków publicznych, w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% z budżetu Państwa, w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki Narodowa Strategia Spójności.

Osoby biorące w nich udział mają możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu pracy na komputerze, umożliwia im to przekwalifikowanie zawodowe, mają możliwość podjęcia pracy na nowych stanowiskach, które do tej pory były dla nich nieosiągalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity, Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226 poz. 1476 ). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011r. weszły przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011r. dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2011 r.) według których, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jest płatnikiem VAT. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej są usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usługi zwolnione. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników.

Jednym z zakresów prowadzonej działalności gospodarczej są szkolenia wykonywane w ramach projektów

  • Bądź (stan faktyczny),
  • Oswoić (zdarzenie przyszłe), na zlecenie Firmy Handlowo Usługowej I. mającej siedzibę w K.

Projekty są finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach projektu Bądź Wnioskodawca prowadzi szkolenia z zakresu grafiki komputerowej, mające na celu nabycie przez uczestników projektu umiejętności w zakresie wykorzystywania multimediów w dydaktyce.

Projekt skierowany jest do nauczycieli, trenerów, wykładowców lub szkoleniowców, którzy chcą zdobyć nowe umiejętności lub poszerzyć posiadane kwalifikacje.

Uczestnicy szkolenia prowadzonego w ramach wyżej wymienionego projektu muszą spełnić następujące kryteria:

  • mieć ukończone 18 lat,
  • być zatrudnionym na terenie województwa na stanowisku nauczyciela, wykładowcy, trenera lub szkoleniowca,
  • być zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę, umowy zlecenie lub umowy o dzieło,
  • posiadać podstawową umiejętność obsługi komputera
  • nie prowadzić działalności gospodarczej.

Projekt jest realizowany od 01.01.2011r. do 31.12.2011r.

W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie szkoleń z zakresu podstaw obsługi komputera, w ramach projektu Oswoić, mających na celu nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obsługi komputera.

Projekt skierowany jest do osób pracujących, które ukończyły 45 lat i z własnej woli chcą zdobyć nowe umiejętności lub poszerzyć posiadane kwalifikacje i poprawić swoją pozycję na rynku pracy.

Osoby biorące w nich udział muszą spełnić następujące kryteria:

  • mieć ukończone 45 lat,
  • być zatrudnionym na terenie woj.,
  • zamieszkiwać lub być zatrudnionym na terenie jednego z powiatów,
  • nie prowadzić działalności gospodarczej.

Projekt jest realizowany od 01.01.2011r. do 30.06.2012r.

Usługi szkoleniowe w ramach projektów Bądź oraz Oswoić, Wnioskodawca świadczy na rzecz firmy Inwes.tor, która otrzymuje dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności należy stwierdzić, iż decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT w niniejszej sprawie mają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. rozporządzenia wykonawczego, a to z uwagi na fakt, że opisane we wniosku szkolenia finansowane są ze środków publicznych.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi szkolenia w ramach projektu Bądź w całości finansowane ze środków publicznych, w 85 % z Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15 % z budżetu Państwa, w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki Narodowa Strategia Spójności. Program szkolenia jest tak przygotowany, aby jego uczestnicy mogli podnieść swoje kwalifikacje zawodowe i wykorzystać nowe umiejętności w codziennej pracy.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powyższe przepisy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych. Spełniona jest również dodatkowa przesłanka zastosowania tego przepisu, a mianowicie fakt, iż usługa finansowana jest w całości ze środków publicznych.

Świadczonym przez Wnioskodawcę usługom szkoleniowym prowadzonym w ramach projektu Bądź przysługuje zwolnienie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia prowadzone w ramach projektu Oswoić są w całości finansowane ze środków publicznych, w 85 % z Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15 % z budżetu Państwa, w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki Narodowa Strategia Spójności. Osoby biorące w nich udział mają możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu pracy na komputerze, umożliwia im to przekwalifikowanie zawodowe, mają możliwość podjęcia pracy na nowych stanowiskach, które do tej pory były dla nich nieosiągalne.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego, ponieważ mają na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych. Spełniona jest również dodatkowa przesłanka zastosowania tego przepisu, a mianowicie fakt, iż usługa finansowana jest w całości ze środków publicznych.

Świadczonym przez Wnioskodawcę usługom szkoleniowym prowadzonym w ramach projektu Oswoić komputer - łatwiejsze niż myślisz przysługuje zwolnienie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Należy podkreślić, że zwolnienie usług szkoleniowych, które będą finansowane w całości ze środków publicznych przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci Wnioskodawcy, będą środkami wydatkowanymi przez zleceniodawcę jako środki publiczne, tj. np. w przypadku szkoleń realizowanych w związku z tzw. projektami unijnymi będą to środki uwzględnione w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura będzie stanowić dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez zleceniodawcę projektu.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe uznać można za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, a z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wykonuje je jako podwykonawca innej firmy, a jego wynagrodzenie jest pośrednio w całości finansowane ze środków publicznych usługi te będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) cyt. ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie