Temat interpretacji
Zwolnienie przy sprzedaży lokalu użytkowego i korekta odliczonego uprzednio podatku naliczonego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu użytkowego oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lipca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 13 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu użytkowego oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 29 września 2008 r. nabył Pan od firmy D. lokal użytkowy za kwotę 420.900 zł (netto 345.000 zł VAT 75.900 zł). Sprzedawca nabył ten lokal w 2002 r. na podstawie umowy ustanowienia odrębnej własności. Lokal został przez Pana wpisany do ewidencji środków trwałych i amortyzowany. Podatek naliczony od tej transakcji odliczył Pan w całości. W nieruchomości nie dokonywał żadnych ulepszeń. W dniu 10 maja 2010 r. przedmiotowy lokal sprzedał Pan podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą. W akcie notarialnym zapisano cenę sprzedaży 350.000 zł netto i 77.000 zł podatku (razem 427.000 zł). Wystawił Pan fakturę na kwotę 427.000 zł ze zwolnieniem od podatku, uznając, iż czynność jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Strony transakcji nie składały oświadczenia o zamiarze opodatkowania czynności, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy. W związku ze zwolnieniem transakcji dokonał Pan korekty podatku i w dniu 1 lipca 2011 r. wpłacił na konto urzędu skarbowego kwotę 64.397 zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy w przypadku sprzedaży opisanej we wniosku jest ona zwolniona od podatku...
- Czy w związku ze sprzedażą na warunkach opisanych we wniosku, jest Pan zobowiązany dokonać korekty podatku i wpłacić go do urzędu skarbowego...
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż była zwolniona od podatku z uwagi na niezłożenie zawiadomienia do urzędu skarbowego o zamiarze opodatkowania tej transakcji, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy. Wskazując przepis art. 91 ust. 4-8 ustawy, wskazał, iż w związku ze zwolnieniem od podatku istnieje obowiązek złożenia korekty i odprowadzenia kwoty podatku do urzędu skarbowego, ewentualnie rozliczenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Według ust. 11 ww. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Ustęp 2 ww. artykułu stanowi, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Według treści ust. 4 tego artykułu, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Na podstawie ust. 6 powołanego wyżej artykułu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
- opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
- zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Ze złożonego wniosku wynika, że w dniu 29 września 2008 r. nabył Pan od firmy D. lokal użytkowy. Transakcja była opodatkowana (została udokumentowana fakturą zawierającą 22% podatek od towarów i usług). Sprzedawca nabył ten lokal w 2002 r. na podstawie umowy ustanowienia odrębnej własności. Lokal został przez Pana wpisany do ewidencji środków trwałych i amortyzowany. Podatek naliczony od tej transakcji odliczył Pan w całości. Nie dokonywał w nim żadnych ulepszeń. W dniu 10 maja 2010 r. przedmiotowy lokal sprzedał Pan podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą. W akcie notarialnym zapisano cenę sprzedaży wraz z należnym podatkiem. W wystawionej fakturze wskazał Pan przedmiotową transakcję jako zwolnioną od podatku, uznając, iż czynność jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Strony transakcji nie składały oświadczenia o zamiarze opodatkowania czynności, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy. Dokonał Pan korekty odliczonego uprzednio podatku i w dniu 1 lipca 2011 r. wpłacił podatek na konto urzędu skarbowego.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż o ile, jak wynika z treści wniosku, strony transakcji nie składały oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy - przedmiotowa transakcja była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż ze stanu faktycznego wynika, że w 2002 r. nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokalu.
Wobec powyższego zobowiązany był Pan do dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 91 ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy