Temat interpretacji
opodatkowanie finansowania świadczonej usługi szkolenia realizowanej w ramach projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2011 r. (data wpływu 07.06.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10.09.2011 r. (data wpływu 13.09.2011 r.) na wezwanie z dnia 01.09.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego na realizację projektu jest:
w zakresie pytania 1- prawidłowe;
w zakresie pytania 2:
- prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wkładu własnego w postaci wynagrodzeń pracowników;
- nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku wkładu własnego przedsiębiorców będącego wynagrodzeniem za świadczone usługi szkoleniowe;
w zakresie pytania 3 nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania finansowania świadczonej usługi szkolenia realizowanej w ramach projektu Akademia Euro. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10.09.2011 r. (data wpływu 13.09.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-810/11-2/KC.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest koordynowanie i kontrola przedsięwzięć przygotowawczych do Mistrzostw UEFA EURO 2012. Wnioskodawca uczestniczy w realizacji kilkuset projektów związanych z przygotowaniami do EURO. W imieniu Ministra Sportu i Turystyki Wnioskodawca integruje działania przygotowawcze realizowane przez ponad 170 podmiotów publicznych odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych zadań. W ramach działań nadzorczych Wnioskodawca ma za zadanie m.in.
- okresową ocenę stanu przygotowań,
- monitorowanie przedsięwzięć oraz
- określenie obszarów zagrożeń dla realizacji przygotowań do EURO.
Jako koordynator przygotowań do EURO Wnioskodawca m.in. organizuje szkolenia i seminaria dla podmiotów odpowiedzialnych za organizację mistrzostw.
W ramach powierzonych zadań związanych z koordynowaniem przedsięwzięć przygotowawczych do EURO Wnioskodawca będzie realizował projekt (Projekt). Realizacja Projekt współfinansowana będzie częściowo ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw (Dofinansowanie), częściowo zaś z wkładu własnego beneficjentów pomocy (Pracodawców). Dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu (wydatki kwalifikowane). Dofinansowanie pochodzące ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego ma charakter wyłącznie zakupowy. Dofinansowanie nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług i nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą. Dofinansowanie nie jest przyznane, jako dopłata do ceny usług, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach Projektu (sfinansowaniu wydatków związanych z realizacją Projektu). W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.
Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. Projekt jest projektem szkoleniowym skierowanym do osób pracujących w województwie Wielkopolskim zainteresowanych podnoszeniem i uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych (Uczestnicy). Projekt obejmie podnoszenie kwalifikacji 560 osób - kadry zarządzającej i pracowników firm zatrudnionych na umowę o pracę w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego (gastronomia, handel, transport publiczny, kolej) - rekrutowanych wg kluczowych szlaków komunikacyjnych określonych w mobility concept, w województwie wielkopolskim. Wnioskodawca przyjął tryb realizacji projektu z pomocą publiczną, w związku z czym Projekt będzie skierowany do Uczestników za pośrednictwem ich pracodawców (Pracodawcy). Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji językowych i interpersonalnych oraz zdolności adaptacyjnych Uczestników do rosnących oczekiwań rynku pracy związanych ze zmianą, jaką będzie pojawienie się nowych klientów - turystów zagranicznych - w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012. Celami szczegółowymi Projektu są podniesienie umiejętności językowych z języka angielskiego, podniesienie wiedzy z zakresu różnic międzykulturowych, podniesienie umiejętności profesjonalnej obsługi klienta oraz podniesienie umiejętności z zakresu atrakcji regionu pod kątem organizacji imprez masowych. Dla lepszej organizacji Uczestnicy Projektu zostaną podzieleni na kilkadziesiąt grup szkoleniowych (około 38 grup), zaś Projekt podzielony zostanie na cykle szkoleniowe. Liczba cykli szkoleniowych będzie odpowiadała liczbie grup szkoleniowych. Każda z grup szkoleniowych będzie uczestniczyła w jednym cyklu szkoleniowym. W skład każdego cyklu szkoleniowego wchodzić będą Szkolenia Umiejętności Miękkich (SUM) oraz kursy językowe (KJ). W ramach SUM Uczestnicy wezmą udział w trzech szkoleniach tematycznych:
- Profesjonalna Obsługa Klienta,
- Różnice Międzykulturowe,
- Atrakcje regionu pod kątem organizacji imprez masowych.
SUM i KJ będą usługami zlecanymi przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (firmom szkoleniowym i szkołom językowym). Z uwagi na realizowanie Projektu w trybie pomocy publicznej na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz.U. Nr 239, poz. 1598), Pracodawcy (beneficjenci pomocy) zobowiązani będą do wniesienia wkładu własnego (Wkład własny). Wkład własny będzie wnoszony w dwóch formach: wkładu pieniężnego oraz wkładu w wynagrodzenia Uczestników. Wielkość wkładu własnego poszczególnych Pracodawców może się różnić i będzie uzależniona od liczby pracowników danego Pracodawcy uczestniczących w Projekcie oraz od tego czy Pracodawca będzie posiadał status mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy, średniego przedsiębiorcy lub dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ww. rozporządzania. Wśród Pracodawców objętych wsparciem 25 posiadać będzie status mikroprzedsiębiorstwa, 25 posiadać będzie status małego przedsiębiorstwa, 3 posiadać będzie status średniego przedsiębiorstwa zaś 3 posiadać będzie status dużego przedsiębiorstwa. Pomocą publiczną w ramach projektu objęte będą jedynie koszty bezpośrednie związane z organizacją cyklu szkoleń (SUM i KJ) i dofinansowane będą zgodnie z intensywnością pomocy publicznej zgodnie z ww. Rozporządzeniem, która jest tym większa im mniejsze jest przedsiębiorstwo od 80% do 60%. Koszty ogólne, związane z promocją i rekrutacją na szkolenia, koszty zarządzania projektem, badań ewaluacyjnych, jak również wszystkie koszty pośrednie (czynsz, media, materiały biurowe, usługi prawne itp.) objęte są pomocą pozostałą i dofinansowane będą w 100%. Z uwagi na fakt, że Uczestnicy Projektu zostaną podzieleni na kilkadziesiąt grup szkoleniowych zaś Projekt podzielony zostanie na cykle szkoleniowe, w przypadku niektórych cykli może zaistnieć sytuacja, że wartość wkładu własnego Pracodawcy przekroczy 30% wydatków kwalifikowanych przypadających na część kosztów związanych z realizacją danego cyklu, objętych pomocą publiczną.
Przykład.
Grupa szkoleniowa złożona będzie wyłącznie z pracowników Pracodawcy posiadającego status dużego przedsiębiorcy. W takim przypadku maksymalna intensywność pomocy publicznej nie może wynieść więcej niż 60% wydatków kwalifikowanych objętych pomocą publiczna przypadających na dużego przedsiębiorcę. Wkład własny Pracodawcy musi wynieść więc przynajmniej 40% wydatków kwalifikowanych objętych pomocą publiczną. Zakładając, że grupa liczyć będzie 15 osób, a koszt przypadający na jednego Uczestnika wyniesie 5 tys. złotych, to łączny koszt zrealizowania cyklu szkoleniowego dla tej grupy wyniesie 75 tys. złotych (15x5 tys.). Wówczas Wkład własny Pracodawcy będzie musiał wynieść co najmniej 30tys. (40% z 75tys.). Łączna wartość wkładów własnych wniesionych przez wszystkich Pracodawców nie przekroczy jednak 30% kosztów kwalifikowanych ogółem - objętych pomocą publiczną i pomocą pozostałą - tzn. Projekt w ujęciu całościowym finansowany będzie w co najmniej 70% z ze środków publicznych (Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa). Również umowa z finansującym Projekt nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Uczestników, lecz zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy kwota Dofinansowania otrzymanego na sfinansowanie Projektu stanowi dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Ad. 1.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowe Dofinansowanie otrzymane na sfinansowanie Projektu nie stanowi obrotu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w rezultacie nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W/w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika iż w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust 1 ustawy o VAT czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Reasumując podstawę opodatkowania podatkiem od towarowi usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane zdaną dostawą towarów lub świadczeniem usług jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności (czy tez kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy Dofinansowanie otrzymane na sfinansowanie Projektu nie stanowi obrotu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust 1 ustawy o VAT a w rezultacie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Będzie tak dlatego, ponieważ przyznane Dofinansowanie przeznaczone zostanie na pokrycie kosztów służących realizacji Projektu. Oznacza to, ze przedmiotowe Dofinansowanie ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Wnioskodawca nie otrzyma sfinansowanego otrzymanym dofinansowaniem wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki Dofinansowanie nie stanowi obrotu Spółki w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w rezultacie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stanowi jedynie wnoszony przez Pracodawców wkład pieniężny. Jednakże z uwagi, ze Projekt finansowany będzie w co najmniej 70% ze środków publicznych to obrót ten zwolniony będzie z opodatkowania na podstawie § 13 ust 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73 poz. 392).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku Pracodawcy (beneficjenci pomocy) zobowiązani będą do wniesienia wkładu własnego (Wkład własny). Wkład własny będzie wnoszony w dwóch formach: wkładu pieniężnego oraz wkładu w wynagrodzenia Uczestników. Wielkość Wkładu własnego poszczególnych Pracodawców może się różnić i będzie uzależniona od liczby pracowników danego Pracodawcy uczestniczących w Projekcie oraz od tego czy Pracodawca będzie posiadał status mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy, średniego przedsiębiorcy lub dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ww. rozporządzania.
Zdaniem Wnioskodawcy wkłady własne Pracodawców są związane z konkretnymi Uczestnikami i są wnoszone w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład własny stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki.
Obrotem podlegającym opodatkowaniu zdaniem Wnioskodawcy będzie jednak wyłącznie wkład pieniężny. Zdaniem Wnioskodawcy wkłady własne wnoszone w formie wynagrodzeń wypłacanych na rzecz pracowników (uczestników projektu szkoleniowego), są niewątpliwie również związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego i są bezpośrednimi kosztami szkolenia. Jednakże wkłady własne przedsiębiorców w wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowią zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. Wkłady własne w wynagrodzenia nie stanowią kwoty należnej z tytułu odpłatnej dostawy towarów ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, tym samym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT i nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ustawy o VAT. W świetle powyższego obrotem Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy o VAT podlegającym opodatkowaniu będzie wyłącznie wnoszony przez Pracodawców wkład pieniężny.
Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi, że Projekt finansowany będzie w co najmniej 70% ze środków publicznych, to obrót w postaci wkładu pieniężnego od Pracodawców zwolniony będzie z opodatkowania na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (DzU. Nr 73, poz. 392).
Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz.U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest więc przede wszystkim uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania oraz finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych. W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).
Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania niema tutaj znaczenia.
Zdaniem Wnioskodawcy powyższe wskazuje, że będzie świadczył on na rzecz Uczestników usługę kształcenia zawodowego. W ramach Projektu Uczestnicy wezmą udział w Szkoleniach Umiejętności Miękkich (SUM) oraz kursach językowych (KJ). W ramach SUM Uczestnicy wezmą udział w trzech szkoleniach tematycznych:
- Profesjonalna Obsługa Klienta,
- Różnice Międzykulturowe,
- Atrakcje regionu pod kątem organizacji imprez masowych.
SUM i KJ będą usługami zlecanymi przez Wnioskodawcę podmiotom trzecim (firmom szkoleniowym i szkołom językowym). Projekt skierowany jest zaś do pracowników przedsiębiorstw w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego (gastronomia, handel, transport kolejowy i miejski - rekrutowane wg kluczowych szlaków komunikacyjnych. Zdobywa wiedza pozostaje więc w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem Uczestników.
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Uczestnicy nie będą mieli wpływu na wybór szkoleń (każdy z Uczestników w ramach cyklu szkoleniowego weźmie udział w kursie językowym oraz Szkoleniach Umiejętności Miękkich, będzie on świadczył na rzecz Uczestników jedną złożoną usługę kształcenia zawodowego. Zdaniem Wnioskodawcy, poszczególnych świadczeń (poszczególnych szkoleń tematycznych) oraz szkoleń językowych nie należy traktować jako świadczenia odrębnych usług. Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników w ramach Projektu są ze sobą ściśle powiązane w ten sposób, że tworzą obiektywnie z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedno świadczenie i nie należy dokonywać sztucznego podziału tego świadczenia dla celów podatkowych. Traktowanie wszystkich usług świadczonych łącznie w ramach Projektu jako jednej usługi kształcenia zawodowego uzasadnione jest również tym, że wnoszący wkład własny Pracodawcy nie wskazują w jakiej części wkład ten miałby być przeznaczony na finansowanie poszczególnych usług. Niemożliwe więc jest ustalenie obrotu z tytułu świadczenia poszczególnych usług.
W ustawie o VAT brak definicji środków publicznych, należy więc przyjąć, że środkami publicznymi są środki, które definiuje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm. - dalej jako u.f.p.).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 u.f.p., środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego stanowi więc środki publiczne z rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Jak wskazano wyżej, łączna wartość Wkładów własnych wniesionych przez wszystkich Pracodawców nie przekroczy równowartości 30% kosztów kwalifikowanych ogółem związanych z realizacją Projektu. Spełniony zostanie więc warunek wskazany w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz.U. Nr 73, poz. 392) polegający na finansowaniu w co najmniej 70% ze środków publicznych w celu skorzystania ze zwolnienia z VAT. Zdaniem Wnioskodawcy warunek ten zostanie zachowany również, gdy w przypadku niektórych cykli szkoleniowych może zaistnieć sytuacja, że wartość wkładu własnego Pracodawcy przekroczy 30% wydatków kwalifikowanych objętych pomocą publiczną przypadających na realizację danego cyklu (przykład powyżej). Ostatecznie bowiem łączna wartość Wkładów własnych wniesionych przez wszystkich Pracodawców nie przekroczy równowartości 30% kosztów kwalifikowanych ogółem (wydatki objęte regułami pomocy publicznej i pomocy pozostałej) związanych z realizacją Projektu. Oznacza to, że Projekt finansowany będzie w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegającym opodatkowaniu na podstawie, będzie otrzymany przez Wnioskodawcę wkład pieniężny. Jednakże z uwagi, że Projekt finansowany będzie w co najmniej 70% ze środków publicznych, to obrót ten zwolniony będzie z opodatkowania na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz.U. Nr 73, poz. 392).
Ad. 3.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Uzasadnienie.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124.
Tym samym, powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz do czynności, choć podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.
Jak wskazano otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na sfinansowanie Projektu nie będzie stanowić obrotu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a w rezultacie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Będzie tak dlatego, ponieważ przyznane Dofinansowanie ma charakter zakupowy, przeznaczone będzie na pokrycie kosztów służących realizacji Projektu.
Natomiast wkłady pieniężne Pracodawców, które z uwagi na swój charakter stanowić będą obrót z tytułu wykonywanych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz finansowanie Projektu w co najmniej 70 procentach ze środków publicznych, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz.U. Nr 73, poz. 392).
Zdaniem Spółki wnoszony przez Pracodawców wkład pieniężny stanowi wynagrodzenie za świadczone w ramach Projektu usługi szkoleniowe. Należy więc uznać, iż w ramach realizowanego projektu Spółka przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu. Jednakże z uwagi, że wkład własny nie przekroczy 30% kosztów kwalifikowanych ogółem (projekt finansowany będzie co najmniej w 70% ze środków publicznych) znajdzie zastosowanie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Projektu szkoleniowego, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Otrzymane przez Zainteresowanego dofinansowanie nie będzie stanowić obrotu podlegającego opodatkowaniu, natomiast otrzymane od uczestników szkolenia wkłady pieniężne, będące wynagrodzeniem za świadczone usługi, podlegać będą opodatkowaniu lecz korzystać będą ze zwolnienia. Zdaniem Spółki nie będzie jej przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji Projektu, z uwagi na świadczenie w ramach Projektu usług zwolnionych z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
w zakresie pytania 1 - prawidłowe;
w zakresie pytania 2:
- prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wkładu własnego w postaci wynagrodzeń pracowników;
- nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku wkładu własnego przedsiębiorców będącego wynagrodzeniem za świadczone usługi szkoleniowe;
w zakresie pytania 3 - nieprawidłowe
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. nr 177, poz. 1054 z 2011 r. ) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
W zakresie pytania 1. wątpliwości Wnioskodawcy budzi opodatkowanie kwoty dofinansowania otrzymanego na realizację Projektu.
Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach powierzonych zadań związanych z koordynowaniem przedsięwzięć przygotowawczych do EURO będzie realizował projekt (Projekt). Realizacja Projekt współfinansowana będzie częściowo ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, częściowo zaś z wkładu własnego beneficjentów pomocy. Dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu. Akademia Euro jest projektem szkoleniowym skierowanym do osób pracujących w województwie Wielkopolskim zainteresowanych podnoszeniem i uzupełnieniem kwalifikacji zawodowych (Uczestnicy). Projekt obejmie podnoszenie kwalifikacji 560 osób - kadry zarządzającej i pracowników firm zatrudnionych na umowę o pracę w branżach związanych z obsługą ruchu turystycznego (gastronomia, handel, transport publiczny, kolej) - rekrutowanych wg kluczowych szlaków komunikacyjnych określonych w mobility concept, w województwie wielkopolskim. Wnioskodawca przyjął tryb realizacji projektu z pomocą publiczną, w związku z czym Projekt będzie skierowany do Uczestników za pośrednictwem ich pracodawców (Pracodawcy).Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji językowych i interpersonalnych oraz zdolności adaptacyjnych Uczestników do rosnących oczekiwań rynku pracy związanych ze zmianą, jaką będzie pojawienie się nowych klientów - turystów zagranicznych - w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012. Łączna wartość wkładów własnych wniesionych przez wszystkich Pracodawców nie przekroczy jednak 30% kosztów kwalifikowanych ogółem - objętych pomocą publiczną i pomocą pozostałą - tzn. Projekt w ujęciu całościowym finansowany będzie w co najmniej 70% ze środków publicznych (Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa). Umowa z finansującym Projekt nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz Uczestników, lecz zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu.
Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu finansowanego w części ze środków EFS. Otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku realizacją projektu, polegającego na organizacji cyklu szkoleń. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.
Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do pytania 2. dotyczącego dofinansowania projektu w postaci wkładu własnego przedsiębiorcy, który będzie wnoszony w dwóch formach: wkładu pieniężnego oraz wkładu w wynagrodzenie Uczestników.
W kwestii wkładu własnego w postaci wynagrodzeń pracowników, stwierdzić należy iż wkład ten jest niewątpliwie związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim kosztem szkolenia. Jednakże wkład własny przedsiębiorców w formie wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowi zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.
W odniesieniu do dofinansowania wkładu własnego przedsiębiorcy w postaci wpłat pieniężnych, stwierdzić należy iż opodatkowaniu podlega każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie.
Z przedstawionych okoliczności we wniosku wynika, że poza finansowaniem realizowanego projektu w postaci dotacji i wkładem własnym przedsiębiorcy w formie wynagrodzenia pracowników, Wnioskodawca otrzymuje również dofinansowanie w formie pieniężnej od pracodawcy pracownika uczestniczącego w szkoleniu.
Wpłata powyższa stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny przedsiębiorców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.
Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi ponadto prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego dla wnoszonego przez beneficjenta pomocy wkładu własnego w formie gotówkowej, uznanego za obrót z tytułu odpłatnej usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanego w co najmniej 70 % ze środków publicznych.
Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy przedmiotowe szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:
- czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
- czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77/1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej.
Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust.1 lit i) dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Należy zaznaczyć, iż szkolenia będące przedmiotem wniosku skierowane będą do wybranych pracodawców z branż związanych z obsługą ruchu turystycznego w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012, takich jak: gastronomia, handel, transport kolejowy i miejski. Przedsiębiorcy będą wybierani według odpowiednich kryteriów zawartych w mobility concept, a nastepnie na szkolenie będą kierowani wybrani pracownicy. Celem tych szkoleń będzie podniesienie kwalifikacji związanych ze zmianą, jaką będzie pojawienie się nowych klientów turystów zagranicznych w związku z organizacją w Polsce Finału Mistrzostw Euro 2012.
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa oraz przedmiotowe zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że tak scharakteryzowane usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego. Nie można jednak stwierdzić, aby warunek finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych został spełniony. Jak już zostało stwierdzone w odpowiedzi na pytanie 1 otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Zatem jak wskazał sam Wnioskodawca przyznane środki nie będą stanowiły dopłaty do ceny świadczonych usług. Wynagrodzeniem będzie za to wkład własny przedsiębiorcy stanowiący dla Niego 100% ceny danego szkolenia. Tak więc nie można uznać iż kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia zostanie spełnione.
Reasumując przedmiotowe usługi ze względu na brak wymogów dotyczących finansowania ze środków publicznych nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego we wskazanym przepisie. Zastosowanie znajdzie zatem podstawowa stawka podatku VAT tj. 23%
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, we wskazanym zakresie, należało uznać za nieprawidłowe.
W odniesieniu do pytania 3., dotyczącego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem ().
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 2 wkłady własne wnoszone przez przedsiębiorców stanowią dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust 1 ustawy, jednak niekorzystający ze zwolnienia od podatku o którym mowa w § 13 ust 1 pkt 20 cytowanego rozporządzenia. Odnosząc powyższe do pytania 3, zauważyć należy, że Wnioskodawca w zakresie w jakim świadczy usługę opodatkowaną stawką podstawową 23% ma prawo do odliczenia zakupów towarów i usług związanych z tą usługą. Zatem w tym zakresie nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianym zakresie Wnioskodawcy będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3 należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie