Jak powinna wyglądać faktura w kontekście dokonanych z dniem 1 stycznia 2011 r. zmian stawek VAT, gdy prace wykonano w 2010 r., zaś refundacja ma nast... - Interpretacja - ILPP2/443-286/11-5/MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.05.2011, sygn. ILPP2/443-286/11-5/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Jak powinna wyglądać faktura w kontekście dokonanych z dniem 1 stycznia 2011 r. zmian stawek VAT, gdy prace wykonano w 2010 r., zaś refundacja ma nastąpić obecnie?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Handlowej Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) oraz pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawienia faktury jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawienia faktury. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) oraz pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r. ) o potwierdzenie uiszczenia brakującej opłaty za wydanie interpretacji oraz o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku ubiegłym, na wniosek Prezydenta Miasta miało dojść do zamiany działki komunalnej na działkę, której użytkownikiem wieczystym jest Wnioskodawca (dalej Spółdzielnia). Umowa była taka, że koszty wydzielenia tej działki pokryje Urząd Miasta, zaś Spółdzielnia zapłaci za wyodrębnienie działki komunalnej. Spółdzielnia wywiązała się z przyjętego zobowiązania, wydzieliła działkę i opłaciła należność za pracę z tym związane z 22% VAT-em. Z różnych względów transakcja zamiany nie doszła jednak do skutku, więc Spółdzielnia wystąpiła do Prezydenta Miasta z wnioskiem o zwrot niepotrzebnie poniesionych wydatków. Prezydent w dniu 17 stycznia 2011 r. przystał na zwrot kosztów i poprosił o stosowną fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak powinna wyglądać faktura w kontekście dokonanych z dniem 1 stycznia 2011 r. zmian stawek VAT, gdy prace wykonano w 2010 r., zaś refundacja ma nastąpić obecnie...

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura powinna być wystawiona z 23% VAT-em, ponieważ będzie dotyczyła bieżącego roku.
Wartość netto pozostała bez zmian (1.800.00 PLN)
Zatem faktura dla Prezydenta Miasta zawierać powinna:
Wartość netto - 1.800.00 PLN
VAT 23% - 414.00 PLN
Wartość brutto - 2.214.00 PLN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

W ramach dokonanej ustawą, z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), nowelizacji obowiązującej obecnie ustawy, skutkującej m.in. okresowym podwyższeniem obowiązujących stawek VAT, przewidziano przepisy przejściowe regulujące w sposób jednoznaczny zasady stosowania podwyższonych okresowo stawek VAT w zależności od rodzaju czynności podlegających opodatkowaniu oraz terminu ich wykonania. Stosowne uregulowania zawarte zostały w znowelizowanym art. 41 ww. ustawy poprzez dodanie nowych ust. 14a-14h.

Zgodnie z art. 41 ust. 14a ustawy, w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 41 ust. 14f ustawy, zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie wykonana w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 2010 r. na wniosek Prezydenta Miasta miało dojść do zamiany działki komunalnej na działkę, której użytkownikiem wieczystym jest Wnioskodawca (dalej Spółdzielnia). Umowa była taka, że koszty wydzielenia tej działki pokryje Urząd Miasta zaś Spółdzielnia zapłaci za wyodrębnienie działki komunalnej. Spółdzielnia wywiązała się z przyjętego zobowiązania, wydzieliła działkę i opłaciła należność za prace z tym związane z 22% stawką podatku VAT. Z różnych względów transakcja zamiany nie doszła jednak do skutku, więc Spółdzielnia wystąpiła do Prezydenta Miasta z wnioskiem o zwrot niepotrzebnie poniesionych wydatków. Prezydent w dniu 17 stycznia 2011 r. przystał na zwrot kosztów i poprosił o stosowną fakturę VAT. Wątpliwości Spółdzielni powstały w kwestii jak ma wyglądać faktura w kontekście dokonanych z dniem 1 stycznia 2011 r. zmian stawek VAT, gdy prace wykonano w 2010 r., zaś obciążenie tymi kosztami ma nastąpić w 2011 r.

W roku 2010 r. Wnioskodawca nabył przedmiotową usługę we własnym imieniu i na swoją rzecz. Dopiero decyzja podjęta przez Prezydenta Miasta w styczniu 2011 r. spowodowała, że Spółdzielnia może tymi kosztami obciążyć Miasto. Oznacza to, że do sprzedaży zakupionej wcześniej usługi, na rzecz Miasta doszło dopiero w 2011 r.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że faktura powinna zawierać 23% stawkę podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu