Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn.: Rewitalizacja bulwaru poprzez adaptację infrastruktury technicznej na cele kulturowe, rekreacyjne i turystyczne.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn.: Rewitalizacja bulwaru poprzez adaptację infrastruktury technicznej na cele kulturowe, rekreacyjne i turystyczne jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn.: Rewitalizacja bulwaru poprzez adaptację infrastruktury technicznej na cele kulturowe, rekreacyjne i turystyczne. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 września 2011 r. o pełnomocnictwo i doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina jako Wnioskodawca w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, działania 4.3 - rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich i wiejskich, realizuje projekt pt. Rewitalizacja bulwaru poprzez adaptację infrastruktury technicznej na cele kulturowe, rekreacyjne i turystyczne.
W momencie aplikowania podatek VAT od wykonywanych prac rozbiórkowych, budowlanych i montażowych został uznany za koszt kwalifikowany na podstawie następujących dokumentów:
- rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) - § 13 ust. 1 pkt 11;
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) - art. 6 ust. 1; art. 7 ust. 1 pkt 2;
- ustawy o podatku od towarów i usług - art. 86 ust 1.
Jednocześnie na podstawie ww. przepisów beneficjent zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej części poniesionego podatku VAT, w ramach ww. projektu, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające jego odzyskanie. W celu wykluczenia przesłanek i występowania pomocy publicznej, powstałą infrastrukturą będzie zarządzał Operator (nadal będzie to własność Gminy), który zostanie wyłoniony drogą przetargu nieograniczonego. Operator zostanie wybrany na zakończenie realizacji projektu, czyli październik 2011 r. Powstała infrastruktura zostanie przekazana operatorowi w administrowanie z prawem do uzyskiwania przez niego korzyści (pożytków) w ramach użyczenia. Przyszłe koszty, jakie będzie ponosił operator, są związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury, (m. in. utrzymanie zieleni, czystości, obiektów architektury, koszty zużycia wody i energii), tak aby przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia projektu nie został zmieniony i zmodyfikowany cel projektu i jego wskaźniki (umowa o dofinansowanie ww. projektu).
Gmina będzie płaciła miesięczne wynagrodzenie operatorowi za utrzymanie bulwaru - na podstawie faktur VAT Operatora. Operator będzie odrębnym podmiotem gospodarczym i odrębnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się z US deklaracją VAT-7. Zatem Gmina nie osiągnie przychodów związanych z utrzymaniem bulwaru. Operator będzie miał prawo do poddzierżawiania niektórych powierzchni bulwaru i uzyskiwania z tego tytułu przychodów opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie wystawianych przez niego faktur VAT.
W uzupełnieniu wniosku pismem z dnia 22 września 2011 r. Wnioskodawca poinformował, iż przekaże nieodpłatnie zmodernizowaną infrastrukturę techniczną w administrowanie Operatorowi, wyłonionemu drogą przetargu nieograniczonego, w rezultacie którego zostanie podpisana umowa użyczenia z prawem do uzyskiwania przez Operatora korzyści. Wybrany Operator będzie uzyskiwał miesięczne wynagrodzenie od Gminy za utrzymanie bulwaru, stanowiące tym samym comiesięczny koszt dla Gminy. Administrowanie przez Operatora związane będzie z wykonywaniem czynności opodatkowanych dotyczących utrzymania zieleni, porządku i czystości terenu wraz z obiektami, konserwacji i eksploatacji sieci, urządzeń i obiektów oraz pobieranie opłat za poddzierżawianie terenów pod ogródki letnie, cumowanie jednostek pływających przy nadbrzeżu bulwaru i parkowanie samochodów na parkingu, stanowiących przychody Operatora.
Podsumowując, Operator będzie odrębnym podmiotem gospodarczym i odrębnym podatnikiem podatku VAT. Gmina nie osiągnie i nie będzie osiągać przychodów związanych z przekazaniem i utrzymaniem bulwaru przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia realizacji projektu (licząc od października 2011 r.). Według własnego stanowiska Wnioskodawcy (pkt H ORD-IN), przekazanie zmodernizowanej infrastruktury Operatorowi w administrowanie w ceIu wykonywania zadań własnych Gminy, nie będzie podlegać opodatkowaniu, czyli Gmina nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zgodnie z ww. stanem faktycznym - uznaniem w projekcie podatku VAT jako koszt kwalifikowany i przekazaniem operatorowi wytworzonego w ramach projektu majątku w administrowanie, z prawem do uzyskiwania przez niego korzyści (pożytków) w ramach użyczenia, oznacza, iż Gmina ma prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego od realizowanej inwestycji...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako beneficjent projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, stosownie do następujących przepisów. W myśl przepisu art. 15 ust.1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), Gmina jest osobą prawną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą działającą jako podatnik VAT.
Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towaru i usług stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przedstawiony przepis wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami, usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca z 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m. in.:
- art. 7 ust. 1 pkt 1 - ład przestrzenny,
- art. 7 ust. 1 pkt 2 - drogi, ulice, place, mosty,
- art. 7 ust. 1 pkt 3 - utrzymanie czystości i porządku,
- art. 7 ust. 1 pkt 10 - tereny rekreacyjne (turystyka),
- art. 7 ust. 1 pkt 12 - zieleń gminna i zadrzewienie,
- art. 7 ust. 1 pkt 15 - obiekty gminne i użyteczności publicznej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 pkt 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura zostanie przekazana w administrowanie z prawem do uzyskiwania przez operatora korzyści (pożytków) w ramach użyczenia. Nieodpłatne przekazanie powstałego w ramach realizacji projektu majątku w ww. sposób jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT musi być świadczone w celach innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Na podstawie takiego brzmienia przepisu można wnioskować, ze świadczenie usług na cele działalności gospodarczej podatnika przedmiotowo nie podlega podatkowi VAT. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura zostanie nieodpłatnie przekazana Operatorowi. Operator będzie wykorzystywał powstałe mienia do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT tzn. Gmina nie będzie osiągała przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania infrastruktury. Obroty z tytułu przekazania mienia będącego własnością Gminy będzie osiągał Operator odrębny od Gminy podmiot gospodarczy i odrębny podatnik VAT.
Dokonując analizy dokonywanych czynności pod kątem przepisów ustawy o VAT obowiązujących od dnia 1 kwietnia 2011 r. należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego podatnika o kwoty podatku naliczonego w związku z nabywanymi w ramach realizacji projektu towarami i usługami, gdyż nie są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunek wskazany w art. 86 nie zostanie spełniony, gdyż Gmina będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizowanego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższej regulacji wynika jednoznacznie, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są określone przesłanki, a mianowicie odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Możliwość skorzystania z prawa do odliczenia nie wystąpi zatem, gdy nabyte towary lub usługi są związane z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
W myśl zaś art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
- art. 7 ust. 1 pkt 1 - ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
- art. 7 ust. 1 pkt 2 - gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- art. 7 ust. 1 pkt 3 - wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
- art. 7 ust. 1 pkt 10 kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- art. 7 ust. 1 pkt 12 - zieleni gminnej i zadrzewień,
- art. 7 ust. 1 pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych powołanej ustawy.
W treści złożonego wniosku wskazano, że Gmina jako Wnioskodawca w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, działania 4.3 - rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich i wiejskich, realizuje projekt pt. Rewitalizacja bulwaru poprzez adaptację infrastruktury technicznej na cele kulturowe, rekreacyjne i turystyczne. Gmina nie osiągnie przychodów związanych z utrzymaniem bulwaru. Wnioskodawca poinformował, iż przekaże nieodpłatnie zmodernizowaną infrastrukturę techniczną w administrowanie Operatorowi, wyłonionemu drogą przetargu nieograniczonego, w rezultacie którego zostanie podpisana umowa użyczenia z prawem do uzyskiwania przez Operatora korzyści. Wybrany Operator będzie uzyskiwał miesięczne wynagrodzenie od Gminy za utrzymanie bulwaru, stanowiące tym samym comiesięczny koszt dla Gminy. Gmina w związku z wykorzystaniem bulwaru nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie nieodpłatne udostępnianie majątku powstałego w trakcie realizacji zadania, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy oddanie w nieodpłatne użyczenie opisanej we wniosku zmodernizowanej infrastruktury technicznej odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym).
W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie zatem spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z przedmiotowym zadaniem.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizowanym projektem. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
Należy ponadto wskazać, iż w rozdziale 9 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i ust. 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 rozporządzenia.
W konsekwencji mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT skoro towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedsięwzięcia nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie będzie również miała możliwości otrzymania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 powołanego aktu prawnego.
Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu