Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca - Partner w projekcie partnerskim POKL - ma prawo odliczyć od podatku VAT należnego od sprzedaży nie związanej z dofinansowanym projektem POKL podatek naliczony, związany z zakupem towarów i usług, służących realizacji projektu POKL finansowanego ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012r. (data wpływu 29 października 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2012r. (data wpływu 04 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu szkoleniowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 października 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu szkoleniowego,
- opodatkowania otrzymanej dotacji na realizację projektu szkoleniowego.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 04 stycznia 2013r. w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego oraz o opłatę.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 28 maja 2012r. Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną wykonującą działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi dokumentację księgową w postaci Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR). Przedmiotem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są między innymi: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD85.59 Z) oraz działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60 Z).
Od 1 października 2012r. do 12 lipca 2013r. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Poddziałania 9.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL), którego źródłem finansowania są środki Unii Europejskiej i budżetu państwa. Projekt realizowany jest w formie projektu partnerskiego. Zgodnie z art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009r., Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) projekt partnerski realizowany jest na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską.
W dniu 27 września 2012r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem (Instytucją Pośredniczącą), a ., tj. Beneficjentem POKL działającym w imieniu i na rzecz Partnera, tj., .., w zakresie określonym umową partnerską. Umowa partnerska zawarta pomiędzy Liderem Partnerstwa, tj. .., a Partnerem, tj. .., w dniu 18 września 2012r. określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez Beneficjenta POKL (Lidera) środków finansowych na pokrycie kosztów ponoszonych przez Partnera na realizację zadań w ramach projektu.
Projekt dotyczy realizacji szkoleń dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli, zgodnie z zapisami ustawy Karta Nauczyciela. Zgodnie z opisem we wniosku oraz zawartą umową partnerstwa, zadania realizowane w ramach projektu są podzielone pomiędzy Lidera, tj.. oraz Partnera, tj. .. Do zadań Lidera należy zarządzanie realizacją projektu, prowadzenie promocji oraz realizacja akcji rekrutacyjnej wśród potencjalnych uczestników szkoleń. Natomiast do zadań Partnera należy osobista realizacja części szkoleń, zatrudnienie trenerów, zapewnienie sal szkoleniowych wraz z koniecznym wyposażeniem oraz zakupy pomocy i materiałów szkoleniowych, a także uczestnictwo w zarządzaniu projektem.
Zgodnie z umową o dofinansowanie, Wnioskodawca - beneficjent POKL - otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci płatności ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego. Środki te stanowią nie więcej niż 81,66% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, natomiast 18,34% wydatków kwalifikowalnych projektu stanowi wkład własny, w postaci środków wypłacanych uczestnikom szkoleń przez stronę trzecią, tj. organy prowadzące szkół, za czas uczestnictwa w formach doskonalenia zawodowego (zgodnie z Kartą Nauczyciela w ramach czasu pracy nauczyciel ma obowiązek doskonalenia zawodowego).
Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie, rozliczenie wkładu własnego z instytucją Pośredniczącą następuje na podstawie zaświadczeń o wynagrodzeniu uzyskanym przez uczestników za czas uczestnictwa w szkoleniu, wystawianych przez pracodawców uczestników.
Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu, na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera - Beneficjenta POKL, wpłyną środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektu. Część środków Lider będzie przekazywał na sfinansowanie zadań realizowanych w ramach projektu przez Partnera. Na potrzeby realizacji projektu Lider i Partner prowadzą wyodrębnione ewidencje kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca - Partner bezpośrednio będzie realizował zadania w ramach projektu. Wydatki w ramach projektu POKL realizowanego przez Wnioskodawcę są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz wzorem umowy o dofinansowanie projektu będzie wydatkiem kwalifikowalnym tj. finansowanym z dofinansowania uzyskanego w ramach POKL.
Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez niego. Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu przez Wnioskodawcę będą przeznaczone na: pokrycie kosztów pracy bezpośrednio wykonywanej przez beneficjenta (prowadzenie części szkoleń osobiście jako trener oraz zarządzanie), pokrycie kosztów pracy innych trenerów, zakupy usług i towarów niezbędnych do realizacji procesu szkoleniowego, w tym zakupu materiałów dydaktycznych, pomocy, publikacji, zakupu papieru i materiałów eksploatacyjnych w celu powielania materiałów szkoleniowych wręczanych uczestnikom, a także kosztów pośrednich określonych ryczałtowo. Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją Wnioskodawca nie będzie generował przychodów, nie będzie świadczył żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane.
Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom - nie związanym z realizacją projektu.
Wnioskodawca uważa, że wykorzystuje towary i usługi służące realizacji projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT.
Dodatkowo Wnioskodawca uważa, iż do wykonywanych czynności nie ma zastosowania zwolnienie z VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) (dalej: ustawa o VAT) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Dodatkowo na podstawie art. 43 ust. 17a ww. ustawy o VAT, przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r, Nr 73, poz. 292 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Tym samym ww. zwolnienie dotyczy podmiotów świadczących usługi edukacyjne. Natomiast Wnioskodawca, jako Partner realizujący szkolenia w projekcie POKL we własnym zakresie, nie wykonuje usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisów podatkowych, gdyż nie otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenia, a jedynie pokrycie kosztów niezbędnych do ich przeprowadzenia.
Wnioskodawca będzie realizował projekt partnerski, jako Partner. Realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009r., Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą POKL pn. Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ PO KL.
Jak wynika z przywołanych regulacji, partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez Lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez Partnera na realizację zadań w ramach projektu. Tym samym Lider i Partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem Partner to równorzędny wobec Lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca, ani podwykonawca, któremu na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie. Zgodnie z § 8 ust. 1 zawartej na rzecz realizacji projektu umowy partnerstwa środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa. Tym samym Wnioskodawcy nie dotyczy zwolnienie z podatku VAT.
W ramach projektu Partner nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Sprawy rozliczeń finansowych sprecyzowane zostały w § 8 umowy partnerstwa.
Poniżej Wnioskodawca zamieścił zapisy dotyczące rozliczeń w ramach partnerstwa:
- Strony uzgadniają, następujący podział środków finansowych na realizację Projektu w ramach kwoty dofinansowania Projektu w łącznej kwocie nie większej niż 144.289,00 PLN i stanowiącej nie więcej niż 81,66 % wydatków kwalifikowalnych Projektu:
- na realizację zadania Lidera Partnerstwa w łącznej kwocie nie większej niż 42.454,50 PLN;
- na realizację zadań Partnera w łącznej kwocie nie większej niż 101.834,50 PLN.
- Partner zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w postaci wynagrodzeń uczestników projektu wypłacanych przez stronę trzecią.
- Lider Partnerstwa przekazuje Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki.
- Środki przekazywane są Partnerowi w formie zaliczki wyłącznie na wyodrębniony rachunek bankowy Partnera. Odsetki bankowe od środków na wyodrębnionym rachunku Partnera stanowią dochód budżetu państwa i podlegają zwrotowi.
- Przy wydatkowaniu środków w ramach Projektu, strony umowy stosują się do aktualnych wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki.
- Strony ustalają następujące warunki przekazania kolejnych transz środków:
- złożenie Liderowi Partnerstwa poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów księgowych poświadczających dokonane wydatki niezwłocznie, najpóźniej do piątego dnia kolejnego miesiąca;
- złożenie Liderowi Partnerstwa miesięcznych zestawień poniesionych wydatków zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszej umowy;
- złożenie Liderowi Partnerstwa miesięcznych wyciągów bankowych z wyodrębnionego rachunku bankowego, niezwłocznie, najpóźniej do piątego dnia kolejnego miesiąca;
- złożenie Liderowi Partnerstwa informacji o wszystkich uczestnikach zadań realizowanych przez Partnera w postaci kopii list obecności;
- złożenie Liderowi Partnerstwa zaświadczeń o wynagrodzeniach wypłaconych przez stronę trzecią uczestnikom zadań realizowanych przez Partnera w celu rozliczenia wniesionego wkładu własnego;
- zatwierdzenie zestawienia, o którym mowa w pkt 2, przez Lidera Partnerstwa;
- dostępność środków na wyodrębnionym rachunku bankowym Projektu Lidera.
- Lider Partnerstwa przekazuje płatności Partnerom w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od otrzymania środków na rachunek wyodrębniony projektu wynikających z zatwierdzenia przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność.
- Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacji Projektu pomiędzy Liderem Partnerstwa lub pomiędzy Partnerami, są dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych, pod rygorem nie uznania wydatków za kwalifikowalne.
- Lider Partnerstwa może wstrzymać przekazywanie płatności na rzecz Partnera w przypadku stwierdzenia lub powzięcia uzasadnionego podejrzenia zaistnienia nieprawidłowości w realizowaniu postanowień niniejszej umowy lub w realizacji zadań, w szczególności w przypadku nieterminowego realizowania zadań, utrudniania kontroli realizacji zadań, dokumentowania realizacji zadań niezgodnie z postanowieniami niniejszej umowy lub na wniosek instytucji kontrolnych.
Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach zadań powierzonych w projekcie Liderowi będą wystawiane na Lidera projektu, a w ramach zadań powierzonych Wnioskodawcy (partnerowi) na Wnioskodawcę.
Otrzymana dotacja od Beneficjenta projektu (Lidera) nie będzie stanowiła wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe. Zgodnie z brzmieniem z § 8 ust. 1 zawartej na rzecz realizacji projektu umowy partnerstwa środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa.
Przyznana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny usługi i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Celem dofinansowania, otrzymanego przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Lidera, jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu POKL. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Realizacja projektów finansowanych w ramach POKL nie jest przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko środki (dofinansowanie) na pokrycie poniesionych kosztów. W związku z tym otrzymane dofinansowanie nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach realizowanych projektów POKL i pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności. Dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1) tym samym nie będzie wykazywane w deklaracjach VAT. Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL, tj. Liderem i Partnerem a Instytucją Pośredniczącą nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Wnioskodawca realizując projekty w ramach POKL nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT. Korzyści społeczno-gospodarcze, jakie mają przynieść działania POKL są celem polityki strukturalnej Unii Europejskiej i mają służyć osiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej. Odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie jest Urząd Marszałkowski Województwa . w ., z którym zostanie podpisana umowa o dofinansowanie, ani Lider Partnerstwa z którym zawarta została umowa partnerstwa, ale uczestnicy projektu - osoby fizyczne. Przedmiotem ww. umów jest dofinansowanie realizacji zadań Partnera w projekcie, opisanych we wniosku o dofinansowanie. Świadczenie usług związanych z realizacją projektów POKL ma charakter non-profit, udział uczestników w projektach i przekazanie efektów tej działalności jest nieodpłatne, natomiast wydatki związane z realizacją będą pokrywane w 100% z otrzymanych przez Wnioskodawcę kwot pochodzących ze środków europejskich i budżetu krajowego. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy nie można traktować kwot dofinansowania jako dopłaty do ceny usługi w celu sfinansowania ceny sprzedaży.
Przyznana dotacja przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu. Zgodnie z brzmieniem z § 8 ust. 1 zawartej na rzecz realizacji projektu umowy partnerstwa środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa.
W ramach projektu nie są przewidziane żadne zakupy środków trwałych lub wartości niematerialnych, które po zakończeniu projektu będą wykorzystywane do innej działalności Wnioskodawcy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca - Partner w projekcie partnerskim POKL - ma prawo odliczyć od podatku VAT należnego od sprzedaży nie związanej z dofinansowanym projektem POKL podatek naliczony, związany z zakupem towarów i usług, służących realizacji projektu POKL finansowanego ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego...
Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik w opisanej sytuacji, realizujący projekt POKL jako Partner, nie może odliczyć od VAT-u należnego od sprzedaży nie związanej z dotacją podatku naliczonego, związanego z zakupem towarów i usług, służącym realizacji projektów POKL finansowanych z dotacji. Kwoty należne bezpośrednio podatnikowi z tytułu pracy wykonywanej w ramach dofinansowanych projektów (czynności związane z prowadzeniem szkoleń jako trener i zarządzaniem projektem) zgodnie z umowami o dofinansowanie i partnerstwa, dokumentowanenotami księgowymi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).
Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) przez sprzedaż rozumie się m. in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania jest obrót czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).
Celem dofinansowania, otrzymanego przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Lidera, jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu POKL. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Realizacja projektów finansowanych w ramach POKL nie jest przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko środki (dofinansowanie) na pokrycie poniesionych kosztów. W związku z tym otrzymane dofinansowanie nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach realizowanych projektów POKL i pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności. Dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1) tym samym nie będzie wykazywane w deklaracjach VAT. Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL, tj. Liderem i Partnerem a Instytucją Pośredniczącą, nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny.
Wnioskodawca realizując projekty w ramach POKL nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT. Korzyści społeczno-gospodarcze, jakie mają przynieść działania POKL są celem polityki strukturalnej Unii Europejskiej i mają służyćosiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej. Odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie jest Urząd Marszałkowski Województwa w ., z którym zostanie podpisana umowa o dofinansowanie, ani Lider Partnerstwa z którym zawarta została umowa partnerstwa, ale uczestnicy projektu - osoby fizyczne.
Przedmiotem ww. umów jest dofinansowanie realizacji zadań Partnera w projekcie, opisanych we wniosku o dofinansowanie. Świadczenie usług związanych z realizacją projektów POKL ma charakter non-profit, udział uczestników w projektach i przekazanie efektów tej działalności jest nieodpłatne, natomiast wydatki związane z realizacją będą pokrywane w 100% z otrzymanych przez Wnioskodawcę kwot pochodzących ze środków europejskich i budżetu krajowego. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy nie można traktować kwot dofinansowania jako ceny sprzedaży.
Mając na uwadze neutralność podatku VAT, nie można traktować dofinansowania, jako kwoty podlegającej podatkowi VAT. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT, to również VAT naliczony na fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją dofinansowanych projektów nie podlega odliczeniu. Będzie on sfinansowany ze środków przekazanych Wnioskodawcy w ramach dofinansowana jako wydatek kwalifikowalny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 28 maja 2012r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. (VAT). Przedmiotem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy są między innymi: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59 Z) oraz działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60 Z). Od 1 października 2012r. do 12 lipca 2013r. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Poddziałania 9.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL), którego źródłem finansowania są środki Unii Europejskiej i budżetu państwa. Projekt realizowany jest w formie projektu partnerskiego. W dniu 27 września 2012r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem (Instytucją Pośredniczącą), a ., tj. Beneficjentem POKL działającym w imieniu i na rzecz Partnera, tj., ., w zakresie określonym umową partnerską. Umowa partnerska zawarta pomiędzy Liderem Partnerstwa, tj. ., a Partnerem, tj. ....., w dniu 18 września 2012r. określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez Beneficjenta POKL (Lidera) środków finansowych na pokrycie kosztów ponoszonych przez Partnera na realizację zadań w ramach projektu. Projekt dotyczy realizacji szkoleń dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli, zgodnie z zapisami ustawy Karta Nauczyciela. Zadania realizowane w ramach projektu są podzielone pomiędzy Lidera, tj. . oraz Partnera, tj. ... Do zadań Lidera należy zarządzanie realizacją projektu, prowadzenie promocji oraz realizacja akcji rekrutacyjnej wśród potencjalnych uczestników szkoleń. Natomiast do zadań Partnera należy osobista realizacja części szkoleń, zatrudnienie trenerów, zapewnienie sal szkoleniowych wraz z koniecznym wyposażeniem oraz zakupy pomocy i materiałów szkoleniowych, a także uczestnictwo w zarządzaniu projektem. Zgodnie z umową o dofinansowanie, Wnioskodawca - beneficjent POKL - otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci płatności ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego. Środki te stanowią nie więcej niż 81,66% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, natomiast 18,34% wydatków kwalifikowalnych projektu stanowi wkład własny, w postaci środków wypłacanych uczestnikom szkoleń przez stronę trzecią, tj. organy prowadzące szkół, za czas uczestnictwa w formach doskonalenia zawodowego (zgodnie z Kartą Nauczyciela w ramach czasu pracy nauczyciel ma obowiązek doskonalenia zawodowego). Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie, rozliczenie wkładu własnego z instytucją Pośredniczącą następuje na podstawie zaświadczeń o wynagrodzeniu uzyskanym przez uczestników za czas uczestnictwa w szkoleniu, wystawianych przez pracodawców uczestników. Wnioskodawca uważa, że wykorzystuje towary i usługi służące realizacji projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach zadań powierzonych w projekcie Liderowi będą wystawiane na Lidera projektu, a w ramach zadań powierzonych Wnioskodawcy (partnerowi) na Wnioskodawcę. W ramach projektu nie są przewidziane żadne zakupy środków trwałych lub wartości niematerialnych, które po zakończeniu projektu będą wykorzystywane do innej działalności Wnioskodawcy.
Jak wskazano w interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-852/12-5/MW, przyznana Wnioskodawcy dotacja na świadczenie usług w związku z realizacją projektu szkoleniowego nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie zwiększa obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.
Ponadto należy zauważyć, iż wkłady własne wnoszone przez szkoły w formie wynagrodzeń wypłacanych na rzecz pracowników (uczestników projektu szkoleniowego), są niewątpliwie również związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego i są bezpośrednimi kosztami szkolenia. Jednakże wkłady własne szkół w wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowią zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.
W świetle powyższego wkłady własne w postaci wynagrodzeń nie stanowią kwoty należnej z tytułu odpłatnej dostawy towarów ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, tym samym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT i nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ustawy o VAT. Wszystkie nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczące realizacji ww. projektu nie są zatem związane z wykonywaniem czynności opodatkowanymi podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego zadania. Tym samym, w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystanych do świadczenia usług w ramach projektu szkoleniowego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż efekty realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu szkoleniowego. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji na realizację projektu szkoleniowego został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-852/12-5/AK.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 369 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi