Opodatkowanie czynności dzierżawy infrastruktury i prawa do odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP2/443-1189/12/RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.11.2012, sygn. ITPP2/443-1189/12/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie czynności dzierżawy infrastruktury i prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 479 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dzierżawy infrastruktury i prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych z ww. dzierżawą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dzierżawy infrastruktury i prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych z ww. dzierżawą.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Poniosła jak również ponosi i zamierza ponosić w przyszłości wydatki związane z remontami lub wybudowaniem instalacji wodnych i kanalizacyjnych, w tym głównych nitek sieci, przyłączy, przepompowni, itp. (dalej: Infrastruktura Wod-Kan"). Ponoszone w tym zakresie wydatki są dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku od towarów i usług. Dotychczas, wybudowane środki trwałe Gmina przekazywała w nieodpłatne używanie swojej jednostce budżetowej. W latach 2007-2011 przekazała m. in. oczyszczalnię ścieków, sieci wodociągowe wraz z przyłączami oraz sieci kanalizacyjne. Gmina rozważa w przyszłości wprowadzenie zmiany w systemie zarządzania ww. infrastrukturą w ten sposób, że majątek ten zostałby odpłatnie wydzierżawiony na rzecz gminnej spółki prawa handlowego, której przedmiotem działalności byłyby m.in. dostawy wody i odprowadzanie ścieków na terenie Gminy. Z tytułu świadczenia usług dzierżawy zamierza wystawiać na rzecz spółki faktury VAT, które będą ujmowane w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem z tytułu świadczenia powyższych usług, zamierza wykazywać w składanych deklaracjach VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • Czy usługi dzierżawy infrastruktury wod-kan świadczone przez Gminę na rzecz spółki będą podlegały opodatkowaniu VAT...
  • Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego (bądź jego odpowiedniej części zgodnie z obowiązującymi przepisami) z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę i remonty infrastruktury wod-kan (już istniejącej lub powstałej w przyszłości) będącej przedmiotem dzierżawy na rzecz Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi dzierżawy infrastruktury wod-kan świadczone na rzecz spółki będą podlegać opodatkowaniu i tym samym. będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego (bądź jego odpowiedniej części zgodnie z obowiązującymi przepisami w zależności od specyfiki danego przypadku) z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę oraz remonty infrastruktury wod-kan (już istniejącej lub powstałej w przyszłości), będącej przedmiotem dzierżawy na rzecz spółki. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy Gmina wskazała, że w związku z faktem, iż czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Cytując treść art. 15 ust. 1 ustawy, stwierdziła, że w świetle powyższej regulacji, w przypadku gdy działa na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Według Gminy mając na uwadze fakt, że umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności działa w roli podatnika. W związku z tym, że będzie wykonywać usługę dzierżawy za wynagrodzeniem i działać w roli podatnika, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu. Transakcja ta nie będzie również zwolniona od podatku, gdyż ani ustawa o podatku od towarów i usług ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia. Zdaniem Gminy powołującej treść art. 86 ust. 1 ustawy z treści tej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika oraz powołując ponownie treść art. 15 ustawy uznała, iż z tytułu dzierżawy infrastruktury wod-kan będzie podatnikiem, gdyż świadczenia wykonywane będą na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej przez nią ze spółką. W konsekwencji będzie dokonywać odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. Ponadto, zdaniem Gminy, usługa ta nie będzie korzystać ze zwolnienia. W konsekwencji, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy zostanie spełniony. Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazała powyżej, umowa dzierżawy stanowi umowę cywilnoprawną i w konsekwencji, działając w roli podatnika zobligowana będzie do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu. Zdaniem Gminy, będzie istnieć bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na budowę infrastruktury wod-kan z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem w przypadku odpłatnej dzierżawy infrastruktury będzie istnieć bezpośredni związek podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z jej budową i remontami a wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. odpłatną dzierżawą. Również drugi ze wskazanych (w art. 86 ust 1 ustawy) warunków odliczenia podatku również zostanie spełniony. Na poparcie powyższego Gmina powołała fragmenty interpretacji indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, z dnia 23 sierpnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-643/11-3/JM oraz z dnia 13 września 2011 r., IPTPP1/443-398/11-4/JM, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. ILPP1/443-172/11-2/AK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. IBPP4/443-562/09/KG. Zdaniem Gminy, przysługiwać powinno Jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związan z budową i remontami infrastruktury wod-kan. Jedynie w przypadku majątku, który początkowo nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych (został oddany w nieodpłatne użytkowanie) będzie uprawniona do częściowego odliczenia podatku na zasadach wskazanych w art. 91 ust. 1-7a ustawy od towarów i usług. Podsumowując Gmina stwierdziła, że:

  • usługi dzierżawy infrastruktury na rzecz spółki będą podlegać opodatkowaniu, a Gmina będzie dla tej transakcji działać w charakterze podatnika;
  • będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę oraz remonty infrastruktury (już istniejącej lub powstałej w przyszłości), będącej przedmiotem dzierżawy na rzecz spółki, w całości, bądź częściowo - w zależności od konkretnego przypadku, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy