Wypłacona Wnioskodawcy przez dostawcę premia pieniężna z tytułu osiągnięcia wielkości obrotów i dokonywania terminowych płatności, nie stanowi wynagro... - Interpretacja - IBPP1/443-655/12/LSz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.09.2012, sygn. IBPP1/443-655/12/LSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wypłacona Wnioskodawcy przez dostawcę premia pieniężna z tytułu osiągnięcia wielkości obrotów i dokonywania terminowych płatności, nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT Premie pieniężne należy uznać za rabat obniżający wartość poszczególnych dostaw, należy dokumentować je fakturami korygującymi, które Wnioskodawca jest obowiązany uwzględnić w swoich rozliczeniach podatkowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012r. (data wpływu 22 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że:

  • wypłacona Wnioskodawcy przez dostawcę premia pieniężna z tytułu osiągnięcia wielkości obrotów i dokonywania terminowych płatności, nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jest prawidłowe,
  • wystarcza dokumentowane premii pieniężnej notą księgową jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości opodatkowania otrzymanej premii pieniężnej oraz sposobu jej dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego i detalicznego napojami alkoholowymi i bezalkoholowymi. Spółka rozpoczęła współpracę z S.A. , w związku z czym doszło do zawarcia umowy dystrybucyjnej. W dniu 1 lutego 2012r. Wnioskodawca zawarł z S.A. umowę dystrybucyjną. W umowie tej Wnioskodawca oznaczony został jako Dystrybutor, a P. jako Producent.

Przedmiotem umowy jest dystrybucja przez Wnioskodawcę produktów alkoholowych, których sprzedażą zajmuje się P. (nazywany w umowie Producentem), a wymienionych szczegółowo w Załączniku nr 1 do umowy. Wnioskodawca i .S.A. są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W ww. umowie w paragrafie 7 strony wprowadziły możliwość wypłaty premii pieniężnej dla Dystrybutora Wnioskodawcy. Warunkiem wypłaty premii jest osiągnięcie przez Dystrybutora w okresie kwartalnym oznaczonego wielkością obrotu produktami wymienionymi w Załączniku nr 1 oraz dokonanie przez Dystrybutora terminowej płatności za te produkty. Strony nie uzależniły wypłaty premii od jakichś innych warunków. Wielkość premii określona została w procentowej zmiennej wysokości, wyliczonej na podstawie wartości obrotów osiągniętych w okresie kwartalnym według ściśle określonych progów wartości. Im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia. Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii będzie następowało na podstawie konkretnych faktur za produkty wymienione w Załączniku nr 1 w okresie kwartalnym. Ustaleń tych będzie dokonywał Dystrybutor. Premia płatna będzie na podstawie noty księgowej wystawionej przez Dystrybutora. Kalkulacja premii odbywa się na podstawie umieszczonej w umowie tabeli, w której wskazano wartość netto produktów oznaczonych w Załączniku nr 1 nabytych przez Dystrybutora w okresie kwartalnym i wysokość należnej premii.

Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca zobowiązał się ponadto do promowania produktów kontrahenta, optymalizowanie efektywności sprzedaży produktów oferowanych przez P., a szczegółowo wymienionych w Załączniku nr 1 do umowy, także osiągnięcie maksymalnego efektu dystrybucji produktów. Za czynności te strony nie przewidziały jednak dodatkowej premii pieniężnej.

Do obowiązków Dystrybutora należy:

  • nabywanie od Producenta, a następnie oferowanie do sprzedaży i sprzedaż oznaczonych w załączniku produktów,
  • dołożenie najwyższej staranności celem utrzymania w stałej ofercie handlowej (sprzedaży) możliwie szerokiego asortymentu produktów oferowanych przez Producenta,
  • promowanie produktów oferowanych przez Producenta określonych w załączniku do umowy w oparciu o udostępnione przez Producenta materiały, jak również w ramach prowadzonych we własnym zakresie akcji promocyjnych, w sposób zwiększenia sprzedaży tych produktów, pozyskiwanie nowych klientów, zwiększenie rozpoznawalności oraz budowę wartości, a także dbałość o markę produktów oferowanych przez Producenta, zwiększenia udziału rynkowego produktów oferowanych przez Producenta,
  • podejmowanie wszelkich działań mających na celu optymalizację efektywności sprzedaży produktów oferowanych przez Producenta i oznaczonych w załączniku do umowy, w tym również poprzez świadczenie uprzednio uzgodnionych usług marketingowych,
  • terminowa realizacja płatności na rzecz Producenta,
  • bezwzględne przestrzeganie, w trakcie wykonywania obowiązków z niniejszej umowy, a dotyczących świadczonych przez Dystrybutora usług związanych ze wspieraniem sprzedaży produktów oferowanych przez Producenta, obowiązujących przepisów prawa, w szczególności przepisów o wychowaniu i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zawarte w umowie dystrybucji zasady premii uzależniają ją tylko od osiągniętego w okresie kwartalnym obrotu i od braku zaległości w płatnościach za pobrane produkty wymienione w Załączniku nr 1 do umowy. Wypłata premii nie jest uzależniona od tego czy Wnioskodawca wywiąże się z obowiązku spełnienia pozostałych czynności i usług na rzecz kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie postępował właściwie dokumentując przyznanie premii pieniężnej notami księgowymi obciążając Producenta...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, a zatem wystarcza dokumentowanie tego rodzaju wypłaty dokumentem jakim jest nota księgowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie uznania, że:

  • wypłacona Wnioskodawcy przez dostawcę premia pieniężna z tytułu osiągnięcia wielkości obrotów i dokonywania terminowych płatności nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT za prawidłowe,
  • wystarcza dokumentowane premii pieniężnej notą księgową za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 3 powyższego rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto, na podstawie § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł z Producentem umowę dystrybucyjną. Przedmiotem umowy jest dystrybucja przez Wnioskodawcę produktów alkoholowych (wymienionych w załączniku nr 1 do umowy), których sprzedażą zajmuje się Producent. W ww. umowie strony wprowadziły możliwość wypłaty premii pieniężnej dla Wnioskodawcy Dystrybutora. Warunkiem wypłaty premii jest osiągnięcie przez Dystrybutora w okresie kwartalnym oznaczonego wielkością obrotu produktami wymienionymi w załączniku nr 1 oraz dokonanie przez Dystrybutora terminowej płatności za te produkty. Strony nie uzależniły wypłaty premii od jakichś innych warunków. Wielkość premii określona została w procentowej zmiennej wysokości, wyliczonej na podstawie wartości obrotów osiągniętych w okresie kwartalnym według ściśle określonych progów wartości. Im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia. Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii będzie następowało na podstawie konkretnych faktur za produkty wymienione w załączniku nr 1 w okresie kwartalnym. Ustaleń tych będzie dokonywał Dystrybutor.

Zawarte w umowie dystrybucji zasady premii uzależniają ją tylko od osiągniętego w okresie kwartalnym obrotu i od braku zaległości w płatnościach za pobrane produkty wymienione w załączniku nr 1 do umowy.

Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca zobowiązał się także do promowania produktów kontrahenta, optymalizowania efektywności sprzedaży produktów oferowanych przez Producenta a także do osiągnięcia maksymalnego efektu dystrybucji produktów. Wypłata premii nie jest jednak uzależniona od tego czy Wnioskodawca wywiąże się z obowiązku spełnienia pozostałych czynności i usług na rzecz kontrahenta.

Wnioskodawca i Producent są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej uzależnione wyłącznie od wykonania w danym okresie rozliczeniowym, tj. w kwartale określonej wielkości obrotu według ściśle określonych progów wartości oraz dokonywanie terminowych płatności za te produkty bez konieczności spełnienia innych warunków, nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta.

Z wniosku wynika bowiem, że Strony nie uzależniły wypłaty premii od jakichś innych warunków.

Wnioskodawca wprawdzie zobowiązał się dodatkowo na rzecz Producenta do promowania produktów kontrahenta, optymalizowania efektywności sprzedaży produktów oferowanych przez Producenta a także do osiągnięcia maksymalnego efektu dystrybucji produktów co wskazuje, że świadczy dodatkowe usługi związane ze zwiększeniem intensyfikacji poziomu sprzedaży towarów dostawcy, jednak wypłata premii Wnioskodawcy nie jest uzależniona od tego czy Wnioskodawca wywiąże się z obowiązku spełnienia ww. czynności i usług na rzecz Producenta. Jak bowiem podkreślił Wnioskodawca we wniosku, z zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem umowy dystrybucyjnej wynika, że otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych uzależnione jest wyłącznie od działania polegającego na uzyskaniu w danym okresie rozliczeniowym (kwartale) wielkości obrotu według ściśle określonych progów wartości oraz od terminowości dokonywanych płatności bez konieczności spełnienia innych warunków.

Jak zatem wynika z wniosku, oprócz dokonania określonej wielkości zakupów i terminowych płatności Wnioskodawca nie podejmuje względem kontrahenta żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata przedmiotowej premii pieniężnej.

Tym samym należy uznać, iż Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz dostawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czynność ta u Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że wypłacona Wnioskodawcy przez dostawcę premia pieniężna z tytułu osiągnięcia wielkości obrotów i dokonywania terminowych płatności nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie kwestii sposobu dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych stwierdzić należy, iż jak wyżej wskazano, w przedmiotowym przypadku nie dojdzie do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta (producenta).

A zatem otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy obowiązkiem dokumentowania dla celów tego podatku jakimikolwiek dokumentami tej czynności. Odnośnie zaś dokumentowania tej czynności notami księgowymi należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej jednak należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Zauważyć należy, iż w tym konkretnym przypadku opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna otrzymywana od kontrahenta stanowić będzie w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Wnioskodawca stwierdził bowiem we wniosku, że ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii będzie następowało na podstawie konkretnych faktur za produkty wymienione w Załączniku nr 1 w okresie kwartalnym a zatem premię pieniężną można przyporządkować do konkretnych faktur, których dotyczą. Sprzedaż dokonana na podstawie faktur VAT w okresie rozliczeniowym podlega zatem rabatowaniu o wartość wypłaconej premii pieniężnej.

Udzielenie rabatu, na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r., podlega dokumentowaniu poprzez wystawienie przez udzielającego rabatu faktury korygującej.

Wystawione zatem przez Producenta faktury korygujące Wnioskodawca jest obowiązany uwzględnić w swoich rozliczeniach podatkowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że wystarcza dokumentowanie wypłaty premii pieniężnej notą księgową uznano za nieprawidłowe, jeżeli miałaby to być jedyna i wyłączna forma dokumentowania uzyskanego rabatu, gdyż zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, rabat należy dokumentować fakturami korygującymi.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach