Temat interpretacji
Stwierdzić należy, że obowiązki Wnioskodawcy wynikające z umowy przedmiotem której jest przeprowadzenie wypłaty dywidendy przysługującej akcjonariuszom, nie stanowią żadnej z usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 40 czy 41 ustawy, jak również nie można ich zakwalifikować jako usługi pomocnicze do usług finansowych. W konsekwencji przedmiotowe usługi nie mogą być zakwalifikowane jako transakcje zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.07.2012 r. (data wpływu 11.07.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług polegających na przeprowadzeniu wypłaty dywidendy - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług polegających na przeprowadzeniu wypłaty dywidendy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Dom Maklerski wykonuje działalność maklerską w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r.
Zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi oraz Regulaminem świadczenia usług maklerskich Dom Maklerski prowadzi dla klientów rachunki, na które składają się: rachunki papierów wartościowych oraz związane z nimi rachunki pieniężne.
Podstawowymi obszarami działalności Domu Maklerskiego jest świadczenie następujących usług:
- prowadzenie rachunków oraz usługi dodatkowe z tym związane;
- wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie;
- prowadzenie depozytów papierów wartościowych w postaci niematerialnej;
- prowadzenie rejestru papierów wartościowych na koncie sponsora emisji;
- dystrybucja jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych;
- przeprowadzanie subskrypcji akcji;
- obsługa wypłat dywidend;
- przeprowadzanie wykupu akcji.
W ramach prowadzonej działalności maklerskiej w dniu 1.06.1998 r. Dom
Maklerski zawarł umowę
Każdorazowo przed wypłatą dywidendy Bank przekazuje pełną kwotę dywidendy należnej akcjonariuszom do XXX S.A.
W celu prawidłowego wykonania Umowy, Bank zobowiązał się do dostarczenia Domowi Maklerskiemu uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Banku, stanowiących podstawę do wypłaty dywidendy.
Na podstawie Umowy Dom Maklerski zobowiązany był do:
- modyfikacji programu komputerowego oraz przygotowania procedur wypłaty dywidendy regulujących sposób postępowania przy przyjmowaniu deklaracji wypłaty dywidendy w oddziałach Banku
- kontroli merytorycznej oraz sprawdzenia zgodności danych zawartych w deklaracjach z bazą uprawnionych do dywidendy, wydzieloną z bazy głównej w dniu ustalenia prawa do dywidendy;
- wypłaty dywidendy według form wypłaty zawartych w deklaracjach akcjonariuszy;
- kontroli stanu konta, na którym umieszczono środki przeznaczone na wypłatę dywidendy.
Umowa z Bankiem została zawarta na czas nieograniczony, a więc usługi świadczone są przez Spółkę każdorazowo, gdy Bank wypłaca dywidendę akcjonariuszom. Zakres świadczonych obecnie usług nie obejmuje czynności wymienionych w punkcie 1) powyżej, tj. modyfikacji programu komputerowego. Czynność ta była bowiem wykonana jednorazowo, w okresie, którego nie dotyczy niniejszy wniosek.
Zgodnie z Umową, wynagrodzenie należne Domowi Maklerskiemu za wykonywanie czynności opisanych powyżej składa się z dwóch części:
- opłaty w wysokości 3% wartości dywidendy netto wypłaconej w danym miesiącu kalendarzowym;
- kwoty kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją Umowy, tj. opłat z tytułu wypłaty dywidendy przekazywanej akcjonariuszom drogą pocztową.
Opisane wyżej usługi będą przez Spółkę świadczone także w przyszłości.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na przeprowadzeniu wypłaty dywidendy podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT...
Stanowisko Wnioskodawcy
Świadczenie opisanych we wniosku usług polegających na przeprowadzeniu wypłaty dywidendy podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.
Uzasadnienie stanowiska Domu Maklerskiego
Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7,12 i 37-41 oraz ust. 13 ustawy o VAT wprowadzają zwolnienie z opodatkowania VAT dla szerokiej grupy usług, które można zbiorczo określić mianem usług finansowych. W odniesieniu do pytania Domu Maklerskiego zawartych w niniejszym wniosku szczególnie istotna jest treść art. 43 ust. 1 pkt 40 i 41 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 zwolnione z opodatkowania VAT są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, zwalnia z opodatkowania VAT również usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, a także usługi pośrednictwa w tym zakresie. Jednocześnie ze zwolnienia uregulowanego w tym przepisie nie korzystają usługi przechowywania instrumentów finansowych oraz usługi zarządzania tymi instrumentami.
W celu określenia zakresu stosowania art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, należy odwołać się do definicji instrumentów finansowych określonej w art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie ze wspomnianą definicją, pojęcie to obejmuje papiery wartościowe i instrumenty niebędące papierami wartościowymi. Wyjaśnienie sformułowania papiery wartościowe zawarte jest w art. 3 pkt 1 lit. a) i b) wymienionej ustawy. Przepisy te stanowią, że do papierów wartościowych zalicza się m.in. akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, obligacje, certyfikaty inwestycyjne. Natomiast katalog instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi określa art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a)-i), zgodnie z którym do tej grupy zalicza się, m. in. kontrakty terminowe, swapy walutowe, opcje na kursy walut.
Przeprowadzanie wypłaty dywidendy jako usługa zwolniona z VAT.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, zwolnione z opodatkowania VAT są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Nie ulega wątpliwości, że czynności realizowane przez Dom Maklerski zaliczają się do kategorii transakcji płatniczych oraz transferów pieniężnych. Rolą Spółki jest bowiem rozdysponowanie łącznej kwoty dywidendy otrzymanej od K i przekazanie jej osobom uprawnionym, czyli podmiotom będącym akcjonariuszami Banku.
Dodatkowe czynności realizowane przez Dom Maklerski, czyli kontrola merytoryczna oraz sprawdzenie zgodności danych zawartych w deklaracjach z bazą uprawnionych do dywidendy, stanowią niewątpliwie element kompleksowej usługi polegającej na wypłacie dywidendy. Czynność ta jest bowiem działaniem mającym na celu zapewnienie, że wypłata dywidendy zostanie przeprowadzona w sposób właściwy. Zatem wspomniana czynność nie stanowi świadczenia, które dla usługobiorcy (Banku) stanowi cel sam w sobie - jest to jeden z etapów kompleksowego procesu wypłaty dywidendy uprawnionym osobom.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że świadczenie przez Spółkę opisanych w niniejszym wniosku usług polegających na przeprowadzeniu wypłaty dywidendy podlega zwolnieniu z VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zgodnie z art. 146 a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy wskazano, iż zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.
Jak wskazuje Wnioskodawca w ramach swojej działalności maklerskiej, zawarła umowę z Bankiem, przedmiotem której było przeprowadzenie wypłaty dywidendy przysługującej akcjonariuszom Banku, którzy akcje posiadają na koncie sponsora emisji u Wnioskodawcy.
Dywidenda należna akcjonariuszom była najpierw przekazywana do XXX S.A. a następnie K przekazuje kwoty dywidendy poszczególnym domom maklerskim, w których rachunki posiadają akcjonariusze Banku uprawnieni do otrzymania dywidendy. K przekazuje także kwotę dywidendy należną akcjonariuszom, którzy posiadają akcje na koncie sponsora emisji, Wnioskodawca zobowiązany był do:
- modyfikacji programu komputerowego oraz przygotowania procedur wypłaty dywidendy regulujących sposób postępowania przy przyjmowaniu deklaracji wypłaty dywidendy w oddziałach Banku
- kontroli merytorycznej oraz sprawdzenia zgodności danych zawartych w deklaracjach z bazą uprawnionych do dywidendy, wydzieloną z bazy głównej w dniu ustalenia prawa do dywidendy;
- wypłaty dywidendy według form wypłaty zawartych w deklaracjach akcjonariuszy;
- kontroli stanu konta, na którym umieszczono środki przeznaczone na wypłatę dywidendy.
Umowa z Bankiem została zawarta na czas nieograniczony, a więc usługi świadczone są przez Wnioskodawcę każdorazowo, gdy Bank wypłaca dywidendę akcjonariuszom. Obecnie zakres świadczonych usług nie obejmuje czynności wymienionych w punkcie 1) powyżej, tj. modyfikacji programu komputerowego, gdyż czynność ta była wykonana jednorazowo.
W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy usługi opisane we wniosku, polegające na przeprowadzeniu wypłaty dywidendy będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie treści art. 43 ust. 1 pkt 40 i 41 ustawy.
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy winny być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu podatku VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT.
Powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą.
I tak zgodnie z art. 131 Dyrektywy, zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.
W myśl art. 135 ust. 1 lit. a-l Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
- transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych;
- udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;
- pośrednictwo lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;
- transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności;
- transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środki płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną;
- transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2;
- zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie;
- dostawy, za cenę równą wartości nominalnej, znaczków pocztowych ważnych w obrocie pocztowym na terytorium danego państwa, znaczków skarbowych i innych podobnych znaczków;
- zakłady, loterie i inne gry losowe lub hazardowe, z zastrzeżeniem warunków i ograniczeń określonych przez każde państwo członkowskie;
- dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a);
- dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b);
- dzierżawę i wynajem nieruchomości.
Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku wskazuje, iż podstawowym obszarem jego działalności jako biura maklerskiego jest m.in. prowadzenie rachunków oraz usługi dodatkowe z tym związane czy wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie. Umowa zawarta z kontrahentem, przedmiotem której jest przeprowadzenie wypłaty dywidendy przysługującej akcjonariuszom tego kontrahenta, którzy akcje mają na koncie sponsora, zobowiązuje Wnioskodawcę do podjęcia szeregu działań, o charakterze kontrolnym, nadzorczym, gdzie celem nadrzędnym tych działań jest zapewnienie prawidłowego i zgodnego z prawem rozdysponowania kwoty dywidendy osobom uprawnionym. W swoim stanowisku powołując się na treść art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy uznaje usługę przeprowadzenia wypłaty dywidendy za zwolnioną z podatku VAT.
I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Natomiast w pkt 41 tego samego artykułu wymienia się usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.
Treść przywołanych przepisów ustawy, stanowi wierną implementację zapisu zawartego w Dyrektywie, obejmują w praktyce większość typowych transakcji dokonywanych na rynkach finansowych, a w szczególności usługi świadczone przez banki, biura maklerskie, fundusze inwestycyjne i powiernicze. Takimi typowymi czynnościami zwolnionymi od VAT na podstawie powyższego przepisu są usługi świadczone przez bank w ramach prowadzenia rachunku, np. wynagrodzenie za prowadzenie rachunku, prowizja od dokonanych wypłat, czy przelewów.
Z opisu charakteru i zakresu usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz swojego kontrahenta, którym jest bank, wynika, iż usługi te wykraczają zdecydowanie poza zakres pojęciowy zawarty w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. Przede wszystkim nie można ich uznać za typowe usługi finansowe związane z bieżącą obsługą rachunku pieniężnego, nie wpływają w sposób bezpośredni na sytuację finansową swojego kontrahenta, można ją również łatwo oddzielić od samej wypłaty dywidendy jako transferu pieniężnego. Usługi nadzoru, kontroli merytorycznej oraz sprawdzanie zgodności danych zawartych w deklaracjach akcjonariuszy mają charakter pomocy technicznej, czynności, pozostających bez wpływu na sytuację finansową samego kontrahenta.
Powołanie się przez Wnioskodawcę na zapis w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, jako ten, na podstawie którego przedmiotowe usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku nie pozostawia wątpliwości co do tego, że usługi w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych i wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych nie obejmują swym zakresem usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz banku, nawet jeżeli pośrednio są związane z usługami finansowymi, które wchodzą w zakres działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca w odniesieniu do przedmiotowych usług nie uczestniczy w żadnym stopniu w świadczeniu usług w zakresie transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, a jedynie, za pomocą określonych rozwiązań systemowych, dokonuje czynności technicznej, która nie jest objęta zakresem dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.
Reasumując, stwierdzić należy, że obowiązki Wnioskodawcy wynikające z umowy przedmiotem której jest przeprowadzenie wypłaty dywidendy przysługującej akcjonariuszom, nie stanowią żadnej z usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 40 czy 41 ustawy, jak również nie można ich zakwalifikować jako usługi pomocnicze do usług finansowych. W konsekwencji przedmiotowe usługi nie mogą być zakwalifikowane jako transakcje zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.
Tym samym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 200 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie