Czy w odniesieniu do całego projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT? - Interpretacja - IPTPP1/443-267/12-4/MH

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2012, sygn. IPTPP1/443-267/12-4/MH, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w odniesieniu do całego projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2012 r. (data wpływu 02 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu prac remontowo-budowlanych w budynku komunalnym po starej szkole w miejscowości X jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu prac remontowo-budowlanych w budynku komunalnym po starej szkole w miejscowości X.

Wniosek uzupełniono w dniu 20 czerwca 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina będzie realizowała projekt z środków własnych oraz częściowo ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (umowa o umorzenie pożyczki), polegający na przeprowadzeniu prac remontowo budowlanych w budynku komunalnym po starej szkole w miejscowości X. W zakres prac wchodzi wymiana pokrycia dachowego i obróbek blacharskich oraz docieplenie ścian budynku.

Budynek jest własnością Gminy, sklasyfikowany wg PKOB w klasie 1263. W budynku tym na parterze znajduje się świetlica wiejska, a na poddaszu dwa lokale mieszkalne. Z tytułu najmu lokali mieszkalnych Gmina otrzymuje dochód, który jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (PKWiU 70.20). Opodatkowany jest dochód z tytułu dostawy ciepła do ww. mieszkań stawka 23%. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Powierzchnia całkowita budynku wynosi 241,62 m2, a powierzchnia lokali mieszkalnych 87,61 m2. Łączny koszt remontu budynku na podstawie kosztorysów wyniesie 161.869,77 zł, w tym dach 72.021,03 zł, docieplenie ścian 82.242,97 zł oraz prace pozostałe 7.605,77 zł. Faktury za wykonane usługi będą wystawiane na Gminę (NIP Gminy) ze stawką 23% VAT.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mieszkańcy wynajmujący lokale mieszkalne posiadają indywidualne umowy. W umowach tych określono stawkę za czynsz oraz stawki za dostawę ciepła. W budynku tym znajduje się kotłownia, z której to dostarczane jest ciepło do poszczególnych mieszkań. Zakup oleju opałowego i inne koszty związane z funkcjonowaniem tej kotłowni ponosi Gmina. Koszty są wkalkulowane w cenę za dostawę energii cieplnej. Mieszkańcy co miesiąc otrzymują od Gminy fakturę, na której wyszczególniona jest opłata za czynsz oraz za energię cieplną.

Poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do całego projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT...

  • Czy w odniesieniu do inwestycji Gmina ma możliwość do częściowego odliczenia podatku VAT proporcjonalnie do zajmowanej przez mieszkania powierzchni tj. 87,61 m2 powierzchni ogółem...

  • Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż stosowanie do art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług z tytułu najmu lokali w budynku objętym projektem nie występuje sprzedaż opodatkowana. Stosowanie do art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług z tytułu najmu lokali w budynku występuje sprzedaż opodatkowana, ale zakres zadania nie jest związany z dostawą ciepła do mieszkań.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Stosowanie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika transakcji udokumentowanych fakturą nie podlegają opodatkowaniu albo jest zwolniona z podatku.

    W światle art. 88 ust. 3a pkt 1-4 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

    1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
      1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
      2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
    2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
    3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
    4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
      1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
      2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
      3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

    W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 88 ustawy.

    Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie realizowała projekt z środków własnych oraz częściowo ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (umowa o umorzenie pożyczki), polegający na przeprowadzeniu prac remontowo budowlanych w budynku komunalnym po starej szkole w miejscowości. Faktury za wykonane usługi będą wystawiane na Gminę ze stawką 23% VAT. Budynek jest własnością Gminy. W budynku tym na parterze znajduje się świetlica wiejska, a na poddaszu dwa lokale mieszkalne. Z tytułu najmu lokali mieszkalnych Gmina otrzymuje dochód, który jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Opodatkowany jest dochód z tytułu dostawy ciepła do ww. mieszkań stawka 23%. Mieszkańcy wynajmujący lokale mieszkalne posiadają indywidualne umowy. W umowach tych określono stawkę za czynsz oraz stawki za dostawę ciepła. Mieszkańcy co miesiąc otrzymują od Gminy fakturę, na której wyszczególniona jest opłata za czynsz oraz za energię cieplną.

    Mając na uwadze wyżej powołane przepisy, odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

    W przedmiotowej sprawie należy mieć na uwadze, że Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, iż poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z tego podatku.

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z tego podatku. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

    Reasumując, w sytuacji gdy jak wskazał Wnioskodawca poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, to Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo odliczenia w całości lub w części podatku towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu prac remontowo-budowlanych w budynku komunalnym po starej szkole w miejscowości X.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy bądź przedstawionego stanowiska (dot. opodatkowania usług najmu i związanej z nimi dostawy energii cieplnej), które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

    Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym wskazano, iż poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z tego podatku. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja została wydana w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu. Natomiast wszelkie nowe pytania dotyczące innego niż niniejszy wniosek problemu stanowią podstawę do złożenia nowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 383 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi