opodatkowanie wpłat dokonanych przez mieszkańców z tytułu wykonanych przyłączy do sieci kanalizacyjnej - Interpretacja - IPTPP2/443-275/12-8/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.07.2012, sygn. IPTPP2/443-275/12-8/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

opodatkowanie wpłat dokonanych przez mieszkańców z tytułu wykonanych przyłączy do sieci kanalizacyjnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 czerwca 2012 r.) oraz 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat dokonanych przez mieszkańców z tytułu wykonanych przyłączy do sieci kanalizacyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu i wykonaniem przyłączy do wybudowanej sieci kanalizacyjnej oraz opodatkowania wpłat dokonanych przez mieszkańców z tytułu wykonanych przyłączy do sieci kanalizacyjnej.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 1 czerwca 2012 r. oraz 18 czerwca 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego, własnego stanowiska oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina zrealizowała w latach 2010-2011 projekt . W ramach przedmiotowego projektu zrealizowano sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i po części ciśnieniowej.

Przedmiotowy projekt zrealizowano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IV, Działanie Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej, przy udziale dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /EFRR/. Podatek VAT był niekwalifikowalnym kosztem projektu.

Ponadto poza ww. projektem Gmina na podstawie umów cywilno - prawnych zawartych z właścicielami posesji wykonuje obecnie przyłącza od wybudowanej wcześniej sieci kanalizacyjnej do budynków mieszkalnych.

Z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków wynika, że to osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego, tym samym budowa przyłącza kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych Gminy. Dlatego też, aby móc realizować tę inwestycję w takim zakresie Gmina zawarła z mieszkańcami umowy cywilno-prawne. Zgodnie z umową Gmina zobowiązuje się do wykonania na rzecz właściciela nieruchomości przyłącza i w konsekwencji przyłączenia do sieci kanalizacyjnej danej nieruchomości. Natomiast druga strona w zamian za wykonanie świadczenia zobowiązuje się do dokonania wpłat w określonej wysokości.

Gmina nie pobiera opłat za przyłączenie się do sieci kanalizacyjnej. Mienie powstałe w wyniku realizacji zadania tj. sieci kanalizacyjnej jest związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Właścicielem wybudowanego przyłącza jest właściciel nieruchomości. Gmina jest zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Wpłaty mieszkańców za wykonywane przyłącza kanalizacyjne przed dniem 31 marca 2011 r. jak i po 1 kwietnia 2011 r. były i są dokonywane na rachunek bankowy Gminy z dopiskiem w tytule wpłata na kanalizację etap II. Z ewidencji księgowej wpłat wynika za co dokonywana jest zapłata, dochody te ujęte są w budżecie Gminy, w następującej klasyfikacji budżetowej (infrastruktura wodociągowa i sanitarna wsi, wpłaty z różnych dochodów).

Z dniem 31 marca 2011 roku zlikwidowano Zakład Gospodarki Komunalnej na mocy uchwały Rady Gminy nr z dnia 26 stycznia 2011 roku.

Od 01.04.2011r. Gmina przejęła obowiązki Zakładu i jest czynnym podatnikiem VAT.

Do podstawowego zakresu działania Zakładu Gospodarki Komunalnej należało między innymi:

  • zapewnienie prawidłowego funkcjonowania i modernizacji systemów infrastruktury komunalnej, usług komunalnych i utrzymania zieleni,
  • zaspokojenie potrzeb społecznych w sferze usług komunalnych, a w szczególności odprowadzania i unieszkodliwiania ścieków oraz zaopatrzenia w wodę.

Sieć kanalizacyjna wybudowana w latach 2010-2011 w ramach projektu została oddana do użytkowania w grudniu 2011r. Kanalizacja po wybudowaniu w ramach przedmiotowego projektu była i jest użytkowana przez Gminę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż pytanie nr 1 we wniosku ORD-IN dotyczy możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze zrealizowanym w latach 2010-2011 projektem , jak również wykonaniem przyłączy do wybudowanej wcześniej sieci kanalizacyjnej.

Nabyte towary i usługi w ramach ww. projektu są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary do wykonywanych przyłączy kanalizacyjnych wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług związanych ze zrealizowanym w latach 2010-2011 projektem wystawiane były na Gminę. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem przyłączy do wybudowanej wcześniej kanalizacji wystawiane były na Gminę.

Sieć kanalizacyjna wybudowana w ramach projektu, o którym mowa we wniosku na dzień uzupełnienia wniosku jeszcze nie była zaliczona do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym ale w najbliższym czasie ma zostać zaliczona do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Wartość początkowa przedmiotowej sieci kanalizacyjnej przekracza 15.000 zł. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (kategoria XXVI-ej) przepompownie ścieków (kategoria XXX). Czynności wykonywane przez Gminę należą do zadań własnych gminy w świetle ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 pkt 3.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. Zainteresowany wskazał, że do 01.04.2011r. dokonując zakupów towarów i usług w ramach realizacji projektu , nie nabywał ich w celu wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast po 01.04.2011r. nabyte towary w ramach ww. projektu wykorzystywane były do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowe towary i usługi zawsze miały służyć czynnościom opodatkowanym z tym, że do 01.04.2011r. czynności opodatkowane wykonywał Zakład Gospodarki Komunalnej, a po 01.04.2011r czynności te przejęła Gmina. Z chwilą przejęcia Zakładu Gospodarki Komunalnej Gmina odzyskała VAT za rok 2010 od dnia 30 lipca. Gmina podjęła decyzję 01.04.2011r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wpłaty dokonane przez mieszkańców przed 01.04.2011r. winny być opodatkowane podatkiem VAT... (oznaczone w treści wniosku ORD-IN jako pytanie nr 2)

  • Czy wpłaty dokonane przez mieszkańców po 01.04.2011r. winny być opodatkowane podatkiem VAT... (oznaczone w treści wniosku ORD-IN jako pytanie nr 3)

  • Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 1 czerwca 2012 r.),

    Ad. 1)

    Na podstawie art. 19 ust. 11 , art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Na podstawie powyższych artykułów Gmina powinna opodatkować podatkiem VAT wpłaty mieszkańców za przyłącza kanalizacyjne przed 01.04.2011r.

    Ad. 2)

    Na podstawie art. 19 ust. 11 , art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Na podstawie powyższych artykułów Gmina powinna opodatkować podatkiem VAT wpłaty mieszkańców za przyłącza kanalizacyjne po 01.04.2011r.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

    Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

    W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

    Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

    Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Z powyższego wynika, iż zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

    W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

    Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zrealizował w latach 2010-2011 projekt , w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IV, Działanie Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej, przy udziale dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /EFRR/. W ramach przedmiotowego projektu zrealizowano sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i po części ciśnieniowej. Ponadto poza ww. projektem Gmina na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych z właścicielami posesji wykonuje obecnie przyłącza do wybudowanej wcześniej sieci kanalizacyjnej do budynków mieszkalnych. Zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonania na rzecz właściciela nieruchomości przyłącza i w konsekwencji przyłączenia do sieci kanalizacyjnej danej nieruchomości. Natomiast druga strona w zamian za wykonanie świadczenia zobowiązuje się do dokonania wpłat w określonej wysokości. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż z dniem 31 marca 2011 roku zlikwidowano Zakład Gospodarki Komunalnej na mocy uchwały Rady Gminy. Od 01.04.2011r. Gmina przejęła obowiązki Zakładu.

    Sieć kanalizacyjna wybudowana w latach 2010-2011 w ramach projektu została oddana do użytkowania w grudniu 2011r. Kanalizacja po wybudowaniu w ramach przedmiotowego projektu była i jest użytkowana przez Wnioskodawcę.

    Ponadto Zainteresowany wskazał, iż nabyte towary i usługi w ramach ww. projektu oraz do wykonywanych przyłączy kanalizacyjnych są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług związanych ze zrealizowanym w latach 2010-2011 projektem oraz z wykonywaniem przyłączy do wybudowanej wcześniej kanalizacji wystawiane były na Gminę.

    Do 01.04.2011r. dokonując zakupów towarów i usług w ramach realizacji projektu, Gmina nie nabywała ich w celu wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast po 01.04.2011r. nabyte towary w ramach ww. projektu były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowe towary i usługi zawsze miały służyć czynnościom opodatkowanym, z tym że do 01.04.2011r. czynności opodatkowane wykonywał Zakład Gospodarki Komunalnej, a po 01.04.2011r. czynności te przejęła Gmina. Decyzję o przeznaczeniu ww. towarów i usług nabywanych w ramach realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca podjął 01.04.2011r.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców do 1 kwietnia 2011 r. i po 1 kwietniu 2011 r. winny być opodatkowane podatkiem VAT...

    Odnosząc się do powyższego wskazać należy na art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), który stanowi, że zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.

    Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy, na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

    Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, czyli tzw. sieci rozprowadzających. Nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

    Powyższe oznacza, że wpłaty dokonywane przez mieszkańców stanowią zapłatę za budowę przyłączy do sieci kanalizacyjnych, których koszt zobowiązana jest ponieść osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

    Mając na uwadze cytowane przepisy oraz przedstawiony opis prawy należy stwierdzić, iż pomiędzy otrzymywaną przez Gminę płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności tj. mieszkańca Gminy, zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie tj. wykonanie przyłącza.

    Z powyższego wynika bowiem, iż pomiędzy podmiotem prawa publicznego (gminą) a mieszkańcami gminy, wystąpi świadczenie wzajemne, gdyż gmina na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych zobowiązała się do wykonania na rzecz właściciela nieruchomości przyłącza i w konsekwencji przyłączenia do sieci kanalizacyjnej danej nieruchomości. Natomiast druga strona w zamian za wykonanie świadczenia zobowiązała się do dokonania wpłat w określonej wysokości.

    Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie występuje usługodawca (Gmina), który wykonuje usługi na rzecz innego podmiotu (mieszkańców gminy). Tym samym przekazywane na rzecz Wnioskodawcy wpłaty pieniężne przez mieszkańców z tytułu wykonania przyłączy do wybudowanej sieci kanalizacyjnej stanowią zatem zapłatę za świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat dokonanych przez mieszkańców z tytułu wykonanych przyłączy do sieci kanalizacyjnej. Natomiast w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu i wykonaniem przyłączy do wybudowanej sieci kanalizacyjnej została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr IPTPP2/443-275/12-7/KW.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Jednocześnie wskazać należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku dotyczące podstawy opodatkowania oraz momentu powstania obowiązku podatkowego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Referencje

    IPTPP2/443-275/12-7/KW, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 450 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi