Status podatnika podatku od towarów i usług. - Interpretacja - ILPP1/443-1494/11-2/AI

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2012, sygn. ILPP1/443-1494/11-2/AI, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Status podatnika podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu podatnika podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu podatnika podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Starostwo Powiatowe (Wnioskodawca) oraz Powiat są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. Mają odrębne numery Regon oraz odrębne numery NIP. Faktury VAT są wystawiane na ww. podmioty, ewidencje są prowadzone oddzielnie, dla każdego podatnika składane są oddzielne deklaracje VAT-7. W ramach działalności opodatkowanej Starostwa Powiatowego znajduje się m. in. wynajem pomieszczeń starostwa dla podmiotów zewnętrznych, sprzedaż (refakturowanie) towarów (energia elektryczna i cieplna) oraz usług (dozór mienia, usługi telekomunikacyjne, dostawa wody, itp.). W umowach określono wysokość czynszu oraz dodatkowo zasady refakturowania kosztów związanych z eksploatacją nieruchomości. Koszty te są wyliczane na podstawie faktycznego zużycia (podliczniki) lub obliczane procentowo do zajmowanej powierzchni. Najemców, współużytkowników i współwłaścicieli nieruchomości Wnioskodawca obciąża na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w których stroną umowy jest dana jednostka organizacyjna oraz Starostwo Powiatowe jako urząd (administrator nieruchomości).

Działalność opodatkowana Powiatu dotyczy sprzedaży i dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Powiatu.

Dodatkowo, na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), starosta wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej polegające na gospodarowaniu nieruchomościami, tj. m. in. ewidencjonuje nieruchomości, zapewnia ich wycenę, zbywa i nabywa nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa, wydzierżawia, wynajmuje i użycza nieruchomości, wykonuje czynności związane z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane oraz prowadzi windykacje tych należności. Z gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa starosta sporządza roczne sprawozdanie i przekazuje je wojewodzie. Zgodnie z art. 33 i art. 34 Kodeksu cywilnego, Skarb Państwa ma osobowość prawną i w stosunkach cywilnoprawnych jest podmiotem praw i obowiązków. W lipcu 2010 r. Starostwo Powiatowe wystąpiło z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego o nadanie numeru NIP dla podmiotu Skarb Państwa reprezentowanego przez Starostę. Konieczność uzyskania odrębnego numeru NIP dla Skarbu Państwa wynika z analizy przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 7 ustawy - Ordynacja podatkowa: Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Skarb Państwa nie jest wyłączony z obowiązku podatkowego. W odpowiedzi na złożony w lipcu 2010 r. wniosek o nadanie nr NIP dla Skarbu Państwa, Naczelnik Urzędu Skarbowego decyzją z dnia 2 września 2011 r. nadał podmiotowi Skarb Państwa - Starosta Numer Identyfikacji Podatkowej. W następstwie uzyskania nr NIP Starostwo złożyło zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w zakresie podatku od towarów i usług. W dniu 24 października 2011 r. Starostwo otrzymało od Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika (VAT-5) o nazwie Skarb Państwa-Starosta. Dotychczas czynności podlegające opodatkowaniu VAT z zakresu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa były dokumentowane fakturami VAT zawierającymi dane identyfikacyjne Starostwa Powiatowego, były ujmowane w ewidencji VAT Starostwa Powiatowego i wykazywane w deklaracji VAT - 7 dla Starostwa Powiatowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest prowadzenie ewidencji VAT i sporządzanie deklaracji VAT-7 odrębnie dla każdego podatnika, tj. Starostwa Powiatowego i Powiatu...
  2. Czy do momentu zarejestrowania podmiotu: Skarb Państwa - Starosta prawidłowe było wystawianie faktur VAT na sprzedaż opodatkowaną w zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, którego reprezentantem jest Starosta z danymi na fakturze przypisanymi Starostwu Powiatowemu i wykazywanie tej sprzedaży w ewidencji VAT i deklaracji VAT-7 sporządzanych dla Starostwa Powiatowego...
  3. Czy poczynając od momentu zarejestrowania podmiotu: Skarb Państwa - Starosta jako podatnika VAT czynnego Starostwo Powiatowe może wystawiać i otrzymywać faktury VAT w zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa z danymi podatnika: Skarb Państwa - Starosta i w konsekwencji składać odrębne deklaracje VAT-7 jako podatnik o nazwie: Skarb Państwa-Starosta...
  4. Jeśli nie jest prawidłowe prowadzenie odrębnych ewidencji dla celów VAT i składanie odrębnych deklaracji VAT-7 dla trzech podmiotów to, który podmiot jest właściwy do ewidencjonowania sprzedaży opodatkowanej VAT i sporządzania deklaracji VAT-7...
  5. Czy w przypadku uznania postępowania Wnioskodawcy za nieprawidłowe należy dokonać wyrejestrowania któregoś z podmiotów (Powiat, Starostwo Powiatowe lub Skarb Państwa - Starosta) i czy w przypadku wyrejestrowania któregoś z nich należy sporządzić korekty dotychczas wystawionych faktur VAT oraz deklaracji VAT-7 i za jaki okres...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Za uzasadnione należy uznać prowadzenie ewidencji i sporządzanie odrębnych deklaracji VAT-7 dla Powiatu oraz Starostwa Powiatowego. Ewidencje są prowadzone odrębnie, ponieważ jest możliwość przyporządkowania sprzedaży opodatkowanej do konkretnego podmiotu, tj. Powiatu oraz Starostwa Powiatowego.

Powiat ma osobowość prawną i wykonuje swoje zadania na własny rachunek i własną odpowiedzialność. Wszelkie czynności wykonywane przez Powiat są sygnowane numerem NIP Powiatu. Prowadzenie ewidencji VAT i sporządzanie deklaracji za Powiat nie budzi żadnych wątpliwości i jest już powszechnie uznawane.

W ewidencji VAT Starostwa Powiatowego rejestrowane są czynności związane z rolą starostwa jako administratora nieruchomości. Nieruchomość, która jest siedzibą Starostwa Powiatowego jest przedmiotem współwłasności: Skarbu Państwa, Powiatu, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział oraz Województwa. W części, w której współwłaścicielem jest Powiat ustanowiony jest decyzją zarządu Powiatu trwały zarząd (w ułamkowej części) dla Starostwa Powiatowego oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Na zasadzie użyczenia od Powiatu w ułamkowych częściach nieruchomościami dysponują również Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz Kuratorium Oświaty. Trwały zarząd to regulowana przez prawo administracyjne forma władania nieruchomością należącą do Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego przez państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej. W decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu stroną jest Powiat i Starostwo Powiatowe jako jednostka organizacyjna (jednostka budżetowa). Starostwo Powiatowe mając w trwałym zarządzie przydzieloną jej część nieruchomości jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (jednostka budżetowa) ma prawo do korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do jej zakresu działania, ale ma również prawo do oddania nieruchomości i jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie. W przypadku Wnioskodawcy, Starostwo Powiatowe za zgodą współwłaścicieli i współużytkowników pełni też funkcję administratora. Jako administrator zawarł umowy, na podstawie których obciąża i refakturuje koszty mediów. Starostwo Powiatowe jest jednostką budżetową i jest to zapisane w jego Statucie, działa w formie organizacyjno-prawnej zdefiniowanej ustawą o finansach publicznych. Dochody i wydatki objęte są budżetem. Starostwo Powiatowe jest zakładem pracy, który tak jak inne jednostki budżetowe kupuje, np. energię cieplną dla ogrzania konkretnego budynku, tj. starostwa. Nie kupuje tego jako powiat i dla powiatu. Trudno wskazać jako odbiorcę ogrzewania powiat, który jest bytem abstrakcyjnym (wspólnota mieszkańców powiatu), aczkolwiek wg ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, wyposażoną w majątek i wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Przywołany przykład zakupu energii cieplnej, a następnie odsprzedaż jej najemcom nie jest ustawowym zadaniem publicznym powiatu, tylko jest to czynność wykonywana przez urząd obsługujący organy powiatu. Umowa jest zawarta pomiędzy urzędem (starostwem powiatowym) a zakładem energetyki cieplnej i dotyczy dostarczenia ciepła do konkretnego budynku, a nie do ogrzewania jednostki samorządu terytorialnego (powiatu). Wnioskodawca uważa, że mając w trwałym zarządzie nieruchomość i nią administrując może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie budzi wątpliwości, że szkoła, czy dom pomocy społecznej, a także powiatowy urząd pracy (będący jednostką organizacyjną powiatu), które są wyposażone w majątek powiatu, korzystając z nieruchomości oddanych im w trwały zarząd mogą być pełnoprawnymi samodzielnymi podatnikami VAT. Mając na względzie równość podmiotów starostwo winno być także uznawane jako samodzielny podatnik podatku VAT.

Ad. 2

Wystawianie faktur VAT za dzierżawę i sprzedaż mienia stanowiącego własność Skarbu Państwa z NIP-em Starostwa Powiatowego, do czasu uzyskania przez Skarb Państwa - Starostę odrębnego nr NIP było prawidłowe. Starostwo jako urząd wykonuje obsługę administracyjno-techniczną Starosty i to na nim jako urzędzie ciąży obowiązek wykonania stosownych rozliczeń i fizycznej zapłaty podatku. I choć faktycznym podatnikiem podatku jest Skarb Państwa to technicznie dokonuje tego urząd. Z zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 261 ze zm.) nie wynika wprost, że nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Taka możliwość jest, bo na podstawie tegoż rozporządzenia oraz na podstawie przepisów art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) i szczególnych ustaleń zawartych w art. 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.) kierownik jednostki (starosta) ma uprawnienia do wprowadzenia wewnętrznej polityki rachunkowości. W przypadku Wnioskodawcy zarządzenie Starosty reguluje zasady polityki rachunkowości w Starostwie Powiatowym. Na podstawie tego zarządzenia prowadzona jest odrębna ewidencja analityczna zapewniająca rozliczenie podatku od towarów i usług jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu) oraz urzędu (Starostwa Powiatowego) jako odrębnych podatników podatku VAT. Następnym argumentem przemawiającym za tym, aby do czasu zarejestrowania Skarbu Państwa - Starosty jako podatnika VAT właściwym do rozliczeń było Starostwo Powiatowe jako urząd a nie Powiat jest fakt, iż Skarb Państwa dokonując czynności prawnej występuje przez reprezentanta w osobie starosty. To, że starosta jest przewodniczącym zarządu i reprezentuje powiat na zewnątrz, zdaniem Wnioskodawcy, nie może przesądzać o tym, że zadania wykonywane przez starostę z zakresu administracji rządowej (art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651) są zadaniami powiatu. Starosta w tej sytuacji dokonuje określonych czynności w imieniu Skarbu Państwa a nie w imieniu własnym, ani tym bardziej w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (powiatu). Powiat jako podatnik VAT występuje w sytuacji, gdy wykonuje czynności opodatkowane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (własność Powiatu jest odrębna od własności Skarbu Państwa). Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia numerem NIP sporządzane przez starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi są sygnowane numerem NIP Powiatu, a te sporządzane przez starostwo w imieniu osoby prawnej jakim jest Skarb Państwa były oznaczane nr NIP starostwa. O tym, że postępowanie takie było prawidłowe znajduje potwierdzenie w wyroku z dnia 13 czerwca 2007 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () sygn. akt (). Wyrok dotyczy skargi Starosty na postanowienie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego o odmowie wpisu Skarbu Państwa i wydania Staroście reprezentującemu Skarb Państwa zaświadczenia o numerze REGON. Konieczność nadania nr REGON a następnie NIP dla Skarbu Państwa - Starosty Wnioskodawca argumentował tym, że starosta realizując zadania w imieniu Skarbu Państwa posługuje się w sposób nieuprawniony numerem NIP starostwa, które w przypadku gospodarowania mieniem Skarbu Państwa nie jest podatnikiem VAT. W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w (...), stwierdził m. in., iż: Przepis art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) - dalej ugn. - wskazał starostę jako organ reprezentujący Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami, stanowiąc jednoznacznie, iż w tym zakresie wykonuje on zadanie z zakresu administracji rządowej, a starosta wykonuje to zadanie tak, jak realizuje jako organ wykonawczy powiatu, zadania własne powiatu. Nie ma wobec tego, w ocenie Sądu, błędu w działaniu wyrażającym się w posługiwaniu się NIP-em starostwa przy wykonywaniu przez starostę czynności z zakresu zadania, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ugn. Zgodnie z art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym starostwo jest przecież jednostką organizacyjną powiatu, przy pomocy którego wykonywane są zadania powiatu, również te powierzone jako zadania z zakresu administracji rządowej staroście jako organowi wykonawczemu powiatu.

Ad. 3

Z chwilą uzyskania od Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT - zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik o nazwie: Skarb Państwa - Starosta ma obowiązek posługiwania się tym numerem NIP na wystawianych fakturach. Wystawiane dotychczas faktury VAT dokumentujące sprzedaż opodatkowaną Skarbu Państwa sygnowane NIP Starostwa Powiatowego winny być zastąpione NIP przypisanym dla osoby prawnej Skarbu Państwa i z tym numerem też powinny być sporządzane odrębnie deklaracje VAT-7. Zgodnie bowiem z przepisem art. 11 ustawy o NIP podatnik jest zobowiązany do podawania numeru identyfikacji podatkowej na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych, a jego identyfikacja odbywa się na podstawie numeru NIP nadanego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Ad. 4

Jeżeli nie jest prawidłowe prowadzenie odrębnych ewidencji VAT oraz sporządzanie odrębnych deklaracji VAT-7 i powinien to robić jeden podatnik, to Wnioskodawca uważa że właściwym do prowadzenia jednej ewidencji i składania jednej deklaracji VAT-7 jest urząd Starostwo Powiatowe. Uzasadnia to fakt, że wszystkie operacje związane z czynnościami wystawiania faktur, sporządzania deklaracji, fizycznej płatności podatku wykonywane są przez ten urząd i są ujmowane w księgach rachunkowych Starostwa Powiatowego jako jednostki budżetowej. W specyficznej sytuacji, gdzie występują 3 podmioty, tj. Skarb Państwa, Powiat i Starostwo Powiatowe, wyjściem mogłoby być sporządzanie jednej zbiorczej deklaracji VAT-7 z numerem NIP starostwa, jako jednostki technicznie obsługującej i realizującej obowiązek podatkowy: w imieniu Skarbu Państwa, w imieniu Powiatu oraz za siebie. Ponadto, Starostwo Powiatowe (jako zakład pracy), a nie Powiat jako płatnik oblicza i pobiera w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób uzyskujących przychody ze stosunku pracy, oblicza i pobiera podatek od świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wszelkie imienne informacje podatkowe oraz deklaracje podatkowe składa jako płatnik - Starostwo Powiatowe z numerem NIP nadanym Starostwu.

Zdaniem Wnioskodawcy, obecne przepisy są zagmatwane i niespójne. Bezpośrednie przepisy ustaw regulujące te kwestie czyli: art. 2 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ( Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, ze zm.) oraz art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nakazują w przypadku Wnioskodawcy posiadanie 3-ch numerów NIP. Nie mogą zmieniać tego przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości jako przepisy niższej rangi. Gdyby uznać, że Wnioskodawca ma posługiwać się jednym NIP-em to wcześniej musiałoby dojść do zmiany we wskazanych wyżej ustawach.

Ad.5

W przypadku uznania, że postępowanie Wnioskodawcy w sprawie jest nieprawidłowe i należy

wyrejestrować któregoś z czynnych podatników VAT, to właściwe będzie:

  1. w odpowiedzi na niniejsze zapytanie wskazanie, które podmioty należy wyrejestrować z ewidencji czynnych podatników VAT,
  2. w świetle niejasności i niespójności w przepisach prawnych oraz utrwalanego obecnie orzecznictwa sądów administracyjnych w sprawie podmiotowości podatkowej - uznanie do pewnej określonej daty, dotychczasowych zdarzeń jako wykonanych nieprawidłowo, ale nie powodujących konieczności pracochłonnego i kłopotliwego tworzenia dodatkowych dokumentów związanych z korektą wystawionych i otrzymanych faktur VAT oraz sporządzanych deklaracji VAT-7,
  3. uznanie, iż dotychczas zapłacony przez Starostwo Powiatowe oraz Powiat podatek VAT jest podatkiem zapłaconym w należnej wysokości i nie występuje nadpłata, ani zaległość podatkowa, bowiem wszystkie wykazane w deklaracjach VAT -7 Starostwa Powiatowego czynności opodatkowane były w istocie czynnościami Powiatu,
  4. od momentu wyrejestrowania 2-ch z 3-ch obecnie zarejestrowanych podatników prowadzenie jednej wspólnej ewidencji dla potrzeb VAT, sporządzanie jednej deklaracji VAT-7 przez wskazanego właściwego podatnika i sygnowanie wszelkich dokumentów związanych ze sprzedażą opodatkowaną właściwym numerem NIP.

Niezależnie od tego jaka będzie odpowiedź na zadane we wniosku pytania o interpretację, to Wnioskodawca uważa, że z obecnie obowiązujących przepisów ustaw wynika, że Starostwo Powiatowe, Powiat oraz Skarb Państwa mają obowiązek posługiwania się trzema numerami NIP i w konsekwencji musimy być trzema odrębnymi podatnikami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. I tak, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonego przepisu wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy działają w charakterze podatników tylko wtedy, gdy:

  • wykonują czynności, które nie mieszczą się w ramach ich zadań albo
  • wykonują czynności, które wprawdzie mieszczą się w ramach ich zadań, jednak są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. W myśl art. 34 ww. kodeksu, Skarb Państwa jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia państwowego nie należącego do innych państwowych osób prawnych.

Wyjaśnić należy, iż Skarb Państwa stanowi osobę prawną sui generis (uważany jest). Do niego odnosi się zasada specjalnej zdolności prawnej (Kodeks cywilny. Księga Pierwsza. Część ogólna. K. Piasecki. Komentarz, Wydawnictwo Zakamycze 2003, Komentarz do art. 34). W obrocie Skarb Państwa (fiskus) bierze udział przez tzw. stationes fisci, będące określonymi jednostkami organizacyjnymi. W konsekwencji, w każdej sprawie przeciwko Skarbowi Państwa zachodzi potrzeba ustalenia właściwego statio fisci. Ponadto Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych jest podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia państwowego nie należącego do innych osób prawnych, zatem każda czynność cywilnoprawna państwowej jednostki organizacyjnej jest de iure civili czynnością Skarbu Państwa. Jednostki te działają na rachunek Skarbu Państwa, a przysporzenie majątkowe może nastąpić tylko na rzecz Skarbu Państwa. Jednostka organizacyjna Skarbu Państwa ma jedynie zdolność cząstkową, jej funkcją jest reprezentowanie interesów Skarbu Państwa i podejmowanie za niego czynności (K. Piasecki. Komentarz).

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Stosownie zatem do powyższego Skarb Państwa dokonując czynności prawnej jaką jest dostawa nieruchomości występuje przez reprezentanta w osobie starosty. Ustanowienie osoby upoważnionej do zawierania umów cywilnoprawnych mających za przedmiot nieruchomości gruntowe nie przesądza jednak kwestii kto występuje w charakterze podatnika podatku VAT w związku z dokonaną sprzedażą.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). Stosownie do treści art. 26 ust. 2 cyt. ustawy, w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie. W myśl art. 33 powołanej ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Jak wynika z powołanych wyżej norm starosta dokonuje określonych czynności nie w imieniu własnym lecz w imieniu Skarbu Państwa lub w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu).

Z powołanych norm prawnych wynika także, iż starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

Z zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861 ze zm.) wynika, że nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie powiatowi, powinny być sygnowane NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli NIP Powiatu.

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (powiatu i starostwa powiatowego) jest wyłącznie powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Zatem, z uwagi na to, że nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, zarówno powiat, jak i starostwo powiatowe, w związku ze swoimi działaniami powinny sporządzać jedno rozliczenie deklaracyjne dla podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Powiat jako osoba prawna, a nie Starostwo Powiatowe, w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych jest podatnikiem podatku od towarów i usług, bez względu na fakt, który z tych podmiotów zawiera umowę, gdyż wszelkie czynności, których dokonuje Starostwo w ramach zadań własnych Powiatu jako aparat pomocniczy, dokonuje w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej. Natomiast Starostwo Powiatowe, realizując zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy, działający w imieniu i na rzecz osoby prawnej Powiatu.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Mając na uwadze powołane przepisy należy wskazać, iż wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Powiatu.

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (powiatu i starostwa powiatowego) jest wyłącznie powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Starostwo Powiatowe (Wnioskodawca) oraz Powiat są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. Mają odrębne numery Regon oraz odrębne numery identyfikacji podatkowej NIP. Faktury VAT są wystawiane na ww. podmioty, ewidencje są prowadzone oddzielnie, dla każdego podatnika składane są oddzielne deklaracje VAT-7. W ramach działalności opodatkowanej Starostwa Powiatowego znajduje się m. in. wynajem pomieszczeń starostwa dla podmiotów zewnętrznych, sprzedaż (refakturowanie) towarów (energia elektryczna i cieplna) oraz usług (dozór mienia, usługi telekomunikacyjne, dostawa wody, itp.). Wnioskodawca obciąża na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych najemców, współużytkowników i współwłaścicieli nieruchomości, w których stroną umowy jest dana jednostka organizacyjna oraz Starostwo Powiatowe jako urząd (administrator nieruchomości). Działalność opodatkowana Powiatu dotyczy sprzedaży i dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Powiatu. Dodatkowo na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami, starosta wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej polegające na gospodarowaniu nieruchomościami, tj. m. in. ewidencjonuje nieruchomości, zapewnia ich wycenę, zbywa i nabywa nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa, wydzierżawia, wynajmuje i użycza nieruchomości, wykonuje czynności związane z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane oraz prowadzi windykacje tych należności. W lipcu 2010 r. Starostwo Powiatowe wystąpiło z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego o nadanie numeru NIP dla podmiotu Skarb Państwa reprezentowanego przez Starostę. W odpowiedzi na złożony wniosek o nadanie NIP dla Skarbu Państwa, Naczelnik Urzędu Skarbowego decyzją z dnia 2 września 2011 r. nadal podmiotowi Skarb Państwa - Starosta Numer Identyfikacji Podatkowej. W następstwie uzyskania NIP Starostwo złożyło zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w zakresie podatku od towarów i usług. W dniu 24 października 2011 r. Starostwo otrzymało od Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika (VAT-5) o nazwie Skarb Państwa-Starosta. Dotychczas czynności podlegające opodatkowaniu VAT z zakresu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa były dokumentowane fakturami VAT zawierającymi dane identyfikacyjne Starostwa Powiatowego oraz były ujmowane w ewidencji VAT Starostwa Powiatowego i wykazywane w deklaracji VAT - 7 dla Starostwa Powiatowego.

Odnosząc przedstawiony opis stanu faktycznego do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż zarówno w przypadku wykonywania czynności z zakresu zadań zleconych nałożonych na starostę ustawą o gospodarce nieruchomościami z tytułu najmu, dzierżawy sprzedaży nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa, jak i w przypadku wykonywania czynności nałożonych na starostę wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych, to Powiat posiada status podatnika podatku od towarów i usług. Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo czy Skarb Państwa dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi powinny być sygnowane Numerem Identyfikacji Podatkowej osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli NIP Powiatu.

Podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu, Starostwa Powiatowego, Skarbu Państwa) jest wyłącznie Powiat - jako jednostka samorządu terytorialnego.

Zatem wystawianie faktur w zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, prowadzenie ewidencji dla celów VAT i składanie odrębnych deklaracji VAT-7 odpowiednio przez jeden z trzech zarejestrowanych podmiotów jest nieprawidłowe.

Nie mniej jednak wskazać należy, iż zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane dalej zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy, pracownicy samorządowi są zatrudniani m. in. w starostwie powiatowym. Zakładem pracy dla tych osób jest zatem Starostwo Powiatowe i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Starostwo Powiatowe jest więc zakładem pracy dla pracowników samorządowych i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne. W związku z powyższym Starostwo Powiatowe jako płatnik nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Powiatu, ale powinno na potrzeby tych rozliczeń, posiadać swój odrębny NIP.

W świetle powyższego, Starostwo Powiatowe powinno utrzymać swój dotychczasowy numer NIP dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne (ZUS).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego (art. 96 ust. 4 ustawy).

Jak stanowi art. 96 ust. 6 ustawy, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

W myśl natomiast art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Jak wynika z art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 33.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, podatnik dokonujący sprzedaży towaru lub usługi wystawia fakturę VAT.

Szczegółowe przepisy dotyczące wystawiania faktur oraz ich korygowania zawarte zostały w przepisach wykonawczych do ustawy, tj. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zatem, uwzględniając fakt, iż w stosunku do całej działalności (a więc Starostwa Powiatowego, Powiatu i Skarbu Państwa), podatnikiem podatku od towarów i usług jest Powiat, zgłoszenie rejestracyjne, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, winno być dokonane przez Powiat.

Również faktury dokumentujące przeprowadzone zdarzenia gospodarcze powinny być wystawiane przez Powiat i ze wskazaniem Powiatu jako nabywcy. Dotyczyć to będzie także faktur korygujących i not korygujących, których wystawienie i przyjmowanie jest niezbędne do prawidłowego, tj. odzwierciedlającego stan faktyczny, sporządzenia deklaracji podatkowej. W zakresie podatku od towarów i usług powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne. Prowadzona ewidencja winna odzwierciedlać faktycznie przeprowadzone przez Powiat zdarzenia gospodarcze.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług winien dokonać wyłącznie Powiat, który na mocy cyt. przepisów zobowiązany jest do wystawiania faktur VAT, faktur korygujących, składania deklaracji oraz odprowadzania tego podatku.

Ponadto, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również czy należy dokonać wyrejestrowania któregoś z podmiotów (Powiat, Starostwo Powiatowe lub Skarb Państwa - Starosta) i czy w przypadku wyrejestrowania któregoś z nich należy sporządzić korekty dotychczas wystawionych faktur VAT oraz deklaracji VAT-7 i za jaki okres.

Zasady obniżania podatku należnego zostały uregulowane w treści art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacja podatkowa).

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym poprawnym już wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Skorygowane zeznanie (deklaracja) zastępuje zeznanie (deklarację) złożone uprzednio.

Jak wskazano wyżej Powiat jako osoba prawna, a nie Starostwo Powiatowe w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, czy Skarb Państwa w przypadku wykonywania czynności z zakresu zadań zleconych nałożonych na starostę ustawą o gospodarce nieruchomościami, jest podatnikiem podatku od towarów i usług i bez względu na fakt, który z tych podmiotów zawiera umowę, to Powiat posiada status podatnika podatku od towarów i usług.

Reasumując, jako podatnik podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności zarówno Powiatu, Starostwa Powiatowego, jak i Skarbu Państwa powinien być zarejestrowany wyłącznie Powiat i wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia numeru NIP dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Powiatu.

W związku z tym Starostwo Powiatowe oraz Skarb Państwa powinny się wyrejestrować z rejestru czynnych podatników VAT, gdyż nie posiadają one podmiotowości prawnej i nie wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ale Starostwo Powiatowe powinno utrzymać swój dotychczasowy numer NIP dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne (ZUS).

Tym samym powinny zostać sporządzone korekty wystawionych faktur VAT oraz złożonych deklaracji podatkowych w terminie określonym w art. 86 ust. 13 ustawy oraz w oparciu o cyt. przepis art. 81 § 1 ustawy Ordynacji podatkowej za okres nieprawidłowego sposobu rozliczenia.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu