Temat interpretacji
Wnioskodawca nie jest obowiązany do naliczenia podatku VAT należnego w związku z wydaniem przez agencje nagród, które spełniałyby definicję dostawy towarów o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy ani świadczeniu usług o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.
W związku ze skargą wniesioną w dniu 08.08.2012 r. (data wpływu 13.08.2012 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 10.05.2012 r. nr IPPP3/443-314/12-3/RD w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród wydanych w ramach akcji promocyjnych wykonanej na rzecz Spółki doręczoną w dniu 16.05.2012 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) w związku z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 10.05.2012 r. nr IPPP3/443-314/12-3/RD, uznając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród wydanych w ramach akcji promocyjnych wykonanej na rzecz Spółki za prawidłowe
We wniosku z dnia 13.03.2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.) przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki S.A. (dalej: Spółka) jest produkcja, sprzedaż i dystrybucja mydeł, detergentów, wyrobów toaletowych i chemii gospodarczej na terenie Polski i za granicą, w szczególności w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka podejmuje liczne inicjatywy marketingowe mające na celu promocję oferowanych produktów, długofalowe zwiększenie wolumenu sprzedaży tych produktów (a tym samym przychodów Spółki), wzmocnienie jej pozycji konkurencyjnej na rynku poprzez budowanie prestiżu marki Spółki wśród kontrahentów i konsumentów. W zakresie realizacji powyższych działań Spółka współpracuje z wyspecjalizowanymi podmiotami zewnętrznymi, tj. agencjami marketingowymi, (dalej Agencje).
W ramach prowadzonych działań marketingowych, o których mowa powyżej, Spółka zawiera z Agencjami umowy o świadczenie usług marketingowych, których zakres obejmuje w szczególności przygotowanie, organizację i obsługę działań marketingowych skierowanych do nabywców produktów Spółki (konsumentów i kontrahentów), w tym m.in. konkursów, loterii, akcji promocyjnych itd. (dalej jako. Akcje promocyjne). Spółka pragnie zwrócić uwagę, że zakres czynności zlecanych danej Agencji może obejmować również inne czynności, niezwiązane z przeprowadzeniem Akcji promocyjnej, przykładowo przygotowanie materiałów promocyjnych służących Spółce, reklam, założeń kampanii promocyjnej itp. W danym przypadku przeprowadzenie Akcji promocyjnej może być jedynie jedną z wielu czynności wykonywanych przez Agencję.
Zakres, warunki prowadzenia, przebieg i regulamin poszczególnych Akcji promocyjnych mogą się różnić w zależności od ustaleń i warunków współpracy z daną Agencją, jak również w odniesieniu do poszczególnych Akcji promocyjnych organizowanych przez daną Agencję. Jednakże, jednym z celów Akcji promocyjnych jest przekazanie uczestnikom Akcji promocyjnych nagród.
Przykładowe Akcje promocyjne
Przykładowo, zgodnie z regulaminem konkursu przeprowadzonego pod hasłem Wiosna pachnąca nagrodami, zorganizowanego przez jedną z Agencji współpracującej ze Spółką, w celu uzyskania nagrody konsumenci, którzy nabyli co najmniej trzy produkty (jednej lub wielu marek Spółki) objęte tym konkursem w ramach jednej transakcji potwierdzonej paragonem fiskalnym lub fakturą byli zobowiązani do:
- zarejestrowania paragonu lub faktury będącej dowodem zakupu na stronie konkursowej lub za pośrednictwem wiadomości sms oraz
- przedstawienia własnej propozycji dokończenia zdania konkursowego Wiosna pachnie jak....
Spośród uczestników, którzy spełnili ww. warunki, Agencja wyłoniła laureatów, którym zostały przyznane i wydawane przez Agencję nagrody.
W innym przykładowym konkursie pod nazwą Sięgnij po E w swoim sklepie i zabłyśnij przed rodziną organizowanym przez inną Agencję współpracującą ze Spółką, spośród konsumentów, którzy:
- zakupili w danym okresie trzy produkty oznaczone znakiem towarowym E,
- wysłali na wskazany numer wiadomość sms zawierającą numer faktury lub paragonu potwierdzających powyższy zakup wraz z dokończeniem zdania konkursowego Kiedy piorę w/używam E to....
Wybrany został laureat, którego zgłoszenie jury konkursu uznało za zwycięskie w oparciu o subiektywną ocenę oryginalności odpowiedzi udzielonych na pytanie konkursowe, ich atrakcyjności i poczucia humoru. Laureatowi została przekazana nagroda przez Agencję.
Zakres usług świadczonych przez Agencje
Zgodnie z zakresem typowych umów o świadczenie usług marketingowych zawieranych przez Spółkę, w zamian za określone w umowie wynagrodzenie Agencja zobowiązuje się w szczególności do:
- opracowania koncepcji Akcji promocyjnej, ustalenia zasad jej przeprowadzenia i regulaminu dla uczestników,
- przygotowania, prowadzenia i zarządzania Akcją promocyjną, nadzoru i
koordynacji nad jej przeprowadzaniem, w tym:
- odbioru i zarządzania zgłoszeniami uczestników Akcji promocyjnej,
- zapewnienia prawidłowego i zgodnego z regulaminem wyłonienia zdobywców nagród,
- zakupu nagród do Akcji promocyjnej i ich logistyki, tj. magazynowania, pakowania i wydawania nagród laureatom (np. w formie wysyłki kurierskiej) zgodnie z regulaminem,
- obsługi postępowania reklamacyjnego zgodnie z regulaminem,
- wykonania określonych czynności wynikających z ustawy z dn. 19 listopada 2009 o grach hazardowych (Dz. U. 2009, Nr. 201, poz. 1540 ze zm.), w przypadku podlegania takim obowiązkom,
- dokonania w razie potrzeby niezbędnych rozliczeń podatkowych,
- sporządzenia raportów z przebiegu Akcji promocyjnej,
- zapewnienia niezbędnej obsługi informatycznej Akcji promocyjnej, tj. przygotowania odpowiednich systemów informatycznych, serwisów internetowych, przygotowanie makiet, wzorów graficznych itd.
Niemniej Akcje promocyjne mogą mieć również prostszy charakter. Jak już wskazano wcześniej, zakres, sposób przeprowadzenia, warunki otrzymania nagród mogą się różnić w przypadku poszczególnych Akcji promocyjnych. Przedstawione powyżej opisy Akcji promocyjnych mają wyłącznie charakter przykładowy, ilustracyjny.Zgodnie z regulaminami Akcji promocyjnych organizatorem Akcji marketingowych są Agencje.
Rozliczenia pomiędzy Spółką i Agencjami dokonywane są zgodnie z poszczególnymi umowami o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi danej Akcji promocyjnej, zgodnie z którymi:
- Agencja kupuje i wydaje uczestnikom nagrody we własnym imieniu i na własny rachunek;
- Agencje wystawiają faktury VAT na Spółkę za ww. usługi składające się na organizację i obsługę Akcji promocyjnych, obejmujących koszty obsługi programu i koszty nabycia we własnym imieniu i na własny rachunek nagród.
Jak wskazano powyżej, nagrody oferowane uczestnikom Akcji Promocyjnych mogą mieć różnych charakter. W szczególności mogą to być m.in.: vouchery do biura podróży, wycieczki, bony na zakupy w sieciach handlowych (np. S, S, E), nagrody rzeczowe (np. biżuteria, sprzęt TV), karty X przedpłacone (tzw. X), itd.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółka jest zobowiązana do naliczenia podatku VAT należnego w związku z wydawaniem nagród zwycięzcom Akcji promocyjnych przez agencje...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Spółka jest zdania, że nie jest ona zobowiązana do naliczania podatku VAT należnego w związku z wydawaniem przez Agencje nagród zwycięzcom Akcji promocyjnych.
Brak obowiązku naliczania podatku VAT należnego z tytułu przekazywania przez Agencje nagród laureatom Akcji promocyjnych
Spółka stoi na stanowisku, że nieodpłatne przekazywanie przez Agencje w ramach organizowanych przez nią Akcji promocyjnych promujących markę Spółki laureatom (uczestnikom) tych Akcji promocyjnych różnego rodzaju nagród stanowi element kompleksowej usługi marketingowej nabywanej przez Spółkę od Agencji. W rezultacie należy twierdzić, że w analizowanym stanie faktycznym Spółka nie dokonuje nieodpłatnej dostawy towarów ani świadczenia usług na rzecz uczestników Akcji promocyjnych. W konsekwencji, dla Spółki nie powstaje obowiązek opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowych przekazań nagród.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w powyższym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stanowi każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka nabywa od wyspecjalizowanych podmiotów usługi marketingowe polegające m.in. na wydaniu nagród uczestnikom Akcji promocyjnych. Przedmiotowe towary przeznaczone na nagrody są nabywane i wydawane przez Agencję, a koszt zakupu oraz przekazania nagrody stanowi element składowy wynagrodzenia należnego Agencji za organizację Akcji promocyjnej, także wtedy, gdy organizacja Akcji promocyjnej jest dokumentowana kilkoma fakturami.
Jak wynika ze wskazanych powyżej przepisów, warunkiem uznania, iż w związku nabywanymi usługami od Agencji, Spółka dokonuje czynności nieodpłatnego przekazania towarów zrównanego z odpłatną dostawą towarów zgodnie z art. 7 ust 2 ustawy o VAT, (oraz analogicznie, nieodpłatnego świadczenia usług), byłaby konieczność uprzedniego dysponowania tymi towarami jak właściciel przez Spółkę. Tymczasem, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Spółka w żadnym momencie nie dysponuje prawem do rozporządzania towarami jak właściciel. Spółka nie jest stroną umowy cywilnoprawnej kupna tych towarów, usług i innych nagród od ich wcześniejszego właściciela, ani nie decyduje bezpośrednio o tym, komu taki towar ma zostać przekazany. To Agencja dokonuje zakupu przedmiotowych towarów, usług i innych nagród we własnym imieniu i na własny rachunek, celem prawidłowego wykonania usługi na rzecz Spółki. Tym samym, w opisanym stanie faktycznym Spółka nie może przenieść prawa do dysponowania przedmiotowymi towarami jak właściciel na jakąkolwiek osobę, gdyż na żadnym etapie prawem tym nie dysponuje. W związku z powyższym, niespełnienie tego warunku wyłącza możliwość zastosowania wobec Spółki art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.
Analogicznie, Spółka nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz podmiotu otrzymującego nagrodę w postaci usługi. Podmiotem, który przekazuje uczestnikom nagrody mające charakter usług jest Agencja, która świadczy tę usługę w ramach kompleksowej usługi marketingowej obejmującej organizację Akcji promocyjnych. W związku z tym, nie ma możliwości zastosowania wobec Spółki art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Spółka otrzymuje od Agencji faktury VAT dokumentujące wykonane na jej rzecz usługi, na których wykazany jest podatek należny VAT naliczony od wartości wynagrodzenia z tytułu kompleksowej usługi marketingowej. Koszt przekazania przedmiotowych towarów oraz koszt ich zakupu, stanowią element przedmiotowej usługi i wkalkulowane są w jej cenę. Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna zaś obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Tym samym koszt wydania oraz koszt zakupu nagród przekazywanych uczestnikom akcji promocyjnych są elementami podstawy opodatkowania świadczonej przez Agencję usługi marketingowej opodatkowanymi w ramach tej usługi (podobnie jak np. koszt opracowania regulaminu Akcji promocyjnej, koszt nadzoru nad przeprowadzaną Akcją promocyjną itd.).
Spółka stoi więc na stanowisku, że w opisanej sytuacji fakt opodatkowania podatkiem VAT usług, uniemożliwia uznanie za odrębne czynności opodatkowane podatkiem VAT samych przekazań nagród, mających postać towarów, usług bądź tez innych rodzajów nagród. Przyjęcie odmiennej interpretacji, zakładającej odrębne opodatkowanie przekazania nagród przez Spółkę niezależnie od opodatkowania świadczenia usług przez Agencję, skutkowałoby opodatkowaniem podatkiem VAT tej samej czynności (w szczególności przekazania towarów) podwójnie - jako elementu usługi, która zostanie opodatkowana przez usługodawcę oraz jako dostawy towarów u Spółki. W rezultacie, stwierdzić należy, że przekazanie przez Agencję nagród uczestnikom Akcji promocyjnych nie stanowi odrębnej dostawy towarów ani świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT wykonywanej przez Spółkę, a zatem Spółka nie ma obowiązku naliczenia podatku VAT należnego od wartości przedmiotowych przekazań nagród na rzecz uczestników. W związku z organizowanymi Akcjami promocyjnymi Spółka nie jest bowiem nigdy świadczącym usługi, ani dokonującym dostawy towarów na rzecz uczestników.
Stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych
Stanowisko Spółki w zakresie braku obowiązku naliczania podatku VAT należnego w związku z wydaniem przez Agencje nagród zwycięzcom Akcji promocyjnych znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych i orzeczeniach sądów administracyjnych.
Dla przykładu, w wyroku WSA w Krakowie z dnia 8 lutego 2007 r. (sygn. akt I SA/Kr 963/05) jednoznacznie wskazano, iż:Wręczenie nagrody jest (...) nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania towaru (nagrody), którego wartość została już uwzględniona w opodatkowaniu usługi świadczonej przez Spółkę.
Ponadto, w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 10 listopada 2004 r. (sygn. ZP/443-306/04), organ stwierdził, iż:Wnioskująca dokonując tylko zakupu usług marketingowych (na potrzeby reprezentacji i reklamy), nie wykonuje żadnych czynności, które spełniałyby definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 i 3 przywoływanej ustawy bądź świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy podatkowej. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega kompleksowa usługa marketingowa, a nie poszczególne jej elementy, takie jak przygotowanie koncepcji działań marketingowych, zakup materiałów reklamowych, rozdanie gadżetów reklamowych itp. W związku z powyższym, Wnioskująca nie musi naliczać podatku VAT z tytułu przekazania przez agencję towarów, gadżetów reklamowych ostatecznym odbiorcom.
Podobnie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 maja 2008 r. (sygn..IPPP1-443-548/08-2/JB), organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy, iż przekazanie przez Spółkę materiałów w ramach świadczonych przez nią usług reklamowo-promocyjnych, nie stanowi odrębnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 i 2 ustawy. Sama dostawa materiałów nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ich przekazanie jest częścią składową, kompleksowo wykonanej usługi reklamowej.
Z kolei w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 kwietnia 2009 r. (sygn.ILPP2/443-131/09-2/GZ), organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy wskazując, że:Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne wydanie przez agencję reklamową materiałów reklamowych stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak w opisanej sytuacji wydanie tych materiałów jest częścią innej kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem nieodpłatne przekazanie wymienionych we wniosku materiałów reklamowych, których wartość wkalkulowana jest w jej cenę. Tym samym, wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez agencję reklamową usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowią one odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem Spółka, na podstawie zawartej z agencją reklamową umowy, ponosi wydatek związany z zakupami usługi reklamowej, w skład której wchodzą przedmiotowe materiały reklamowe, natomiast sama nie dokonuje przekazania towarów bez wynagrodzenia, tj. czynności, która w świetle przepisu art. 7 ust. 2 rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że dokonując zakupu usług marketingowych od wyspecjalizowanych Agencji, Spółka nie wykonuje żadnych czynności, które spełniałyby definicję dostaw towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT i w rezultacie nie na obowiązku naliczenia należnego VAT z tytułu przekazywania przez Agencje w ramach organizowanych przez nie Akcji promocyjnych nagród ostatecznym odbiorcom.
W konsekwencji, biorąc pod uwagę powyższą argumentację, Spółka zwraca się o potwierdzenie jej stanowiska w przedstawionej sprawie.
W dniu 10.05.2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną nr IPPP3/443-314/12-3/RD, w której stanowisko Strony uznano za prawidłowe.
W treści interpretacji indywidualnej tut. Organ uznał, że w przedmiotowej sprawie towary przekazywane w celu promocji produktów Wnioskodawcy nie są własnością Spółki. Towary te są nabywane przez agencje we własnym imieniu i na własny rachunek, który następnie w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy dokonuje ich przekazania beneficjentom. Zatem to agencja nabywa towary i przenosi prawo do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel. W konsekwencji nie można uznać, że Spółka dokonuje przekazania towarów należących do jej przedsiębiorstwa. Tym samym, nie można też uznać, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca konieczność naliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy. Reasumując, Wnioskodawca nie jest obowiązany do naliczenia podatku VAT należnego w związku z wydaniem przez Agencje nagród zwycięzcom akcji promocyjnych, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
Jednakże w swym rozstrzygnięciu tut. Organ nie zajął stanowiska w zakresie przekazywania nagród mniemających charakteru towarów.
Nie kwestionując stanowiska przedstawionego przez Dyrektora Izby Skarbowej w przedmiotowej interpretacji ale z faktem pominięcia konsekwencji podatkowych przekazania nagród, które stanowią usługi oraz nagród nie mających formy ani towaru ani usługi w rozumieniu ustawy o VAT Spółka pismem z dnia 30.05.2012 r. (data nadania 30.05.2012 r., data wpływu 04.06.2012 r.) wniosła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę wydanej interpretacji i uznania stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe w całości z uwzględnieniem nagród mających charakter inny niż towary.
W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa pismem z dnia 04.07.2012 r. nr IPPP3/443-314/12-7/RD Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji z dnia 10.05.2012 r. nr IPPP3/443-314/12-3/RD podtrzymując jednocześnie swoje stanowisko.
Wobec powyższego w dniu 08.08.2012 r. (data nadania) (data wpływu 13.08.2012 r.) za pośrednictwem Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniesiono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na interpretację indywidualną z dnia 10.05.2012 r. nr IPPP3/443-314/12-3/RD.
Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270) organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.
Dyrektor Izby w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi wniesionej w dniu 08.08.2012 r., po ponownym przeanalizowaniu opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko Skarżącej przedstawione we wniosku z dnia 13.03.2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wydanych w ramach akcji promocyjnych wykonanej na rzecz Spółki - jest prawidłowe.
Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozpatrując ponownie przedmiotową sprawę stwierdził co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz w art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Ponadto, stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Natomiast ust. 2 cyt. artykułu stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Przy czym stosownie do ust. 2a niniejszego artykułu w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Zauważyć tutaj należy, iż jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, iż dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.Można w tym miejscu wskazać, iż kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
I tak, w wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, iż wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, iż czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie z 3 kwietnia 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma, gdzie podkreślono, iż dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży mydeł detergentów, wyrobów toaletowych i chemii gospodarczej. W celu wsparcia sprzedaży współpracuje z wyspecjalizowanymi podmiotami zewnętrznymi tj. agencjami marketingowymi, na podstawie których agencje dokonują bezpośredniej i pośredniej promocji produktów Spółki. Zakres umów obejmuje przygotowanie, organizację i obsługę działań marketingowych, w tym m.in. konkursów loterii, akcji promocyjnych.
Zgodnie z regulaminami akcji promocyjnych organizatorem akcji marketingowych są agencje. Rozliczenia pomiędzy Spółką a agencjami dokonywane są zgodnie z poszczególnymi umowami o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi danej akcji zgodnie z którymi:
- agencja kupuje i wydaje uczestnikom nagrody we własnym imieniu i na własny rachunek,
- agencja wystawia faktury VAT na Spółkę za ww. usługi składające się na organizację i obsługę akcji promocyjnych, obejmujących koszty obsługi programu i koszty nabycie we własnym imieniu i na własny rachunek nagród.
Nagrody oferowane uczestnikom akcji promocyjnych mogą mieć różny charakter. W szczególności mogą to być m.in. vouchery do biura podróży, karty X przedpłacone, wycieczki, bony na zakupy w sieciach handlowych (np. S, S, E), nagrody rzeczowe (np. biżuteria, sprzęt TV).
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy w związku z nieodpłatnymi wydaniami nagród przez agencje, Spółka będzie obowiązana te wydania opodatkować.
Brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy wskazuje, że ustawa zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą towarów w przypadku, gdy następuje wydanie towarów, towary będące przedmiotem tego nieodpłatnego wydania należą do przedsiębiorstwa podatnika oraz jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
W przedmiotowej sprawie towary przekazywane w celu promocji produktów Wnioskodawcy nie są własnością Spółki. Towary te są nabywane przez agencje we własnym imieniu i na własny rachunek, który następnie w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy dokonuje ich przekazania beneficjentom. Zatem to agencja nabywa towary i przenosi prawo do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel.
W konsekwencji nie można uznać, że Spółka dokonuje przekazania nagród w postaci towarów należących do jej przedsiębiorstwa. Tym samym, nie można też uznać, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca konieczność naliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy.
Analogiczna sytuacja występuje w odniesieniu do nagród mających charakter usług np. wycieczek. I w tym przypadku to agencja dokonuje zakupu nagród w postaci usług we własnym imieniu i na własny rachunek. W konsekwencji powyższego tut. Organ potwierdza prawidłowość Stanowska Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka nie dokonuje żadnego świadczenia na rzecz podmiotu otrzymującego nagrodę w postaci usługi, a zatem nie ma możliwości zastosowania wobec Spółki art. 8 ust. 2 ustawy.
W odniesieniu zaś do nagród w postaci bonów na zakupy w sieciach handlowych, czy kart X przedpłaconych czy voucherów do biura podróży należy zauważyć, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia bonu, voucherów czy kart przedpłaconych.
Natomiast Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994r., s. 60) definiuje bon jako dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie wartości lub usługi wymienionej w dowodzie. Bonem towarowym jest natomiast papierowy znak zdawkowy z zastrzeżonym terminem ważności i gwarantowaną wymianą na walutę obiegową.
Zauważyć należy, iż czynności przekazania bonów, voucherów czy kart przepłaconych nie można utożsamiać z dostawą towarów ani świadczeniem usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Bon (voucher) stanowi bowiem jedynie rodzaj środka pieniężnego, upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do zakupu w oznaczonym terminie towarów bądź usług i dlatego nie mieści się w definicji towaru ujętej w art. 2 pkt 6 ustawy. Bon nie jest więc towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do zakupu towarów bądź usług. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary i usługi. Podobnie karty przedpłacone X stanowiące formę powszechnie akceptowanego środka płatniczego, mogą zostać wymienione na dowolny towar lub usługę, a co za tym idzie, nie mogą zostać uznane za towar ani usługę w rozumieniu ustawy. Zatem przekazanie przez agencję nagród w postaci bonów na zakupy w sieciach handlowych, kart X przedpłaconych czy kwotowych voucherów do biura podróży nie stanowi dostawy towarów o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani świadczenia usług w myśl art. 8 ust. 1 i tym samym nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług określonym w art. 5 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie jest obowiązany do naliczenia podatku VAT należnego w związku z wydaniem przez agencje nagród, które spełniałyby definicję dostawy towarów o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy ani świadczeniu usług o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.
Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie