Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-608/12/AD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.08.2012, sygn. ITPP2/443-608/12/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 sierpnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. K. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. K..

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy zawartego w dniu 23 stycznia 2012 r. partnerstwa dotyczącego wspólnej realizacji projektu pn. K., Gmina Miejska, jako lider (partnerzy: Gmina B., Gmina Miasto L. i Powiat K.) w dniu 29 lutego 2012 r., wystąpiła z wnioskiem aplikacyjnym o dofinansowanie przedmiotowego zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 1 Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.5 Regionalna sieć transferu rozwiązań innowacyjnych, Poddziałanie 1.5.1 Infrastruktura dla rozwoju firm innowacyjnych. Projekt zakłada adaptację - remont budynków w miastach: K., B. i L. będących własnością poszczególnych gmin oraz budowę obiektu od podstaw przez Powiat K. Celem projektu jest powstanie w każdym z miast Inkubatora Przedsiębiorczości.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, całkowity koszt realizacji projektu na tym etapie oszacowano na 16.563.708,81 zł netto i 20.373.361,84 zł brutto, w tym kwota współfinansowania ze środków Unii Europejskiej z EFRR w ramach RPO WP 12.020. 901,00 zł. Podatek od towarów i usług jest w projekcie kosztem niekwalifikowalnym i nie podlega refundacji ze środków Unii Europejskiej. Każdy z partnerów będzie we własnym zakresie prowadzić proces budowlany związany z inkubatorem zlokalizowanym na jego terenie, począwszy od przygotowania dokumentacji technicznej poprzez wybór wykonawcy po rozliczenie płatności z tego tytułu. Natomiast odnośnie wydatków wspólnych związanych z zakupem wyposażenia inkubatorów (mebli i wyposażenie multimedialne) Gmina Miejska przeprowadzi jedno wspólne postępowanie przetargowe. Płatnikiem za dostarczone towary będą poszczególni partnerzy, każdy proporcjonalnie do wyposażenia swojego inkubatora. W związku z tym Gmina Miejska nie będzie obciążać partnerów (refakturowanie), a faktury będą wystawiane od razu na każdego partnera proporcjonalnie do wartości zakupionego wyposażenia dla danego inkubatora. Pozostałe wydatki wspólne obejmujące promocję projektu oraz szkolenie pracowników będą pokrywane w równych częściach po ¼ przez każdego z partnerów, a faktury również będą wystawiane w takiej wysokości bezpośrednio na poszczególnych partnerów. Tym samym Gmina Miejska nie będzie dokonywać refakturowania wydatków związanych z wydatkami wspólnymi. Zarówno lider jak i partnerzy projektu są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Wnoszą o zajęcie stanowiska w kwestii możliwości jednorazowego odliczenia podatku od towarów i usług przez Gminę Miejską oraz pozostałych partnerów: Gminę B., Gminę Miasto L. i Powiat K. z tytułu realizacji przedmiotowego projektu, czyli za okres, w którym powstaną faktury VAT lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, bez potrzeby jego rozliczenia proporcjonalnie do uzyskiwanych przychodów ze sprzedaży, czyli w dłuższym okresie czasu. Możliwość taka pozwoli wszystkim samorządom na bieżące utrzymanie płynności płatniczej, co jest istotne w warunkach napiętych budżetów. Stosownie do ustaleń pomiędzy partnerami zakłada się, że powstałą siecią inkubatorów będzie zarządzał jeden podmiot, wyłoniony w drodze konkursu otwartego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zamierzoną realizacją ww. inwestycji Gminie Miejskiej oraz Gminie. B., Gminie Miasta L. i Powiatowi K. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamierzoną realizacją inwestycji, zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, czyli za okres, w którym samorządy otrzymają faktury lub jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją, ponieważ towary i usługi dotyczące realizacji inwestycji będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z tym, iż po zakończeniu inwestycji wszystkie cztery inkubatory prowadzić będzie jeden, wybrany w drodze konkursu otwartego operator, z którym zawarte zostaną umowy na dzierżawę obiektów, zakupy związane z ww. projektem będą w całości związane z czynnością opodatkowaną, czyli dzierżawą obiektu.

Gmina Miejska oraz Gmina B., Gmina Miasta L. i Powiat K. (partnerzy projektu) stoją na stanowisku, iż przysługuje im prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z otrzymanych faktur dotyczących towarów i usług nabywanych w związku z realizacją inwestycji, zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli w trakcie realizacji inwestycji Gminy mogą i zamierzają obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Uważają, że skoro na podstawie otrzymanych faktur VAT istniała będzie możliwość przyporządkowania wydatków do ww. projektu, to nie będzie potrzeby stosowania przepisu art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, który nie odzwierciedlałby stanu faktycznego z uwagi na fakt, iż w ramach prowadzonej działalności i realizowanych zadań nie można wycenić części wykonywanych przez siebie czynności (np. pobór podatków i opłat lokalnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustęp 10 pkt 1 ww. artykułu stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Z ust. 11 tego artykułu wynika, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z regulacji art. 90 ust. 1 ustawy wynika, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, - zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż w związku z realizacją ww. projektu Gminie Miejskiej będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki określone w art. 88 ustawy. Z uwagi na fakt, że Gmina Miejska jak wskazała we wniosku będzie w stanie przyporządkować wydatki, które będą związane z czynnościami opodatkowanymi powołany przepis art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania. Prawo to Gmina będzie mogła zrealizować w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Gmina Miejska, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla pozostałych partnerów, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-210 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy