Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-869/12/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.09.2012, sygn. ITPP2/443-869/12/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ...

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na realizowany projekt Klub uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, osi Leader+, działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii z zakresu małych projektów. Celem operacji jest zaspokojenie potrzeb społecznych mieszkańców gminy w zakresie sportu i rekreacji oraz wzrost aktywności społecznej i wizerunku miasteczka poprzez urządzenie i zagospodarowanie stadionu. W efekcie realizacji zadania, zostały osiągnięte następujące cele bezpośrednie: propagowanie sportu i rozwoju kultury fizycznej młodzieży wśród społeczności lokalnej w tym stworzenie warunków rozwoju młodemu pokoleniu, poszukiwanie i promowanie uzdolnionych sportowo dzieci i młodzieży, doskonalenie warsztatu piłkarskiego młodych piłkarzy, promocja dziecięcej piłki nożnej, wyrównanie szans dostępu do uprawiania sportu oraz rozbudzanie zainteresowania piłką zarówno w młodym jak i starszym pokoleniu. Zakupiony sprzęt pozwolił wyrównać szanse dzieciom z terenów wiejskich. Jest on niezbędny do rozwoju sportu na danym obszarze, gdyż korzystać z niego, oprócz dzieci i młodzieży mogą dorośli i turyści. Klub zrzesza młodych piłkarzy, którzy pod okiem dwóch trenerów ćwiczą i uczą się gry w piłkę nożną. Do tej pory chłopcy trenują nie mając pełnych możliwości i warunków do podnoszenia swoich umiejętności. Poprzez realizację operacji Klub zmieni tą sytuację. Sport i wychowanie przez rywalizację w duchu sportowym ma duże znaczenie w rozwoju osobowości młodego człowieka. Poważne potraktowanie sportu w procesie edukacji przynosi ogromne korzyści. Sport oddziaływuje w sposób wielostronny, zarówno na sferę poznawczą jak i emocjonalną. Ma więc wkład w rozwój fizyczny, wpływa na rozwój myślenia, ułatwia kontakt międzyludzki oraz ułatwia proces zdobywania i pogłębiania wiedzy dzięki sprawności ruchowej i umysłowej. Koszty związane z realizacją zadania ponosi Klub, który nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji. Klub nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji płatników tego podatku. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw od odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego na fakturach z realizacji zadania. Projekt jest zrealizowany w jednym etapie, który zakończył się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej, tj. Urzędu Marszałkowskiego. Klub dostał informację, że zobligowani jest dołączyć do wniosku interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszt podatku od towarów i usług poniesiony przez Klub, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób przez Klub odliczony lub zwrócony...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Klub uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na realizowany projekt. Celem operacji jest zaspokojenie potrzeb społecznych mieszkańców gminy w zakresie sportu i rekreacji oraz wzrost aktywności społecznej i wizerunku miasteczka poprzez urządzenie i zagospodarowanie stadionu. Koszty związane z realizacją zadania (zakup sprzętu sportowego) ponosi Klub, który nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji. Klub nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji płatników tego podatku. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro jak wskazał Klub - w związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. W konsekwencji nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji. Klub nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 820 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy