zwolnienie z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych dla opiekunów w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariuszy i dziennego opiekuna (art. 43 us... - Interpretacja - IPPP2/443-671/12-2/KOM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2012, sygn. IPPP2/443-671/12-2/KOM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

zwolnienie z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych dla opiekunów w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariuszy i dziennego opiekuna (art. 43 ust.1 pkt 29 lit.a)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2.07.2012 r. (data wpływu 16.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych dla opiekunów w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariuszy i dziennego opiekuna - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych dla opiekunów w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariuszy i dziennego opiekuna.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest m.in:

  • działalność wspomagająca edukację,
  • pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • praktyka pielęgniarek i położnych,
  • praktyka lekarska specjalistyczna,
  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Firma Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, szkolenia uzupełniające dla opiekunów w żłobku lub klubie dziecięcym, szkolenia dla wolontariuszy, szkolenia dla dziennego opiekuna, szkolenia uzupełniające dla dziennego opiekuna.

Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz.235).

Art . 16 ust. 1 ww. ustawy - Opiekunem w żłobku lub klubie dziecięcym może być osoba posiadająca kwalifikacje: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego.

Ust. 2 - Opiekunem w żłobku lub klubie dziecięcym może być także osoba, która posiada co najmniej wykształcenie średnie oraz:

  1. co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku do lat 3 lub,
  2. przed zatrudnieniem jako opiekun w żłobku lub w klubie dziecięcym odbyła 280-godzinne szkolenie, z czego co najmniej 80 godzin w formie zajęć praktycznych, polegających na sprawowaniu opieki nad dzieckiem pod kierunkiem opiekuna, o którym mowa w ust. 1.

Ust. 3 - Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 2 pkt 1, nie pracowała z dziećmi w wieku do lat 3 przez okres co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio przed podjęciem zatrudnienia jako opiekun, zobowiązana jest w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku opiekuna odbyć 80-godzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności.

Art. 17 ust. 1- Przy zapewnieniu opieki nad dziećmi przebywającymi w żłobku lub klubie dziecięcym można korzystać z pomocy wolontariuszy.

Ust. 2 - Wolontariusz, przed rozpoczęciem świadczenia pracy w żłobku lub klubie dziecięcym, zobowiązany jest odbyć 40-godzinne szkolenie.

Art. 39 ust. 1 pkt 6 - Dziennym opiekunem może być osoba, która odbyła:

  1. 160-godzinne szkolenie albo,
  2. 40-godzinne szkolenie uzupełniające, w tym z zakresu udzielania dziecku pierwszej pomocy, jeżeli posiada kwalifikacje, o którym mowa w art. 16 ust 1.

Ust. 2 - Do odbycia szkolenia nie jest zobowiązana osoba, która pracowała z dziećmi w wieku do lat 3 przez okres co najmniej 12 miesięcy bezpośrednio przed podjęciem zatrudnienia jako dzienny opiekun.

Zgodnie z art. 48 ust. 1 tej ustawy programy szkoleń, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 i ust. 3, art. 17 ust. 2 oraz w art. 39 ust. 1 pkt 6, zatwierdza na wniosek podmiotu prowadzącego szkolenie, na okres 5 lat, minister właściwy do spraw rodziny.

Ust. 2. Zatwierdzenie lub odmowa zatwierdzenia programów szkoleń następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Na podstawie upoważnienia zawartego w art. 49 ww. ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. z 2011 r. Nr 60, poz. 368), które określa zakresy poszczególnych rodzajów szkoleń. W oparciu o nie powinny być opracowane programy szkoleń.

W każdym z programów szkoleń przedstawionych do zatwierdzenia określony został czas trwania szkolenia, sposób organizacji zajęć, szczegółowy plan nauczania z podziałem i opisem materiału nauczania. Wskazano również sposób sprawdzenia efektów szkolenia oraz ogólne informacje o kadrze wykładowców.

Firma Wnioskodawczyni posiada pozytywną decyzję wydaną przez Ministra zatwierdzającą na okres 5 lat:

  • program szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym,
  • program szkolenia uzupełniającego dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym,
  • program szkolenia dla wolontariusza,
  • program szkolenia dla opiekuna dziennego,
  • program szkolenia uzupełniającego dla dziennego opiekuna.

Firma posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych pod numerem ewidencyjnym prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej. Przepis art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) określa zasady działania instytucji szkoleniowych oferujących szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Uczestnikami szkolenia są osoby prywatne, które ubiegają się o zatrudnienie w charakterze opiekuna oraz osoby bezrobotne skierowane przez urząd pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzone przez firmę Wnioskodawczyni szkolenia zwolnione są z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT...

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwolnienie dotyczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innych niż wymienionych w pkt 26, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W sytuacji kiedy Wnioskodawczyni:

  1. działa na bazie odrębnych przepisów, czyli na podstawie:
    • ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece na dziećmi w wieku do lat 3,
    • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. z 2011 r. Nr 69, poz. 368),
  2. posiada pozytywną decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej zatwierdzającą na okres 5 lat program szkoleń,
  3. posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych pod numerem ewidencyjnym . prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji finansowych na mocy art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy ( Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),
    • jest Ona zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, gdyż zwolnienie to dotyczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w pkt 26, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy odnieść się do art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1). Zgodnie z jego treścią, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust 1 lit. i) Dyrektywy w sprawie VAT obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
    oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zważyć należy, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawczyni przy świadczeniu przedmiotowych usług nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż jak sama twierdzi, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania i nie świadczy jako taka jednostka usług polegających na szkoleniach, o których mowa we wniosku. Nie został zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a). Ponadto z opisu sprawy nie wynika, żeby firma Wnioskodawczyni była podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT, tj. była uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Odnośnie usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawczynię należy zatem rozpatrzeć możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a c ustawy o VAT.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, iż dla oceny tego, czy usługi polegające na przeprowadzaniu przez Wnioskodawczynię szkoleń dla opiekunów w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariuszy i opiekunów dziennych, są zwolnione jednak od podatku VAT na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a)-c) ustawy o VAT, konieczne jest stwierdzenie:

  • czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  • czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach; lub
  • czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją; lub
  • czy są finansowane w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z treści wniosku wynika, że firma Wnioskodawczyni świadczy usługi szkoleniowe z zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób, które ubiegają się o zatrudnienie w charakterze opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, opiekuna dziennego czy wolontariusza, a także osób bezrobotnych skierowanych przez urząd pracy, które chcą się szkolić ww. zakresie. Prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób szkolonych i mają na celu niewątpliwie uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do pracy w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3. Firma posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy.

Z opisu sprawy nie wynika natomiast, żeby Wnioskodawczyni uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług szkoleniowych, ani że świadczone usługi szkoleniowe są w całości bądź w 70% finansowane ze środków publicznych. Mając to na uwadze trzeba stwierdzić, że Wnioskodawczyni nie przysługuje zatem zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) i c) ustawy o VAT.

Wnioskodawczyni wskazała natomiast, iż szkolenia te prowadzone są na podstawie:

  • ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 235),
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2011r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. z 2011 r. Nr 69 z 2011 r. poz. 368).

Podkreślić w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Odesłanie więc w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ww. ustawy o podatku od towarów i usług do odrębnych przepisów odnosić się może wyłącznie do ustaw oraz rozporządzeń (ewentualnie ratyfikowanych umów międzynarodowych), nie zaś do uchwał, będących aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym. Podkreślić należy, że ustawy i rozporządzenia, będąc źródłem prawa powszechnie obowiązującego, podlegają obowiązkowi ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (co jest warunkiem ich wejścia w życie).

Zakres obowiązków opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, opiekuna dziennego czy wolontariusza uregulowany został ustawą z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45 poz. 235), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 16 ust. 1 i 2 ustawy, opiekunem w żłobku lub klubie dziecięcym może być osoba posiadająca kwalifikacje: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. Opiekunem w żłobku lub klubie dziecięcym może być także osoba, która posiada co najmniej wykształcenie średnie oraz:

  1. co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku do lat 3 lub,
  2. przed zatrudnieniem jako opiekun w żłobku lub w klubie dziecięcym odbyła 280-godzinne szkolenie, z czego co najmniej 80 godzin w formie zajęć praktycznych, polegających na sprawowaniu opieki nad dzieckiem pod kierunkiem opiekuna, o którym mowa w ust. 1.

Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 2 pkt 1, nie pracowała z dziećmi w wieku do lat 3 przez okres co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio przed podjęciem zatrudnienia jako opiekun, zobowiązana jest w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku opiekuna odbyć 80-godzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności (art. 16 ust.3 ustawy).

Art. 17 ust. 1 i 2 ustawy stanowi zaś, że przy zapewnieniu opieki nad dziećmi przebywającymi w żłobku lub klubie dziecięcym można korzystać z pomocy wolontariuszy. Wolontariusz, przed rozpoczęciem świadczenia pracy w żłobku lub klubie dziecięcym, zobowiązany jest odbyć 40-godzinne szkolenie.

Zgodnie natomiast z art. 39 ust. 1 pkt 6 ustawy, dziennym opiekunem może być osoba, która odbyła:

  1. 160-godzinne szkolenie albo,
  2. 40-godzinne szkolenie uzupełniające, w tym z zakresu udzielania dziecku pierwszej pomocy, jeżeli posiada kwalifikacje, o którym mowa w art. 16 ust 1.

Do odbycia szkolenia nie jest zobowiązana osoba, która pracowała z dziećmi w wieku do lat 3 przez okres co najmniej 12 miesięcy bezpośrednio przed podjęciem zatrudnienia jako dzienny opiekun (art.39 ust.2 ustawy).

Podkreślić w tym miejscu należy, że szkolenia w ww. zakresie nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie.

Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w art. 48 ust. 1 stanowi, iż programy szkoleń, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 i ust. 3, art. 17 ust. 2 oraz w art. 39 ust. 1 pkt 6, zatwierdza na wniosek podmiotu prowadzącego szkolenie, na okres 5 lat, minister właściwy do spraw rodziny.

Na podstawie upoważnienia zawartego w art. 49 ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. z 2011 r. Nr 60, poz. 368), które określa zakresy poszczególnych rodzajów szkoleń. W oparciu o wytyczne zawarte w tym rozporządzeniu powinny być opracowywane programy szkoleń.

Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, że posiada pozytywną decyzję wydaną przez Ministra zatwierdzającą na okres 5 lat:

  • program szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym,
  • program szkolenia uzupełniającego dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym,
  • program szkolenia dla wolontariusza,
  • program szkolenia dla opiekuna dziennego,
  • program szkolenia uzupełniającego dla dziennego opiekuna.

W każdym z programów szkoleń przedstawionych do zatwierdzenia określony został czas trwania szkolenia, sposób organizacji zajęć, szczegółowy plan nauczania z podziałem i opisem materiału nauczania. Wskazano również sposób sprawdzenia efektów szkolenia oraz ogólne informacje o kadrze wykładowców.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi szkolenia dla opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym, wolontariuszy i opiekunów dziennych w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Szkolenia te mają na celu uaktualnienie lub uzyskanie wiedzy niezbędnej dla celów zawodowych, bowiem szkolenia prowadzone przez Wnioskodawczynię przeznaczone są dla osób, które ubiegają się o zatrudnienie w charakterze opiekuna do dzieci oraz osób bezrobotnych, poszukujących zatrudnienia. Celem szkoleń (w myśl przepisów cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej) jest opanowanie przez uczestników wiedzy i umiejętności dotyczących rozwoju dziecka w wieku do lat 3. Konieczność organizowania takich szkoleń została określona przede wszystkim w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, a ponadto w powołanym powyżej rozporządzeniu. Szkolenia te są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w ww. odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi szkoleniowe dla opiekunów w żłobku i klubie dziecięcym, wolontariuszy i dziennych opiekunów, tj. dla osób biorących udział w kursach uzupełniających i podnoszących ich kwalifikacje zawodowe, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 430 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie