Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca powinien wystawić korektę faktury VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.) oraz z dnia 07 września 2012r. (data wpływu 10 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. na podstawie umowy zawartej w dniu 25 stycznia 2012r. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 lipca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. . na podstawie umowy zawartej w dniu 25 stycznia 2012r.,
- prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. . na podstawie umowy zawartej w dniu 01 czerwca 2011r.,
- prawa do wystawiania faktur VAT do czasu zakończenia umowy tj. do września 2012r. ze stawką zwolnioną.
Pismami z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.) oraz z dnia 07 września 2012r. (data wpływu 10 września 2012r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).
W dniu 25 stycznia 2012r. została zawarta Umowa pomiędzy Fundacją, a Wnioskodawcą na zrealizowanie szkolenia dla grupy beneficjentów programu pn. .". Tematem 30 godzinnego szkolenia były techniki wytwarzania biżuterii.
W szkoleniu uczestniczyło 15 osób (bezrobotne matki samotnie wychowujące dzieci). Całe przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Po wykonaniu usługi została wystawiona faktura VAT na kwotę 9.900 zł brutto w tym 23% VAT (słownie: dziewięć tysięcy dziewięćset złotych brutto w tym 23% VAT) zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie.
Pod koniec czerwca br. Wojewódzki Urząd Pracy pełniący jednocześnie w tym przypadku rolę Instytucji Zarządzającej POKL zakwestionował beneficjentowi dotacji - Fundacji wystawioną przez Wnioskodawczynię fakturę twierdząc, że stawka VAT powinna figurować "zwolniony", ponieważ zdaniem IZ POKL wszystkie kupowane w ramach POKL szkolenia powinny być traktowane jako zakup usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i w sytuacji, w której są one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych powinny zostać zwolnione z VAT. Na poparcie swojej tezy WUP przytacza dokument: Interpretacja Ogólna Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 2012r. sygnatura PT4/033/2-3/9/EFU/2012/PT-298 dotyczący zwolnienia od podatku VAT usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanego w części ze środków publicznych, w tym w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zainteresowana jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania w rozumieniu ustawy (Dz. U. z 2004r., nr 256 poz. 2572). Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Nie są usługami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana z zakresie przedmiotowych usług jest podmiotem, który nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Z posiadanych informacji od zleceniodawcy wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawczynię są finansowane w całości ze środków publicznych. Zlecający przeprowadzenie szkolenia jest bezpośrednim beneficjentem środków unijnych. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego są jedynie szkoleniami mającymi na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Mogą być także formą terapii zajęciowej lub też szkoleniami z rękodzielnictwa artystycznego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawczyni powinna wystawić korektę faktury VAT, w której kwota brutto będzie jednocześnie kwotą netto natomiast stawka VAT będzie "zwolniony"...
Zdaniem Wnioskodawczyni, zasadne jest wystawienie korekt do wcześniej wystawionych faktur VAT. Jednocześnie Wnioskodawczyni informuje, że działalność szkoleniowa prowadzona jest na podstawie wpisu PKD 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.
Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych,
-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:
- usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
- usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).
Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Z opisu sprawy wynika, iż w dniu 25 stycznia 2012r. Wnioskodawczyni zawarła Umowę pomiędzy Fundacją na zrealizowanie szkolenia dla grupy beneficjentów programu pn. .". Tematem 30 godzinnego szkolenia były techniki wytwarzania biżuterii. W szkoleniu uczestniczyło 15 osób (bezrobotne matki samotnie wychowujące dzieci). Całe przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Po wykonaniu usługi została wystawiona faktura VAT na kwotę 9.900 zł. brutto w tym 23% VAT. Pod koniec czerwca br. Wojewódzki Urząd Pracy pełniący jednocześnie w tym przypadku rolę Instytucji Zarządzającej POKL zakwestionował beneficjentowi dotacji - Fundacji wystawioną przez Wnioskodawczynię fakturę twierdząc, że stawka VAT powinna figurować "zwolniony", ponieważ zdaniem IZ POKL wszystkie kupowane w ramach POKL szkolenia powinny być traktowane jako zakup usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i w sytuacji, w której są one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych powinny zostać zwolnione z VAT. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania w rozumieniu ustawy. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Nie są usługami prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana w zakresie przedmiotowych usług jest podmiotem, który nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z posiadanych informacji od zleceniodawcy wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawczynię są finansowane w całości ze środków publicznych, a zlecający przeprowadzenie szkolenia jest bezpośrednim beneficjentem środków unijnych. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, są jedynie szkoleniami mającymi na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Mogą być także formą terapii zajęciowej lub też szkoleniami z rękodzielnictwa artystycznego.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni dla usług polegających na szkoleniu z zakresu techniki wytwarzania biżuterii nie spełnia przesłanek o charakterze podmiotowym wymienionych w pkt 26, bowiem nie jest ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy też jednostką badawczo-rozwojową, ani też w tym zakresie nie stanowi jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zainteresowana wskazała również, iż usługi, które są przedmiotem wniosku nie są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie są prowadzone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ww. usługi są jedynie szkoleniami mającymi na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Mogą być także formą terapii zajęciowej lub też szkoleniami z rękodzielnictwa artystycznego i tym samym nie wypełniają przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż dla przedmiotowych usług polegających na szkoleniu z zakresu techniki wytwarzania biżuterii dla uczestników projektu, nie znajdą zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec tego, iż ww. usługi dla uczestników projektu pn. . nie mieszczą się w zakresie usług szkoleniowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia, w konsekwencji będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową w wysokości 23%.
Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące nabywcy.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem.
Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".
Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub otrzymania zaliczki) i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
W praktyce znajdują się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury poprzez wystawienie faktury korygującej.
Ustawodawca przewidział w przepisach § 13 i § 14 rozporządzenia możliwość skorygowania faktur.
Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
- określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
- kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
- kwotę podwyższenia podatku należnego.
Na podstawie § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:
- zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
- zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA.
W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
W świetle § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:
- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
- określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
- kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
- kwotę podwyższenia podatku należnego.
Jak stanowi § 14 ust. 3 rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.
Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Jak wskazała Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie, realizowała szkolenia dla grupy beneficjentów programu pn. .". Tematem 30 godzinnego szkolenia były techniki wytwarzania biżuterii. W szkoleniu uczestniczyło 15 osób (bezrobotne matki samotnie wychowujące dzieci). Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego są jedynie szkoleniami mającymi na celu aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Po wykonaniu usługi została wystawiona faktura VAT na kwotę 9.900 zł. brutto w tym 23% VAT.
W świetle okoliczności przedstawionych w stanie faktycznym, brak podstaw aby uznać, że ww. usługi mieszczą się w zakresie usług szkoleniowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia. W związku z powyższym, należy uznać, iż ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową w wysokości 23%.
Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą prawa do wystawienia faktury korygującej dla ww. usług 30 godzinnego szkolenia z technik wytwarzania biżuterii ze stawką VAT zwolnioną.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, iż brak podstaw do wystawienia faktury VAT korygującej za usługi szkoleniowe prowadzone w ramach projektu pn. .".
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. . na podstawie umowy zawartej w dniu 25 stycznia 2012r. Natomiast wniosek w części dotyczącej:
- zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do wystawienia korekty faktury VAT wystawionej za realizację projektu pn. . na podstawie umowy zawartej w dniu 01 czerwca 2011r. został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-555/12-7/AK,
- zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do wystawiania faktur VAT do czasu zakończenia umowy tj. do września 2012r. ze stawką zwolnioną został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-555/12-8/AK.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
IPTPP1/443-555/12-7/AK, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-555/12-8/AK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 232 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi