Czy momentem powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług dla Organizatora z tytułu wykonania przez Organizatora na rzecz Partnera usł... - Interpretacja - ILPP2/443-599/12-6/SJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2012, sygn. ILPP2/443-599/12-6/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy momentem powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług dla Organizatora z tytułu wykonania przez Organizatora na rzecz Partnera usługi, będzie dzień wystawienia faktury, gdy faktura zastanie wystawiona nie później jednak niż siódmego dnia od dnia nabycia Punktów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 3 września 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz o opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (dalej jako: Organizator) prowadzi portal usług internetowych (dalej jako: Portal). W oparciu o Portal Organizator świadczy dla przedsiębiorców i dla pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej jako: Partner) usługi polegające na umożliwieniu Partnerowi zlecenia w oparciu o Portal wykonania na jego rzecz przez zarejestrowanych Użytkowników Portalu określonych Aktywności (czyli czynności opisanych w Specyfikacji Kampanii, którą Użytkownik jest obowiązany wykonać w ramach prawidłowej realizacji Kampanii).

Użytkownikiem może być osoba fizyczna w wieku od 16 do 26 lat, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będąca uczniem gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej albo studentem, która prawidłowo zarejestrowała się na Portalu. Użytkownik akceptuje to, iż nie może wykonywać zadań pod prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą.

Kampania polega na wykonaniu przez Użytkowników określonych Aktywności szczegółowo opisanych w Specyfikacji Kampanii. Aktywność Użytkownika w ramach poszczególnych Kampanii będzie mogła polegać m.in. na: zarejestrowaniu się we wskazanym portalu społecznościowym, zapisaniu się jako subskrybent (odbiorca) newslettera dostępnego na określonej stronie internetowej, na napisaniu przez danego Użytkownika na jego koncie założonym na portalu społecznościowym opinii o określonych produktach lub usługach, na napisaniu na wskazanej stronie internetowej komentarza dotyczącego usługi lub produktu lub oceny tego produktu lub usługi lub wypełnieniu ankiety, napisaniu recenzji filmu, książki, programu komputerowego lub gry komputerowej, na głosowaniu na najbardziej pożądany przedmiot, zaproszeniu innych osób do zarejestrowania się jako Użytkownicy Portalu w następstwie którego jakaś osoba zarejestruje się jako Użytkownik, itp. Za wykonanie Aktywności Organizator przyznaje Użytkownikom Punkty. Punkty to obowiązująca na Portalu jednostka rozliczeniowa, oferowana Partnerowi przez Organizatora będąca prawem do przeprowadzenia Kampanii, którą Organizator przekazuje Użytkownikowi za prawidłowo zrealizowane Aktywności w ramach Kampanii. Każdy Użytkownik będzie miał zarejestrowane na Portalu Konto Użytkownika, czyli konto prowadzone przez Organizatora na rzecz Użytkownika, na którym rejestrowane są informacje o Użytkowniku, liczba zebranych Punktów oraz Kampanie w ramach których realizacji określonych w Specyfikacji Kampanii Aktywności podjął się Użytkownik.

Także Partnerzy będą posiadali na Portalu Konto Partnera konto prowadzone przez Organizatora na rzecz Partnera, na którym rejestrowane są informacje o Partnerze oraz liczba Punktów, które Partner może wykorzystać w ramach przeprowadzenia na Portalu nowej Kampanii.

Specyfikacja Kampanii to szczegółowy opis Kampanii, w którym Partner albo Organizator:

  1. prezentuje instrukcje, według których należy wykonać Aktywność,
  2. wskazuje liczbę Punktów przewidzianych za wykonanie Aktywności przez jednego Użytkownika,
  3. wskazuje na liczbę Użytkowników, którzy mogą wykonać Aktywności w ramach danej Kampanii,
  4. ustala czas trwania Kampanii oraz czas na wykonanie Aktywności w ramach danej Kampanii,
  5. przedstawia inne informacje, które uzna za istotne.

Z chwilą podjęcia się przez Użytkownika wykonania pierwszej Aktywności zostaje zawarta między Organizatorem a Użytkownikiem umowa, zgodnie z którą Użytkownik zobowiązuje się zebrać liczbę 5000 punktów, a Organizator zobowiązuje się wypłacić Użytkownikowi Wynagrodzenie (czyli kwotę 50,00 złotych netto wypłacaną bezpośrednio na rachunek bankowy Użytkownika w następnym dniu roboczym po dniu zebrania przez Użytkownika 5000 Punktów, powiększoną o kwotę należnego podatku dochodowego od osób fizycznych, którą Organizator odprowadza na rzecz właściwego organu podatkowego). W dalszej części wniosku Umowa ta będzie nazywana Umową o Wynagrodzenie.

Każdy Użytkownik może posiadać tylko jedno Konto Użytkownika. Każdy Partner może posiadać tylko jedno Konto Partnera. Uzyskanie statusu Partnera umożliwia Partnerowi przeglądanie aktywnych Kampanii, przygotowanie projektów własnych Kampanii oraz korzystanie z innych funkcji dostępnych dla Partnerów na Portalu. Dostęp do niektórych funkcji, w tym przede wszystkim przeprowadzenia Kampanii wymaga uprzedniego nabycia Punktów, zgodnie z obowiązującym na Portalu przelicznikiem, iż 1 pkt = 0,02 PLN.

Przez nabycie Punktów należy rozumieć zapłacenie przez Partnera wynagrodzenia za usługę wykonaną przez Organizatora na rzecz Partnera. Wysokość zapłaconego w złotych polskich wynagrodzenia jest wyrażona w Punktach. Nabycie Punktów u Organizatora w powyższym rozumieniu jest niezależne od przeprowadzenia konkretnej Kampanii, Partner może wykorzystać zakupione Punkty na dowolną liczbę Kampanii, aż do całkowitego rozdysponowania zakupionych przez Partnera Punktów, dokonywanego przez Organizatora na rzecz Użytkowników.

Z chwilą nabycia Punktów przez Partnera, Organizator wystawia i przesyła Partnerowi fakturę VAT (faktura elektroniczna). Partner, który dysponuje wystarczającą liczbą Punktów wskazanych w projekcie Kampanii może złożyć wniosek o weryfikację przez Organizatora projektu Kampanii, w tym w szczególności Specyfikacji Kampanii, a następnie złożyć Organizatorowi dyspozycję zamieszczenia Kampanii na Portalu. Niezwłocznie po złożeniu przez Partnera dyspozycji do zamieszczenia Kampanii na Portalu, Organizator zamieszcza i udostępnia Użytkownikom na Portalu Kampanię celem jej realizacji.

Wykonanie przez Użytkownika Aktywności jest weryfikowane (akceptowane albo odrzucane) przez Partnera. W przypadku upływu terminu do weryfikacji przez Partnera przyjmuje się, iż Partner zaakceptował wykonaną Aktywność i w konsekwencji Użytkownik zrealizował Aktywność. Partner nie może odrzucić wykonanej Aktywności, jeżeli Użytkownik wykonał Aktywność zgodnie ze Specyfikacją Kampanii. Partner, który nie zweryfikuje pozytywnie zrealizowanej Aktywności przez danego Użytkownika, zobowiązany jest przedstawić Użytkownikowi przyczynę braku pozytywnej weryfikacji. Z chwilą akceptacji wykonanej Aktywności Użytkownik uzyskuje od Organizatora ustalone za wykonanie danej Aktywności Punkty.

Umowa o Wynagrodzenie zawierana jest pomiędzy Organizatorem a Użytkownikiem z chwilą podjęcia się przez Użytkownika realizacji Aktywności w ramach Kampanii dostępnych na Portalu. Termin wykonania Umowy o Wynagrodzenie przez Użytkownika, czyli zebrania 5000 Punktów jest nieoznaczony, natomiast z góry oznaczone jest wynagrodzenie: za zebranie 5000 Punktów Użytkownik otrzyma wynagrodzenie wynoszące 50,00 zł netto (po potrąceniu należnego zryczałtowanego podatku dochodowego). Z chwilą zebrania przez Użytkownika 5000 Punktów, Organizator w następnym dniu roboczym składa polecenie przelewu kwoty 50,00 złotych netto na rachunek bankowy wskazany przez Użytkownika na formularzu rejestracyjnym Konta Użytkownika. Zebranie 5000 Punktów powoduje wykonanie Umowy o Wynagrodzenie przez Użytkownika.

Użytkownik, który podejmie się realizacji kolejnej Aktywności w ramach Kampanii dostępnych na Portalu po wykonaniu pierwszej Umowy o Wynagrodzenie, zawiera w momencie podjęcia się realizacji kolejnej Aktywności z Organizatorem nową Umowę o Wynagrodzenie. Jeżeli Użytkownik wykonał Aktywność, za której wykonanie uzyskał więcej Punktów niż jest to wymagane do wykonania Umowy o Wynagrodzenie, nadwyżka Punktów uzyskanych podczas realizacji dotychczasowej Umowy zostaje uwzględniona w odniesieniu nowej Umowy o Wynagrodzenie z chwilą jej zawarcia (podjęcia się przez Użytkownika realizacji kolejnej Aktywności). Punkty zebrane na Koncie Użytkownika nie mogą być przekazywane innemu Użytkownikowi.

Każda z Umów o Wynagrodzenie zawarta przez Użytkownika z Organizatorem stanowi odrębną umowę, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 18% przychodu. Wysokość wynagrodzenia będzie z góry określona na poziomie stanowiącym 50,00 zł netto (jest to kwota po odliczeniu należnego zryczałtowanego podatku dochodowego obliczonego według stawki 18%). Organizator będzie pobierał 18% zryczałtowany podatek dochodowym od wszystkich wypłaconych w danym miesiącu wynagrodzeń Użytkowników. Wartość pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego zostanie przez Organizatora pobrana i wpłacona do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu ich pobrania na rachunek właściwy ze względu na siedzibę Organizatora.

Organizator nie posiada kasy rejestrującej, ponieważ nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ani rolników ryczałtowych. W latach poprzednich incydentalnie mogła występować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednak wartość sprzedaży była na tyle niska, że nie rodziła obowiązków ewidencji takiej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Momentem wykonania usług dla danego Partnera będzie moment zawarcia umowy między Organizatorem a Partnerem i nabycia przez Partnera Punktów.

Płatności między Organizatorem a Partnerami realizowane będą za pośrednictwem systemu P.

Płatność z wykorzystaniem tego systemu polega na podjęciu przez Partnera następujących działań:

  1. Zalogowania się do portalu I.
  2. Po zalogowaniu istnieje możliwość zakupu Punktów.
  3. Po kliknięciu Partner definiuje kwotę wpłaty.
  4. Następnie system przekierowuje Partnera na stronę internetową firmy P, gdzie wybiera formę płatności (karta kredytowa lub bank).
  5. Po wybraniu formy płatności system przenosi Partnera na stronę internetową wybranego przez niego banku, gdzie musi się zalogować i potwierdzić zlecenie przelewu kwoty wynagrodzenia za Punkty.
  6. Po pozytywnym zweryfikowaniu system przekierowuje Partnera do strony I, gdzie oczekuje na potwierdzenie od P (kilka chwil).
  7. Po odświeżeniu strony I, Punkty zakupione przez Partnera są naliczone i jest możliwość otrzymania faktury wystawionej przez Organizatora.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż:

  • Wnioskodawca świadcząc na rzecz przedsiębiorców i pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (czyli na rzecz Partnerów) usługi polegające na umożliwieniu Partnerowi zlecenia w oparciu o Portal wykonania na jego rzecz przez zarejestrowanych Użytkowników Portalu określonych Aktywności otrzymuje od Partnera wynagrodzenie za świadczoną usługę,
  • usługę Wnioskodawca wykonuje po otrzymaniu wynagrodzenia,
  • po otrzymaniu wynagrodzenia Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, a następnie wykonuje usługę. Najpierw występuje otrzymanie wynagrodzenia, następnie wystawienie faktury i wykonywanie usługi, przy czym zakres czasowy wykonywania usługi nie jest możliwy do przewidzenia z góry bowiem usługa zostaje wykonana dopiero w momencie rozdysponowania ostatniego Punktu zakupionego przez danego Partnera,
  • strony nie ustaliły w umowie ani na wystawionej fakturze, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych. Punkty są miernikiem wynagrodzenia, a więc płacąc wynagrodzenie Partner kupuje usługę Wnioskodawcy na okres aż do dnia całkowitego rozdysponowania przez Wnioskodawcę Punktów zakupionych przez danego Partnera na rzecz Użytkowników. Może to nastąpić w dowolnym momencie po zakupie Punktów i jest uzależnione od tego jak Intensywnie Użytkownicy będą realizowali Aktywności w ramach Kampanii zleconych przez danego Partnera. W żaden sposób nie można stwierdzić, że usługa Wnioskodawcy jest świadczona przez z góry dający się określić okres rozliczeniowy,
  • zdaniem Wnioskodawcy, jego usługa na rzecz Partnera ma charakter ciągły bowiem, aż do całkowitego rozdysponowania Punktów zakupionych przez danego Partnera Wnioskodawca w sposób ciągły jest zobowiązany do świadczenia obsługi na rzecz Partnera,
  • Wnioskodawca uważa, że wynagrodzenie wypłacone Użytkownikowi przez Wnioskodawcę nie jest wynagrodzeniem związanym z konkretnym przychodem Wnioskodawcy, bowiem nie jest możliwe ani wykonalne ustalenie ile Punktów składających się na zebrane przez danego Użytkownika 5000 Punktów dany Użytkownik zebrał w ramach której Kampanii. Możliwe i najczęstsze będą zapewnie sytuacje, gdy na 5000 zebranych punktów składać się będą Punkty zebrane w ramach kilkunastu Kampanii zleconych przez kilkunastu Partnerów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy momentem powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług dla Organizatora z tytułu wykonania przez Organizatora na rzecz Partnera usługi, będzie dzień wystawienia faktury, gdy faktura zastanie wystawiona nie później jednak niż siódmego dnia od dnia nabycia Punktów...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstanie w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu od dnia wykonania usługi. Skoro dniem wykonania usługi będzie dzień nabycia Punktów przez Partnera od Organizatora to znaczy, że obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury, ale nie później niż siódmego dnia następującego po dniu w którym Partner nabył Punkty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Na mocy art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Jednocześnie stosownie do treści § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 68, poz. 360), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 ustawy, podatnik może wystawić fakturę potwierdzającą otrzymanie całości lub części ceny. W przypadku wystawienia faktury przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia.

W oparciu § 10 ust. 3 cyt. rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

W § 10 ust. 4 powołanego rozporządzenia wskazano jakie elementy zawiera faktura stwierdzając, iż fakturę stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
  3. datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT lub FAKTURA VAT-MP, kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a w przypadku określonym w ust. 3 również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot otrzymanych wcześniej części należności brutto;
  4. stawkę podatku;
  5. kwotę podatku wyliczoną według wzoru:
    KP = ZB x SP/100 + SP
    gdzie:
    KP oznacza kwotę podatku,
    ZB oznacza kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto,
    SP oznacza stawkę podatku;
  6. dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub sługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;
  7. datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), o której mowa w ust. 1-3, jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (§ 10 ust. 5 cyt. rozporządzenia).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje zatem, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Art. 29 ust. 2 ustawy stanowi, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku ().

Obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku, został określony w art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka, jako Organizator, prowadzi portal usług internetowych (Portal). W oparciu o Portal Organizator świadczy dla przedsiębiorców i dla pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (Partner) usługi polegające na umożliwieniu Partnerowi zlecenia w oparciu o Portal wykonania na jego rzecz przez zarejestrowanych Użytkowników Portalu określonych Aktywności (czyli czynności opisanych w Specyfikacji Kampanii, którą Użytkownik jest obowiązany wykonać w ramach prawidłowej realizacji Kampanii). Użytkownikiem może być osoba fizyczna w wieku od 16 do 26 lat, mająca miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będąca uczniem gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej albo studentem, która prawidłowo zarejestrowała się na Portalu. Użytkownik akceptuje to, iż nie może wykonywać zadań pod prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą. Wnioskodawca świadcząc na rzecz przedsiębiorców i pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (czyli na rzecz Partnerów) usługi polegające na umożliwieniu Partnerowi zlecenia w oparciu o Portal wykonania na jego rzecz przez zarejestrowanych Użytkowników Portalu określonych Aktywności otrzymuje od Partnera wynagrodzenie za świadczoną usługę. Jak wskazała Spółka, po otrzymaniu wynagrodzenia wystawia ona fakturę VAT a następnie wykonuje usługę. Najpierw występuje otrzymanie wynagrodzenia, następnie wystawienie faktury i wykonywanie usługi, przy czym zakres czasowy wykonywania usługi nie jest możliwy do przewidzenia z góry bowiem usługa zostaje wykonana dopiero w momencie rozdysponowania ostatniego Punktu zakupionego przez danego Partnera. Ponadto, strony nie ustaliły w umowie ani na wystawionej fakturze, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych. Punkty są miernikiem wynagrodzenia, a więc płacąc wynagrodzenie Partner kupuje usługę Wnioskodawcy na okres aż do dnia całkowitego rozdysponowania przez Wnioskodawcę Punktów zakupionych przez danego Partnera na rzecz Użytkowników. Może to nastąpić w dowolnym momencie po zakupie Punktów i jest uzależnione od tego jak Intensywnie Użytkownicy będą realizowali Aktywności w ramach Kampanii zleconych przez danego Partnera. W żaden sposób nie można stwierdzić, że usługa Wnioskodawcy jest świadczona przez z góry dający się określić okres rozliczeniowy. Jak wskazał Zainteresowany, momentem wykonania usług, tj. dniem wykonania usługi dla danego Partnera będzie moment zawarcia umowy między Organizatorem a Partnerem i nabycia przez Partnera Punktów.

A zatem, z opisu sprawy wynika, iż nabywane przez Partnera Punkty umożliwiają w istocie jedynie możliwość przeglądania aktywnych Kampanii, przygotowywanie projektów własnych Kampanii oraz korzystania z innych funkcji dostępnych dla Partnerów na Portalu. Jak wskazał sam Wnioskodawca, dopiero po otrzymaniu wynagrodzenia oraz wystawieniu faktury wykonuje on usługę na rzecz Partnera.

Przenosząc zatem powyżej wskazane przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że otrzymanie na poczet wykonania usługi przez Spółkę wynagrodzenie przez Partnera stanowi w istocie zaliczkę. Powoduje to, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, powstanie obowiązku podatkowego. Wnioskodawca wskazuje, że w związku z otrzymaniem przed wykonaniem usługi wynagrodzenia będzie wystawiać faktury VAT. Zatem otrzymane wynagrodzenie przed wykonaniem usługi, udokumentowane fakturą VAT stanowić będzie kwotę należną z tytułu wykonania tej usługi. Wystawione w związku z otrzymaniem zaliczek faktury VAT będą obejmować całą cenę brutto wykonanej usługi, w związku z czym na moment faktycznego wykonania usługi, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, kwota należna z tytułu jej wykonania została już w momencie otrzymania opodatkowana podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż momentem powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług dla Organizatora, tj. Spółki z tytułu wykonania przez niego na rzecz Partnera usługi będzie, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, dzień w którym Wnioskodawca otrzymał należność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wniosek w pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług został rozpatrzony w interpretacjach indywidualnych z dnia 18 września 2012 r. znak: ILPP2/443-599/12-4/SJ, ILPP2/443-599/12-5/SJ. Jednocześnie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPB2/415-559/12-4/TR, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-599/12-4/SJ, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-599/12-5/SJ, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 945 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu