Czy Spółdzielnia może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach za przebudowę przedmiotowego pawilonu handlowo-usługowego z zas... - Interpretacja - IBPP2/443-705/10/BW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.12.2010, sygn. IBPP2/443-705/10/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Spółdzielnia może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach za przebudowę przedmiotowego pawilonu handlowo-usługowego z zastosowaniem współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy, w sytuacji gdy nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie zakupu do poszczególnych rodzajów działalności opodatkowanej i zwolnionej?

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010r. (data wpływu 31 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 23 listopada 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania częściowego odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania częściowego odliczenia podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 23 listopada 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 listopada 2010r. znak: IBPP2/443-705/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych przedsięwzięcia pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejącego pawilonu wolnostojącego wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu rekreacyjnego oraz boiska wielofunkcyjnego mieszczących się na osiedlu w zasobach Spółdzielni.

Planowany okres realizacji projektu obejmuje lata 2011-2013. Celem projektu jest przywrócenie ładu przestrzeni publicznej oraz ożywienie społeczno-gospodarcze i wzrost atrakcyjności kulturalno-oświatowej, rekreacyjnej na terenie miasta. W wyniku przebudowy pawilonu wzrośnie jego powierzchnia. Jedno z pomieszczeń pawilonu planuje się przeznaczyć na biuro administracji osiedlowej. Po wykonaniu przebudowy nowo zabudowaną część parteru pawilonu będą stanowić lokale użytkowe z przeznaczeniem na wynajem oraz komunikacja (pasaż). Realizacja projektu pozwoli na lepsze wykorzystanie obecnych powierzchni (zabudowanie wolnych przestrzeni parteru) i powstanie większych lokali użytkowych - racjonalizacja wykorzystania przestrzeni. Stan techniczny i estetyka obiektu wpłynie na przyciągnięcie nowych najemców. Powiększenie ogólnodostępnej placówki kulturalnej przyczyni się do animacji życia kulturalnego poprzez zwiększenie ilości organizowanych zajęć i imprez. Przewiduje się także budowę sceny do imprez plenerowych, gdzie będą się odbywały festiwale, konkursy i wydarzenia okolicznościowe. Przebudowa pawilonu wpłynie na zwiększenie powierzchni mieszczącego się w pawilonie klubu osiedlowego, w którym Spółdzielnia prowadzi działalność społeczno-kulturalną poprzez upowszechnianie kultury fizycznej, organizuje zajęcia wypoczynkowo-rekreacyjne. W klubie powstanie sala do ćwiczeń fitness", siłownia i sala gier. Projekt zakłada również utworzenie boiska do boules oraz przebudowę boiska wielofunkcyjnego. W wyniku realizacji projektu wzrośnie liczba organizowanych imprez sportowo-rekreacyjnych. Osobami korzystającymi z zagospodarowanej przestrzeni miejskiej będącej przedmiotem realizacji projektu będą mieszkańcy zasobów Spółdzielni oraz mieszkańcy miasta a także najemcy lokali użytkowych w pawilonie, odbiorcami imprez o charakterze kulturalnym, sportowo-rekreacyjnym oraz społecznym mogą być zarówno mieszkańcy miasta jak i mieszkańcy innych miast województwa.

Zatem w ramach realizacji projektu Spółdzielnia w drodze przetargu wyłoni wykonawcę, który wykona dwa zadania: roboty budowlane polegające na przebudowie pawilonu (w ramach zadania odrębnie będą zafakturowane m.in.: montaż stolarki okiennej i drzwiowej w lokalach użytkowych, montaż stolarki okiennej i drzwiowej w pomieszczeniu administracji oraz odrębnie w klubie, i pozostałe roboty budowlane związane z przebudową pawilonu), a także roboty polegające na zagospodarowaniu przyległego terenu (w ramach zadania odrębnie będą zafakturowane m.in.: budowa śmietnika, wykonanie oświetlenia ulicznego, wykonanie piaskownicy, wykonanie nawierzchni boiska, sadzenie drzew i krzewów, wykonanie nawierzchni sceny imprez plenerowych). Zdaniem Wnioskodawcy przy nabyciu powyższych usług podatek naliczony w zależności od związku ze sprzedażą opodatkowaną bądź zwolnioną, będzie podlegał odliczeniu bądź pozostanie bez prawa do odliczenia.

Obiekt po przebudowie będzie nadal w przeważającej części służył celom użytkowym (69% powierzchni użytkowej budynku stanowić będą lokale użytkowe z przeznaczeniem na najem; 26% powierzchni użytkowej budynku stanowić będą lokale własne z przeznaczeniem na działalność społeczną, oświatową i kulturalną, zaś 5% powierzchni użytkowej budynku stanowić będą pomieszczenia administracji osiedla - punkt obsługi mieszkańców). W otoczeniu pawilonu powstanie teren rekreacyjny (scena na potrzeby imprez plenerowych organizowanych przez klub Spółdzielni) i boisko do boules oraz boisko wielofunkcyjne. Za korzystanie z boisk nie będą pobierane opłaty. Będą one służyć mieszkańcom pobliskich budynków (podobnie jak drogi, dojścia i zieleń stanowiąca otoczenie budynków) i ich przebudowa ma przyczynić się do wzrostu aktywności fizycznej tychże mieszkańców. Po zrealizowaniu inwestycji koszty eksploatacji i utrzymania boisk, obejmujące m.in. koszty sprzątania, przeglądów technicznych, utrzymania urządzeń technicznych i ogrodzenia będą pokrywane przez mieszkańców pobliskiego osiedla w ramach opłat wymienionych w art. 4 ust. 1-2, 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Opłaty te opodatkowane są stawką zwolnioną VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż pobierane są z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni. Zdaniem Wnioskodawcy od nabywanych usług związanych z przebudową boisk, jak i z ich późniejszą eksploatacją nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, ze względu na związek tych wydatków ze sprzedażą zwolnioną (VAT naliczony w fakturach zakupowych dotyczących tej części przedsięwzięcia będzie w całości kosztem).

Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do rozwoju działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej Spółdzielni, która wykazuje związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. W zajęciach tejże działalności mogą odpłatnie uczestniczyć zarówno mieszkańcy Spółdzielni, jak i osoby spoza zasobów Spółdzielni. Spółdzielnia pobiera odpłatności za udział w zajęciach wg przyjętego cennika (m.in. za wynajem sal instruktorom prowadzącym zajęcia; za udział w wycieczce; za półkolonie dla dzieci; za udział w różnych sekcjach itp.) - świadczone usługi podlegają opodatkowaniu stawkami 7% i 22%, członkowie Spółdzielni wnoszą za udział w zajęciach odpowiednio niższą odpłatność ze względu na dofinansowanie z opłat wnoszonych za lokale mieszkalne o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 opodatkowanych stawką zwolnioną.

Natomiast w piśmie z dnia 19 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że składając niniejszy wniosek Spółdzielnia oczekuje interpretacji w zakresie możliwości częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących robót budowlanych związanych z przebudową całego pawilonu handlowo-usługowego, w którym prowadzona jest działalność opodatkowana i zwolniona.

Ponieważ, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Ze względu na mieszany charakter prowadzonej działalności w przedmiotowym obiekcie, jednoznaczne przyporządkowanie niektórych zakupów związanych z jego przebudową do jednej z ww. kategorii jest znacznie utrudnione lub wręcz niemożliwe (przebudowa obejmuje części wspólne obiektu, korytarze, elewację, dach a także zagospodarowanie przyległego terenu itp.). Z całego katalogu usług budowlanych związanych z przebudową pawilonu udało się wyodrębnić i jednoznacznie przyporządkować do działalności opodatkowanej usługi montażu stolarki okiennej. Zatem w przypadku nabycia usług montażu stolarki okiennej i drzwiowej w pomieszczeniu administracji osiedlowej mieszczącym się w pawilonie Wnioskodawca nie dokona odliczenia podatku ze względu na jego związek ze sprzedaż zwolnioną (art. 43 ust. 1 pkt 11), zaś od nabycia tych samych usług montażu stolarki w lokalach użytkowych w tymże obiekcie przeznaczonych na najem (działalność opodatkowaną stawka 22%) Wnioskodawca dokona odliczenia, ze względu na bezpośredni związek zakupu ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast od nabycia usługi montażu stolarki okiennej i drzwiowej w pomieszczeniach klubu osiedlowego zlokalizowanego w obiekcie, ze względu na związek z działalnością opodatkowaną i zwolnioną Spółdzielnia dokona odliczenia współczynnikiem proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Zatem podsumowując Wnioskodawca będzie dokonywać bezpośredniego odliczenia tylko w przypadkach usług związanych z przebudową pawilonu, gdy będzie możliwe jednoznaczne przyporządkowanie zakupu do działalności opodatkowanej, nie będzie dokonywać odliczenia, gdy zakup będzie wykazywał jednoznaczny związek ze sprzedażą zwolnioną a w pozostałych kategoriach zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, gdyż wykazują jednoczesny związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną będzie stosować zasadę odliczania podatku VAT współczynnikiem proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy (który obecnie wynosi 14%) z uwzględnieniem korekt o których mowa w art. 91 ustawy.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że w pawilonie handlowym nie będzie prowadzona działalność z tytułu której spółdzielnia nie będzie uzyskiwała przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach za przebudowę przedmiotowego pawilonu handlowo-usługowego z zastosowaniem współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy, w sytuacji gdy nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie zakupu do poszczególnych rodzajów działalności opodatkowanej i zwolnionej...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona w art. 86 ustawy zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych, dlatego zdaniem Wnioskodawcy nie można odliczyć podatku od towarów i usług związanego z przebudową boisk sportowych, czy zagospodarowaniem terenu wokół pawilonu, wymianą stolarki okiennej w lokalu administracji osiedla gdyż za niniejsze czynności Spółdzielnia pobiera opłaty zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11.

Zakup usług budowlanych polegających na przebudowie pawilonu handlowego wykazuje związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, zatem zgodnie z przepisami w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie (według udziału obrotu określonego w art. 90 ust. 3 ustawy) przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Zdaniem Wnioskodawcy od robót budowlanych związanych z przebudową pawilonu należy zastosować odliczenie podatku VAT proporcją obrotu, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy (bez względu na powierzchnię lokali).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 19 listopada 2010r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego i modyfikował pytanie w porównaniu do treści zawartej we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 23 sierpnia 2010r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 19 listopada 2010r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 10 listopada 2010r. znak: IBPP2/443-705/10/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, jest ostateczne i w tej wersji zostało ono przywołane powyżej.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast w przypadku wykonywania kilku rodzajów czynności, tj. sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, może istnieć kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. art. 90 ust. 4 cyt. ustawy o VAT.

Zgodnie z ust. 5 i 6 tego artykułu, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W świetle powyższych regulacji podatnik ma obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami dającymi prawo do odliczenia (czynnościami opodatkowanymi) i czynnościami nie dającymi prawa do odliczenia (zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu). Obowiązek wyodrębniania kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności ma charakter bezwzględny. Dopiero w sytuacji, kiedy wyodrębnienie takie nie jest możliwe, podatnik może skorzystać z uprawnienia zawartego w ust. 2 cyt. art. 90 ustawy, zgodnie z którym może on pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje czynności opodatkowane. zwolnione.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych przedsięwzięcia pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest /m.in./ przebudowa istniejącego pawilonu wolnostojącego. W wyniku przebudowy pawilonu wzrośnie jego powierzchnia. Jedno z pomieszczeń pawilonu planuje się przeznaczyć na biuro administracji osiedlowej. Po wykonaniu przebudowy nowo zabudowaną część parteru pawilonu będą stanowić lokale użytkowe z przeznaczeniem na wynajem oraz komunikacja (pasaż). Realizacja projektu pozwoli na lepsze wykorzystanie obecnych powierzchni (zabudowanie wolnych przestrzeni parteru) i powstanie większych lokali użytkowych - racjonalizacja wykorzystania przestrzeni.

Obiekt po przebudowie będzie nadal w przeważającej części służył celom użytkowym (69% powierzchni użytkowej budynku stanowić będą lokale użytkowe z przeznaczeniem na najem; 26% powierzchni użytkowej budynku stanowić będą lokale własne z przeznaczeniem na działalność społeczną, oświatową i kulturalną, zaś 5% powierzchni użytkowej budynku stanowić będą pomieszczenia administracji osiedla - punkt obsługi mieszkańców).

Ze względu na mieszany charakter prowadzonej działalności w przedmiotowym obiekcie, jednoznaczne przyporządkowanie niektórych zakupów związanych z jego przebudową do jednej z ww. kategorii jest znacznie utrudnione lub wręcz niemożliwe. Z całego katalogu usług budowlanych związanych z przebudową pawilonu udało się wyodrębnić i jednoznacznie przyporządkować do działalności opodatkowanej usługi montażu stolarki okiennej. Zatem w przypadku nabycia usług montażu stolarki okiennej i drzwiowej w pomieszczeniu administracji osiedlowej mieszczącym się w pawilonie Wnioskodawca nie dokona odliczenia podatku ze względu na jego związek ze sprzedaż zwolnioną (art. 43 ust. 1 pkt 11), zaś od nabycia tych samych usług montażu stolarki w lokalach użytkowych w tymże obiekcie przeznaczonych na najem (działalność opodatkowaną stawka 22%) Wnioskodawca dokona odliczenia, ze względu na bezpośredni związek zakupu ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast od nabycia usługi montażu stolarki okiennej i drzwiowej w pomieszczeniach klubu osiedlowego zlokalizowanego w obiekcie, ze względu na związek z działalnością opodatkowaną i zwolnioną Spółdzielnia dokona odliczenia współczynnikiem proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Zatem Wnioskodawca będzie dokonywać bezpośredniego odliczenia tylko w przypadkach usług związanych z przebudową pawilonu, gdy będzie możliwe jednoznaczne przyporządkowanie zakupu do działalności opodatkowanej, nie będzie dokonywać odliczenia, gdy zakup będzie wykazywał jednoznaczny związek ze sprzedażą zwolnioną a w pozostałych kategoriach zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, gdyż wykazują jednoczesny związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną będzie stosować zasadę odliczania podatku VAT współczynnikiem proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Mając na uwadze wyżej przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro jak wskazał Wnioskodawca, jednoznaczne przyporządkowanie niektórych zakupów związanych z przebudową ww. pawilonu do jednej z ww. kategorii sprzedaży (tzn. opodatkowanej czy też zwolnionej) jest niemożliwe, to w odniesieniu do tych zakupów Wnioskodawca winien zastosować odliczenie podatku VAT przy uwzględnieniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało znać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie jednakże dodać, iż to wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę swojej działalności jest w stanie dokonać oceny prawidłowości alokacji zakupów i podatku VAT naliczonego w powiązaniu z poszczególnymi obszarami prowadzonej działalności, zatem prawidłowość sposobu alokacji zakupów i podatku np. według powierzchni lokali nie może być przedmiotem oceny tut. organu.

Jest to bowiem sytuacja, która ze swej strony wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, przeanalizowania dokumentacji podatnika. Z uwagi na powyższe nie może zatem ona być przedmiotem interpretacji indywidualnej wydawanej w trybie określonym w rozdziale 1a Ordynacji podatkowej.

Należy też nadmienić, iż w sytuacji gdy u Wnioskodawcy wystąpiłyby także czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wówczas Wnioskodawca winien w pierwszej kolejności wydzielić podatek naliczony związany wyłącznie z tymi czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i dopiero w odniesieniu do pozostałej kwoty podatku naliczonego zastosować regulację prawną przewidzianą w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Należy bowiem zauważyć, iż zasada odliczania podatku naliczonego przewidziana w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT ma zastosowanie tylko i wyłącznie w odniesieniu do podatku naliczonego związanego jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z podatku, lecz którego równocześnie nie można przyporządkować do poszczególnych kategorii tych czynności.

Ponadto należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga co do prawidłowości przyporządkowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności odpowiednio do działalności opodatkowanej czy też zwolnionej z opodatkowania, jak również nie dotyczy kwestii związanej z prawidłowością stosowanych stawek, czy też zwolnienia, gdyż zagadnienia te nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w BielskuBiałej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach