Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010r. (data wpływu 5 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2010r. (data wpływu 16 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2010r. (data wpływu 16 czerwca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 czerwca 2010r. znak: IBPP4/443-655/10/EJ.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa, w imieniu Województwa realizuje projekt pn. . Projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i jest dla wszystkich Partnerów przedsięwzięciem non-profit. Partnerami projektu są Urząd Marszałkowski oraz Miasta, Powiaty i Gminy Województwa, będące
jednostkami samorządu terytorialnego. Wnioskodawca realizuje projekt na podstawie decyzji Zarządu Województwa na dofinansowanie projektu w 85%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w zakresie działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych.
W ramach tego działania zostaną sfinansowane:
- Specjalistyczne usługi doradcze o charakterze technicznym i prawnym.
- Opracowanie systemu bezpieczeństwa oraz przeprowadzenie certyfikacji na zgodność z normami bezpieczeństwa.
- Rozbudowanie katalogu usług publicznych PeUP oraz platformy formularzy elektronicznych (PFE), dostawa, instalacja i konfiguracja przeznaczonych dla Partnerów nowych funkcji systemu obsługi dokumentów (SOD), integracja z ePUAP.
- Dostawa licencji oprogramowania Komputera Komunikacyjnego.
- Dostawa, instalacja i konfiguracja oprogramowania Learning Management System (LMS) i Content Management System (CMS).
- Dostawa, instalacja i konfiguracja rozbudowy systemu SOD Urzędu Marszałkowskiego o funkcje weryfikacyjno-księgowe oprogramowania dla wydziału ochrony środowiska.
- Dostawa, instalacja i konfiguracja platformy sprzętowej.
- Wykonywanie nadzoru w zakresie prawidłowości realizacji inwestycji.
- Szkolenia użytkowników i administratorów.
- Promocja i informacja w zakresie projektu.
Udział Wnioskodawcy w przedmiotowym projekcie polega na koordynacji wszelkich prac związanych z przygotowaniem, wdrożeniem, a następnie rozliczeniem projektu, które są zgodne z jego działalnością. Ponadto powyższy projekt nie generuje dochodów a podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym. Poza tym Wnioskodawca, który w imieniu Województwa realizuje projekt (ze środków funduszu przekazywanych w formie zaliczki i refundacji oraz wkładu własnego) zakontraktuje stosowne usługi i towary zgodnie z Prawem zamówień publicznych oraz zapłaci za nie podatek na podstawie faktury VAT wystawionej na niego. Zakupione usługi i towary w ramach projektu będą opodatkowane odpowiednią stawką podatku VAT, jednak nie będą służyć czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy. Środki będą przeznaczone na pokrycie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę, który w imieniu Województwa realizuje projekt. W związku z powyższym Wnioskodawca wnioskuje o potwierdzenie stanowiska i o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu. Wnioskodawca musi z przyczyn formalnych załączyć do Wniosku o płatność, indywidualną interpretację wydana w przedmiotowej sprawie.
W piśmie z dnia 14 czerwca 2010r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że zgodnie z decyzją Zarządu Województwa do decyzji w sprawie dofinansowania projektu własnego okres realizacji przedmiotowego projektu został ustalony następująco: rzeczowe rozpoczęcie realizacji: 17 listopada 2009r., zakończenie rzeczowe realizacji: 26 stycznia 2011r., zakończenie finansowane realizacji: 23 marca 2011r. Te terminy mogą ulec zmianie np. z powodu przedłużających się procedur przetargowych.
Przedmiotowy projekt jest realizowany w ramach zadań wojewódzkich określonych w ustawie z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.) Zadania te zostały określone w art. 14 ww. ustawy a także w art. 11 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy i zmierzają m.in. do podniesienia konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa poprzez stworzenie mieszkańcom województwa warunków do kontaktowania się z administracją publiczną drogą elektroniczną. Niezależnie od powyższego wskazać można także na zadanie wymienione w art. 11 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy tj. popierania postępu technologicznego oraz innowacji. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.
Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.). Wnioskodawca jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną działającą w formie jednostki budżetowej. Zgodnie z § 3 Statutu , który stanowi załącznik do uchwały Sejmiku Województwa z dnia 13 czerwca 2005r., w ramach realizacji zadań własnych samorządu województwa do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:
- zarządzanie projektem System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej w województwie (SEKAP),
- obsługa informatyczna samorządu województwa,
- prowadzenie i nadzór na Centrum Przetwarzania Danych (CPD),
- opracowanie, aktualizowanie i realizacja regionalnej strategii informatyzacji województwa
- inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie informatyzacji regionu,
- koordynacja działań w ramach informatyzacji regionu w tym wsparcie merytoryczne dla samorządów lokalnych w działaniach na rzecz upowszechniania informatyzacji,
- prowadzenie punktu konsultacyjnego dla projektów informatycznych,
- działania szkoleniowe z zakresu informatyki.
Efekty powstałe w wyniku inwestycji wykorzystywane będą do realizacji zadań województwa, samorządu województwa, gdyż zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.) Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.
W myśl art. 2 do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Efekty projektu zostaną wykorzystywane do wykonywania zadań publicznych nałożonych na województwo, samorząd województwa i obsługujący je organ urząd marszałkowski i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
Celem inwestycji jest:
- wzrost liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną,
- dostarczanie obywatelom i przedsiębiorcom efektywnych kosztowo i łatwo osiągalnych usług administracyjnych,
- usprawnienie planowania, realizację i monitorowanie zadań administracji samorządowej dzięki wdrożeniu wymiany informacji poprzez operacje o charakterze transakcji między różnymi urzędami oraz między urzędami i innymi instytucjami,
- interoperacyjność poprawiając zdolność sieci telekomunikacyjnych jednostek samorządowych do efektywnej współpracy w celu zapewnienia wzajemnego dostępu użytkowników do usług świadczonych w tych sieciach, a także zdolność współpracy pomiędzy różnymi systemami informatycznymi tak by współpraca ta była bezpieczna,
- integrację techniczną oraz powszechność wymiany dobrej praktyki poprzez tworzenie ekstranetów (sieci komputerowych łączących większej liczby intranetów powiatów i gmin) dla udostępnienia własnych zasobów wzajemnie między ponad 180 jednostkami samorządowymi lub między nimi i ich klientami, przy zabronieniu powszechnego dostępu z sieci Internet do zasobów urzędów, a na uwagę zasługuje fakt, że jednostki samorządu terytorialnego korzystające z PeUP w większości reprezentują tereny wiejskie i małe miasta,
- integrację i standaryzację funkcjonalności oraz interfejsów istniejących, a przede wszystkim nowotworzonych systemów informatycznych, przy zastosowaniu nowoczesnych oraz wymaganych przez polskie prawo i dyrektywy UE, technologii komunikacyjnych i informacyjnych (ICT),
- podniesieniu poziomu bezpieczeństwa świadczonych usług,
- poprawa efektywności i jakości rozwijanych usług poprzez podejmowanie działania komplementarne, współfinansowane na zasadzie cross-financingu, w zakresie szkoleń dla użytkowników systemów back i front-officeu.
Projekt będzie realizowany w technice pozwalającej udostępnić nieodpłatnie jego rezultaty na terenie całego województwa. Potencjalnymi użytkownikami rozwiązań są:
- wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy województwa,
- kadra Urzędu Marszałkowskiego, powiatów i gmin oraz innych instytucji publicznych województwa.
W związku z realizacją projektu zostaną nabyte niżej wymienione dostawy i usługi:
- Prace przygotowawcze w zakresie projektu.
- Przygotowanie studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie.
- Opracowanie dokumentacji projektu zgodnie z metodyką PRINCE2.
- Zarządzanie techniczne i prawne projektem podczas realizacji inwestycji.
- Opracowanie dokumentacji, zorganizowanie i obsługa zamówień publicznych w zakresie dostaw i usług (przetargów, negocjacji, konkursów itp.).
- Wykonywanie nadzoru sprawowanego w imieniu Zamawiającego (inwestora) w zakresie prawidłowości realizacji inwestycji Doradca Technologiczny (doradca wiodący) oraz specjalistyczne usługi doradcze o charakterze technicznym i prawnym realizowane przez różne podmioty.
- System bezpieczeństwa, certyfikacje na zgodność z normami bezpieczeństwa.
- Rozbudowanie katalogu usług publicznych udostępnianych przez Platformę e-Usług Publicznych (Pup) oraz platformy formularzy elektronicznych (PFE).
- Dostawa, instalacja i konfiguracja Serwisu Pup w wersji dla słabowidzących.
- Dostawa, instalacja i konfiguracja oprogramowania Interfejsu Administracyjnego PeUP zawierającego nowe funkcje, słowniki i algorytmy w zakresie obsługi katalogu usług oraz formularzy elektronicznych. Wdrożenie nowej funkcjonalności Interfejsu Administracyjnego Peup w istniejących kartach informacyjnych na poziomie rodzajów usług oraz usług Partnerów. Wdrożenie nowej funkcjonalności Interfejsu Administracyjnego PeUP w istniejących formularzach elektronicznych.
- Opracowanie nowych kart informacyjnych na poziomie rodzajów usług w liczbie 400.
- Opracowanie nowych formularzy elektronicznych w liczbie 800.
- Dostawa, instalacja i konfiguracja oprogramowania zintegrowanego z SOD o funkcjonalności Learning Management System (LMS) oraz Kontent Management System (CMS) platforma centralna e-learning udostępniana przez Internet współpracująca z platformami lokalnymi działającymi w intranetach Partnerów SEKAP.
- Dostawa, instalacja i konfiguracja przeznaczonych dla Partnerów SEKAP nowych funkcji systemu obsługi dokumentów (SOD), będącego modułem oprogramowania FINN 8 SQL Urząd. Potrzeba nowych funkcji wynika w szczególności ze zmian przepisów i obejmuje oprogramowanie instalowane na serwerze SOD oraz komputerze komunikacyjnym w zakresie określonym poniżej:
- Rozbudowa procedur przekazywania dokumentów elektronicznych do archiwum państwowych.
- Opracowanie modułu obsługi zamówień publicznych.
- Usprawnienie obsługi poczty elektronicznej.
- Opracowanie rozbudowanych mechanizmów integracji SOD z systemami Pup oraz BIP.
- Opracowanie rozbudowanych mechanizmów integracji SOD z aplikacjami dziedzinowymi (podatki lokalne, geodezja, USC, itp.).
- Dostawa, instalacja i konfiguracja rozbudowy systemu SOD wdrożonego w Urzędzie Marszałkowskim o funkcje weryfikacyjno-księgowe oprogramowania przeznaczonego dla wydziału ochrony środowiska (zintegrowanego z katalogiem usług PePU i platformą formularzy elektronicznych PFE oraz umożliwiającego wymianę danych za pośrednictwem protokołów komunikacyjnych MWD), dostosowanie baz danych, w zakresie określonym poniżej.
- Blok programowy I umożliwiający realizację obowiązków wynikających z ustaw regulujących zagadnienia z zakresu ochrony środowiska działu weryfikacji i księgowo-finansowego w zakresie weryfikacji i ewidencji opłat, ich podziału na poszczególne fundusze ochrony środowiska.
- Blok programowy II umożliwiający realizację obowiązków wynikających z ustaw regulujących zagadnienia z zakresu ochrony środowiska w zakresie zarządzania informacjami środowiskowymi oraz udostępniania wykazów danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie.
- Integracja z ePUAP. Opracowanie i wdrożenie funkcjonalności oprogramowania SEKAP zapewniającej współpracę z ePUAP.
- Rozbudowa platformy sprzętowej CPD. Dostawa, instalacja i konfiguracja niżej wymienionych elementów platformy.
- serwery: 2 szt.
- stacje robocze: 12 szt.
- urządzenia peryferyjne i akcesoria.
- Szkolenia użytkowników i administratorów. Metodyka szkoleń będzie oparta przede wszystkim na:
- indywidualnych szkoleniach stanowiskowych warsztatowych przy klawiaturze,
- zajęciach grupowych, seminaryjnych wspomaganych technikami multimedialnymi.
- kursach e-learning.
- Promocja i informacja w zakresie projektu.
Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7. Wnioskodawca będzie sam wykorzystywał nabywane towary (sprzęt komputerowy). Wartości niematerialne i prawne (licencje) zostaną użyczone także nieodpłatnie Partnerom projektu. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystane do wykonywania czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostkę samorządu terytorialnego (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) oraz przeznaczone do pracy w wydziałach Wnioskodawcy, wydziałach Partnerów Projektu (m.in. w wydziale ochrony środowiska Urzędu Marszałkowskiego) do wykonywania bieżących czynności urzędniczych przez pracowników urzędu. Nie jest możliwe ustalenie stopnia wykorzystania tych zakupów do działań związanych z czynnościami opodatkowanymi. Zakupy te nie mają bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (np. w formie udostępnienia możliwości korzystania z komputerów osobom trzecim za odpłatnością, czy w formie udostępnienia możliwości korzystania z nowych formularzy elektronicznych za odpłatnością). Liderem projektu Beneficjentem projektu jest Województwo, w którego imieniu działa Wnioskodawca. Beneficjentami pośrednimi są wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy województwa, Urząd Marszałkowski Województwa, Partnerzy projektu oraz wszystkie inne zainteresowane współpracą z PepU jednostki samorządu terytorialnego i inne instytucje publiczne województwa. Towary (sprzęt komputerowy) po zakupieniu zostaną bezpośrednio przewiezione do Lidera. Nabyte usługi zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Lidera. Wszystkie zakupy w ramach projektu będą dokonywane przez Wnioskodawcę. Wszystkie faktury zostaną wystawione na Wnioskodawcę, który działa w imieniu Lidera. Partnerzy Projektu, którzy są jednocześnie beneficjentami pośrednimi nie będą wpłacać na rzecz Wnioskodawcy wkładu własnego, ani innej dotacji z tytułu korzystania z efektów Projektu. Efekty projektu nie będą generowały żadnych przychodów. Rezultaty projektu będą udostępnione Partnerom projektu oraz potencjalnym użytkownikom bez ponoszenia przez nich żadnych opłat w stosunku do Wnioskodawcy. W związku z tym, realizacja projektu nie generuje powstania dochodu netto w okresie referencyjnym. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystane do wykonywania czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostkę samorządu terytorialnego (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) oraz przeznaczone do pracy w wydziałach Wnioskodawcy, wydziałach Partnerów Projektu (m. in. w wydziale ochrony środowiska Urzędu Marszałkowskiego) do wykonywania bieżących czynności urzędniczych przez pracowników urzędu. Nie jest możliwe ustalenie stopnia wykorzystania tych zakupów do działań związanych z czynnościami opodatkowanymi. Zakupy te nie mają bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (np. w formie udostępnienia możliwości korzystania z komputerów osobom trzecim za odpłatnością, czy w formie udostępnienia możliwości korzystania z nowych formularzy elektronicznych za odpłatnością). Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą udostępnione bezpłatnie i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia platformy SEKAP2 nie będą świadczone przez Wnioskodawcę usługi za wynagrodzeniem. Wszystkie informacje i dane zamieszczane i udostępniane będą bezpłatnie. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji Projektu będzie wykorzystywany do czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych tj. do wykonywania bieżących czynności urzędniczych przez pracowników urzędu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT przez Wnioskodawcę (będącego jednostką budżetową), która w imieniu Województwa realizuje projekt ...
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów nie ma on prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż w oparciu o zapisy zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponieważ Wnioskodawca, który w imieniu Województwa realizuje projekt nie otrzyma żadnej zapłaty, a dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie poniesionych kosztów zatem nie powstanie u niego z tego tytułu podatek należny, od którego można byłoby odliczyć zawarty w fakturach zakupu wystawionych na niego podatek naliczony. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego Projektu.
Wnioskodawca przystępuje do realizacji projektu pod nazwą dofinansowanego w ramach realizacji Regionalnego Programu operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w zakresie działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych. W ramach tego działania zostaną sfinansowane m. in. licencje, oprogramowanie, sprzęt komputerowy oraz szkolenia służące rozwojowi społeczeństwa informatycznego. Zakres prac objętych tym zadaniem należy do katalogu usług w zakresie administracji publicznej wymienionych w poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku. Zakupy dokonywane w ramach realizowanego projektu nie będą dotyczyły czynności opodatkowanych, lecz usług dotyczących czynności administracji publicznej.
W opinii Wnioskodawcy nie przysługuje mu również prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku nieodpłatne świadczenie usług, które uprzednio zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 podatek VAT naliczony w fakturach wystawionych dla Wnioskodawcy nie podlega odliczeniu. Ponadto, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 ww. Rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto Wnioskodawca jest jednostką budżetową powołaną przez Sejmik Województwa Uchwałą z dnia 13 czerwca 2005r., która realizuje zadania zgodnie ze Statusem i jest zwolniona z podatku od towarów i usług oraz nie jest podatnikiem czynnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Realizacja projektu zmierza do podniesienia konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa poprzez stworzenie mieszkańcom województwa warunków do kontaktowania się z administracją publiczną drogą elektroniczną oraz do popierania postępu technologicznego oraz innowacji. Efekty projektu zostaną wykorzystane do wykonywania zadań publicznych nałożonych na województwo, samorząd województwa i obsługujący je organ Urząd Marszałkowski i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych). Projekt będzie realizowany w technice pozwalającej udostępniać nieodpłatnie jego rezultaty na terenie całego województwa. Potencjalnymi użytkownikami rozwiązań są wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy województwa, kadra Urzędu Marszałkowskiego, powiatów i gmin oraz innych instytucji publicznych województwa. Wszystkie zakupy w ramach projektu będą dokonywane przez Wnioskodawcę. Wszystkie faktury zostaną wystawione na Wnioskodawcę. Efekty projektu nie będą generowały żadnych przychodów. Rezultaty projektu będą udostępnione Partnerom projektu oraz potencjalnym użytkownikom bez ponoszenia przez nich żadnych opłat w stosunku do Wnioskodawcy. Na etapie tworzenia platformy nie będą świadczone przez Wnioskodawcę usługi za wynagrodzeniem. Wszystkie informacje i dane zamieszczane i udostępniane będą bezpłatnie. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą udostępnione bezpłatnie i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni, składającym deklaracje VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione w ramach projektu wydatki.
W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.
Na marginesie niniejszej interpretacji organ podatkowy pragnie również wyjaśnić, iż usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU 75 Usługi w zakresie administracji publicznej, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 6 załącznika Nr 4 do ustawy, bowiem zwolnienie określone w tym przepisie, dotyczy wyłącznie usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych sklasyfikowanych wg PKWiU 75.
Dodatkowo zaznaczenia wymaga, iż norma prawna zawarta w § 12 ust. 1 pkt 12 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. skierowana jest do jednostek samorządu terytorialnego zatem Wnioskodawca (jednostka budżetowa będąca odrębnym od jednostki samorządu terytorialnego podmiotem) nie jest jej adresatem, nie może zatem z niej wywodzić skutków prawnych w postaci swoich obowiązków bądź uprawnień.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach