prawo do obniżenia w całości lub w części podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - Interpretacja - IBPP4/443-1345/10/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2010, sygn. IBPP4/443-1345/10/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia w całości lub w części podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010r. (data wpływu 22 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia w całości lub w części podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia w całości lub w części podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, które są zwolnione z podatku VAT i są kwalifikowane pod symbolem PKWiU 8512 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W związku z tym, że Wnioskodawca wynajmuje pomieszczenia na usługi stomatologiczne od 30 października 2001r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT jak i z niego zwolnione. W oparciu o art. 90 ust. 2 ustawy o VAT oraz danych z 2009r. oszacowano wskaźnik proporcji czynności opodatkowanych do zwolnionych. Wartość sprzedaży ogółem w 2009r. wyniosła 6.342.216 zł, z tego 6.128.650 zł stanowiła sprzedaż zwolniona, natomiast sprzedaż objęta stawką podatku VAT to 213.566 zł. A zatem przychody ze sprzedaży zwolnionej to 97 % a ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT to 3 % ogółu przychodów ze sprzedaży.

Z tytułu wynajmu pomieszczeń, co miesiąc składane są deklaracje VAT-7. Podatek należny obniżany jest o kwotę podatku naliczonego i wpłacany w całości do Urzędu Skarbowego.

W 2009r. zawarto umowę na realizację projektu dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego pn. .

W ramach tego projektu prowadzona jest nadbudowa składu opału oraz zakupiono sprzęt medyczny do poradni specjalistycznych.

Po zakończeniu budowy zostaną pozyskane dodatkowe pomieszczenia na gabinety lekarskie oraz pomieszczenia socjalne dla pracowników.

Wydatki poniesione z związku z realizacją wskazanego projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Realizacja projektu będzie służyła wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jednostka, jako beneficjent projektu realizowanego w ramach RPO ma prawo do obniżenia w całości lub w części podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku wykonania w ramach RPO nadbudowy, mającej na celu pozyskanie dodatkowych gabinetów na działalność medyczną oraz pomieszczeń socjalnych dla pracowników, jak również zakupu sprzętu medycznego, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ realizacja wspomnianego we wniosku projektu będzie służyła wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje, dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego, projekt pn. .

Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, które są zwolnione z podatku VAT i są kwalifikowane pod symbolem PKWiU 8512 na podstawie art. 43 ust. 1, pkt 1 ustawy o VAT.

Realizacja projektu będzie służyła wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi na potrzeby których dokonano nabycia towarów i usług są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub prawnego (np. wydzierżawienia zakupionego sprzętu lub pozyskanych w efekcie projektu dodatkowych pomieszczeń socjalnych czy też gabinetów).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach