Temat interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. organu 16 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2010r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina planuje w budżecie na 2010r. realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą . Budowany budynek jak sama jego nazwa wskazuje będzie wielofunkcyjny. Znaczy to, że część pomieszczeń tego budynku będzie spełniać funkcję usługową z możliwością ich wynajmu za odpłatnością, natomiast druga część pomieszczeń będzie ogólnodostępna dla społeczności lokalnej z wykorzystaniem na cele publiczne.
Wnioskodawca jest w stanie określić wysokość poniesionych nakładów na część usługową budynku i część przeznaczoną na cele publiczne.
W części usługowej będą znajdowały się gabinety lekarskie POZ oraz apteka, natomiast część na cele publiczne to: świetlica wiejska, biblioteka gminna i remiza OSP.
Na realizację tego zadania Gmina ubiega się w Urzędzie Marszałkowskim o przyznanie pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Tereny zdegradowane Działanie 6.2.
Jednym z załączników do wniosku jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania przez Gminę podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego.
Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem części budynku przeznaczonej na cele publiczne w całości pokrywane będą z budżetu Gminy.
Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 23 kwietnia 2010r. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.
W wyniku realizacji projektu powstanie wielofunkcyjny budynek wraz z infrastrukturą:
- wielofunkcyjny budynek,
- zbiornik bezodpływowy na ścieki,
- przyłącze energetyczne, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa i wody.
Powstały w wyniku realizacji projektu budynek będzie składał się z dwóch części:
- część pomieszczeń budynku przeznaczona będzie na działalność usługową i będzie w całości związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT,
- pozostała część budynku przeznaczona będzie dla społeczności lokalnej (na cele publiczne) i nie będzie w żadnym stopniu związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (będzie ogólnodostępna i udostępniona nieodpłatnie).
Wnioskodawca jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku VAT związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (ze sprzedażą opodatkowaną VAT) oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do opisanego projektu Gmina będzie mogła dokonać odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego przez wykonawcę usługi...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego w części dotyczącej poniesionych nakładów na budowę pomieszczeń pełniących funkcję usługową.
Gminie nie będzie przysługiwał zwrot podatku VAT naliczonego na budowę pomieszczeń, które po zakończeniu zadania będą ogólnodostępne dla społeczności lokalnej (nieodpłatnie) na warunkach określonych w § 22 i 23 rozporządzenia rady ministrów z dnia 28 listopada 2008r. ponieważ Gmina nie będzie w tych pomieszczeniach wykonywać czynności opodatkowanych. Nie będzie mogła zatem odzyskać podatku VAT naliczonego. W tak opisanej sytuacji brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.
Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą .
Budowany budynek będzie wielofunkcyjny. Część pomieszczeń tego budynku będzie spełniać funkcję usługową z możliwością ich wynajmu za odpłatnością, natomiast druga część pomieszczeń będzie ogólnodostępna dla społeczności lokalnej z wykorzystaniem na cele publiczne.
W części usługowej będą znajdowały się gabinety lekarskie POZ oraz apteka. Część pomieszczeń budynku przeznaczona na działalność usługową będzie w całości związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT
Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Z wniosku jednoznacznie wynika, iż zamiarem Gminy jest wykorzystanie części zrealizowanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadząc działalność w części powstałego budynku przeznaczonej na działalność usługową (na cele publiczne) świadczyć będzie usługi, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowe czynności będą wykonywane w ramach zawartych umów cywilnoprawnych (sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT).
Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu w części związanej z pomieszczeniami przeznaczonymi na działalność usługową, (sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT), Wnioskodawca nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W przypadku gdy kwota podatku naliczonego do odliczenia będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ustawy o VAT).
Należy natomiast zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
Z treści wniosku wynika także, że pozostała część budynku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu przeznaczona będzie dla społeczności lokalnej (na cele publiczne) i nie będzie w żadnym stopniu związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (będzie ogólnodostępna i udostępniona nieodpłatnie).
Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nie znajdzie tutaj zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca część budynku przeznaczona dla społeczności lokalnej (na cele publiczne) nie będzie w żadnym stopniu związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (będzie ogólnodostępna i udostępniona nieodpłatnie).
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą w odniesieniu do części budynku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu, która przeznaczona będzie dla społeczności lokalnej (na cele publiczne).
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku VAT związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (ze sprzedażą opodatkowaną VAT) oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z treści wniosku wynika także, iż przedmiotem projektu jest budowa budynku wielofunkcyjnego wraz z infrastrukturą. W wyniku realizacji projektu powstanie wielofunkcyjny budynek wraz z infrastrukturą obejmującą:
- zbiornik bezodpływowy na ścieki,
- przyłącze energetyczne, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa i wody.
Skoro przedmiotowy projekt dotyczy budowy zbiornika bezodpływowego na ścieki a także przyłącza energetycznego, kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wody, tj. części wspólnych dla całego obiektu, zdaniem tut. organu nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego od poniesionych wydatków, do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegajacych opodatkowaniu podatkiem VAT.
W omawianej sprawie bezsprzecznie należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie wykorzystywał mienie powstałe w efekcie realizacji projektu (tj. zbiornik bezodpływowy na ścieki, przyłącze energetyczne, kanalizację sanitarną, kanalizację deszczową i wody) jednocześnie do wykonywania zarówno czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również do czynności niepodlegających opodatkowaniu, przy czym nie jest możliwym precyzyjnie przypisanie dokonywanych zakupów do konkretnej kategorii działalności, tj. odrębnie dla czynności opodatkowanych oraz odrębnie dla czynności niepodlegających podatkowi VAT. Tak więc, w ocenie tut. organu, nabywane towary i usługi będą związane równocześnie z wykonywaniem czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.
W przedmiotowej sprawie w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności tj. opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. Wnioskodawca może dokonać przyporządkowania w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając np. specyfikę, organizację i podział pracy w jego jednostce lub inne okoliczności.
Zgodnie więc z cyt. na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na budowę części przeznaczonej na działalność opodatkowaną (tj. świadczeniem usług najmu), natomiast nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do odliczenia podatku związanego z wydatkami poniesionymi na budowę części przeznaczonej na działalność niepodlegającą opodatkowaniu. Należy podkreślić, iż wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi kategoriami działalności tj. czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca winien dokonać metodą stanowiącą faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej jednostki.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania pomieszczeń przeznaczonych na cele publiczne do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo uznać należy za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach