Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT - Interpretacja - IBPP4/443-1177/10/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.09.2010, sygn. IBPP4/443-1177/10/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2010r. (data wpływu 19 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 września 2010r. (data wpływu 7 września 2010r. oraz 16 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub jego zwrotu w związku z realizacją projektu: Oś 4 LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub jego zwrotu w związku z realizacją projektu: Oś 4 LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 3 września 2010r. (data wpływu 7 września 2010r. oraz 16 września 2010r.) będącymi odpowiedziami na wezwanie nr IBPP4/443-1177/10/KG z dnia 13 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie w latach 2010, 2011, 2012, 2013 realizuje program Osi 4 LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2007-2013. Jako instytucja pośrednicząca we wdrażaniu ww. programu, ogłasza nabory m. in. dla osób fizycznych i prawnych, gmin, instytucji kultury, które mają przyznaną osobowość prawną i organizacji pozarządowych o statusie organizacji pozarządowych o statusie organizacji pożytku publicznego, stowarzyszeń, kościołów i związków wyznaniowych i innych uprawnionych zgodnie z wytycznymi PROW 2007-2013.

Prowadząc działania w kierunku poprawy jakości życia, większego zróżnicowania działalności gospodarczej na obszarze działania, projekty beneficjentów oceniane są przez Stowarzyszenie pod kątem zgodności z celami przedsięwzięciami w LSR, w związku z powyższym Stowarzyszenie nie osiąga przychodu, gdyż realizacja programu nie jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej (co zawarte jest w statucie Stowarzyszenia).

Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członków, działa w sferze pożytku publicznego, nieosiągając dochodów, wydanie tejże interpretacji jest niezbędnym załącznikiem, który należy złożyć wraz z wnioskiem o płatność do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, jako instytucji wdrażającej program PROW 2007-2013.

Wnioskodawca stara się o dofinansowanie projektu: Oś 4 LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z realizacją projektu będą dokonywane zakupy materiałów biurowych oraz artykułów spożywczych.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie.

Beneficjenci składający wnioski na dofinansowanie ze środków unijnych to są: rolnicy i drobni przedsiębiorcy z terenu działania Stowarzyszenia, tj. Gmina K., P. i B. korzystają oni z usług doradczych oraz szkoleń nieodpłatnie.

W wyniku realizacji projekt Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stowarzyszenie ma prawo odliczania ewentualnie zwrotu podatku VAT w latach 2010-2013 (tj. w czasie trwania projektu)...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 3 września 2010r., które wpłynęło do tut. organu w dniu 16 września 2010r.), nie ma prawa do odliczenia podatku VAT lub jego zwrotu w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca stara się o dofinansowanie projektu: Oś 4 LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013.

W związku z realizacją projektu będą dokonywane zakupy materiałów biurowych oraz artykułów spożywczych, które będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie.

Beneficjenci składający wnioski na dofinansowanie ze środków unijnych, tj. rolnicy i drobni przedsiębiorcy z terenu działania Stowarzyszenia, korzystają z usług doradczych oraz szkoleń nieodpłatnie.

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu: Oś 4 LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. Tym samym nie ma on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. Ww. przepis jest powtórzeniem obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach