możliwość odliczenia podatku VAT po zakończeniu inwestycji pn. gdy składniki majątku inwestycji zostaną Gminie nieodpłatnie przekazane na podstawie um... - Interpretacja - IBPP4/443-803/10/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.06.2010, sygn. IBPP4/443-803/10/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość odliczenia podatku VAT po zakończeniu inwestycji pn. gdy składniki majątku inwestycji zostaną Gminie nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2010r. (data wpływu 15 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2010r. (data wpływu 4 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT po zakończeniu inwestycji pn. gdy składniki majątku inwestycji zostaną Gminie nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT po zakończeniu inwestycji pn. gdy składniki majątku inwestycji zostaną Gminie nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2010r. (data wpływu 4 czerwca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W Gminie prowadzona jest inwestycja polegająca na rozbudowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Gminie. Inwestycję realizuje Związek, do którego należy Gmina.Inwestycja realizowana jest w ramach projektu pn. .

Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi 4 Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013.Beneficjentem środków i powstałego mienia będzie Związek.

Faktury za usługi wykonane w ramach inwestycji wystawiane są na Związek. Natomiast Gmina obciążana jest notami księgowymi, na podstawie których zwraca koszty poniesionych robót.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składa comiesięczne deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego. Gmina świadczy usługi w zakresie rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków dla mieszkańców Gminy.

Po zakończeniu inwestycji Związek podpisze porozumienie z Gminą, na mocy którego powstałe w wyniku realizowanej inwestycji składniki majątku trwałego zostaną przekazane gminie.

Jak wyjaśnił Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 maja 2010r. po zakończeniu inwestycji zostanie ona przekazana Gminie na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Ww. czynność nie będzie udokumentowana wystawieniem faktury VAT przez Związek, gdyż Związek nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 maja 2010r.):
Czy Gmina może odliczyć podatek VAT po zakończeniu inwestycji , gdy składniki majątku inwestycji zostaną Gminie nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 maja 2010r.), nie może odliczyć podatku VAT po zakończeniu inwestycji, gdy składniki majątku inwestycji zostaną Gminie nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi oraz w przypadku gdy ich nabycie nie zostało udokumentowane wystawieniem faktury VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w Gminie prowadzona jest inwestycja, współfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi 4 Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013, pn. , polegająca na rozbudowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Inwestycję realizuje Związek, do którego należy Gmina.

Beneficjentem środków i powstałego mienia będzie Związek.

Faktury za usługi wykonane w ramach inwestycji wystawiane są na Związek. Natomiast Gmina obciążana jest notami księgowymi, na podstawie których zwraca koszty poniesionych robót.

Po zakończeniu inwestycji zostanie ona przekazana Gminie na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Ww. czynność nie będzie udokumentowana wystawieniem faktury VAT przez Związek, gdyż Związek nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że po zakończeniu realizacji inwestycji zostanie ona przekazana Wnioskodawcy na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Ww. czynność nie będzie udokumentowana wystawieniem faktury VAT.

Skoro więc ww. czynność nie będzie udokumentowana wystawieniem faktury VAT stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie może odliczyć podatku VAT po zakończeniu inwestycji, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach