Temat interpretacji
W zakresie opodatkowania usług nauczania studentów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011r. (data wpływu 9 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011r. (data wpływu 15 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług nauczania studentów jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług nauczania studentów.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2011r. (data wpływu 15 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 października 2011r. znak: IBPP1/443-1297/11/AL.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest z wykształcenia magistrem sztuki w zakresie gry aktorskiej ()i wieloletnim nauczycielem zawodu aktorskiego, najpierw w ramach umowy zlecenia bądź umowy o dzieło, a obecnie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Na podstawie umowy Wnioskodawca prowadzi zajęcia dydaktyczne ze studentami Uczelni X. Na Uczelni tej Wnioskodawca wykłada przedmiot Emisja głosu, w ramach którego uczy przyszłych nauczycieli techniki posługiwania się dźwiękiem w przestrzeni. Przedmiot ten jest wymagany dla uzyskania dyplomu licencjackiego.
W ramach tejże samej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi wykłady w Szkole Y, wpisanej pod nr xxx do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych, prowadzonej przez ZZZ Wnioskodawca uczy studentów wymowy scenicznej - podstawowej umiejętności dla aktora. Oba te przedmioty są ściśle związane z kierunkiem studiów.
Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż, prowadzona przez niego firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi kształcenia zawodowego ponieważ wykłady prowadzone przez Wnioskodawcę znajdują się w programie nauczania szkoły.
Usługi wymienione we wniosku prowadzone są w formie wykładów w szkole objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, która na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991r. Nr 67, poz. 329) została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych - zaświadczenie.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego świadczonymi dla szkoły finansującej swoją działalność jedynie wpływami z czesnego opłacanego przez uczniów szkoły.
Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, natomiast jednostka, z którą podpisał umowę na prowadzenie wykładów taką akredytację posiada - jest wpisana do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty.
Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z przyszłym zawodem uczestników wykładów mające na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.
Wykłady w Szkole Y prowadzone są na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej pomiędzy firmą Wnioskodawcy a Szkołą Y.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Jaką sławkę podatku od towarów i usług VAT należy zastosować od świadczenia usług nauczania studentów w Uczelni X oraz w Szkole Y - zwolnioną czy podstawową...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługa wykonywana przez niego dla obu uczelni jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b - jako usługa ściśle związana z kształceniem studentów na poziomie wyższym przez uczelnię, którą jest Uczelnia X.
W drugim przypadku zwolnienie tej usługi wynika z art. 43 ust. 1 pkt 29b - jako świadczenie usług ściśle związanych z usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w pkt 26 (kształcenie w zakresie zawodu aktor) świadczonymi przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją (wpis szkoły do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych). Dodatkowo zwolnienie usługi, którą wykonuje Wnioskodawca przysługuje również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27, gdyż są to niewątpliwie usługi prywatnego nauczania na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczyciela, którym jest Wnioskodawca od wielu lat w zakresie przedmiotów związanych z zawodem aktora.
Zatem zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b, art. 43 ust. 1 pkt 27 oraz art. 43 ust. 1 pkt 29b należy zastosować zwolnienie świadczonych usług z podatku od towarów i usług jako usługi ściśle związane z kształceniem studentów świadczonymi przez obie szkoły.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a (dodanego do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 28 lutego 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:
- są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub
- ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:
- są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
- ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.
Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:
- są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
- ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako nauczyciel zawodu aktorskiego zawarł umowy cywilnoprawne z uczelniami tj. Uczelnią X oraz Szkołą Y na przeprowadzanie wykładów.
Na Uczelni X Wnioskodawca wykłada przedmiot emisja głosu, który to przedmiot wymagany jest dla uzyskania dyplomu licencjackiego, natomiast w Szkole Y przedmiot wymowa sceniczna. Oba te przedmioty są ściśle związane z kierunkiem studiów.
Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.
Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT... w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: Usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi kształcenia zawodowego ponieważ wykłady prowadzone przez Wnioskodawcę znajdują się w programie nauczania szkoły.
Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt: Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi wymienione we wniosku prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jeżeli tak, to należy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf wraz z nazwą aktu prawnego i publikatorem), z których te formy i zasady wynikają... Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: Usługi wymienione we wniosku prowadzone są w formie wykładów w szkole objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, która na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991r. Nr 67, poz. 329).
Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% ze środków publicznych... Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego świadczonymi dla szkoły finansującej swoją działalność jedynie wpływami z czesnego opłacanego przez uczniów szkoły.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, natomiast jednostka, z którą podpisał umowę na prowadzenie wykładów taką akredytację posiada - jest wpisana do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty.
Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: Czy jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników wykładów, czy jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych... Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z przyszłym zawodem uczestników wykładów mające na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych..
Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług edukacyjnych.
Jednocześnie z uregulowań zawartych w ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Należy w tym miejscu przytoczyć również ust. 17a art. 43 ustawy o VAT obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011r., a stanowiący doprecyzowanie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011r. w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie, mianowicie zgodnie z tym przepisem zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z powyższego wynika zatem jednoznacznie, że ze zwolnienia od podatku korzystają wyłącznie takie usługi ściśle związane z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku, które świadczone są przez ten sam podmiot, który świadczy usługę podstawową zwolnioną od podatku.
Tak samo przedstawia się sprawa innych usług kształcenia niż kształcenie na poziomie wyższym, świadczonych przez uczelnie uregulowana w przepisach rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT, zgodnie bowiem z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (jest to również przepis doprecyzowujący) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.
W świetle powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca nie jest ani jednostką objętą systemem oświaty, ani uczelnią, ani jednostką naukową czy badawczą.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT gdyż nie stanowią prywatnego nauczania świadczonego przez nauczycieli, bowiem świadczone są na rzecz Uczelni X i Szkoły Y, z którymi Wnioskodawca ma podpisane umowy cywilnoprawne na prowadzenie wykładów (zajęć dydaktycznych).
Analizując bowiem powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku VAT jest zatem nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu), w oparciu o umowy zawarte bezpośrednio z uczniem (lub jego rodzicami czy opiekunami).
Zwolnienie nie przysługuje Wnioskodawcy także w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jak również usługi nie są finansowane ze środków publicznych.
Ponadto Wnioskodawca nie wskazał, by ww. usługi były finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Jednakże przede wszystkim świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią w ocenie tut. organu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Z wniosku wynika bowiem, że Wnioskodawca jest nauczycielem akademickim gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu emisji głosu ze studentami Uczelni X.
Tak więc świadczone przez Wnioskodawcę usługi dla Uczelni X stanowią element kształcenia na poziomie wyższym, a zaliczenie konkretnego przedmiotu stanowi warunek dla uzyskania dyplomu.
Również usługi świadczone przez Wnioskodawcę w formie wykładów z zakresu wymowy scenicznej prowadzone w Szkole Y zawierają się w ramach programowych nauczania szkoły.
Nie można zatem uznać aby wykłady (zajęcia dydaktyczne), świadczone przez Wnioskodawcę dla słuchaczy uczelni tj. Uczelni X i czy też wykłady prowadzone w Szkole Y stanowiły kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe związane bezpośrednio z branżą lub wykonywanym zawodem.
Zwolnienia dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie przewidują także przepisy wykonawcze do ustawy o VAT.
Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie kształcenia realizowane w Uczelni X oraz Szkole Y nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, tylko podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach