Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na adaptacji budynku w celu wprowadzenia oferty kształcen... - Interpretacja - ITPP2/443-78/11/KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.03.2011, sygn. ITPP2/443-78/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na adaptacji budynku w celu wprowadzenia oferty kształcenia przedszkolnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 7 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. Wzrost konkurencyjności jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. Wzrost konkurencyjności.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Złożyła Pani wniosek do Agencji Rozwoju Regionalnego o dofinansowanie projektu pn. Wzrost konkurencyjności. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta w dniu 30 grudnia 2009 r. Projekt został zakończony w dniu 30 października 2010 r., po czym w dniu 30 listopada 2010 r. złożyła Pani zgodnie z zawartą umową, wniosek o płatność końcową. Jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wynajmu pomieszczeń w budynku będącym Pani własnością. Pozostałe przychody z działalności wg PKD 8559B nie podlegają opodatkowaniu. Dlatego składa Pani deklaracje VAT-7, uwzględniające jedynie przychód z ww. wynajmu sal.

Przedmiotowy projekt, zgodnie z umową o dofinansowanie, związany jest z działalnością nieopodatkowaną i dotyczy kształcenia przedszkolnego. Jego realizacja obejmowała wydatki na:

  • modernizację istniejących pomieszczeń, t.j. wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, tynkowanie, malowanie ścian i podłóg, wymianę instalacji wodno - kanalizacyjnej, burzenie, stawianie nowych ścian i zakładanie urządzeń sanitarnych (montaż biały);
  • zakup wyposażenia gastronomicznego do kuchni i pomieszczeń gospodarczych;
  • zakup wyposażenia sal w meble i pomoce dydaktyczne;
  • zakup sprzętu multimedialnego.

Wszystkie wymienione wyżej wydatki nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną i służą jedynie kształceniu przedszkolnemu. Natomiast wskazany we wniosku, wynajmowany przez Panią budynek, nie jest w żaden sposób związany z omawianym projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z przepisami prawa podatkowego, ma Pani możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie wynajmu pomieszczeń w budynku, który nie ma związku ze zrealizowanym projektem, mającym na celu wprowadzenie oferty kształcenia przedszkolnego w wyniku adaptacji innego budynku. Przedmiotowy projekt, zgodnie z umową o dofinansowanie, związany jest z działalnością nieopodatkowaną podatkiem od towarów i usług i dotyczy kształcenia przedszkolnego. W trakcie jego realizacji poniosła Pani wydatki na modernizację pomieszczeń w ww. budynku, t.j. wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, tynkowanie, malowanie ścian i podłóg, wymianę instalacji wodno - kanalizacyjnej, burzenie, stawianie nowych ścian i zakładanie urządzeń sanitarnych, zakup wyposażenia gastronomicznego do kuchni i pomieszczeń gospodarczych, zakup wyposażenia sal w meble i pomoce dydaktyczne oraz zakup sprzętu multimedialnego. Ubiega się Pani o ich dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Wszystkie wymienione wyżej wydatki nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną i służą jedynie kształceniu przedszkolnemu.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile jak wynika z treści wniosku zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu, nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Panią usługi szkoleniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ w tym zakresie nie postawiono pytania i nie przedstawiono własnego stanowiska, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy