Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności polegającej na wydawaniu dowodów osobistych za odpłatnością - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 stycznia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika i inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenia.
Opis stanu faktycznego oraz własne stanowisko podatnika w sprawie :
Urząd Miejski dokonuje czynności wydania dowodów osobistych za odpłatnością. Czynność ta wykonywana jest w ramach realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
Zdaniem Podatnika w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie przepis art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i przedmiotowe opłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska pytającego z powołaniem przepisów prawa podatkowego :
Na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Urząd Miejski jest urzędem powołanym do obsługi jednostki samorządu terytorialnego jakim jest gmina, ta zaś nie stanowi organu władzy publicznej lecz organem samorządu terytorialnego, zatem w opisanej sprawie nie znajduje zastosowania przytoczony powyżej przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Biorąc pod uwagę przedstawiony przez stronę stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że wykonywana przez wnioskodawcę czynność wydawania dowodów osobistych za odpłatnością, która to czynność stanowi realizację zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa ale wykonywana jest w imieniu podatnika i na jego odpowiedzialność, przy tym nie jest wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia.
Zatem stanowisko pytającego przedstawione w piśmie z dnia 12.01.2005r. jest w tym zakresie nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.