Temat interpretacji
Opodatkowanie odsetek z tyt. leasingu, prawo do odliczenia.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2012 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 1 marca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu odsetek leasingu finansowego samochodu używanego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 grudnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 1 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu odsetek leasingu finansowego samochodu używanego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 7 sierpnia 2012 r. zawarł Pan umowę leasingu finansowego w celu nabycia samochodu osobowego marki Mercedes CLS rok prod. 2008. W związku z tą umową został Pan poproszony o zapłatę z góry podatku VAT od całej wartości leasingu. Podatek ten został naliczony od kwoty odsetek, a nie wartości pojazdu. Firma leasingowa wystawiła fakturę VAT marża, z której nie wynika, iż zapłacił Pan podatek od odsetek za cały 3-letni okres z góry. Firma leasingowa odmawia wystawienia faktury w sposób prawidłowy, tzn. takiej, która odzwierciedla, za co dokonał Pan zapłaty.
W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:
Czy ma Pan prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego od odsetek z tytułu leasingu finansowego używanego samochodu osobowego...
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, odliczenie od odsetek rat leasingowych stanowi normalny koszt prowadzonej działalności gospodarczej, który powinien być podstawą do dokonania odliczenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Z uwagi na to, że stan faktyczny dotyczy sytuacji zaistniałej w 2012 r., interpretacji dokonano na podstawie przepisów obowiązujących w tym roku.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu ().
Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Zgodnie z ust. 19 powołanego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5.
Jak stanowi § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2012 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11,
- numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT,
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
- stawki podatku,
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
Ustęp 8 ww. paragrafu stanowił, że w fakturach dokumentujących czynności, których podstawą opodatkowania jest marża, zgodnie z art. 119 lub art. 120 ustawy:
- w miejsce oznaczenia FAKTURA VAT stosuje się oznaczenie FAKTURA VAT marża lub
- umieszcza się odesłanie odpowiednio do:
- przepisów art. 119 ustawy lub art. 306 dyrektywy,
- przepisów art. 120 ustawy lub art. 313 dyrektywy oraz
- zawiera się dane określone w ust. 1 pkt 1-6 i 12.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 7 sierpnia 2012 r. zawarł Pan umowę leasingu finansowego w celu nabycia używanego samochodu osobowego. W związku z tą umową leasingodawca wyliczył kwotę podatku naliczonego od całej kwoty odsetek, którą był Pan obowiązany zapłacić z góry. Firma leasingowa wystawiła fakturę VAT marża, z której nie wynika, iż zapłacił Pan podatek od odsetek za cały 3-letni okres leasingu.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że nie miał Pan prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT marża otrzymanej od firmy leasingowej, gdyż faktury VAT marża nie zawierają kwoty podatku. Zatem przedmiotowa faktura nie stanowi podstawy do dokonania odliczenia na zasadach określonych w art. 86 ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5. 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy