Czy szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego wykluczają możliwość ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt.2 ustawy VAT? - Interpretacja - ILPP2/443-1596/11-6/EN

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2012, sygn. ILPP2/443-1596/11-6/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego wykluczają możliwość ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt.2 ustawy VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.), w którym doprecyzowano opis stanu faktycznego oraz uiszczono opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności są pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (m.in. szkolenia zawodowe). Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Część szkoleń świadczona jest w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach umowy o podwykonawstwo z Beneficjentem realizującym projekt w ramach POKL (projektodawca). Szkolenia te są w całości finansowane ze środków publicznych, przy czym 85% ze środków europejskich a w 15% ze środków budżetu krajowego i mają charakter dotacji celowej.

Jako podwykonawca Zainteresowany wykonuje m.in. szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, szkolenia fotograficzne, dziennikarskie, filmowe, z przedsiębiorczości, organizacji reklamy, kursy komputerowe. Szkolenia te są wykonywane na rzecz uczniów Zespołu Szkół Licealno-Gimnazjalnych, tzn. że ostatecznym odbiorcą szkoleń będą uczniowie ww. szkoły. Celem szkoleń jest podniesienie kwalifikacji i ułatwienie lepszego startu w przyszłości. Organizowane szkolenia są usługami w zakresie kształcenia i wychowania i w opinii Wnioskodawcy są szkoleniami zawodowymi, pozostającymi w bezpośrednim związku z branżą m.in. dziennikarską, filmową, reklamową, informatyczną. Mają na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.

  1. Wsparcie psychologiczno-terapeutyczne to zajęcia kształtujące pozytywne myślenie, uczące pracy w zespole, podejmowania decyzji, kontaktów interpersonalnych (zatrudniony będzie psycholog). Wsparcie psychologiczno-terapeutyczne jest skierowane bezpośrednio do osób szkolonych (do młodzieży z ZSLG).
  2. W ramach warsztatów fotograficznych przekazywane są podstawy fotografowania, zasady oraz cyfrowa edycja zdjęć, fotografia 3D, grafika internetowa, przeprowadzane są zajęcia praktyczne.
  3. Szkolenia w zakresie dziennikarstwa obejmują m.in. sposoby przekazu informacji, omówienie gatunków literackich, analizę rzeczywistości, umiejętność przeprowadzenia wywiadu, makietowanie gazetki.
  4. Szkolenia o tematyce filmowej, produkcji reklamy radiowej, telewizyjnej i internetowej obejmują praktyczną naukę programów: (),(); pisanie scenariusza filmowego, przygotowanie do montażu, obróbka dźwięku, montaż. W ramach produkcji reklamy program obejmuje: kreowanie wizerunku w mediach, pomysł na reklamę, projektowanie i redakcja techniczna publikacji marketingowych, praktyczne zajęcia (), zajęcia praktyczne przygotowanie reklamy.
  5. Usługa szkoleniowa w zakresie przedsiębiorczości obejmuje m.in. analizę rynku, jak założyć własną firmę, podstawy funkcjonowania, tworzenie strategii, biznes plan, PR, marketing i reklama, techniki negocjacyjne, rozmowy handlowe, informacje na temat pozyskiwania środków z dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, symulacje działalności firmy, metody, techniki.
  6. Kursy komputerowe obejmujące tematyką podstawy obsługi sprzętu komputerowego, obsługa (), Internetu, edycja pism, grafika komputerowa.

Dodatkowo podobne zajęcia są prowadzone na rzecz osób dorosłych, niepełnosprawnych, bezrobotnych i pracujących. Szkolenia również są w 100% finansowane ze środków publicznych. Prowadzone są szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, których celem jest rozbudzenie potrzeby aktywizacji zawodowej. Przedmiotem tych szkoleń jest wsparcie psychologiczno-terapeutyczne skierowane bezpośrednio do osób szkolonych przez Wnioskodawcę. Zainteresowany nadmienił, że do wykonania szkoleń z dziedziny wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, zatrudnia na podstawie umów cywilnoprawnych psychologów. Szkolenia w zakresie pracownik administracyjno-biurowy i z przedsiębiorczości mają na celu przygotowanie do pracy w administracji, przeszkolenie z obsługi sprzętu biurowego, zasad pisania pism oficjalnych, organizowania spotkań, prac biura, komunikacji interpersonalnej, przygotowanie do utworzenia własnej działalności gospodarczej. Szkolenia te mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników.

Ponadto oprócz prowadzonych szkoleń Wnioskodawca zapewnia materiały szkoleniowe, catering oraz wynajem sal szkoleniowych, które pozostają w bezpośrednim związku z prowadzonymi szkoleniami (ww. usługi w całości finansowane są ze środków publicznych w ramach POKL).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  1. Posiada podpisane umowy na świadczenie usług szkoleniowych bezpośrednio z beneficjentem środków unijnych.
  2. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  3. Nie jest podmiotem, który w zakresie przedmiotowych usług uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  4. W jego opinii wszystkie wymienione we wniosku szkolenia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego wykluczają możliwość zwolnienia z VAT zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, wsparcie psychologiczno-terapeutyczne nie jest doradztwem i w związku z tym może on korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W art. 15 ust. 1 ustawy wskazano, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy).

Art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Ponadto Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Natomiast pod pozycją 13 ww. załącznika wskazano usługi prawnicze.

Podkreślić należy, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia podmiotowego, określonego w ust. 1 i 9 należy wobec braku w ustawie definicji doradztwa posłużyć się znaczeniem językowym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) doradzić doradzać znaczy udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Natomiast doradztwo to, wg powyższego słownika, udzielanie fachowych porad. W potocznym rozumieniu termin doradztwo obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Doradztwo jest zatem udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin usługi w zakresie doradztwa należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności są pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (m.in. szkolenia zawodowe). Jako podwykonawca Zainteresowany wykonuje m.in. szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, szkolenia fotograficzne, dziennikarskie, filmowe, z przedsiębiorczości, organizacji reklamy, kursy komputerowe. Szkolenia te są wykonywane na rzecz uczniów Zespołu Szkół Licealno-Gimnazjalnych, tzn. że ostatecznym odbiorcą szkoleń będą uczniowie ww. szkoły. Celem szkoleń jest podniesienie kwalifikacji i ułatwienie lepszego startu w przyszłości. Organizowane szkolenia są usługami w zakresie kształcenia i wychowania i w opinii Wnioskodawcy są szkoleniami zawodowymi, pozostającymi w bezpośrednim związku z branżą m.in. dziennikarską, filmową, reklamową, informatyczną. Mają na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.

Wsparcie psychologiczno-terapeutyczne to zajęcia kształtujące pozytywne myślenie, uczące pracy w zespole, podejmowania decyzji, kontaktów interpersonalnych (zatrudniony będzie psycholog). Wsparcie psychologiczno-terapeutyczne jest skierowane bezpośrednio do osób szkolonych (do młodzieży z ZSLG).

Podobne zajęcia są prowadzone na rzecz osób dorosłych, niepełnosprawnych, bezrobotnych i pracujących. Szkolenia również są w 100% finansowane ze środków publicznych. Prowadzone są szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, których celem jest rozbudzenie potrzeby aktywizacji zawodowej. Przedmiotem tych szkoleń jest wsparcie psychologiczno-terapeutyczne skierowane bezpośrednio do osób szkolonych przez Wnioskodawcę. Zainteresowany nadmienił, że do wykonania szkoleń z dziedziny wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, zatrudnia na podstawie umów cywilnoprawnych psychologów. Szkolenia w zakresie pracownik administracyjno-biurowy i z przedsiębiorczości mają na celu przygotowanie do pracy w administracji, przeszkolenie z obsługi sprzętu biurowego, zasad pisania pism oficjalnych, organizowania spotkań, prac biura, komunikacji interpersonalnej, przygotowanie do utworzenia własnej działalności gospodarczej. Szkolenia te mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii, czy szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego wykluczają możliwość zwolnienia z VAT zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy wsparcie psychologiczno-terapeutyczne nie jest doradztwem i w związku z tym może on korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT.

Odnosząc treść przytoczonych powyżej przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do czasu przekroczenia kwoty obrotów wskazanych przepisami ustawy, o ile jak wynika z treści wniosku, prowadząc szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, nie wykonuje czynności w zakresie doradztwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia podmiotowego. Natomiast w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych oraz w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności (obsługi cateringowej, wynajmu sal szkoleniowych, zapewnienia materiałów szkoleniowych) wchodzących w skład usługi kompleksowej zostały wydane odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP2/443-1596/11-4/EN, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-1596/11-5/EN, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 864 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu