Czu usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych będą opodatkowane w całości stawką 8%? - Interpretacja - ITPP1/443-1630/11/KM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2012, sygn. ITPP1/443-1630/11/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czu usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych będą opodatkowane w całości stawką 8%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pani zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, w ramach swojej działalności świadczy prace ogrodnicze polegające na wykonywaniu usług zagospodarowania, zakładania i pielęgnacji terenów zielonych, głównie ogrodów. W ramach wykonywanej usługi bardzo często konieczne jest wykonanie innych prac, ściśle związanych z wykonaniem usługi podstawowej, takich jak:

  • wykonanie projektu terenu zielonego i propozycji jego zagospodarowania,
  • obsadzenie drzew i krzewów, sianie traw,
  • wykonanie murków wraz z fundamentami, obrzeży między trawnikami oraz pokrycie ich preparatami izolacyjnymi i impregnatami, obłożenie murków kamieniem,
  • kaskady wodne, zakładanie oczek wodnych,
  • wykonanie ścieżek z kamienia ścieżkowego, nasypów oraz schodów betonowych,
  • rozsypanie kory i kamyczków w nasadzeniach,
  • przygotowanie terenu w miejscach nasadzeń i pod trawnik, rozłożenie agrowłókniny, siatek przeciw szkodnikom, rozplantowanie ziemi, zdjęcie darniny,
  • wykonanie systemu automatycznego nawadniania (trawniki i nasadzenia),
  • wykonanie prac oświetlenia ogrodu wraz z kopaniem rowów pod kable elektryczne oraz podłączenie systemu elektrycznego sterowanego zdalnie,
  • wylanie fundamentów pod lampy elektryczne oraz doprowadzenie przewodów elektrycznych do lamp i ich uzbrojenie,
  • ustawienie ławek, donic, skrzynek,
  • niwelacja terenu pod trawniki i nasadzenia,
  • obsadzanie donic i skrzynek roślinnością,
  • wykonywanie drenaży pod przyszłe trawniki i nasadzenia.

Po zagospodarowaniu terenu zielonego wykonywane są prace związane z jego utrzymaniem, tj.:

  • obsługa systemu nawadniania (opróżnianie i napełnianie),
  • zabezpieczenie roślin przed mrozem (ocieplanie, kopczykowanie),
  • grabienie liści, sianie i koszenie traw, nawożenie itp.
  • przycinanie i formowanie drzew i krzewów,
  • pielenie, nawożenie, pielęgnacja, czyszczenie roślin,
  • areacja i wertykulacja trawników,
  • czyszczenie oczek i kaskad wodnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych obejmujące prace wskazane w pkt 68 będą opodatkowane w całości stawką 8%, czy też według stawki 23 % w jakiejś części...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, o których mowa wyżej opodatkowane są stawką 8%, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, jako towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. W poz. 176 tego załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 81.30.10.0 tj. usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), która zastąpiła obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

W grupowaniu 81.30.10.0 tej klasyfikacji mieszczą się Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7%, wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W tym miejscu wskazać należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:

  • usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie
  • :

parków i ogrodów:

  • przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
  • przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),- na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),
  • przy budynkach przemysłowych i handlowych,

zieleni:

  • budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
  • autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
  • terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
  • wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),
  • zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
  • sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
  • pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
  • usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).

Grupowanie to nie obejmuje:

  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0, - usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,
  • usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,
  • robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności świadczy Pani prace ogrodnicze, polegające na wykonywaniu usług zagospodarowania, zakładania i pielęgnacji terenów zielonych, głównie ogrodów. W ramach wykonywanej usługi konieczne jest wykonanie innych prac, ściśle związanych z wykonaniem usługi podstawowej, m. in. takich jak: wykonywane projektu terenu zielonego, obsadzenie roślinnością, sianie traw, wykonanie ścieżek, nasypów, schodów betonowych, murków i obrzeży między trawnikami, zakładanie oczek i kaskad wodnych, przygotowanie i niwelacja terenu (zdjęcie darniny, wykonywanie drenaży, rozsypanie kory i kamyczków, rozłożenie agrowłókniny, siatek przeciw szkodnikom, rozplantowanie ziemi), wykonanie systemu automatycznego nawadniania oraz oświetlenia ogrodu, ustawienie ławek, donic, skrzynek.

Ponadto po zagospodarowaniu terenu zielonego wykonywane są prace związane z jego utrzymaniem, tj.: obsługa systemu nawadniania, zabezpieczenie roślin przed mrozem, grabienie liści, sianie i koszenie traw, nawożenie, przycinanie i formowanie drzew i krzewów, pielenie, nawożenie, pielęgnacja, czyszczenie roślin, areacja i wertykulacja trawników, czyszczenie oczek i kaskad wodnych.

Analizując przedstawiony stan faktyczny w kontekście zadanego pytania wskazać należy, iż aby móc stwierdzić, iż dane świadczenie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym), winno składać się ono z różnych czynności, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na świadczenie takiego rodzaju składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast za pomocniczą należy uznać taką czynność, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność lub świadczenie traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczej jest zdeterminowany przez świadczenie główne, które nie może zostać wykonane lub wykorzystane bez świadczenia pomocniczego.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna czynność obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, to nie powinna być ona sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia czynności takie nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedno świadczenie kompleksowe obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład takiego świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż świadczone przez Panią prace są jak wskazano we wniosku - ściśle związane z usługą podstawową, tj. zagospodarowaniem terenów zieleni, zatem podlegają one opodatkowaniu stawką preferencyjną podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy, o ile czynności te faktycznie dokonywane są w ramach kompleksowej usługi, sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy