Jaka stawkę zastoseować do usługi wstępu na saunę, do gry w squasha oraz z tytułu imprez sportowych ? - Interpretacja - ITPP1/443-1605a/11/AT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2012, sygn. ITPP1/443-1605a/11/AT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Jaka stawkę zastoseować do usługi wstępu na saunę, do gry w squasha oraz z tytułu imprez sportowych ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 6 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności wstępu na korty do gry w squasha jest prawidłowe
  • ,
  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności organizacji imprez sportowych turniejów jest nieprawidłowe
  • ,
  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności wstępu do sauny jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla czynności wstępu na korty do gry w squasha, organizacji imprez sportowych turniejów, wstępu na saunę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pani firma zarejestrowana jest w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Firma prowadziła działalność określoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) 93.13.Z pod nazwą działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i skorygowała numer PKD dnia 22 listopada 2011 r. na bardziej właściwy dla prowadzonej działalności: PKD 93.11.Z działalność obiektów sportowych. Firma jest podatnikiem czynnym podatku VAT, zarejestrowanym od dnia 1 sierpnia 2007 r., co oznacza, że wystawia faktury VAT, naliczając stawki VAT i odprowadza podatek od wszystkich wykonywanych czynności, obniżony o podatek naliczony.

Firma wybudowała budynek klubu sportowego, który użytkuje zgodnie z przeznaczeniem od 2008 r. Jest to obiekt zakwalifikowany przez nadzór budowlany jako obiekt sportowy. Znajdują się w nim 3 korty do gry w squash, sauna, sala treningowa, sala masażu, szatnie, natryski, WC, bufet, wypożyczalnia sprzętu do gry i sklepik sportowy ze sprzętem do gry w squash.

Firma oferuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych: sprzedaż biletów wstępu i karnetów wstępu na korty do gry w squasha dla indywidualnych użytkowników, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych wykupujących wstęp dla swoich członków lub pracowników w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie czy celem jest rekreacja czy uprawianie sportu, sprzedaż wejść na saunę oraz organizuje imprezy sportowe - turnieje squasha lokalne i ogólnopolskie dla sportowców zawodowych i amatorów, polegające na pobieraniu opłaty wstępu/wpisowego za udział w nich. Uczestnicy imprezy sportowej mają prawo oglądania wszystkich meczy turnieju. Od czynności tych odprowadzała Pani podatek VAT według stawki 22% do 31 grudnia 2010 r., natomiast od dnia 1 stycznia 2011 odprowadza Pani ten podatek według stawki VAT 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty stawki podatku VAT od towarów i usług na usługi wstępu: na kort do gry w squash, na saunę i organizację imprez sportowych...

Pani zdaniem, sprzedaż wstępu na korty do gry w squasha, podlega w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 8% zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla firm partnerskich jako udostępnienie obiektów sportowych tj. kortów do gry w squasha na zasadzie wykupienia wstępu w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu: PKWiU 92.61.10-00.00 usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych. W tym zakresie stawka VAT 8% będzie miała również zastosowanie w przypadku dopłat do wejść jednorazowych oraz do wejść na podstawie umów z firmami współpracującymi np. B. S., gdzie klient korzystając z usługi wpisuje się na listę, a firma współpracująca opłaca wejścia na podstawie faktury zbiorczej.

Według Pani, organizacja imprez sportowych - turniejów squasha, polegająca na pobraniu opłaty wstępu/wpisowego od uczestników imprezy, kwalifikowana będzie jako PKWiU 92.62.12-00.00 usługi związane z organizowaniem imprez sportowych ze stawką podatku VAT 8% (poz. 159 w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - wstęp na imprezy sportowe, bez względu na PKWiU). Przy czym stawka podatku VAT 8% ma zastosowanie do uczestników turnieju, którzy po dokonaniu opłaty wstępu/wpisowego są uprawnieni do oglądania wszystkich meczy rozgrywanych podczas organizowanego turnieju.

W Pani przekonaniu, usługa wstępu na saunę jako usługa rekreacyjna zarówno dla osób fizycznych jak i dla firm powinna być opodatkowana stawką podatku VAT 8%. Na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% podlegają m.in. usługi bez względu na symbol PKWiU tj. dla pozostałych usług związanych z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu.

Uważa Pani, że przedstawione stanowisko w sprawie, dotyczące wstępu na korty, znajduje poparcie w pismach wydanych przez organy podatkowe: odnosząc się do usług wstępu na korty squasha. Podobne stanowisko zajął: Dyrektor Izby Skarbowej w W w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2011 (sygn. IPPP1-443364/11-5/PR), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2010 r. (sygn. IBPP2/443-478/10/ICz), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2010 r. (sygn. IPPP1-443-427/10-2/AS), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego L (sygn. I USB 111/436/22/1 /2007/KK). Innym przykładem jest pismo Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 18 października 2004 r. (sygn. PUS.11/443/262/2004), w którym organ podatkowy stwierdził, iż wynajem hali sportowej, kortów tenisowych, sali gimnastycznej dla celów zajęć sportowo-rekreacyjnych mieści się w grupowaniu PKWiU 92.61.10-00.00 - Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych. Podobnie przyjął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie w piśmie z dnia 25 marca 2005 r. (sygn. US-111/443-8/05). Kolejnym przykładem jest interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 marca 2009 r. (znak: IPPP1-443-93/09-2/PR), który uznał, że wstęp na salę do squasha podlega opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 7 %. Przy czym w miejsce stawki 7% należy wstawić stawkę 8% jako, że od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje wyższa stawka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności wstępu na korty do gry w squasha za prawidłowe,
  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności organizacji imprez sportowych turniejów za nieprawidłowe,
  • zastosowania stawki 8% VAT dla czynności wstępu do sauny za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z kolei, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., dla celów podatku od towarów i usług stosowano Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 1997 r., stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, a punkt 2 powołanego artykułu wskazuje, że w ww. okresie stawka, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie, w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 179 wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

Pod poz. 185 powołanego załącznika ustawodawca wymienił bez względu na symbol PKWiU Wstęp na imprezy sportowe.

Ponadto, pod poz. 186 tego załącznika do ustawy wymieniono bez względu na symbol PKWiU Pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu.

Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Wskazać należy, iż podane przez Panią we wniosku grupowania PKWiU z 1997 r. obejmują: Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 92.61.10-00.00 oraz Usługi związane z organizowaniem imprez sportowych PKWiU 92.62.12-00.00.

Natomiast, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., stosowaną dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r., w Sekcji R mieszczą się Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne. W Dziale 93 usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały:

  1. 93.1 usługi związane ze sportem93.11.10 usługi związane z działalnością obiektów sportowych
  2. 93.2 usługi związane z rozrywką i rekreacją:
  3. W dziale 96 pozostałe usługi indywidualne, mieszczącym się w sekcji S, wymienione zostały:I. 96.0 Pozostałe usługi indywidualne obejmujące m. in. grupę 96.04 usługi związane z poprawą kondycji fizycznej.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast m. in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.

Natomiast grupowanie 96.04.10.0 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), mieszczące się w grupie 96.04 obejmuje usługi świadczone przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, salony odchudzające, salony masażu (z wyłączeniem masażu leczniczego) i podobne usługi mające na celu poprawę samopoczucia.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy nie definiuje się pojęcia wstępu. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak to ma miejsce w przypadku np. siłowni, czy sauny. W sytuacji tego rodzaju opłaty nie ma natomiast znaczenia forma w jakiej dokumentowane jest uiszczenie tej opłaty (karnet czy bilet).

Ponadto, należy zauważyć, że obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77/1), wskazuje, iż usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

W art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia wskazano natomiast, że ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

W myśl art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia, ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia gdzieś, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

W złożonym wniosku poinformowano, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, działając jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, wybudowała Pani budynek klubu sportowego, zakwalifikowany przez nadzór budowlany jako obiekt sportowy. Oferuje Pani klientom usługi związane z działalnością obiektów sportowych: sprzedaż biletów wstępu i karnetów wstępu na korty do gry w squasha dla indywidualnych użytkowników, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych wykupujących wstęp dla swoich członków lub pracowników w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie czy celem jest rekreacja, czy uprawianie sportu, sprzedaż wejść na saunę oraz organizuje imprezy sportowe - turnieje squasha lokalne i ogólnopolskie dla sportowców zawodowych i amatorów, polegające na pobieraniu opłaty wstępu/wpisowego za udział w nich.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić zatem należy, iż wykonywane przez Panią usługi wstępu na korty do gry w squash świadczone, jak wskazano, w budynku stanowiącym obiekt sportowy opodatkowane są 8% stawką podatku, o ile mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast usługi w zakresie organizacji imprez sportowych turniejów squash, polegające na pobieraniu opłaty wstępu/wpisowego od uczestników imprezy, klasyfikowane w oparciu o podaną przez Panią klasyfikację z 1997 r. do grupowania PKWiU 92.62.12-00.00 usługi związane z organizowaniem imprez sportowych, jako niespełniające warunków, umożliwiających zastosowanie przez Panią w przedmiotowej sprawie obniżonej stawki, podlegają wbrew Pani stanowisku opodatkowaniu, w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką VAT 23%. W tym przypadku (w sytuacji takiego klasyfikowania świadczonych usług) nie znajdzie zastosowania stawka podatku wynikająca z poz. 179, 185, czy 186 załącznika nr 3 do ustawy. Skoro bowiem pobierane od uczestników opłaty wpisowe dotyczą m. in. ich udziału w zawodach, to czynności tego rodzaju nie mogą być uznane za usługi w zakresie wstępu, w tym wstępu na imprezy sportowe, jak to ma miejsce w przypadku indywidualnych osób wykupujących wyłącznie wstęp, kibiców. Informacyjnie wskazać jednak należy, że w przypadku prawidłowego i zgodnego z PKWiU z 2008 r. zaklasyfikowania tych usług do grupowania PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, czynności te podlegają opodatkowaniu według preferencyjnej 8% stawki podatku, w oparciu o art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Wobec tego stanowisko Pani w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do właściwego stosowania stawki podatku VAT dla czynności wstępu do sauny, stwierdzić należy, że skoro prowadzona przez Panią sprzedaż wejść na saunę upoważnia korzystających do wejścia do sauny, a zatem upoważnia osobę będącą w jego korzystającą z usług do korzystania z urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach sauny, to z tych też względów opłaty pobierane z tego tytułu nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych urządzeń. W związku z tym nie przysługuje Pani w tym przypadku uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług, wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Dodatkowo, skoro w wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 96.04.10.0 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), mieszczące się w grupie 96.04 obejmuje usługi świadczone m. in. przez sauny, oznacza to, że usługi te nie mieszczą się w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji winna Pani opodatkować usługi, o których mowa powyżej, podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%. Z tego względu Pani stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, iż podana przez Panią podstawa prawna, tj. załącznik nr 3 poz. 159 w ustawie o podatku od towarów i usług odmiennie niż Pani wskazuje w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 8% w odniesieniu do transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego PKWiU 50.30.1, a zatem nie ma zastosowania.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług, dlatego też Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności.

Końcowo wskazuje się, iż w zakresie przedstawionego we wniosku pytania Czy będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty złożonych deklaracji VAT, a jeśli tak, to w jaki sposób w dniu 28 lutego wydano postanowienie znak ITPP1/443-1605b/11/AT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy