Temat interpretacji
Czy nieodpłatne udostępnianie hali sportowo-rehabilitacyjnej podlega opodatkowaniu VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnych świadczeń jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnych świadczeń.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina ponosiła wydatki inwestycyjne, związane z budową hali sportowo-rehabilitacyjnej. Od momentu zakończenia budowy tj. od lipca 2009 r. do końca lipca 2012 r. przedmiotowa hala znajdowała się w trwałym zarządzie szkoły. Od 1 sierpnia 2012 r. trwały zarząd został zniesiony, a hala została wprowadzona na majątek Gminy. Aktualnie Gmina ponosi wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem hali, w szczególności koszty energii elektrycznej, wody, ogrzewania, utrzymania czystości oraz napraw i remontów. W związku z ponoszeniem powyższych wydatków (inwestycyjnych i bieżących) Gmina otrzymała i otrzymuje od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego, który zamierza odliczyć. Obecnie hala pozostaje we władaniu Gminy i jest w jej imieniu i na jej rachunek udostępniana na rzecz korzystających. Udostępnianie przez Gminę hali przybiera dwojaki charakter:
- udostępnianie nieodpłatne na rzecz szkół podstawowych i gimnazjów, dla których Gmina jest organem prowadzącym w zakresie prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych (lekcje wychowania fizycznego i zajęcia pozalekcyjne) oraz na rzecz Ośrodka Sportu i Rekreacji w zakresie realizacji zadań własnych Gminy,
- odpłatny wynajem hali na rzecz zainteresowanych, np. w celu organizacji imprez sportowych lub bezpośredniego korzystania przez najemców z obiektu i wyposażenia dla celów sportu i rekreacji (udostępnianie komercyjne).
W związku z powyższym uznano, iż przedmiotowa hala wykorzystywana jest zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. odpłatnego wynajmu hali na rzecz zainteresowanych, jak również do czynności niepodlegających podatkowi VAT w zakresie nieodpłatnego udostępniania hali na rzecz szkół w celu realizacji zajęć sportowych w ramach programów edukacyjnych i zajęć pozalekcyjnych oraz Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w celu realizacji zadań własnych Gminy z zakresu bezpłatnego dostępu do sportu i rekreacji. Czynności związane z administrowaniem halą, np. jej otwieranie i zamykanie, czuwanie nad przestrzeganiem regulaminu, pobieranie opłat, wystawianie faktur i/lub paragonów, etc. Gmina przekazała w formie zadania innemu podmiotowi jednej ze swoich jednostek organizacyjnych. Jednakże nawet w tym przypadku czynności te są wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy, w szczególności Gmina widnieje jako sprzedawca usługi wynajmu hali na wystawianych fakturach VAT, Gmina wykazuje te usługi w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu VAT należny (podobnie jak miałoby to miejsce w przypadku, gdyby to Gmina bezpośrednio wynajmowała halę na rzecz zainteresowanych). Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Zadaniem własnym Gminy jest także szeroko pojęta edukacja publiczna.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina postępuje prawidłowo, nie dokonując opodatkowania VAT czynności nieodpłatnego udostępniania hali sportowo-rehabilitacyjnej własnym szkołom na cele związane z realizacją zajęć wychowania fizycznego uczniów oraz Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w celu organizacji bezpłatnych zajęć sportowo-rekreacyjnych (udostępnianie nieodpłatne)...
Gmina we własnym stanowisku powołała treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i zaznaczyła, że zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 tej ustawy, w pewnych ściśle określonych przypadkach również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Po wskazaniu treści art. 8 ust. 2 ustawy Gmina stwierdziła, iż wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika. Po powołaniu brzmienia art. 15 ust. 1, 2 i 6 ww. ustawy Gmina zauważyła, że z racji tego, że jako organ jednostki samorządu terytorialnego nie zalicza się do organów władzy publicznej, nie może być objęta wyłączeniem z ust. 6. Jednakże stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis, zdaniem Gminy, nie do końca jest zgodny z art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie sportu i rekreacji oraz edukacji (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 cyt. ustawy).
Powołane wcześniej przepisy wskazują zatem, iż w zakresie wykonywania zadań własnych, w szczególności z zakresu sportu i rekreacji oraz edukacji, Gmina działa jako organ jednostki samorządowej, zatem nie jest w tym zakresie uznana jako podatnik podatku VAT. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy i ww. świadczenia nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, nieodpłatne udostępnianie przez Gminę hali sportowo-rekreacyjnej szkołom na ich potrzeby edukacyjne i sportowo-rekreacyjne oraz Ośrodkowi Sportu i Rekreacji na realizację zadań z zakresu organizacji bezpłatnych zajęć sportowo-rekreacyjnych, jako czynności związane z realizacją zadań własnych Gminy, nie będą stanowić odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy i tym samym czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. W świetle powyższego, art. 8 ust. 2 ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne udostępnianie hali sportowo-rekreacyjnej) odbywa się w związku z prowadzeniem przez Gminę działalności statutowej. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne świadczenia nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Kwestię zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług reguluje przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnej czynności, polegającej na użyciu towarów stanowiących część przedsiębiorstwa jest łączne spełnienie przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, tj. użycie tych towarów do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa (w całości lub w części) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej czynności jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, iż Gmina w ramach realizacji zadań własnych z zakresu sportu, rekreacji oraz edukacji, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, nieodpłatnie udostępnia halę sportowo-rehabilitacyjną szkołom, gimnazjom i Ośrodkowi Sportu i Rekreacji na cele związane z prowadzeniem zajęć sportowo-rekreacyjnych. jak wskazano we wniosku, nieodpłatne udostępnianie odbywa się w związku z prowadzeniem przez Gminę działalności statutowej.
Mając na uwadze powyższe na tle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż użycie towaru (obiektu sportowego) odbywa się jak wskazano we wniosku do celów działalności Wnioskodawcy. W przedstawionych okolicznościach trudno jest bowiem uznać, iż nieodpłatne udostępnianie hali sportowo-rehabilitacyjnej stanowi użycie jej do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Tym samym, ww. nieodpłatne udostępnianie hali sportowo-rehabilitacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bez znaczenia w omawianej sprawie pozostaje, czy przy nabyciu (budowie) udostępnianego nieodpłatnie obiektu sportowego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy