Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług. - Interpretacja - ILPP2/443-843/11-5/AKr

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.08.2011, sygn. ILPP2/443-843/11-5/AKr, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 31 maja 2011 r. oraz 17 sierpnia 2011 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Spółka od początku 2011 roku jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność polega na świadczeniu usług szkoleniowych. Według PKWiU, usługi świadczone przez Wnioskodawcę należą do grupy 85.59.19 usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane. Głównie są to: krótkie-jednodniowe szkolenia otwarte, seminaria oraz szkolenia, organizowane na zlecenie poszczególnych jednostek. Beneficjentami szkoleń są firmy prywatne oraz instytucje sektora publicznego (urzędy miast i gmin, starostwa, fundusze ochrony środowiska i inne). Organizowane przez Spółkę szkolenia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy pracowników dla celów zawodowych. Na przykład szkolenia dotyczące najnowszych zmian w gospodarce odpadami oraz ochrony środowiska kierowane są do specjalistów ds. ochrony środowiska. Szkolenia dotyczące prawa budowlanego i użytkowania obiektów budowlanych, kierowane są do specjalistów ds. technicznych i budowlanych. Od początku 2011 roku do sprzedaży usług wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 23%.

W styczniu bieżącego roku Spółka zorganizowała szkolenie pt. Najnowsze zmiany w gospodarce odpadami w 2011 roku. Było to szkolenie otwarte, adresowane do wszystkich zainteresowanych. W szkoleniu tym uczestniczyli między innymi pracownicy funduszu ochrony środowiska gospodarki wodnej. Dla wszystkich uczestników szkolenia Spółka wystawiła faktury VAT, w których zastosowała podstawową stawkę VAT 23%. Wspomniany wyżej fundusz również otrzymał fakturę VAT ze stawką 23%, którą to następnie zapłacił przelewem na rachunek bankowy Spółki. Jednakże w dniu 14 kwietnia 2011 r. wystosował do Wnioskodawcy pismo z żądaniem korekty stawki VAT z 23% na stawkę zwolnioną od VAT w otrzymanej fakturze za ww. szkolenie. W uzasadnieniu swojego żądania napisał:

  • szkolenie Najnowsze zmiany w gospodarce odpadami w 2011 roku było szkoleniem mającym na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Funduszu,
  • szkolenie to było sfinansowane w całości ze środków publicznych, ponieważ zapłacił za nie Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, który jest jednostką sektora finansów publicznych.

W dalszej części swojego pisma, Fundusz przytacza przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz par. 13.1 pkt 20 rozporządzenia ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, twierdząc, że na podstawie wymienionych przepisów powyższa usługa korzysta ze zwolnienia od VAT. W związku z powyższym uzasadnieniem Fundusz prosi o wystawienie faktury korygującej i zwrot zapłaconego podatku.

Ze złożonego w dniu 18 sierpnia 2011 r. uzupełnienia do wniosku wynika, że Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada również zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie usług szkoleniowych zgodnie z klasyfikacją PKWiU 85.59.19 usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane.

Usługi świadczone przez Spółkę polegają na organizowaniu szkoleń zawodowych mających na celu dostarczanie lub uaktualnienie wiedzy, jak i umiejętności zawodowych, a wiedza zdobyta przez osoby szkolone jest wykorzystywana w ich pracy zawodowej. Usługi świadczone przez Spółkę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi świadczone przez Spółkę są finansowane ze środków publicznych, jeżeli odbiorcami usług szkoleniowych są jednostki sektora publicznego, które finansowane są ze środków publicznych. Zapłata za wykonane usługi szkoleniowe następuje ze środków danej jednostki, tym samym usługi świadczone przez Spółkę są pośrednio również finansowane ze środków publicznych. Bezpośrednio Spółka nie jest beneficjentem środków publicznych.

Spółka planuje we wrześniu 2011 roku organizację szkolenia na temat najnowszych zmian w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami. Szkolenie będzie miało formę szkolenia otwartego, czyli kierowanego do wszystkich zainteresowanych podmiotów. Spółka przewiduje, iż wśród zainteresowanych szkoleniem znajdą się jednostki których działalność jest finansowana ze środków publicznych w min. 70%. Planowane szkolenie będzie miało na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników jednostek w nim uczestniczących.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę spełniają definicję kształcenia zawodowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29...

  • Jaką stawkę VAT należy zastosować dla usług szkoleniowych mających na celu kształcenia zawodowe, których beneficjentami są jednostki sektora publicznego, które samodzielnie dokonują płatności za dane szkolenie...
  • W przypadku, jeżeli usługi wymienione w pytaniu 1 i 2 są zwolnione od VAT, to jakiej dokumentacji Wnioskodawca powinien żądać od danej jednostki sektora finansów publicznych, aby mieć pewność, że zapłata za organizację szkolenia pochodzi ze środków publicznych...
  • Czy warunek finansowania ze środków publicznych zawarty w pytaniu 2 i 3, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 zostanie spełniony jeżeli finansowanie to wyniesie min. 70% (§ 13 ust. 1 pkt 20)... Czy musi być finansowanie w całości ze środków publicznych...
  • Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia organizowane przez Spółkę są usługami kształcenia zawodowego mającymi na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Jeżeli beneficjentami ww. szkoleń są jednostki sektora publicznego, to należy zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

    W opinii Spółki, warunek finansowania ze środków publicznych zostaje spełniony, jeżeli finansowanie to wyniesie minimum 70%.

    Wnioskodawca powinien żądać od danej jednostki oświadczenia o tym, że jest ona finansowana ze środków publicznych oraz ile wynosi to finansowanie w procentach.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

    Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

    1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
    2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

    Na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

    1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
    2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
    3. finansowane w całości ze środków publicznych

    oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Natomiast, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Na podstawie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

    1. dochody publiczne;
    2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
    3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
    4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    • ze sprzedaży papierów wartościowych,
    • z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    • ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    • z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    • z innych operacji finansowych;
  • przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

    Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają m. in. kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

    W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288, str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

    Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

    Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Z treści wniosku oraz uzupełnienia do wniosku wynika, że Spółka świadczy usługi szkoleniowe. Głównie są to: krótkie - jednodniowe szkolenia otwarte, seminaria oraz szkolenia, organizowane na zlecenie poszczególnych jednostek. Beneficjentami szkoleń są firmy prywatne oraz instytucje sektora publicznego (urzędy miast i gmin, starostwa, fundusze ochrony środowiska i inne). Organizowane przez Spółkę szkolenia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy pracowników dla celów zawodowych. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada również zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Usługi świadczone przez Spółkę polegają na organizowaniu szkoleń zawodowych mających na celu dostarczanie lub uaktualnienie wiedzy, jak i umiejętności zawodowych, a wiedza zdobyta przez osoby szkolone jest wykorzystywana w ich pracy zawodowej. Usługi świadczone przez Spółkę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi świadczone przez Spółkę są finansowane ze środków publicznych, jeżeli odbiorcami usług szkoleniowych są jednostki sektora publicznego, które finansowane są ze środków publicznych. Zapłata za wykonane usługi szkoleniowe następuje ze środków danej jednostki.

    W styczniu bieżącego roku Spółka zorganizowała szkolenie pt. Najnowsze zmiany w gospodarce odpadami w 2011 roku. Było to szkolenie otwarte, adresowane do wszystkich zainteresowanych. W szkoleniu tym uczestniczyli między innymi pracownicy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dla wszystkich uczestników szkolenia Spółka wystawiła faktury VAT, w których zastosowała podstawową stawkę VAT 23%. Fundusz wystosował do Wnioskodawcy pismo z żądaniem korekty stawki VAT z 23% na stawkę zwolnioną od VAT w otrzymanej fakturze za ww. szkolenie, gdyż przedmiotowe szkolenie było szkoleniem mającym na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Funduszu oraz było sfinansowane w całości ze środków publicznych, ponieważ zapłacił za nie Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, który jest jednostką sektora finansów publicznych.

    Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że prowadzone przez Wnioskodawcę, opisane we wniosku szkolenia spełniają definicję usług szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie, zwiększenie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

    Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, o którym mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dlatego też nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

    W zakresie, w jakim świadczone przez Zainteresowanego usługi będące przedmiotem wniosku nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy ze względu na nie wypełnienie powyższych wymogów, należy określić, czy mogą korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

    Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotowe usługi będące usługami kształcenia zawodowego świadczone przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy. Natomiast w kwestii sposobu finansowania, to jeżeli odbiorcami usług szkoleniowych są jednostki sektora publicznego wówczas usługi świadczone przez Spółkę należy uznać, że są finansowane ze środków publicznych.

    Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę spełniają definicję kształcenia zawodowego i podlegają zwolnieniu od podatku VAT. W sytuacji, gdy przedmiotowe usługi finansowane są w całości ze środków publicznych, to korzystają ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Jeśli usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę finansowane są ze środków publicznych w minimum 70%, wówczas korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

    Przepisy podatkowe nie normują w jaki sposób należy udokumentować, że zapłata za wykonane usługi pochodzi ze środków publicznych. Z uwagi jednak na fakt, iż zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług jest sytuacją wyjątkową względem powszechności opodatkowania zdarzeń gospodarczych i winno być stosowane jedynie przy bezsprzecznej podstawie do zastosowania, Wnioskodawca winien przyjąć taki sposób dokumentowania sprzedaży, aby z całości dokumentacji wynikało, że dla danej transakcji spełnione zostały przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy lub z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

    Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega, na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa oraz ewentualnym ujemnym konsekwencjom w zakresie obciążeń podatkowych.

    Ponadto, tut. Organ informuje, że w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-843/11-6/AKr.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Referencje

    ILPP2/443-843/11-6/AKr, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu