Temat interpretacji
Posiadanie przez Fundację statusu jednostki systemu oświaty, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych przez nią czynności, jeżeli mieszczą się one w zakresie przedmiotowym tej regulacji, tj. dotyczą kształcenia i prowadzone są w ramach wpisu do stosownej ewidencji. A zatem, przedmiotowe szkolenia prowadzone w ramach ww. placówki kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. W konsekwencji, art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, jako przepis szczególny w stosunku do ww. regulacji nie ma tu zastosowania.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 23.03.2011 r. (data wpływu 11.04.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19.05.2011 r. (data wpływu 25.05.2011 r.) na wezwanie z dnia 11.05.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11.04.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonych usług szkoleniowych.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19.05.2011 r. (data wpływu 25.05.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-554/11-2/KB z dnia 11.05.2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Fundacja (dalej Fundacja) jest organizacją pożytku publicznego, działającą na podstawie przepisów Ustawy z dn. 6.04.1984 r. o fundacjach, której głównym celem jest propagowanie sportu, rekreacji i aktywności ruchowej. Jedną z form działań, jakie realizuje Fundacja, jest prowadzenie szkoleń, których uczestnikami są: instruktorzy z gminnych i miejskich ośrodków sportu i rekreacji (oraz podmiotów o podobnej funkcji), nauczyciele wychowania fizycznego oraz inne osoby, zawodowo zajmujące się sportem lub rekreacją, a także rehabilitanci. Szkolenia takie mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych tych osób poprzez zapoznanie ich z nowymi metodami ćwiczeń (rekreacji ruchowej), w tym, z korzyściami, przeciwwskazaniami oraz metodyką tych ćwiczeń. Szkolenia trwają, zazwyczaj, 1-3 dni, a liczba godzin, w czasie których są one prowadzone, przekracza 5 godzin.
Fundacja zapewnia nie tylko wkład merytoryczny (tj. prowadzenie zajęć przez wykwalifikowanego wykładowcę), ale również otoczenie (infrastrukturę) umożliwiające takie zajęcia, w tym odpowiednie miejsca (sale gimnastyczne) oraz sprzęt wykorzystywany w czasie zajęć. Fundacja realizuje szkolenia według wcześniej ustalonego programu (uzależnionego nie tylko od tematyki lecz także od grupy docelowej - uczestników zajęć).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż ww. usługi (w zakresie szkoleń) podlegają zwolnieniu z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29, względnie pkt 26 Ustawy VAT)...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie prowadzenia szkoleń dla instruktorów, nauczycieli wychowania fizycznego oraz innych osób profesjonalnie związanych z rekreacją ruchową podnoszące ich kwalifikacje zawodowe, podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 Ustawy VAT. Przepis ten stanowi iż: Zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach ()
Wnioskodawca uważa iż w jego przypadku stosuje się lit. a) powołanego przepisu. - Uzyskiwanie i uzupełnianie kwalifikacji zawodowych przez uczestników odbywa się w sposób określony przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Pojęcie form pozaszkolnych określa § 2 ust.1 ww. Rozporządzenia MEN. Należy je rozumieć jako formy kształcenia nie objęte formami szkolnymi, tj. kursy, kursy zawodowe, seminaria i praktyki zawodowe, w ramach których uczestnicy podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, co potwierdza się poprzez zaświadczenia (zgodne z załącznikiem nr 1 do ww. Rozporządzenia MEN).
Rozporządzenie to jest aktem wykonawczym wydanym na podstawie art. 68c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Przepis § 2 ust. 4 ww. Rozporządzenia stanowi: Seminarium jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowana zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia. Fundacja organizuje więc zajęcia, które należy zakwalifikować (z racji czasu trwania przekraczającego 5h oraz realizacji zgodnie z wcześniej przyjętym programem) jako seminaria.
Dodatkowo, podstawą działalności edukacyjnej Fundacji jest przepis art. 1 Ustawy z dn. 6.04.1934 o fundacjach: Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Ww. usługi w bezpośredni sposób przyczyniają się podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób profesjonalnie zajmujących się rekreacją ruchową (ewent. rehabilitacją osób starszych). Dodatkowo, Wnioskodawca posiada zaświadczenie wydane przez Starostę Powiatowego stwierdzające, że prowadzi on placówkę kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego (w rozumieniu art. 2 pkt 3a Ustawy z 7.09.1991 o systemie oświaty).
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowe usługi podlegają zwolnieniu VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29, względnie pkt 26 Ustawy VAT).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby Prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), którego zdanie wstępnie zostało zmienione art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże, istnieje możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W świetle art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy stanowią implementacje prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, działającą na podstawie przepisów ustawy z dn. 6.04.1984 r. o fundacjach, której głównym celem jest propagowanie sportu, rekreacji i aktywności ruchowej. Jedną z form działań, jakie realizuje Fundacja, jest prowadzenie szkoleń, których uczestnikami są: instruktorzy z gminnych i miejskich ośrodków sportu i rekreacji (oraz podmiotów o podobnej funkcji), nauczyciele wychowania fizycznego oraz inne osoby, zawodowo zajmujące się sportem lub rekreacją, a także rehabilitanci. Szkolenia takie mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych tych osób poprzez zapoznanie ich z nowymi metodami ćwiczeń (rekreacji ruchowej), w tym, z korzyściami, przeciwwskazaniami oraz metodyką tych ćwiczeń. Szkolenia trwają, zazwyczaj, 1-3 dni, a liczba godzin, w czasie których są one prowadzone, przekracza 5 godzin. Z treści wniosku wynika również fakt, iż Wnioskodawca posiada zaświadczenie wydane przez Starostę Powiatowego stwierdzające, że prowadzi on placówkę kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego (w rozumieniu art. 2 pkt 3a Ustawy z 7.09.1991 r. o systemie oświaty).
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) uznać należy, iż posiadanie przez Fundację statusu jednostki systemu oświaty, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych przez nią czynności, jeżeli mieszczą się one w zakresie przedmiotowym tej regulacji, tj. dotyczą kształcenia i prowadzone są w ramach wpisu do stosownej ewidencji. A zatem, przedmiotowe szkolenia prowadzone w ramach ww. placówki kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. W konsekwencji, art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, jako przepis szczególny w stosunku do ww. regulacji nie ma tu zastosowania.
Reasumując, stanowisko Spółki, iż przedmiotowe usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu od podatku należy uznać za prawidłowe, jednakże w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie