W przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług, poniesion... - Interpretacja - IPPP3/443-486/11-3/KB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.05.2011, sygn. IPPP3/443-486/11-3/KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją wskazanego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji polegającej na remoncie świetlicy wiejskiej w budynku OSP.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 23.03.2011 r. (data wpływu 29.03.2011 r.) uzupełnionym dnia 29.04.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji polegającej na remoncie świetlicy wiejskiej w budynku OSP - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji polegającej na remoncie świetlicy wiejskiej w budynku OSP. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony dnia 29.04.2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna działa jako stowarzyszenie wpisane do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej dnia 03.01.2002 r. przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Ochotnicza Straż Pożarna otrzymała dotację na realizację operacji mającej na celu remont świetlicy wiejskiej w budynku OSP. Koszt realizacji tej operacji będzie sfinansowany ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 08.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.). Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej.

Ochotnicza Straż Pożarna w nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach operacji nie będzie prowadzona sprzedaż. Dotacja zostanie Przekazana na podstawie wniosku beneficjenta o płatność.

W zakres realizacji operacji polegającej na remoncie świetlicy wiejskiej w budynku OSP wchodzą następujące elementy:

  1. demontaż starej podłogi wraz z legarami - koszt wykonania 3924 zł
  2. dokonanie naprawy wylewki betonowej - koszt wykonania 5232 zł
  3. wykonanie izolacji z papy izolacyjnej - koszt wykonania 1 962 zł
  4. ułożenie legarów z drewna - koszt wykonania 5450 zł
  5. wykonanie podłogi z desek - koszt wykonania 8 066 zł
  6. cyklinowanie podłogi - koszt wykonania 4578 zł
  7. zabezpieczenie podłogi - koszt wykonania 2 834 zł.
  8. prace malarskie: gruntowanie i malowanie ścian farbą akrylową- koszt wykonania 2 806 zł oraz malowanie listew ozdobnych farbą akrylową - koszt wykonania 780 zł. ww. Wydatki objęte są podatkiem od towarów i usług (VAT = 22% ponieważ wniosek o przyznanie dotacji na realizację ww. operacji został złożony w ubiegłym roku, kiedy obowiązywała stawka VAT 22%), jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przy realizacji ww. operacji dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. operacji polegającej na remoncie świetlicy wiejskiej w budynku OSP...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot podatku VAT nie będzie jej przysługiwał ponieważ nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał.

Wnioskodawca stwierdził, że podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanym na podstawie § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 06.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i nie podlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna działa jako stowarzyszenie wpisane do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Ochotnicza Straż Pożarna otrzymała dotację na realizację operacji mającej na celu remont świetlicy wiejskiej w budynku OSP. Koszt realizacji tej operacji będzie sfinansowany ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 08.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.). Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej. OSP nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach operacji nie będzie prowadzona sprzedaż.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją wskazanego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji polegającej na remoncie świetlicy wiejskiej w budynku OSP.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie