Temat interpretacji
w zakresie opodatkowania usług krótkoterminowego zakwaterowania, obozów, kolonii, wypoczynku zorganizowanego oraz indywidualnego świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży z jednostek budżetowych obsługiwanych jak i nieobsługiwanych pod względem administracyjno - ekonomicznym przez Wnioskodawcę
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 17 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011r. (data wpływu 3 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług krótkoterminowego zakwaterowania, obozów, kolonii, wypoczynku zorganizowanego oraz indywidualnego świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży z jednostek budżetowych obsługiwanych jak i nieobsługiwanych pod względem administracyjno - ekonomicznym przez Wnioskodawcę jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług krótkoterminowego zakwaterowania, obozów, kolonii, wypoczynku zorganizowanego oraz indywidualnego świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży z jednostek budżetowych obsługiwanych jak i nieobsługiwanych pod względem administracyjno - ekonomicznym przez Wnioskodawcę. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2011r. (data wpływu 3 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 lipca 2011r., znak: IBPP3/443-572/11/PH.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Zespół Ekonomiki Oświaty działa na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - został powołany uchwałą Rady Miasta z dnia 20 maja 2009r. Zespół jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Podstawą działania Zespołu jest roczny plan finansowy. Zespół realizuje zadania ze środków finansowych zatwierdzonych uchwałą budżetową i przekazywanych z budżetu Miasta.
Przedmiotem podstawowej działalności Zespołu jest obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna samorządowych placówek. Zgodnie ze statutem do zadań Zespołu należy m.in. prowadzenie Ośrodka Kolonijno-Wczasowego, który służy dla wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży szkolnej.
Na podstawie art. 223 ust 1-4 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. (Dz. U. nr 157 poz. 1240 z późn. zm.) i uchwały Rady Miasta z dnia 20 października 2010 r. w sprawie źródeł dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planów finansowych dla wydzielonych rachunków dochodów samorządowych jednostek budżetowych Zespół prowadzi rachunek wydzielony dla Ośrodka Kolonijno-Wczasowego.
Źródłami dochodów gromadzonymi na wydzielonym rachunku bankowym przez samorządowe jednostki budżetowe są m.in. wpływy z:
- wpłat pobieranych z tytułu organizowania dla dzieci i młodzieży wypoczynku w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, wyjazdów śródrocznych, obozów naukowych oraz kolonii i wczasów
- wpłat pobieranych z tytułu organizowania wyjazdów, obozów i Imprez sportowych oraz sportowo-rekreacyjnych -wpływów za świadczenie usług na rzecz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
Podstawowa działalność Ośrodka Kolonijno-Wczasowego będącego w strukturach Zespołu Ekonomiki Oświaty to świadczenie usług krótkoterminowego zakwaterowania, obozów, kolonii, wypoczynku zorganizowanego oraz indywidualnego. Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.10.10.0 usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe. Usługi te podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 1 czerwca 2004r.
Wnioskodawca może być uważany za jednostkę, o której mowa w § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Jednak Wnioskodawca wskazał także, iż w tej sprawie skierowano zapytanie.
Ośrodek Kolonijno-Wczasowy nie jest samodzielną jednostką, znajduje się w strukturze organizacyjnej Zespołu i świadczy usługi wypoczynku dla dzieci i młodzieży ze szkół i jednostek, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.
Placówki samorządowe, które obsługuje Wnioskodawca są jednostkami, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.
Wnioskodawca samodzielnie prowadzi Ośrodek, zadanie to nie jest realizowane w inny sposób.
Ośrodek kolonijno-Wczasowy świadczy usługi na rzecz dzieci i młodzieży ze szkół i placówek objętych ustawą o systemie oświaty, które Wnioskodawca obsługuje pod względem administracyjno-ekonomicznym oraz na rzecz szkół i placówek objętych ustawą o systemie oświaty, których nie obsługuje pod względem administracyjno-ekonomicznym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca świadcząc powyższe usługi innym jednostkom budżetowym (samorządowym lub państwowym-szkoły podstawowe, gimnazja, licea, Kuratorium Oświaty) może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów 1 usług rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a - zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej...
Zdaniem Wnioskodawcy, Zespół Ekonomiki Oświaty, w którego strukturach znajduje się Ośrodek Kolonijno-Wczasowy działając jako jednostka budżetowa może stosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 13 lit. a (zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej) w przypadku świadczenia usług obozów, kolonii, wypoczynku zorganizowanego (m.in. zielonych szkół) innym jednostkom budżetowym (samorządowym lub państwowym - m.in. szkoły podstawowe, gimnazja, licea, Kuratorium Oświaty - w tym przypadku zorganizowanie dla Kuratorium Oświaty wypoczynku letniego dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach oraz dzieci i młodzieży z mniejszymi szansami z terenu województwa).
Zespół Ekonomiki Oświaty, w którego strukturach znajduje się Ośrodek Kolonijno-Wczasowy działając jako jednostka budżetowa powołana do obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Miejską może stosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 15 - zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek, w przypadku usług obozów, kolonii, wypoczynku zorganizowanego (m.in. zielonych szkół) świadczonych dla szkół i placówek objętych obsługą Zespołu. Wykaz placówek objętych obsługą Zespołu określa Prezydent Miasta.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.
Przy czym ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.
I tak, stosownie do § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zespół Ekonomiki Oświaty- Wnioskodawca działa na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), został powołany uchwałą Rady Miasta z dnia 20 maja 2009r. Zgodnie z art. 5 ust. 7 ww. ustawy organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność.
Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
- zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.), i organizacyjnej szkoły lub placówki;
- wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
Na podstawie art. 5 ust. 9 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 7, organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 7 pkt 3.
Zespół jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
Podstawą działania Zespołu jest roczny plan finansowy. Zespół realizuje zadania ze środków finansowych zatwierdzonych uchwałą budżetową i przekazywanych z budżetu Miasta.
Przedmiotem podstawowej działalności Zespołu jest obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna samorządowych placówek. Zgodnie ze statutem do zadań Zespołu należy m.in. prowadzenie Ośrodka Kolonijno-Wczasowego, który służy dla wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży szkolnej.
Na podstawie art. 223 ust 1-4 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. i uchwały Rady Miasta z dnia 20 października 2010 . w sprawie źródeł dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planów finansowych dla wydzielonych rachunków dochodów samorządowych jednostek budżetowych Zespół prowadzi rachunek wydzielony dla Ośrodka Kolonijno-Wczasowego.
Źródłami dochodów gromadzonymi na wydzielonym rachunku bankowym przez samorządowe jednostki budżetowe są m.in. wpływy z:
- wpłat pobieranych z tytułu organizowania dla dzieci i młodzieży wypoczynku w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, wyjazdów śródrocznych, obozów naukowych oraz kolonii i wczasów
- wpłat pobieranych z tytułu organizowania wyjazdów, obozów i Imprez sportowych oraz sportowo-rekreacyjnych - wpływów za świadczenie usług na rzecz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
Podstawowa działalność Ośrodka Kolonijno-Wczasowego będącego w strukturach Zespołu Ekonomiki Oświaty to świadczenie usług krótkoterminowego zakwaterowania, obozów, kolonii, wypoczynku zorganizowanego oraz indywidualnego. Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.10.10.0 usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe. Usługi te podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%.
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 1 czerwca 2004r. Ośrodek Kolonijno-Wczasowy nie jest samodzielną jednostką, znajduje się w strukturze organizacyjnej Zespołu i świadczy usługi wypoczynku dla dzieci i młodzieży ze szkół i jednostek, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Placówki samorządowe, które obsługuje Wnioskodawca są jednostkami, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Wnioskodawca samodzielnie prowadzi Ośrodek, zadanie to nie jest realizowane w inny sposób. Ośrodek kolonijno-Wczasowy świadczy usługi na rzecz dzieci i młodzieży ze szkół i placówek objętych ustawą o systemie oświaty, które Wnioskodawca obsługuje pod względem administracyjno-ekonomicznym oraz na rzecz szkół i placówek objętych ustawą o systemie oświaty, których nie obsługuje pod względem administracyjno-ekonomicznym.
Z powyższego wynika, że Wnioskodawca będący jednostką budżetową prowadzi Ośrodek Kolonijno-Wczasowy (ośrodek nie jest samodzielną jednostką, znajduje się w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy), przy pomocy którego świadczy usługi wypoczynku dla dzieci i młodzieży ze szkół i jednostek, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Usługi te Wnioskodawca świadczy dla jednostek budżetowych, które są objęte obsługą, o której mowa w art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty jak również dla innych jednostek budżetowych takich jak szkoły podstawowe, gimnazja, licea, kuratorium oświaty.
Zatem reasumując Wnioskodawca stricte świadczy usługi wypoczynku dzieci i młodzieży ze szkół i jednostek, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. dla jednostek budżetowych. Bez znaczenia pozostaje tutaj kwestia, czy Wnioskodawca prowadzi obsługę administracyjną, o której mowa w art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty, bowiem beneficjentem ww. świadczenia są samorządowe lub państwowe szkoły podstawowe, gimnazja, licea, Kuratorium Oświaty, będące jednostkami budżetowymi, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania § 13 ust. 1 pkt 15 cyt. wcześniej rozporządzenia, bowiem przepis ten zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek. Zatem przepis ten nie dotyczy Wnioskodawcy.
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych oraz świadczy usługi krótkoterminowego zakwaterowania, obozów, kolonii, wypoczynku zorganizowanego oraz indywidualnego dzieci i młodzieży dla samorządowych lub państwowych jednostek budżetowych (zarówno dla tych, dla których świadczy usługi administracyjne, jak i tych nieobjętych obsługą) to usługi te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w którym ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.
Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku, podkreślić jednakże należy, iż prawidłowość stanowiska w zakresie pytania nr 2 tj. dot. usług świadczonych dla jednostek budżetowych objętych obsługą administracyjną przez Zespół wynika z innej podstawy prawnej aniżeli wskazał Wnioskodawca.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach