Sprzedaż gruntu na rzecz użytkownika wieczystego, na rzecz którego nie było ustanowione prawo użytkowania wieczystego, stanowi dostawę gruntu podlegaj... - Interpretacja - IBPP1/443-799/11/AW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.08.2011, sygn. IBPP1/443-799/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Sprzedaż gruntu na rzecz użytkownika wieczystego, na rzecz którego nie było ustanowione prawo użytkowania wieczystego, stanowi dostawę gruntu podlegającą opodatkowaniu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynajmowania dodatkowych pomieszczeń piwnicznych osobom fizycznym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynajmowania dodatkowych pomieszczeń piwnicznych osobom fizycznym.

W dniu 3 sierpnia 2011r. tut. organ wystosował do Wnioskodawcy wezwanie znak IBPP1/443-799/11/AW w zakresie uiszczenia dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł. Wnioskodawca dodatkową opłatę uiścił w dniu 9 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej na wniosek zainteresowanego osoby fizycznej właściciela lokalu mieszkalnego, udostępnia dodatkowe pomieszczenie piwniczne (bez możliwości prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, pochodnej) poprzez spisanie wewnętrznej umowy najmu dodatkowej piwnicy. Nie jest wystawiana faktura VAT.

Metraż dodatkowych pomieszczeń piwnicznych ujęty jest w inwentaryzacji budynku zatwierdzonej przez Starostwo Powiatowe jest określony jako zestawienie powierzchni części wspólnych. Piwnice te nie są przypisane do poszczególnych lokali mieszkalnych i aby móc je udostępnić zainteresowanemu Spółdzielnia musi spisać umowę najmu z osobą fizyczną na dodatkową piwnicę.

W umowie jest zawarty zapis: Opłata za dodatkową powierzchnię ujęta jest w opłatach za lokal mieszkalny nr/.

Jest to wydruk łączny wszystkich należnych opłat za lokal mieszkalny, co oznacza, że właściciel któremu udostępniło się dodatkową piwnicę na cele piwniczne, wnosi opłatę łącznie z opłatą za lokal mieszkalny na jednym dowodzie wpłaty, Spółdzielnia nie wystawia faktury VAT. Umowa reguluje ponadto cel wynajęcia () wymienione pomieszczenie najemca zobowiązuje się wykorzystywać w tym samym celu, co przynależną do mieszkania piwnicę.

Opłata za dodatkową piwnicę stanowi przychód G.Z.M. Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że dodatkowe powierzchnie piwniczne są udostępniane właścicielom mieszkań na podstawie umowy najmu dodatkowej piwnicy, natomiast opłata miesięczna z tytułu użytkowania pomieszczenia jest ujęta w opłatach czynszowych za lokal mieszkalny jako obowiązek uczestniczenia w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiącej mienie Spółdzielni na podstawie art. 4 ust. 1 i ust. 2 oraz ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należy dodatkowe pomieszczenia piwniczne wynajmowane osobom fizycznym właścicielom mieszkań, z zaznaczeniem na cele piwniczne (bez możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, dochodowej) opodatkować podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdza się, że z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali, osób nie będących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, lub na rzecz właścicieli lokali, nie będących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1-2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności za te czynności.

Natomiast jak wynika z art. 4 ust. 1-2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych w przypadku tym chodzi o pokrycie wydatków za czynności, które na rzecz ww. osób realizuje spółdzielnia, pobierając w związku z tym, na podstawie statutu spółdzielni zwolnione od podatku opłaty tzw. czynszowe wymagane od wyżej wymienionych osób między innymi na:

  1. Eksploatację i utrzymanie ich lokali.
  2. Eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, lub nieruchomości wspólnych, zobowiązania spółdzielni i innych tytułów.
  3. Fundusz remontowy.

Wobec powyższego wnoszone opłaty za za dodatkowe powierzchnie z tytułu dodatkowych pomieszczeń piwnicznych na cele piwniczne od osób fizycznych wymienionych powyżej, w łącznym naliczeniu opłat tzw. czynszowych (na tzw. opłaty czynszowe składają się w Spółdzielni: opłata eksploatacyjna i fundusz remontowy) są zwolnione od podatku VAT.

Opłaty te są traktowane jako G.Z.M. gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Pomieszczenia te są nieruchomościami wspólnymi dla mieszkańców danego budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 635 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 tej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, świadczeniem usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Należy zaznaczyć, że w myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści wniosku wynika, że Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej na wniosek zainteresowanego osoby fizycznej właściciela lokalu mieszkalnego, udostępnia dodatkowe pomieszczenie piwniczne (bez możliwości prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, pochodnej) poprzez spisanie wewnętrznej umowy najmu dodatkowej piwnicy. Nie jest wystawiana faktura VAT. Metraż dodatkowych pomieszczeń piwnicznych ujęty jest w inwentaryzacji budynku zatwierdzonej przez Starostwo Powiatowe jest określony jako zestawienie powierzchni części wspólnych. Piwnice te nie są przypisane do poszczególnych lokali mieszkalnych i aby móc je udostępnić zainteresowanemu Spółdzielnia musi spisać umowę najmu z osobą fizyczną na dodatkową piwnicę. W umowie jest zawarty zapis: Opłata za dodatkową powierzchnię ujęta jest w opłatach za lokal mieszkalny nr/. Jest to wydruk łączny wszystkich należnych opłat za lokal mieszkalny, co oznacza, że właściciel któremu udostępniło się dodatkową piwnicę na cele piwniczne, wnosi opłatę łącznie z opłatą za lokal mieszkalny na jednym dowodzie wpłaty, Spółdzielnia nie wystawia faktury VAT. Umowa reguluje ponadto cel wynajęcia () wymienione pomieszczenie najemca zobowiązuje się wykorzystywać w tym samym celu, co przynależną do mieszkania piwnicę. Opłata za dodatkową piwnicę stanowi przychód G.Z.M. Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi.

Dodatkowe powierzchnia piwniczne są udostępniane właścicielom mieszkań na podstawie umowy najmu dodatkowej piwnicy, natomiast opłata miesięczna z tytułu użytkowania pomieszczenia jest ujęta w opłatach czynszowych za lokal mieszkalny jako obowiązek uczestniczenia w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiącej mienie Spółdzielni na podstawie art. 4 ust. 1 i ust. 2 oraz ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) ustawy o VAT. Stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, dodanym do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116).

Natomiast w myśl § 13 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.).

W myśl wyżej powołanego przepisu art. 4 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Ponadto, właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5 (art. 4 ust. 4 ww. ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 5 ww. ustawy członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Należy również wskazać, że przytoczony wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT wskazuje grupę osób, w przypadku których świadczenie przez spółdzielnie mieszkaniowe czynności, za które pobierane są opłaty na podstawie art. 4 ust. 1, 2 i 4 cyt. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jest zwolnione przedmiotowo od podatku VAT. Zwolnienie to odnosi się wyłącznie do czynności wykonywanych przez spółdzielnię w związku z eksploatacją i utrzymaniem lokali mieszkalnych.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że lokalem, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), czyli wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Zarówno garaże/miejsca postojowe zwane pomieszczeniami przynależnymi, mimo iż stanowią część składową lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r., jak również lokale użytkowe, nie są przeznaczone na stały pobyt ludzi i nie służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Przedstawiona powyżej analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz ww. rozporządzenia Ministra Finansów, a także art. 2 ust. 1 i art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, prowadzi do wniosku że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych oraz osób niebędących członkami, jeżeli pobierane przez te spółdzielnie opłaty dotyczą samodzielnych lokali mieszkalnych.

W związku z powyższym przedmiotowe zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez spółdzielnie mieszkaniowe w związku z eksploatacją i utrzymaniem lokali mieszkalnych (tj. opłat eksploatacyjnych). Oznacza to, że uiszczane przez członków Spółdzielni oraz inne osoby niebędące członkami opłaty czynszowe pokrywające koszty związane z eksploatacją i utrzymywaniem nieruchomości stanowiącej mienie Spółdzielni pobierane na podstawie art. 4 ust. 1 i ust. 2 oraz ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że usługa polegająca na udostępnianiu właścicielom mieszkań dodatkowych pomieszczeń piwnicznych znajdujących się budynkach mieszkalnych, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

W przypadku tego typu usług obowiązek podatkowy powstaje, jak wskazał Wnioskodawca zgodnie z przepisem art. 19 ust. 13 pkt 11 ustawy o VAT, który stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności - z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali, osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, lub na rzecz właścicieli lokali, niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1-2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z 2004 r. Nr 19, poz. 177 i Nr 63, poz. 591 oraz z 2005r. Nr 72, poz. 643).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach