zastosowanie kasy rejestrującej - Interpretacja - IPPP2/443-663/11-6/KAN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2011, sygn. IPPP2/443-663/11-6/KAN, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

zastosowanie kasy rejestrującej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011r. (data wpływu 31 maja 2011r.), uzupełnione w dniu 4.07.2011r. (data wpływu 6.07.2011 r.) na wezwanie z dnia 24.06.2011 r. oraz uzupełnione w dniu 8.08.2011r. (data wpływu 22.08.2011r.) na wezwanie z dnia 2.08.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 4.07.2011r. (data wpływu 6.07.2011 r.) na wezwanie z dnia 24.06.2011 r. oraz uzupełnione w dniu 8.08.2011r. (data wpływu 22.08.2011r.) na wezwanie z dnia 2.08.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działa na podstawie statutu, w którym określony jest cel i sposób jego realizacji.

§ 5 prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej, a w szczególności w zakresie rekreacji ruchowej, rozwój kultury fizycznej, upowszechniania rekreacji ruchowej oraz innych form aktywnego wypoczynku, jak również tworzenie dogodnych warunków w tym zakresie

Wnioskodawca uzyskuje w ramach swojej działalności następujące przychody z zajęć sportowo-rekreacyjnych:

  • tenis na powietrzu i w sali
  • siatkówka i koszykówka w sali
  • zajęcia gimnastyczne w sali

Zgodnie z Uchwałą Walnego Zebrania Sprawozdawczo-Wyborczego wszystkie ewentualne uzyskiwane zyski ze świadczonych usług są przeznaczone na prowadzenie działalności statutowej. Uczestnicy zajęć sportowo - rekreacyjnych dokonują wpłat za pomocą przelewów bankowych (zdecydowana większość) oraz gotówki. Każda wpłata gotówkowa ewidencjonowana jest na drukach ścisłego zarachowania (prowadzona jest ewidencja tych druków). Osoby fizyczne wpłacające należności otrzymują dowody KP oraz są wpisywane do kart rozliczeniowych z określeniem dnia, godziny, kwoty i nazwiska. Codziennie pracownicy obsługujący karty i salę w oparciu o te kwoty rozliczają się wpłacając utarg do kasy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, że w 2010r. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych w myśl art. 111 ust. 1 ustawy Stowarzyszenie osiągnęło obrót 199 475 zł. Przed 1.01.2011r. Stowarzyszenie nie podlegało obowiązkowi rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej na rzecz osób fizycznych, natomiast rejestrowało (księgowało w księgach rachunkowych) wpłaty dokonywane za pośrednictwem banku.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, że udział procentowy obrotów z tytułu sprzedaży w ramach działalności związanej z prowadzeniem zajęć sportowo-rekreacyjnych w stosunku do obrotów ogółem z działalności świadczonej przez Wnioskodawcę wyniósł w 2010 roku 86 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. Wnioskodawca jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Stanowisko Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestracyjnych na podstawie § 2 ust 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. załącznik do rozporządzenia poz. 31, symbol PKWIU 94. Wnioskodawca jest organizacją członkowską świadczącą zgodnie ze statutem usługi rekreacyjne (symbol PKWIU 94.99.16.0.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. ustawy 1, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu do określonej tymi przepisami wysokości obrotów.

W myśl § 3 ust.1 pkt 1 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności, określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80 %;

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z § 3 ust. 2 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca pierwszego półrocza danego roku, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 80 %, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z § 3 ust. 6 cyt. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Z przedstawionego wniosku wynika, iż Wnioskodawca działa na podstawie statutu, w którym określony jest cel i sposób jego realizacji.

Wnioskodawca zajmuje się prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej, a w szczególności w zakresie rekreacji ruchowej, rozwoju kultury fizycznej, upowszechnianie rekreacji ruchowej oraz innych form aktywnego wypoczynku, jak również tworzenie dogodnych warunków w tym zakresie.

Wnioskodawca uzyskuje w ramach swojej działalności następujące przychody z zajęć sportowo-rekreacyjnych:

  • tenis na powietrzu i w sali
  • siatkówka i koszykówka w sali
  • zajęcia gimnastyczne w sali

Zgodnie z Uchwałą Walnego Zebrania Sprawozdawczo-Wyborczego wszystkie ewentualne uzyskiwane zyski ze świadczonych usług są przeznaczone na prowadzenia działalności statutowej. Uczestnicy zajęć sportowo-rekreacyjnych dokonują wpłat za pomocą przelewów bankowych (zdecydowana większość) oraz gotówki. Każda wpłata gotówkowa ewidencjonowana jest na drukach ścisłego zarachowania (prowadzona jest ewidencja tych druków). Osoby fizyczne wpłacające należności otrzymują dowody KP oraz są wpisywane do kart rozliczeniowych z określeniem dnia, godziny, kwoty i nazwiska. Codzienne pracownicy obsługujący karty i salę w oparciu o te kwoty rozliczają się wpłacając utarg do kasy. Wnioskodawca zaznaczył, że w 2010r. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych w myśl art. 111 ust. 1 ustawy Stowarzyszenie osiągnęło obrót 199 475 zł. Przed 1.01.2011r. Stowarzyszenie nie podlegało obowiązkowi rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej na rzecz osób fizycznych, natomiast rejestrowało (księgowało w księgach rachunkowych) wpłaty dokonywane za pośrednictwem banku.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku zaznaczył, że udział obrotów z tytułu sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy wyniósł 86 %.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 31 wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, sklasyfikowane w grupowaniu 94 (symbol PKWIU 94.99.16.0.)

Na podstawie powołanych przepisów należy uznać, że Podatnik będzie mógł korzystać ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kas zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 do dnia 31 czerwca 2011 r. Dalej w myśl ust. 2 tego paragrafu, aby ustalić dalsze prawo do zwolnienia należy przeanalizować sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w pierwszym półroczu 2011 r. i tak:

  1. jeżeli po zakończeniu pierwszego półrocza 2011 r. udział obrotów ze sprzedaży usług sportowo - rekreacyjnych PKWiU 94.99.16.0 w sprzedaży ogółem dla tej grupy nabywców w tym półroczu będzie równy lub niższy niż 80% - to Wnioskodawca z dniem 1 września 2011 r. utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 3 ust. 2).
  2. natomiast jeżeli po zakończeniu pierwszego półrocza 2011 r., udział obrotów ze sprzedaży usług sportowo - rekreacyjnych PKWiU 94.99.16.0 w sprzedaży ogółem dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w tym półroczu będzie wyższy niż 80% - to Wnioskodawca będzie do końca roku 2011 r. zwolniony z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na początku roku 2012 zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 Podatnik będzie zobowiązany ponownie przeliczyć sprzedaż swoich usług dla nabywców niebędących podatnikami i ustalić proporcję za cały rok 2011 r.

  • jeżeli udział obrotów ze sprzedaży usług sportowo rekreacyjnych PKWiU 94.99.16.0 w sprzedaży ogółem dla tej grupy nabywców w roku 2011 r. (w poprzednim roku podatkowym) będzie równy lub niższy niż 80% - to Wnioskodawca z dniem 1 stycznia 2012 r. będzie zobowiązany rozpocząć ewidencjonowanie swojej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 3 ust. 1 pkt 1),
  • natomiast jeżeli udział przedmiotowych usług w sprzedaży ogółem za 2011 r. będzie wyższy niż 80 % - podatnik korzysta ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do końca pierwszego półrocza 2012 r. Analogicznie w myśl ust. 2 § 3 rozporządzenia należy przeanalizować sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w pierwszym półroczu 2012 r. jak wskazano powyżej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego powołanej klasyfikacji statystycznej, a interpretację wydano na podstawie informacji udzielonych przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Podkreślić należy, iż tutejszy Organ nie analizuje treści dołączonych do wniosku załączników, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje pisemną interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego na podstawie wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego zawartego w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie