Zastosowanie zwolnienia dla usług obliczania i rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu giełdowego. - Interpretacja - IPPP1-443-978/11-2/PR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2011, sygn. IPPP1-443-978/11-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia dla usług obliczania i rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu giełdowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2011 r. (data wpływu 20.06.2011 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług obliczania i rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu giełdowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług obliczania i rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu giełdowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki S. A. (dalej: jako G. lub Spółka) określonym w statucie jest:

  1. prowadzenie giełdy instrumentów finansowych, praw majątkowych, lub praw do towarów giełdowych, lub innej działalności w zakresie organizowania obrotu takimi instrumentami, prawami lub towarami giełdowymi oraz innej działalności związanej z tym obrotem,
  2. prowadzenie działalności w zakresie edukacji, promocji i informacji związanej z funkcjonowaniem rynku kapitałowego,
  3. organizowanie alternatywnego systemu obrotu.

Obowiązek prowadzenia działalności w zakresie upowszechniania informacji związanej z funkcjonowaniem rynku kapitałowego (określony w pkt 2 powyżej) wynika z przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tj. Dz. U. z 2010 r., nr 211, poz. 1384).

Zgodnie z przepisami art. 18 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi G. jako spółka prowadząca giełdę jest zobowiązana do upowszechniania szeregu informacji dotyczących notowanych instrumentów finansowych. Na mocy tego przepisu obowiązek taki dotyczy także podmiotu prowadzącego rynek pozagiełdowy.

W ramach obowiązku nałożonego przepisami ustawy o obrocie instrumentami finansowymi G. udostępnia informacje dotyczące notowań instrumentów finansowych na organizowanym przez Spółkę rynku giełdowym. Własne informacje uzupełniane są o dane rynkowe przekazywane przez B. S.A. i dotyczące instrumentów notowanych na prowadzonym przez B. S.A. pozagiełdowym rynku regulowanym i alternatywnym systemie obrotu oraz na prowadzonym przez tę spółkę rynku.

Współpracę w zakresie udostępniania danych dotyczących pozagiełdowego rynku regulowanego oraz alternatywnego systemu obrotu określa umowa z dnia 23 grudnia 2010 r. o dystrybucję danych B.

Z kolei współpracę pomiędzy G. a B. S.A. w zakresie udostępniania informacji dotyczących rynku reguluje umowa zawarta w dniu 15 lutego 2011 r. o świadczenie usług obliczania i rozpowszechniania indeksu. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez G. usług obliczania i rozpowszechniania indeksu obligacji dla rynku (zwany dalej: Indeksem). W ramach usług obliczania i rozpowszechniania Indeksu, G. S.A. przy użyciu własnej infrastruktury technicznej zobowiązuje się do:

  1. obliczania i rozpowszechniania Indeksu zgodnie z Regulaminem Indeksu, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy,
  2. obliczania wartości Indeksu w oparciu o dane i informacje przekazywane przez B. zgodnie z umową z dnia 23 grudnia 2010 r. o dystrybucję Danych B. oraz Procedurę obsługi Index, stanowiącą załącznik nr 2 do umowy,
  3. rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu poprzez:
    1. włączenie komunikatów dotyczących Indeksu do serwisów informacyjnych G. oferowanych dystrybutorom danych giełdowych,
    2. oferowanie danych dotyczących Indeksu w ramach usług świadczonych przez G. na podstawie Regulaminu świadczenia usług informacyjnych zamieszczonych na stronie www,
  4. udostępniania B. komunikatów dotyczących Indeksu zgodnie z umową o dystrybucję Danych B. .

G. oblicza Indeks w oparciu o dane i informacje dostarczone przez B. oraz decyzje B. podjęte w związku z Indeksem. W ramach postanowień niniejszej umowy G. świadczy na rzecz B. usługi obliczania i rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu. Przy czym rozpowszechnianie tych danych następuje poprzez włączenie komunikatów Indeksu do serwisów informacyjnych G. (zawierających również dane/informacje ze wskazanych powyżej rynków regulowanych i alternatywnych systemów obrotu). Rynek jest hurtowym rynkiem obrotu obligacjami skarbowymi oraz bonami skarbowymi. Rynek ten został uruchomiony w 2002 r. - początkowo jako. zorganizowany na podstawie umowy z Ministrem Finansów. Rynek jest integralną częścią systemu opracowanego przez Ministerstwo Finansów przy współudziale Narodowego Banku Polskiego, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. oraz środowiska bankowego. Głównym celem systemu jest minimalizacja kosztów obsługi długu publicznego poprzez poprawę płynności, przejrzystości i efektywności rynku skarbowych papierów wartościowych. System kształtuje, poprzez wyodrębnienie grupy banków - organizację systemu sprzedaży i obrotu skarbowymi papierami wartościowymi. Dealerom przysługuje wyłączne prawo nabywania nowych emisji obligacji skarbowych celem ich późniejszej redystrybucji w obrocie wtórnym - m.in. na Rynku.

W opinii Ministerstwa Finansów wyrażonej w piśmie z dnia 22 stycznia 2010 r., skierowanym do Komisji Nadzoru Finansowego rynek jest rynkiem organizowanym przez organ administracji publicznej funkcjonującym na podstawie umowy zawartej z Ministrem Finansów, Regulaminu pełnienia funkcji dealera skarbowych papierów wartościowych, Regulaminu fixingu oraz Regulaminu, do którego nie stosuje się zasad dotyczących organizacji rynku regulowanego oraz alternatywnego systemu obrotu. W opinii Ministra Finansów rynek skarbowych papierów wartościowych nie zawiera się w definicji obrotu zorganizowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez G. na podstawie umowy z dnia 15 lutego 2011 r. zawartej z B. S.A. w zakresie obliczania i rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej jako uptu - zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość jest właściwy i niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41.

W opinii G. usługi świadczone na podstawie umowy o świadczenie usługi obliczania i rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 13 uptu jako usługi istotne, właściwe oraz niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 41 uptu.

Usługi świadczone przez G. wykonywane są przy użyciu infrastruktury technicznej G., która jest przystosowana do dystrybucji (transmisji) danych giełdowych. W związku z tym, że zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 13 uptu jest w bezpośredni sposób związane ze zwolnieniem określonym w art. 41 ust. 1 pkt 41 uptu, a wszelkie zwolnienia należy interpretować ściśle, gdyż stanowią odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania, należy ustalić czy czynności wykonywane przez B. S.A. i związane z prowadzeniem rynku są zwolnione od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 41 uptu. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 uptu zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r., nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej jako: uoif) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są papiery wartościowe. Papierami wartościowymi, zgodnie z art. 3 pkt 1 uoif są: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporowane prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągniętego długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Mając na uwadze regulacje art. 43 ust. 1 pkt 41 uptu oraz definicję instrumentów finansowych wynikającą z art. 2 ust. 1 pkt 1 uoif należy stwierdzić, że obligacje skarbowe są instrumentem finansowym w rozumieniu uptu i uoif. Oznacza to, że czynności związane z emisją i obrotem obligacjami, w tym czynności wykonywane przez B. S.A. dotyczące prowadzenia hurtowego rynku obrotu obligacjami skarbowymi oraz bonami skarbowymi podlegają zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 41 uptu.

Obowiązek upowszechniania jednolitych informacji o kursach i obrotach instrumentami finansowymi w obrocie zorganizowanym dotyczący zarówno G. , jak i B. S.A. wynika z przepisów prawa. Natomiast w odniesieniu do rynku obowiązek udostępniania informacji wynika z Regulaminu Rynku oraz Regulaminu Indeksu, jako że rynek ten nie zawiera się w definicji obrotu zorganizowanego w rozumieniu uoif. W odniesieniu do Rynku należy zaznaczyć, że rynek ten został utworzony przez Ministra Finansów (na podstawie umowy zawartej z B. S.A. - poprzednio C. S.A.) w celu stworzenia wiarygodnego, efektywnego, płynnego i przejrzystego rynku skarbowych papierów wartościowych oraz rynku instrumentów pochodnych od tych papierów wartościowych przy wykorzystaniu platformy elektronicznej. Rynek jest nieodłącznym elementem systemu, który przyczynia się do efektywnego zarządzania długiem publicznym. Swoje obowiązki w zakresie publikacji danych wynikające tak z uoif jak i regulaminów rynku spółka B. S.A. realizuje m.in. poprzez umowę zawartą z G. o świadczenie usług obliczania i rozpowszechniania Indeksu.

Zgodnie z art. 15 uoif rynek giełdowy oraz rynek pozagiełdowy wchodzą w skład rynku regulowanego. Rynek regulowany oraz rynek alternatywny stanowią obrót zorganizowany w rozumieniu uoif. W przypadku informacji dotyczących transakcji na rynku, tj. hurtowego rynku obligacji skarbowych należy podkreślić, że rynek, zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów przedstawionym w piśmie z dnia 22 stycznia 2010 r., nie stanowi obrotu zorganizowanego, a tym samym obowiązek upowszechniania informacji dotyczących transakcji na rynku nie jest nałożony przepisami uoif. Należy jednak zauważyć, że obowiązek ten wynika z § 31 Regulaminu Rynku, oraz § 1 Regulaminu Indeksu, tj. podstawy w oparciu o którą, oprócz umowy zawartej z Ministrem Finansów, Regulaminu pełnienia funkcji dealera skarbowych papierów wartościowych, Regulaminu fixingu, funkcjonuje rynek.

Oznacza to, że obowiązek udostępniania informacji nałożony na B. S.A. jest integralną i konieczną dla funkcjonowania i rozwoju tego rynku czynnością związaną z prowadzeniem rynku. W konsekwencji usługi udostępniania informacji (obliczania indeksu i publikacji) należy uznać za część całościowej usługi (czynności), której przedmiotem są instrumenty finansowe (w tym przypadku obligacje skarbowe), i która na mocy art. 43 ust. 1 pkt 41 uptu jest zwolniona od podatku VAT. W opinii Spółki, przepisy art. 43 ust. 1 pkt 41 uptu odnoszą się do czynności, których przedmiotem są instrumenty finansowe, bez znaczenia pozostaje okoliczność na mocy jakich regulacji czynności te są wykonywane.

Mając powyższe na uwadze w ocenie G. usługi świadczone na rzecz B. S.A. w zakresie obliczania i rozpowszechniania Indeksu należy uznać za usługi właściwe, konieczne i nierozerwalnie związane z usługami zwolnionymi, które zgodnie z art. 43 ust. 13 uptu są zwolnione od podatku VAT. Usługi te mają istotne znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju obrotu na rynku, albowiem bez publikacji danych, w tym Indeksu, rozwój handlu instrumentami finansowymi - obligacjami skarbowymi - byłby w istotny sposób ograniczony. Uczestnicy rynku, opierając się na przedmiotowych danych publikowanych przez G. podejmują decyzje inwestycyjne i zawierają transakcje. W konsekwencji usługa G. dla B. S.A. świadczona na podstawie umowy z dnia 15 lutego 2011 r. jest nierozerwalnie związana z usługami, których przedmiotem są instrumenty finansowe - obligacje skarbowe i które są świadczone przez B. S.A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Niemniej jednak zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Jednakże stosownie do ustępu 14 cytowanego artykułu przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Ustawodawca określając ramy przedmiotowe art. 43 ust. 1 pkt 41 odwołał się do definicji zawartej w ustawie z dnia 29.07.2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384). Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 instrumentami finansowymi są m.in. papiery wartościowe, pod pojęciem których należy rozumieć akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.2)), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego (art. 3 pkt 1 lit. a tejże ustawy).

Z okoliczności przedstawionych przez G. wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z kontrahentem w zakresie obliczania i rozpowszechniania Indeksu dotyczącego hurtowego rynku obrotu obligacjami oraz bonami skarbowymi. Zainteresowany zobowiązuje się przy użyciu własnej infrastruktury technicznej do obliczania w oparciu o dane i informacje przekazywane przez Stronę umowy i rozpowszechniania danych dotyczących Indeksu poprzez włączenie ich do komunikatów wysyłanych do serwisów informacyjnych G. oferowanych dystrybutorom danych giełdowych, zamieszczanie na stronie internetowej. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku, w oparciu o art. 43 ust. 13 ustawy.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa regulacja art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, na której zresztą oparł także własne stanowisko w sprawie i przedstawił argumentację Zainteresowany.

Na wstępie należy odrzucić możliwość zastosowania zwolnienia dla przedmiotowych usług, w oparciu o przepisy art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, bowiem istotą świadczonych usług nie jest obrót instrumentami finansowymi, jakimi zgodnie z przywołaną ustawą o instrumentach finansowych niewątpliwie są obligacje i bony skarbowe.

Otóż dla kwalifikacji prawnopodatkowej przedmiotowej usługi sprowadzającej się do obliczania, a następnie rozpowszechniania Indeksu rynku obligacji skarbowych określonymi w umowie kanałami przekazu, koniecznym jest zidentyfikowanie istoty samego Indeksu i pełnionych przez niego funkcji. Obliczenie indeksu służy przede wszystkim przedstawieniu syntetycznej informacji wyrażonej liczbowo, opisującej sytuację panującą na danym runku w tym przypadku rynku obligacji i bonów skarbowych. Indeks stanowi specjalistyczne narzędzie przydatne inwestorom w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, będąc jednocześnie punktem odniesienia dla oceny efektywności inwestowania. Często bywa też wykorzystywany jako podstawowy współczynnik przy tworzeniu innych wskaźników giełdowych. W praktyce indeks stanowi pomocnicze narzędzie analityczne, oddające pełny obraz rynku, na bazie którego można także wnioskować o przyszłych kierunkach jego rozwoju.

Kolejno należy poddać analizie normę prawną wyrażoną w art. 43 ust. 13 ustawy, przewidującą zwolnienie dla usług stanowiących element usług wymienionych w ust. 1 pkt 7 oraz pkt 37-41 tegoż artykułu. W tym miejscu należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż wymienione usługi obliczania i rozpowszechniania Indeksu przedmiotowego rynku alternatywnego obligacji i bonów skarbowych w pewnym sensie stanowią element składowy usług, których przedmiotem są w/w instrumenty finansowe. Związek ten polega na tym, iż usługa obliczania indeksu giełdowego ma sens w zasadzie tylko wtedy, gdy istnieje rynek danych instrumentów finansowych, bowiem jest obliczany w oparciu o dane pochodzące z tego rynku.

Poza spełnieniem powyższego warunku, aby omawiana usługa mogła zostać objęta zwolnieniem od podatku, koniecznym jest łączne (kumulatywne) spełnienie pozostałych przesłanek tj.:

  • stanowić odrębną całość,
  • być niezbędna oraz właściwa dla świadczenia usługi, której element stanowi.

Co do pierwszej cechy, nic nie stoi na przeszkodzie aby świadczona usługa była potraktowana jako całkowicie odrębna, od szeroko rozumianych usług finansowych, których przedmiotem są przedmiotowe instrumenty finansowe. O powyższym świadczy fakt, iż jak to ma zresztą miejsce w przedstawionych okolicznościach usługa ta może być świadczona przez odrębny podmiot, przez co nie doznaje uszczerbku na jej charakterze. Analiza drugiego z kryteriów warunkujących zastosowanie zwolnienia od VAT właściwości, prowadzi do następujących wniosków. Trudno byłoby uznać przedmiotową usługę za niewłaściwą transakcji, których przedmiotem są obligacje i bony skarbowe, bowiem w zasadzie Indeks jest tak mocno związany z tymi transakcjami na danym rynku, że bez nich samo obliczanie i jego rozpowszechnianie byłoby nie tyle nawet co pozbawione sensu, co praktycznie niemożliwie. Indeks jest oparty na danych pochodzących z rynku, opisuje go, stanowi podstawowy współczynnik analityczny. Powyższe przesądza o jego nierozerwalnym i bliskim związku z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy. Indeks jako taki nie może funkcjonować samoistnie, w oderwaniu od rynku, którego w zasadzie kondycję opisuje. Dodatkowym argumentem przemawiającym za prawidłowością przyjętego stanowiska jest fakt, iż obowiązek upowszechniania jednolitych informacji o obrotach instrumentami finansowymi, w przypadku rynku obligacji skarbowych, wynika ze sporządzonego Regulaminu, ustalającego zasady funkcjonowania rynku.

Analizując ostatnią z wymienionych w art. 43 ust. 13 ustawy cechę niezbędności, warto odwołać się do literalnego znaczenia, posiłkując się przy tym słownikowym rozumieniem słowa niezbędny, oznacza on coś co jest koniecznie potrzebne, określa stosunek co najmniej dwóch rzeczy zgodnie z którym jedna nie może istnieć bez drugiej. Innymi słowy brak jednej wyklucza całkowicie występowanie drugiej tzn. nie mogą się bez siebie obyć. Niezbędność wyraża taką relację, która opiera się na wzajemnej nierozłączności.

Konfrontując powyższe z nakreślonym we wniosku stanem faktycznym na uwagę zasługuje przytoczona powyżej argumentacja organu, która legła u podstaw uznania przedmiotowej usługi za właściwą tzn. jak już wykazano wcześniej, brak rynku instrumentów finansowych, na którym dokonywane są transakcje, całkowicie wyklucza oraz przekreśla konieczność i możliwość obliczania Indeksu, a tym bardziej jego rozpowszechniania. Nie sposób także postawić tezę, iż rynek obligacji i bonów skarbowych z jakim mamy do czynienia w niniejszej sprawie, mógłby funkcjonować bez Indeksu jako głównego, podstawowego wskaźnika stanowiącego punkt odniesienia do podejmowanych przez inwestorów decyzji. Tym bardziej za zbędne i niepotrzebne nie można uznać czynności sprowadzającej się do rozpowszechniania danych o Indeksie do publicznej informacji. Rozpowszechnienie danych o Indeksie jest naturalnym następstwem jego obliczenia i ma za zadanie powszechne udostępnienie wskaźnika z wykorzystaniem wymienionych we wniosku kanałów dystrybucji, co ma wpływać na transparentność rynku obligacji i bonów skarbowych, dostarczając jednocześnie wszystkim zainteresowanym podstawowej wiedzy o zmianach zachodzących na tym rynku.

Reasumując, usługi świadczone przez G. , polegające co do zasady na obliczeniu i rozpowszechnianiu danych dotyczących Indeksu, spełniają łącznie przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, tj. są odrębne, właściwe oraz niezbędne do dokonywania obrotu na instrumentach finansowych, jakimi są bony i obligacje skarbowe, a co za tym idzie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie w/w przepisu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie