Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług związanych z rozbudową stadionu. - Interpretacja - ILPP2/443-896/11-2/AD

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.09.2011, sygn. ILPP2/443-896/11-2/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług związanych z rozbudową stadionu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług związanych z rozbudową stadionu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług związanych z rozbudową stadionu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej: OSiR lub jednostka budżetowa) jest jednostką budżetową Wnioskodawcy finansowaną z budżetu Gminy. OSiR jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem VAT.

Czynności opodatkowane VAT wykonywane przez OSiR polegają w szczególności na:

  • wynajmie powierzchni reklamowych na majątku znajdującym się w zarządzie i na stanie OSiR,
  • wynajmowaniu obiektów sportowych innym podatnikom VAT oraz mieszkańcom, a także na
  • organizowaniu imprez sportowych i rekreacyjnych.

Od roku 2009 realizowana jest inwestycja rozbudowy stadionu Miejskiego (dalej: Stadion), której koszty w całości pokrywane są z budżetu Gminy. Podobnie pokrywane są wszystkie koszty OSiR jako jednostki budżetowej Wnioskodawcy.

Ze względu na to, iż jednostka budżetowa nie posiada personelu, który jest w stanie przeprowadzić i nadzorować rozbudowę Stadionu, w jej realizacji bierze udział Gmina jako oddzielny od OSiR podatnik VAT.

Wnioskodawca realizując inwestycję rozbudowy Stadionu nabywa usługi we własnym imieniu, lecz na rzecz OSiR. Bowiem po zakończeniu tej inwestycji Stadion zostanie przekazany Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w trwały zarząd.

W wyniku ww. przekazania Stadionu do OSiR:

  • nastąpi rozliczenie inwestycji, tzn. koszty przebudowy stadionu zostaną przeksięgowane z rozrachunków Wnioskodawcy na rozrachunki OSiR;
  • OSiR dokona przelewu odpowiedniej kwoty pieniężnej (korespondującej z kwotą ujawnioną w fakturze VAT wystawionej przez Wnioskodawcę) z rachunku bankowego OSiR na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zamierza wystawić fakturę w celu przeniesienia poniesionych kosztów przez siebie na OSiR. W tej sytuacji refaktura będzie stanowić zwykłą fakturę VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący (Wnioskodawcę) pomiędzy właściwym usługodawcą, a ostatecznym nabywcą tej usługi (OSiR). Refaktura zawierać będzie kwotę i stawkę podatku VAT, które odpowiadać będą fakturom pierwotnym, wystawionym przez usługodawców. Ponadto Wnioskodawca wykaże w deklaracji VAT-7 podatek należny z tytułu refakturowanych kosztów inwestycji na rzecz OSiR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odsprzedaż (refakturowanie kosztów) usług dotyczących rozbudowy Stadionu na rzecz jednostki budżetowej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT i tym samym Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur pierwotnych wystawionych przez usługodawców...

Zdaniem Wnioskodawcy, odsprzedaż (refakturowanie kosztów) usług dotyczących rozbudowy Stadionu na rzecz jednostki budżetowej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, tym samym Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają miedzy innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów zaś, o której mowa w art. 7 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zarówno przepisy cytowanej ustawy o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie posługują się pojęciem tzw. refakturowania. Zauważyć jednak należy, iż w myśl art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Powyższe oznacza, iż Gmina refakturując daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz OSiR - odrębnego od niej podatnika VAT, traktowana jest najpierw jako usługobiorca a następnie jako usługodawca tej samej usługi.

Przerzucenie kosztów na OSiR, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane, niż jako świadczenie usług (o których mowa w art. 8 ust. 1 w relacji do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT) w tym samym zakresie.

Gmina odsprzedając usługi rozbudowy Stadionu na rzecz OSiR, sama wykonuje pośrednio usługę polegającą na rozbudowie Stadionu. Konsekwencją więc, uznania Gminy za podatnika świadczącego usługi rozbudowy Stadionu (biorącego udział w odsprzedaży tych usług), jest wystawienie przez nią faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Należy również podkreślić, iż cel refakturowania usługi rozbudowy Stadionu przez Gminę na rzecz OSiR jest analogiczny do tego, który wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2009 r., sygn. IBPP1/443-51/09/ES: Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. Refaktura jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi.

Zamiarem Gminy jako podmiotu refakturującego, jest w istocie przeniesienie kosztów rozbudowy Stadionu na OSiR na podmiot, który z danych usług faktycznie skorzysta. A wystawiona refaktura jest zwykłą fakturą VAT wystawioną przez Gminę podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą usług, tj. jednostką budżetową.

To bowiem OSiR jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej i zarazem odrębny od Gminy podatnik VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, ostatecznie czerpać będzie korzyści z usług przebudowy Stadionu (na podstawie przekazanej mu w trwały zarząd nieruchomości), w postaci pobieranych opłat od:

  • wynajmu powierzchni reklamowych na majątku znajdującym się w zarządzie i na stanie OSiR,
  • wynajmu obiektów sportowych innym podatnikom VAT oraz mieszkańcom Świebodzic, a także od
  • organizowanych imprez sportowych i rekreacyjnych.

Zatem odsprzedaż usług związanych z rozbudową Stadionu (w drodze ich refakturowania) przez Gminę na rzecz OSiR jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 w relacji do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, iż czynność refakturowania usług przebudowy Stadionu na rzecz OSiR, nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Należy również zaznaczyć, iż w zbliżonej sprawie - opodatkowania czynności refakturowania usług tzw. mediów przez Gminę na rzecz jednostki organizacyjnej Gminy, nieposiadającej osobowości prawnej, analogiczne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2007 r., sygn. IBPP1/443-60/07/AS, w której to stwierdził, iż: W świetle powyższego należy przyjąć, że Urząd Gminy (działający w imieniu Gminy) odsprzedając usługi o charakterze powszechnym (tzw. media) Wnioskodawcy, któremu oddał część nieruchomości w trwały zarząd sam wykonuje pośrednio usługę polegającą na dostarczaniu energii elektrycznej, gazu czy usług telekomunikacyjnych. Świadczone usługi powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usług.

W kwestii natomiast prawa do odliczania podatku naliczonego, wskazać należy, iż niezbędnym jest jednoczesne wystąpienie:

  • przesłanek pozytywnych wskazanych w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT oraz
  • brak przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Konfrontując postanowienia art. 86 ust. 1, z zaistniałym stanem faktycznym można wskazać, iż otrzymane faktury VAT wystawione przez pierwotnych usługodawców niewątpliwie dokumentują usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez ich odbiorcę, czyli w zaistniałym stanie faktycznym przez Wnioskodawcę, który:

  • zgodnie z wymienionym powyżej przytoczonym art. 15 ust. 1 ustawy o VAT jest podatnikiem VAT, a
  • nabyte usługi przebudowy Stadionu, służyć będą działalności opodatkowanej (refakturowaniu usług na rzecz OSiR). Bowiem Gmina odsprzedając jednostce budżetowej nabyte uprzednio usługi przebudowy Stadionu podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT sama też wykonuje czynności opodatkowane tym podatkiem.

Jednocześnie podkreślić należy, iż nie zachodzą żadne z wyłączeń wskazanych w treści art. 86 ust. 1 ustawy VAT.

Art. 86 ust. 2 ustawy o VAT wskazuje natomiast na to, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W przytoczonym stanie faktycznym, kwota podatku naliczonego widnieje na fakturach pierwotnych dokumentujących nabycie usług przebudowy Stadionu, otrzymanych przez Gminę od właściwych usługodawców.

Poza zaistnieniem przesłanek pozytywnych z art. 86 ustawy VAT, warunkiem niezbędnym uprawniającym Gminę do odliczenia podatku naliczonego przez kontrahentów, jest jednoczesny brak przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 tej ustawy. Analizując treść art. 88 ustawy VAT, Wnioskodawca stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie nie występuje żadna z przesłanek negatywnych.

Podsumowując, w sytuacji, gdy zakup usług przebudowy Stadionu związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych (z refakturowaniem usług), Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich nabycie.

Analogiczne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2009 r., sygn. IBPP1/443-51/09/ES, wydanej w sprawie opodatkowania czynności refakturowania tzw. mediów przez Gminę na rzecz jednostki budżetowej (Przedszkola Samorządowego) oraz prawa do odliczenia podatku VAT przy nabyciu tych usług, w której to stwierdził, iż () w sytuacji, gdy część zakupów związana jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych (refakturowanie), Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich nabycie tylko w tej części, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że Obwieszeniem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 lipca 2011 r. został ogłoszony tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Ponadto, wskazuje się iż od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a otrzymał brzmienie: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu