Usługi mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych świadczone przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty ... - Interpretacja - IBPP1/443-300/11/LSz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.06.2011, sygn. IBPP1/443-300/11/LSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Usługi mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych świadczone przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia i wychowania są od 1 stycznia 2011r. zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011r. (data wpływu 14 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2011r. (data wpływu 23 maja 2011r.) oraz pismem z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 18 maja 2011r. (data wpływu 23 maja 2011r.) oraz z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.), będącymi odpowiedziami na wezwania tut. organu z dnia 5 maja 2011r. oraz z dnia 24 maja 2011r..

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Podatnik) jako osoba prawna, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych, tj. organizowania i przeprowadzania kursów i szkoleń podnoszących umiejętności i kwalifikacje zawodowe osób dorosłych w trybie ustawicznego kształcenia w formach pozaszkolnych. Placówka ta, jest na mocy art. 82 ust. 1 ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty wpisana do ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego, prowadzonego przez Prezydenta Miasta oraz wpisana jest do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez (...) Urząd Pracy.

Z uwagi na fakt, iż placówka jest wpisana do ewidencji niepublicznych placówek podlega również rygorom ustawy z 19 lutego 2004r. o systemie informacji oświatowej, co oznacza, że Podatnik ma obowiązek przedkładać w określonych przez tę ustawę terminach określone dane niezbędne do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa, podnoszenia jakości i upowszechniania edukacji oraz do usprawniania finansowania zadań oświatowych.

Dotychczas, z uwagi na fakt, iż czynności wykonywane przez Podatnika były sklasyfikowane pod PKWiU 80.42.10, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.- dalej: ustawa o VAT), prowadzona działalność była zwolniona z VAT.

W uzupełnieniu Podatnik wskazał, że posiada wpis do ewidencji Niepublicznych Placówek Kształcenia Ustawicznego (zaświadczenie . nr .. z dnia 1 sierpnia 2002r.). Wszystkie usługi szkoleniowe mające być przedmiotem wniosku Wnioskodawca świadczy jako ww. jednostka. Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wyłącznie w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe prowadzone są w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Podatnik nie posiada akredytacji.

Specyfikacja świadczonych usług polega na pogrupowaniu wg kierunków kształcenia tj. na kursy zawodowe, seminaria, doskonalenia zawodowe mające na celu uaktualnienie i nabycie wiedzy oraz obowiązkowego podnoszenia kwalifikacji zawodowych wynikających z odrębnych przepisów branżowych.

Nabyta wiedza jest niezbędna do wykonywania czynności zawodowych ze względu na zmieniające się przepisy uzupełniające wiedzę w danej branży zawodowej.

Zdobyta wiedza na szkoleniach pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Podatnik w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zarówno organizuje jak i świadczy usługi szkoleniowe.

Przedmiotem zapytania jest jeden stan faktyczny.

W związku z powyższym we wniosku zadano następujące pytanie:

W związku ze zmianą ustawy o VAT, która obowiązuje od 1 stycznia 2011r. i wprowadzonym nowym zakresem zwolnienia z VAT dla usług w zakresie edukacji pojawiła się wątpliwość, czy prowadzona przez Podatnika działalność szkoleniowa będzie w dalszym ciągu korzystała ze zwolnienia z VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, warunki o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, obowiązującej od 1 stycznia 2011r. niezbędne dla zastosowania zwolnienia zostały spełnione, wobec czego po tej dacie, dla świadczonych usług we wskazanym we wniosku zakresie w dalszym ciągu może stosować zwolnienie z VAT.

Zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności wprowadzonym tą ustawą przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wynika z treści tego przepisu, by świadczenie usług edukacyjnych było zwolnione koniecznym jest wystąpienie jednej ze wskazanych poniżej sytuacji, w której łącznie spełnione zostaną dwa warunki.

Pierwsza to taka, gdy świadczone usługi można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i gdy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (lub uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty).

Druga to taka, gdy świadczone usługi można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i w całości są finansowane ze środków publicznych.

W przypadku Podatnika druga ze wskazanych sytuacji miejsca mieć nie będzie (przynajmniej w chwili obecnej Podatnik nie zamierza pozyskiwać środków publicznych na finansowanie tego rodzaju działalności). W związku z tym należy rozważyć, czy występuje pierwsza ze wskazanych sytuacji, uprawniająca do zastosowania po 1 stycznia 2011r. zwolnienia z podatku VAT.

Zakres świadczonych usług szkoleniowych obejmuje szkolenia bezpośrednio związane z zawodem. Są to szkolenia i kursy kwalifikacyjne związane z branżą kolejową, szkolenia bhp oraz z zakresu prawa pracy, prawa podatkowego (VAT, CIT, PIT), rachunkowości i księgowości, obsługi komputera i obsługi biurowej. Tego rodzaju są niezbędne do podniesienia już posiadanych kwalifikacji zawodowych czy też ich nabycia, w celu wykonywania danego zawodu. Charakter tych kursów, ich tematyka wyraźnie pokazuje, iż uczestnictwo w tych kursach jest podyktowane wykonywanymi czynnościami w branżach takich zawodów jak: księgowe, doradcy podatkowi, prowadzący biura rachunkowe, niższy szczebel działów księgowości, agentów celnych. Gdyby nie zakres wykonywanych czynności, zajmowane stanowiska czy tez chęć przekwalifikowania czy zdobycia nowego zawodu (umiejętności) - uczestnicy z tego typu szkoleń by nie korzystali. To oznacza, że pierwszy warunek, jaki został wskazany (a odnoszący się do zakresu wykonywanych czynności) by korzystać ze zwolnienia został spełniony.

Zdaniem Podatnika, również drugi warunek - odnoszący się do statusu podmiotu świadczącego usługi edukacyjne został spełniony. Jak wskazano w stanie faktycznym sprawy będącej przedmiotem zapytania, placówka ta - jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, na mocy art. 82 ust. 1 ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty jest wpisana do ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego i podlega rygorom tej ustawy jak również przepisom z 19 lutego 2004r. o systemie informacji oświatowej nakładającym na tę placówkę szereg obowiązków w zakresie sprawozdawczości. System informacji oświatowej (dalej: SIO) został stworzony w celu zgromadzenia w jednej, spójnej bazie, informacji z zakresu sprawozdawczości statystycznej (rozproszonych dotychczas miedzy Główny Urząd Statystyczny, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Jednostki Samorządu Terytorialnego oraz instytucje innych resortów).

SIO swym zakresem obejmuje trzy moduły:

  1. Zaszyfrowaną ewidencję szkół i innych placówek oświatowych - dane na temat zajmowanego terenu, posiadanych pomieszczeń, wyposażenia oraz kosztów prowadzenia jednostki.
  2. Zaszyfrowaną ewidencję nauczycieli (w tym: wynagrodzenia, kwalifikacje, zajęcia lekcyjne) oraz pracowników niepedagogicznych.
  3. Zbiorcze dane o uczniach, absolwentach i spełnianiu obowiązku nauki. W przyszłości program może zostać rozbudowany o kolejne moduły. Jednolity sposób szyfrowania numerów PESEL nauczycieli, tworzy możliwość zarejestrowania w systemie wszystkich miejsc zatrudnienia nauczyciela, w tym jednoznaczne wyliczenie rzeczywistego stanu zatrudnienia i poziomu kwalifikacji nauczycieli, bez naruszania Ustawy o Ochronie Danych Osobowych.

Zebrane informacje są gromadzone w formie elektronicznej przez każdą ze szkół, instytucje oświatowe, jednostki organizacyjne spoza systemu oświaty zatrudniające nauczycieli, oraz jednostki prowadzące obsługę finansowo-księgową szkół i placówek oświatowych. Dane przekazywane są do kuratoriów oświaty we właściwym województwie, skąd z kolei trafiają do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, który prowadzi centralną bazę danych oświatowych. Zebrane informacje są dostępne dla wszystkich instytucji publicznych (w tym GUS).

Należy podkreślić, że ustawodawca, w treści art. art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT wskazuje jedynie, że placówki te muszą być prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - nie wskazując jednocześnie, o jakie przepisy chodzi. Zdaniem Podatnika, takimi przepisami są bez wątpienia przepisy ustawy o systemie oświaty (na mocy których placówka została utworzona) oraz regulacje ustawy o systemie informacji oświatowej (która nakłada na tę placówkę określone obowiązki sprawozdawcze-analogiczne jakie mają inne placówki utworzone na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, np. placówki publiczne takie jak szkoły szczebla podstawowego, gimnazjalnego etc).

W związku z powyższym, należy uznać, że warunki o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, obowiązującej od 1 stycznia 2011r. niezbędne dla zastosowania zwolnienia zostały spełnione, wobec czego po tej dacie, dla świadczonych usług we wskazanym we wniosku zakresie w dalszym ciągu może stosować zwolnienie z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe (...)oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe (...)oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych, tj. organizowania i przeprowadzania kursów i szkoleń podnoszących umiejętności i kwalifikacje zawodowe osób dorosłych w trybie ustawicznego kształcenia w formach pozaszkolnych. Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji Niepublicznych Placówek Kształcenia Ustawicznego (zaświadczenie nr . z dnia 1 sierpnia 2002r.). Placówka ta, jest na mocy art. 82 ust. 1 ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty wpisana do ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego, prowadzonego przez Prezydenta Miasta oraz wpisana jest do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez (...) Urząd Pracy. Z uwagi na fakt, iż placówka jest wpisana do ewidencji niepublicznych placówek podlega również rygorom ustawy z 19 lutego 2004r. o systemie informacji oświatowej, co oznacza, że Podatnik ma obowiązek przedkładać w określonych przez tę ustawę terminach określone dane niezbędne do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa, podnoszenia jakości i upowszechniania edukacji oraz do usprawniania finansowania zadań oświatowych.

Wszystkie usługi szkoleniowe mające być przedmiotem wniosku Wnioskodawca świadczy jako ww. jednostka. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe prowadzone są w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wyłącznie w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada akredytacji.

Specyfikacja świadczonych usług polega na pogrupowaniu wg kierunków kształcenia tj. na kursy zawodowe, seminaria, doskonalenia zawodowe mające na celu uaktualnienie i nabycie wiedzy oraz obowiązkowego podnoszenia kwalifikacji zawodowych wynikających z odrębnych przepisów branżowych.

Nabyta wiedza jest niezbędna do wykonywania czynności zawodowych ze względu na zmieniające się przepisy uzupełniające wiedzę w danej branży zawodowej.

Zdobyta wiedza na szkoleniach pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje:

placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 17 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;
  7. w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólnozawodowego, w jakich szkoła kształci.

Zgodnie z art. 82 ust. 5 ww. ustawy osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji Niepublicznych Placówek Kształcenia Ustawicznego. Wszystkie usługi szkoleniowe mające być przedmiotem wniosku Wnioskodawca świadczy jako ww. jednostka.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wymienione we wniosku usługi mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych prowadzone przez Wnioskodawcę są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia i wychowania to są od 1 stycznia 2011r. zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W tej sytuacji dalsze badanie ewentualnego spełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług jest bezcelowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że warunki o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, obowiązującej od 1 stycznia 2011r., niezbędne dla zastosowania zwolnienia zostały spełnione, wobec czego po tej dacie, dla świadczonych usług we wskazanym we wniosku zakresie w dalszym ciągu może stosować zwolnienie VAT, należało uznać za nieprawidłowe. W przedmiotowej sprawie nie znajduje bowiem zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, tylko zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach