Temat interpretacji
Czy zastosowana stawka podatku VAT na produkty jest prawidłowa?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 27 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej w odniesieniu do produkowanych wyrobów jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 marca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej w odniesieniu do produkowanych wyrobów.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prosi o przyporządkowanie właściwej stawki podatku od towarów i usług do następujących produktów:
- Żel do dżemów (40 g) o składzie: cukier 65,2%, pektyna 23%, benzoesan 1,8%, kwas cytrynowy 1,0%, zgodnie z załączonym pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi wyrób sklasyfikowany jest w PKWiU w grupowaniu 10.89.15.0 jako soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące.
- Sernik błyskawiczny na zimno (193 g) o składzie: cukier 52,8%, preparat tłuszczowo-mleczny 16,5%, żelatyna wieprzowa 10,9%, skrobia modyfikowana 9,1%, serwatka w proszku 8,8%, kwas cytrynowy 1,2%, zgodnie z załączonym pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi wyrób sklasyfikowany jest w PKWiU w grupowaniu 10.89.19.0 jako pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane.
- Piernik w proszku (385 g) o składzie: mąka pszenna 51%, cukier 40%, kakao 4%, difosforan disodowy 1,5%, emulgator 1,2%, wodorowęglan sodu 1,1%, zgodnie z załączonym pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi wyrób sklasyfikowany jest w PKWiU w grupowaniu 10.61.24.0 jako mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich.
- Karpatka ciasto i krem (340 g), skład ciasta: mąka pszenna 99%, difosforan disodowy 0,6%, wodorowęglan sodu 0,4%, skład kremu: cukier 60%, mąka pszenna 20%, skrobia ziemniaczana 14%, skrobia kukurydziana 3,8%, jaja w proszku 2,3%, zgodnie z załączonym pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi wyrób sklasyfikowany jest w PKWiU w grupowaniu 10.61.24.0 jako mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich.
- Babeczki z płatkami czekolady (300g) o składzie: mąka pszenna 53%, cukier 33%, płatki czekoladowe 5%, skrobia pszenna 4%, glukoza 1,3%, emulgator 1,3%, guma guar 0,13%, zgodnie z załączonym pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi wyrób sklasyfikowany jest w PKWiU w grupowaniu 10.61.24.0 jako mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich.
Wnioskodawca do wszystkich wymienionych powyżej produktów zastosował stawkę podatku VAT 8%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zastosowana stawka podatku VAT na produkty jest prawidłowa...
W ocenie Wnioskodawcy, zastosowane stawki podatku VAT nie są właściwe. Wnioskodawca zauważył, iż konkurencja na produkty o podobnym składzie i zastosowaniu stosuje stawkę VAT 5%. Ustalenie prawidłowej stawki pozwoli na ewentualne wyrównanie pozycji cenowej w stosunku do firm konkurencyjnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).
Stosownie do art. 5a, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238 poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257 poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Jednocześnie, w myśl art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.
W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanym stawką podatku w wysokości 8%:
- pod pozycją 29 wskazano na Produkty przemiału zbóż (symbol PKWiU 10.61),
- pod pozycją 47 wskazano na Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane (symbol PKWiU ex 10.89.15.0),
- pod pozycją 48 wskazano na Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% (symbol PKWiU ex 10.89.19.0).
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Tym samym, obniżona stawka podatku odnośnie wyrobów z poz. 47 dotyczy wyłącznie substancji pektynowych, pektynianów i pektyn, śluz i zagęszczaczy pochodzących z produktów roślinnych, w tym modyfikowanych, sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 10.89.15.0, a w przypadku wyrobów z poz. 48 - pozostałych różnych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 10.89.19.0, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.
Należy również wskazać, iż zgodnie z pkt 1) objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.
W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod pozycją 22 wskazano na Produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty (symbol PKWiU ex 10.61), zaś pod pozycją 30 na Soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące wyłącznie substancje pektynowe, pektyniany i pektyny, śluzy i zagęszczacze pochodzące z produktów roślinnych, w tym modyfikowane (symbol PKWiU ex 10.89.15.0).
W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol ex dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca produkuje:
- żel do dżemów o składzie: cukier 65,2%, pektyna 23%, benzoesan 1,8%, kwas cytrynowy 1,0%, sklasyfikowany w PKWiU w grupowaniu 10.89.15.0;
- sernik błyskawiczny na zimno o składzie: cukier 52,8%, preparat tłuszczowo-mleczny 16,5%, żelatyna wieprzowa 10,9%, skrobia modyfikowana 9,1%, serwatka w proszku 8,8%, kwas cytrynowy 1,2% sklasyfikowany w PKWiU w grupowaniu 10.89.19.0;
- piernik w proszku o składzie: mąka pszenna 51%, cukier 40%, kakao 4%, difosforan diodowy 1,5%, emulgator 1,2%, wodorowęglan sodu 1,1%, sklasyfikowany w PKWiU w grupowaniu 10.61.24.0;
- karpatka ciasto i krem, skład ciasta: mąka pszenna 99%, difosforan diodowy 0,6%, wodorowęglan sodu 0,4%, skład kremu: cukier 60%, mąka pszenna 20%, skrobia ziemniaczana 14%, skrobia kukurydziana 3,8%, jaja w proszku 2,3%, wyrób sklasyfikowany jest w PKWiU w grupowaniu 10.61.24.0;
- babeczki z płatkami czekolady o składzie: mąka pszenna 53%, cukier 33%, płatki czekoladowe 5%, skrobia pszenna 4%, glukoza 1,3%, emulgator 1,3%, guma guar 0,13%, wyrób sklasyfikowany jest w PKWiU w grupowaniu 10.61.24.0.
Mając na uwadze opis stanu faktycznego, powołane przepisy prawa oraz uwzględniając załączone opinie Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi należy stwierdzić, że o ile podane klasyfikacje są prawidłowe, to:
- wyrób żel do dżemów mieszczący się w PKWiU w grupowaniu 10.89.15.0 jako soki i ekstrakty roślinne; substancje pektynowe; środki zagęszczające i żelujące, spełnia warunki określone w poz. 30 załącznika nr 10 do ustawy i tym samym na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy korzysta ze stawki podatku w wysokości 5%;
- wyroby piernik w proszku, karpatka ciasto i krem oraz babeczki z płatkami czekolady mieszczące się w PKWiU w grupowaniu 10.61.24.0 jako mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich, spełniają warunki określone w poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy i na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy korzystają ze stawki podatku w wysokości 5%;
- wyrób sernik błyskawiczny na zimno mieszczący się w PKWiU w grupowaniu 10.89.19.0 jako pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, spełnia warunki określone w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy i na podstawie art. 41 ust. 2 korzysta ze stawki podatku w wysokości 8%, a nie jak wskazano we własnym stanowisku ze stawki 5%.
Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy