Temat interpretacji
zastosowanie właściwej stawki dla usługi nakręcenia odcinków serialu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2011 r. (data wpływu 01.02.2011 r.) uzupełnionym w dniu 21.03.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 03.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla usługi produkcji serialu filmowego -jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 21.03.2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla usługi produkcji serialu filmowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Sp. z o.o. (dalej jako Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmowej. W praktyce zlecenia realizowane są według poniższego schematu. Spółka zamierza podpisać z Telewizją umowę na podstawie której, jako Producent Wykonawczy, zrealizuje serial filmowy. Prawa autorskie majątkowe do scenariusza filmu zostaną przeniesione na Spółkę. Spółka, jako Producent Wykonawczy zobowiąże się do:
- zrealizowania serialu i filmu zgodnie z najlepszą wiedzą fachową i najwyższą starannością jakiej wymaga dzieło tego rodzaju, z uwzględnieniem wymogów artystycznych i technicznych Telewizji;
- występowania w charakterze pracodawcy lub zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich uczestniczących w produkcji oraz zaspokojenia wszelkich roszczeń z tego tytułu;
- zawarcia z twórcami, wykonawcami i realizatorami serialu oraz filmu umów uprawniających do korzystania i rozporządzania utworem, w tym do przeniesienia praw na Telewizję;
- dostarczania na każde żądanie Telewizji materiałów filmowych w celach promocyjnych;
- dostarczenia Telewizji kompletu materiałów wyjściowych serialu;
- przedłożenia zmontowanej wersji serialu wraz z dźwiękiem do odbioru;
- przechowywania materiałów emisyjnych zgodnie z wymogami obowiązującej technologii produkcji do czasu ich przekazania Telewizji;
- dostarczenia Telewizji aktualnych dokumentów potwierdzających zakres działalności gospodarczej Spółki;
- dostarczenia Telewizji oświadczenia, że wyprodukowane dzieło jest audycją spełniającą warunki określone w art. 15, 15a i 15b ustawy z dnia 29.12.1992 r. o radiofonii i telewizji;
- nie umieszczania w Internecie pod adresem własnej firmy informacji i banerów reklamowych, dotyczących dzieła, ani fotosów serialu.
Ponadto Spółka zobowiązana będzie uwzględnić wszelkie życzenia zmian ze strony Telewizji, o ile nie wykroczą one poza zatwierdzony scenariusz. Jednocześnie Spółka odpowiada za naruszenie dóbr osobistych i praw autorskich i pokrewnych osób trzecich, a w przypadku skierowania z tego tytułu roszczeń przeciwko Telewizji, Spółka zobowiązuje się do całkowitego zaspokojenia słusznych roszczeń osób trzecich oraz do zwolnienia Telewizji od obowiązku świadczenia z tego tytułu. Telewizja natomiast uzyska prawo do sprawowania nadzoru programowego i produkcyjnego nad realizacją serialu, m.in. poprzez nadzorowanie postępu produkcji i kontrolowania kosztów realizacji czy też wnoszenie zmian i poprawek.
Dokonując realizacji serialu Spółka nie może powierzyć produkcji serialu osobom trzecim bez zgody Telewizji ani przenieść na inną osobę praw i obowiązków wynikających z Umowy. Po zrealizowaniu dzieła Spółka przeniesie na Telewizję wszelkie autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne do nieograniczonego w czasie i przestrzeni korzystania i rozporządzania serialem oraz filmem w całości i we fragmentach w kraju i za granicą oraz udziela Telewizji wyłącznego prawa zezwalania na wykonywanie autorskich praw zależnych.
Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm. (dalej jako PKWiU) świadczone przez Spółkę usługi sklasyfikowane zostały w grupowaniu 59.11.1 Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 8%...
Zgodnie z poz. 164 załącznika Nr 3 do ustawy VAT w związku z art. 146a oraz art. 41 ust. 2 Ustawy VAT stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się do usług związanych z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych (PKWiU ex 59.11.1). Według klasyfikacji statystycznej (PKWiU 2008) wykonywane przez spółkę czynności klasyfikowane są w grupowaniu 59.11.1. Efektem wykonanej usługi jest program telewizyjny w postaci serialu wyświetlanego przez telewizję. Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, że opisana w stanie faktycznym usługa podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.
Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.
W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 164 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 59.11.1 Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych. Ponadto ustawodawca zastrzegł, iż stawka ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca podaje, że zamierza podpisać umowę z Telewizją na realizację serialu filmowego, działając w charakterze Producenta Wykonawczego. Wnioskodawca na mocy tej umowy zobowiąże się do:
- zrealizowania serialu i filmu zgodnie z najlepszą wiedzą fachową i najwyższą starannością jakiej wymaga dzieło tego rodzaju, z uwzględnieniem wymogów artystycznych i technicznych Telewizji;
- występowania w charakterze pracodawcy lub zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich uczestniczących w produkcji oraz zaspokojenia wszelkich roszczeń z tego tytułu;
- zawarcia z twórcami, wykonawcami i realizatorami serialu oraz filmu umów uprawniających do korzystania i rozporządzania utworem, w tym do przeniesienia praw na Telewizję;
- dostarczania na każde żądanie Telewizji materiałów filmowych w celach promocyjnych;
- dostarczenia Telewizji kompletu materiałów wyjściowych serialu;
- przedłożenia zmontowanej wersji serialu wraz z dźwiękiem do odbioru;
- przechowywania materiałów emisyjnych zgodnie z wymogami obowiązującej technologii produkcji do czasu ich przekazania Telewizji;
- dostarczenia Telewizji aktualnych dokumentów potwierdzających zakres działalności gospodarczej Spółki;
- dostarczenia Telewizji oświadczenia, że wyprodukowane dzieło jest audycją spełniającą warunki określone w art. 15, 15a i 15b ustawy z dnia 29.12.1992 r. o radiofonii i telewizji;
- nie umieszczania w Internecie pod adresem własnej firmy informacji i banerów reklamowych, dotyczących dzieła, ani fotosów serialu.
Po zrealizowaniu dzieła Wnioskodawca przeniesie na Telewizję wszelkie autorskie prawa majątkowe i pokrewne do nieograniczonego w czasie i przestrzeni korzystania i rozporządzania serialem oraz filmem oraz udziela Telewizji wyłącznego prawa zezwalania na wykonanie autorskich praw zależnych. Wnioskodawca świadczone usługi sklasyfikował w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 59.11.1.
W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych czynności jest więcej, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym, to wówczas dla potrzeb podatku VAT należy potraktować je jako jedną czynność. Z ekonomicznego punktu widzenia usługi takie nie powinny być dzielone dla celów podatkowych gdyż tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Wskutek tego, świadczenie pomocnicze dzieli los prawny świadczenia głównego, również w zakresie stawki. Wnioskodawca jako Producent Wykonawczy będzie realizował serial filmowy a działania przez niego podejmowane będą miały charakter kompleksowej usługi, na którą składać się będą dodatkowe czynności, które wykonywane w sposób skoordynowany i efektywny mają doprowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu, jakim jest realizacja serialu filmowego.
Ponadto, Wnioskodawca podaje, że wyprodukowane przez niego dzieło jest audycją spełniającą warunki określone w art. 15, 15a i 15b ustawy z dnia 29.12.1992 r. o radiofonii i telewizji. Przywołany art. 15 ustawy o radiofonii i telewizji, znowelizowany w wyniku przystąpienia Polski do OECD oraz włączeniem naszego kraju do jednolitej polityki audiowizualnej Unii Europejskiej, a także wykonywania Europejskiej konwencji o telewizji ponadgranicznej, nałożył na nadawców programów telewizyjnych i radiowych obowiązek przeznaczenia określonych jednostek czasu nadawania programu w wymiarze kwartalnym bądź miesięcznym na audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim, utwory wykonywane w języku polskim, związane z kulturą polską, wreszcie na audycje wytworzone przez producentów europejskich.
W niniejszym wniosku, możliwość zastosowania preferencyjnej stawki VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę, zależy zasadniczo od tego, czy te usługi produkcyjne mogą zostać zaklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych w rozumieniu ustawy.
Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ani ustawa ani rozporządzenia do niej wydane nie zawierają definicji produkcja programów telewizyjnych. W związku z tym, należy dokonać jej wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin. I tak, w myśl art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniony, pochodzący od jednego nadawcy. Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo (art. 4 pkt 5). Zatem audycja telewizyjna, jako pewna odrębna forma, jest tylko częścią większej całości, jaką jest program telewizyjny.
Analizując przywołane przepisy oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, że programem telewizyjnym, będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji telewizyjnych, reklam i innych przekazów wyprodukowanych przez sprzedawcę, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy. W ramach świadczonej usługi produkcji serialu telewizyjnego Wnioskodawca produkuje audycję telewizyjną nie zaś program telewizyjny.
Zatem, uwzględniając zapis w poz. 164 załącznika nr 3 do ustawy, należy stwierdzić, że wszystkie usługi produkcyjne mieszczące się w grupowaniu 59.11.1, których efektem nie jest program telewizyjny, w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji oraz które nie są jednocześnie wykonywane przez nadawcę telewizyjnego, podlegać będą opodatkowaniu stawką podstawową, to jest 23%.
W przedmiotowej sprawie przy świadczeniu przez Wnioskodawcę usługi głównej polegającej na realizacji serialu filmowego dla Telewizji obejmującego zrealizowanie serialu i filmu oraz dodatkowych świadczeń wskazanych w punktach od 2 do 10, należy uznać iż będzie dochodziło do świadczenia usługi kompleksowej. Jednocześnie, opierając się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usługi w PKWiU 59.11.1, stwierdzić należy, że nie może On skorzystać z preferencyjnej stawki w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ust. 2 ustawy, gdyż nie mieszczą się one w definicji produkcji programu telewizyjnego dokonywanej przez nadawcę telewizyjnego.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie