Temat interpretacji
Zastosowanie właściwej stawki dla usługi nakręcenia odcinków serialu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2011 r. (data wpływu 01.02.2011 r.) uzupełnione w dniu 21.03.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 03.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla usługi produkcji serialu filmowego wraz z Partnerem -jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 21.03.2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla usługi produkcji serialu filmowego wraz z Partnerem.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Sp. z o.o. (dalej jako Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmowej. W praktyce zlecenia realizowane są według poniższego schematu. Spółka zamierza podpisać Umowę o współpracę, na podstawie której w kooperacji z innym podmiotem gospodarczym (dalej jako Partner) zobowiąże się do wyprodukowania na zamówienie Telewizji serialu filmowego.
W ramach umowy o współpracę Partner będzie zobowiązany nabyć prawa autorskie od twórców, autorów, kompozytora i realizatorów filmu oraz prawa pokrewne od artystów wykonawców głównych ról bez ograniczeń czasowych i przestrzennych, w pełnym zakresie, umożliwiających eksploatację filmu na wszystkich nośnikach audiowizualnych i bez dodatkowych zobowiązań płatności, poza wynikającymi z obowiązujących na danym terytorium przepisów, jak również zapewnić ochronę dóbr osobistych osób i postaci występujących w filmie, jak również zaspokoić w pełni ewentualne pretensje i roszczenia poszkodowanych, w przypadku naruszenia ich dóbr osobistych. Ponadto do zadań Partnera należeć będzie wykonanie prac związanych z montażem i udźwiękowieniem, wynajęciem hal zdjęciowych wraz z zapleczem oraz dostarczenie środków finansowych przewidzianych na realizację filmu.
Spółka natomiast zobowiązana będzie wykonać prace:
- związane z okresem wstępnym i przygotowawczym (skompletowanie ekipy Pomocniczo-twórczej, przygotowanie planu kalendarzowego, przygotowanie obiektów zdjęciowych pod względem formalnym (pozwolenia), zbudowanie dekoracji filmowych, zgromadzenie środków technicznych koniecznych do realizacji filmu, zapewnienie bazy produkcyjnej dla ekipy i odtwórców);
- związane z realizacją zdjęć w ustalonym terminie.
Spółka oraz Partner samodzielnie ponosić będą odpowiedzialność za niewykonanie zobowiązań wobec osób fizycznych i prawnych, z którymi zawarły umowy w celu wykonania swoich zobowiązań związanych z realizacją serialu. Telewizja będzie wyłącznym właścicielem autorskich praw majątkowych do serialu (jakiekolwiek prawa autorskie i prawa pokrewne do artystycznych wykonań dla potrzeb realizacji telenoweli mają być nabywane w imieniu i na rzecz Telewizji). Rozliczenie pomiędzy Partnerem a Spółką dokonywane będzie na podstawie pisemnego oświadczenia Spółki o wykonaniu odpowiedniej fazy produkcji filmu. Jednocześnie Spółka udostępni Partnerowi na każdym etapie produkcji filmu wgląd do dokumentów finansowych. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania zlecenia z winy leżącej po stronie Spółki, Spółka zwróci Partnerowi nakręcony do tego czasu materiał filmowy i zakupione środki oraz niewydatkowany wkład finansowy. Natomiast w razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań z winy leżącej po stronie Partnera, Partner zwróci Spółce równowartość w pieniądzach wkładu rzeczowego oraz pokryje zaciągnięte przez Spółkę zobowiązania finansowe powstałe w związku z realizacją serialu. Żadna ze stron nie będzie upoważniona do przekazywania przysługujących jej praw w całości lub części innym podmiotom bez pisemnej zgody.
Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKyViU) -. Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm. (dalej jako PKWU) świadczone przez Spółkę usługi sklasyfikowane zostały w grupowaniu 59.1 1.1 Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 8%...
Zgodnie z poz. 164 Złącznika Nr 3 do Ustawy VAT w związku z art. 146a pkt 2 oraz art. 41 ust. 2 Ustawy VAT stawkę VAT W wysokości 8% stosuje się do usług związanych z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych (PKWiU ex 59.11 .1). Według klasyfikacji statystycznej (PK)MU 2008) wykonywane przez spółkę czynności klasyfikowane są w grupowaniu 59.11.1. Efektem wykonanej usługi jest program telewizyjny w postaci serialu wyświetlanego przez telewizję. Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, że opisana w stanie faktycznym usługa podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.
Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.
W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 164 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 59.11.1 Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych. Ponadto ustawodawca zastrzegł, iż stawka ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca podaje, że zamierza podpisać Umowę kooperacji z innym podmiotem gospodarczym Partnerem, na mocy której zobowiąże się do wyprodukowania na zamówienie Telewizji serialu filmowego.
W ramach tej umowy o współpracę Partner będzie zobowiązany nabyć prawa autorskie od twórców, autorów, kompozytora i realizatorów filmu oraz prawa pokrewne od artystów wykonawców głównych ról bez ograniczeń czasowych i przestrzennych, w pełnym zakresie, umożliwiających eksploatację filmu na wszystkich nośnikach audiowizualnych i bez dodatkowych zobowiązań płatności, poza wynikającymi z obowiązujących na danym terytorium przepisów, jak również zapewnić ochronę dóbr osobistych osób i postaci występujących w filmie, jak również zaspokoić w pełni ewentualne pretensje i roszczenia poszkodowanych, w przypadku naruszenia ich dóbr osobistych. Wnioskodawca natomiast zobowiązany będzie wykonać prace związane z okresem wstępnym i przygotowawczym, takie jak skompletowanie ekipy pomocniczo-twórczej, przygotowanie planu kalendarzowego, przygotowanie obiektów zdjęciowych pod względem formalnym, zbudowanie dekoracji filmowych, zgromadzenie środków technicznych koniecznych do realizacji filmu, zapewnienie bazy produkcyjnej dla ekipy i odtwórców oraz prace związane z realizacją zdjęć w ustalonym terminie. Wnioskodawca oraz Partner samodzielnie ponosić będą odpowiedzialność za niewykonanie zobowiązań wobec osób fizycznych i prawnych, z którymi zawarli umowy w celu wykonania swoich zobowiązań związanych z realizacją serialu. Telewizja będzie wyłącznym właścicielem autorskich praw majątkowych do serialu. Jakiekolwiek prawa autorskie i prawa pokrewne do artystycznych wykonań dla potrzeb realizacji telenoweli mają być nabywane w imieniu i na rzecz Telewizji.
Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością zastosowania stawki preferencyjnej w wysokości 8% dla świadczonej w kooperacji z Partnerem usługi produkcji serialu wyświetlanego przez telewizję.
I tak, w myśl art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniony, pochodzący od jednego nadawcy. Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo (art. 4 pkt 5).
Biorąc pod uwagę powyższe definicje, programem telewizyjnym, będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji telewizyjnych, reklam i innych przekazów wyprodukowanych przez nadawcę, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy. Uwzględniając zapis w poz. 164 załącznika nr 3 do ustawy, należy stwierdzić, że wszystkie usługi produkcyjne mieszczące się w grupowaniu 59.11.1, których efektem nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji oraz które nie są jednocześnie wykonywane przez sprzedawcę, podlegać będą opodatkowaniu stawką podstawową, to jest 23%.
Reasumując, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie przy świadczeniu przez Wnioskodawcę usługi realizacji serialu filmowego dla Telewizji w kooperacji z Partnerem, opierając się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usługi w PKWiU 59.11.1, że nie może On skorzystać z preferencyjnej stawki w wysokości 8% dla swoich usług na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ust. 2 ustawy, gdyż nie mieszczą się one w definicji produkcji programu telewizyjnego.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie